Gå til innhold

En i barneavdelingen kler sønnen som en jente

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig usikker på hvor jeg skulle plassere dette innlegget i kategori, men plasserer det bare her.

Datteren min er 3 år, og er i barnehage hver dag. Har lagt merke til at det er en i samme avdeling som kler gutten sin i jenteklær. Rosa sekk, kjole, rosa blinkesko, Jeg har reagert på dette over lang tid, fordi gutten er bare 3 år og har ingen forutsetninger for å kunne påvirke mor til å si hva han ønsker å gå med selv osv. Mener ikke å blande meg for mye her, men er ikke dette mishandling? Jeg leste på i Gabrielsaken at han ble kledd som en jente av moren for å bli latterliggjort på skolen. Moren til guttungen kjenner jeg ikke så godt, men har sett henne på gaten med barna når hun spaserer forbi. Har også hørt henne rope etter de på universitet. 

Anonymkode: 7e1a6...9f3

• Liker 4
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mulig de har dårlig rå og alt er arvet av storesøster eller annen familie. De har da vel noe som er mere nøytralt eller guttete?

Vil uansett tro de ansatte i barnehagen handler dersom de har noen bekymringer

Anonymkode: c720d...30f

• Liker 15
  • Nyttig 1
Gjest QL2yBCGXlW
Skrevet

Jeg er glad du ser det her. Synes dette er drøyt av moren. Hvis årsaken er at gutten vil gå med det selv, er saken en annen. Men hvis ikke, er dette en barnevernssak. Vi vet ikke hva gutten går gjennom

AnonymBruker
Skrevet

Hva om treåringen selv ønsker å gå med rosa? 

Anonymkode: d4960...862

• Liker 41
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke spørre de ansatte i barnehagen om hva som er greien? Så får de ta det videre.

Anonymkode: 1c686...d14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mulig de har dårlig rå og alt er arvet av storesøster eller annen familie. De har da vel noe som er mere nøytralt eller guttete?

Vil uansett tro de ansatte i barnehagen handler dersom de har noen bekymringer

Anonymkode: c720d...30f

Jeg vet ikke hva det er, men vanskelig å si her. Synes det er rart at gutten er kledd i full jenteklær. Det er jævlig rart

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke spørre de ansatte i barnehagen om hva som er greien? Så får de ta det videre.

Anonymkode: 1c686...d14

Har ikke de taushetsplikt? 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg var veldig usikker på hvor jeg skulle plassere dette innlegget i kategori, men plasserer det bare her.

Datteren min er 3 år, og er i barnehage hver dag. Har lagt merke til at det er en i samme avdeling som kler gutten sin i jenteklær. Rosa sekk, kjole, rosa blinkesko, Jeg har reagert på dette over lang tid, fordi gutten er bare 3 år og har ingen forutsetninger for å kunne påvirke mor til å si hva han ønsker å gå med selv osv. Mener ikke å blande meg for mye her, men er ikke dette mishandling? Jeg leste på i Gabrielsaken at han ble kledd som en jente av moren for å bli latterliggjort på skolen. Moren til guttungen kjenner jeg ikke så godt, men har sett henne på gaten med barna når hun spaserer forbi. Har også hørt henne rope etter de på universitet. 

Selvsagt kan barnet selv ha preferanser på hva ddt vil gå med selv

Anonymkode: 0f163...067

• Liker 24
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hva det er, men vanskelig å si her. Synes det er rart at gutten er kledd i full jenteklær. Det er jævlig rart

Hvorfor er det rart? Slutt å bry deg om det

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En venninnes gutt ville gjerne gå i skjørt. Han var 3 år. De klarer fint å uttrykke hva de vil ha på seg selv om de er så små. 

Anonymkode: dd426...ccd

• Liker 29
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

En venninnes gutt ville gjerne gå i skjørt. Han var 3 år. De klarer fint å uttrykke hva de vil ha på seg selv om de er så små. 

Man burde ikke høre på alle ønskene til 3 åringer. De ville sikkert spist is til alle måltider hvis de kunne og. Poenget med å ha barn er å oppdra dem.

Anonymkode: 2135b...2f6

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men jeg kan ikke bare anta at barnet vil gå med det. Det er faktisk ikke vanlig at gutter vil gå med skjørt. Finnes unntak, men det er ikke vanlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man burde ikke høre på alle ønskene til 3 åringer. De ville sikkert spist is til alle måltider hvis de kunne og. Poenget med å ha barn er å oppdra dem.

Du sammenligner is med klær?🤦🏻‍♀️

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det rart? Slutt å bry deg om det

Nei, jeg skal ikke slutte å bry meg. Om gutten blir tvunget av moren til dette har jeg meldeplikt. Om noe for eksempel skjer med guttungen vil jeg helst vite at jeg gjorde det rette

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kunne ha vært min sønn da han var i den alderen. Han elsket rosa, og slo seg til tider vrang om jeg fant fram klær i andre farger. 

Han er nå 15 år, og er vel ikke så glad i rosa lengre.

Anonymkode: ed48e...6cc

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men jeg kan ikke bare anta at barnet vil gå med det. Det er faktisk ikke vanlig at gutter vil gå med skjørt. Finnes unntak, men det er ikke vanlig. 

Jo det er veldig vanlig faktisk men mange får ikke lov så derfor kler de seg ut i bhg

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg skal ikke slutte å bry meg. Om gutten blir tvunget av moren til dette har jeg meldeplikt. Om noe for eksempel skjer med guttungen vil jeg helst vite at jeg gjorde det rette

Tull! Du liker det ikke og trekker dine egne slutninger for å kunne melde. Skjerp deg

• Liker 31
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

"Bare 3 år og ingen forutsetninger for å kunne påvirke"? 😆

Noe sier meg at du har et "enkelt" barn, ts ;-) Min yngste INSISTERTE på å gå i shorts og trøye hver bidige dag fra han var 3 og over et år framover. Så definitivt klarte han å fortelle hva han ville. Null stress! Vi fyllte på med stillongs under og ull oppå. Gutten føkte seg fin og var lykkelig 🥰

Er det helt utenkelig at dette barnet liker klærne?

Anonymkode: a397f...121

• Liker 23
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du sammenligner is med klær?🤦🏻‍♀️

Sammenligner oppdragelse med oppdragelse. Barn har ikke godt av en oppvekst med mobbing. Barn på den alderen er ikke klar over at å skille seg ut sånn har konsekvenser, som å bli sett på som annerledes av jevnaldrende og fryst ut. Derfor tar voksne avgjørelser for barn i alle arenaer av livet, fordi barn ikke er utviklet nok (logikk, konsekvens, kontekst) til å ta egne avgjørelser om alt i livet. Men for all del, hvis du tror en god oppvekst innebærer å bli mobbet for en sånn fillesak, så må du godt la sønnen din gå i rosa skjørt. Men det vil jeg si er barnemishandling. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenk om vi kunne slutte å lage stereotyper basert på kjønn! Kanskje det ville vært enklere å være som man selv vil om det ikke fantes "jentette" og "guttette".. Er det noe bedre at jenter blir kledd opp i bare rosa og dolla opp med kjoler fra tidlig alder? Jeg er jente og ble det..jeg hatet det og hater det fortsatt..

Anonymkode: 20d56...fe5

• Liker 15
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...