Gå til innhold

Hund bjeffer mye av diverse lyder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en hund som alltid har reagert med bjeffing på forskjellige lyder hjemme. Kjøkkenmaskiner, spray lyder, føner, diverse maskiner/verktøy. Hammer. Bare lyd fra negleklipper på badet gjør at han bjeffer intenst og blir frustrert. Han gjemmer seg ikke, men løper bort til lyden og bjeffer intenst. Det har alltid vært slik. Vi har prøvd å trene på dette masse med forskjellige metoder. Men uten hell. Får ikke kontakt med han når han setter igang. Venter jeg feks til han er stille i noen sekunder og sier «bra», så bjeffer han bare mer 🙄 Det er så utrolig slitsomt dette. Aner ikke lenger hva vi skal gjøre. Han er to år nå. Finnes det råd? 

Anonymkode: 5deed...bae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en hund som har lav terskel for å bjeffe på lyder, enten de kommer utenfra, fra TVen eller annet.

Jeg har hatt god nytte av motbetinging, dvs det å endre hundens assosiasjon til hva lyder betyr. I stedet for noe å reagere på og bjeffe mot så betyr lyder godbit fra eier.

Du kan starte treningen med en lyd du har kontroll over, f.eks negleklipper. Lag lyden og si så umiddelbart "bra!" og gi godbit. Si "bra!" og godbit frem til hunden har glemt lyden og bare fokuserer på deg og godbitene. Da slutter du. 

Når hunden har roet seg så lager du lyden igjen - umiddelbart "Bra!" og godbit osv.

I en slik setting fungerer ikke godbiten som belønning for bjeffing, men som assosiasjonsendring. Du jobber med årsaken bak bjeffingen og endrer den, dermed forsvinner (eller i hvert fall reduseres) behovet for bjeffing.

Du kan se en video som viser det her:

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (1 time siden):

Jeg har en hund som har lav terskel for å bjeffe på lyder, enten de kommer utenfra, fra TVen eller annet.

Jeg har hatt god nytte av motbetinging, dvs det å endre hundens assosiasjon til hva lyder betyr. I stedet for noe å reagere på og bjeffe mot så betyr lyder godbit fra eier.

Du kan starte treningen med en lyd du har kontroll over, f.eks negleklipper. Lag lyden og si så umiddelbart "bra!" og gi godbit. Si "bra!" og godbit frem til hunden har glemt lyden og bare fokuserer på deg og godbitene. Da slutter du. 

Når hunden har roet seg så lager du lyden igjen - umiddelbart "Bra!" og godbit osv.

I en slik setting fungerer ikke godbiten som belønning for bjeffing, men som assosiasjonsendring. Du jobber med årsaken bak bjeffingen og endrer den, dermed forsvinner (eller i hvert fall reduseres) behovet for bjeffing.

Du kan se en video som viser det her:

Interessant! Blir motsatt av hva vi har tenkt. Vi har jo valgt å belønne når han ikke bjeffer. Problemet med bjeffingen er så stort at det er blir så slitsomt. Begynt å bli slik at en av oss går på tur med hunden hvis vi har behov for å gjøre diverse ting i og utenfor huset som vi vet han bjeffer veldig på. Da tenker jeg ikke på typiske ting vi gjør hver dag, men type hamring og snekring. Hører han gressklipperen i hagen er det et voldsomt spetakkel inne. Det blir nesten uholdbart å gjøre ting med han i nærheten. Synes det er rart at han oppfører seg slik. Rett og slett veldig lyd sensitiv. Holder vi på en kost, spade eller tilsvarende utenfor så blir han så stresset. Han griner og skjelver. Vil ut eller bort (avhengig av hvor han er) til den som bruker redskapet. Kjenner meg så rådvill. Men dette tipset ditt skal jeg prøve ut. Tusen takk! ♥️

Anonymkode: 5deed...bae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...