AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #1 Skrevet 2. juli 2023 Hvert år, gjerne i desember, er det mange tråder om julegaver til voksne søsken, voksne nevøer og nieser, tanter og onkler - og om man burde ta samtalen om å endelig slutte med å kjøpe til hverandre. Så, nå som de aller fleste har dårligere råd enn noen gang, tar dere samtalen med familien eller venter dere til det er for sent (desember)? Vet det er mange som allerede har sluttet med gaver, ikke så interessant med svar som "det har vi kuttet ut for flere år siden". Hva med dere som har vurdert det før men aldri har tatt samtalen, gjør dere det i år? Anonymkode: 80782...fbf
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #2 Skrevet 2. juli 2023 Det var fint at du minnet meg på det nå, ellers hadde jeg kommet på det i november. Anonymkode: 42751...3f9 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #3 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var fint at du minnet meg på det nå, ellers hadde jeg kommet på det i november. Anonymkode: 42751...3f9 Bare hyggelig😅 Anonymkode: 80782...fbf
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #4 Skrevet 2. juli 2023 Skal ta den på arbeid i hvert fall. Anonymkode: 39263...cc4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #5 Skrevet 2. juli 2023 Jeg tillater meg å svare, selv om jeg tok den samtalen sist jul. Jeg pleide å gi gaver til søsken med ektefelle/partner, nevøer og nieser og deres barn igjen. Plutselig så jeg at det ble veldig mye penger som gikk til dette så jeg trakk pusten dypt og sa at "jeg hopper av gavekjøret! Heretter får ingen andre enn datter/svigersønn julegave." Det ble tatt forbausende godt i mot. Av og til tror jeg bare noen må ta mot til seg og si det mange nok tenker, men ikke helt våger å gjøre noe med. Jeg gir søsken en liten hilsen på fødselsdagen, men det er mer spredt, så det merkes ikke like godt på pungen. (Jeg "bytter" forresten gave med et par venninner fremdeles, og der skal jeg ta praten i år og foreslå at vi heller går ut og spiser sammen en dag i førjulstiden.) Anonymkode: 5ad4f...ce8 5 2
Schmuhu Skrevet 2. juli 2023 #6 Skrevet 2. juli 2023 (endret) Definisjon på kapitalisme. Kapitalisme betyr at vi kjøper gaver vi ikke trenger, med lånte penger vi ikke har, til å imponere folk vi ikke liker. Bra å sette en personlig sluttstrek på saken. Schmuhu Endret 2. juli 2023 av Schmuhu 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #7 Skrevet 2. juli 2023 Kuttet ut for mange år siden. Anonymkode: 3cb7f...f79 2 1
Bombasi Skrevet 2. juli 2023 #8 Skrevet 2. juli 2023 Jeg tok samtalen med 3 stk i fjor. Sendte en melding på Messenger til disse allerede i juni, og spurte hva de tenkte om å kutte ut julegaver til hverandre. Responsen var utelukkende positivt, og 2 hadde allerede tenkt tanken før jeg spurte. Skal dere gjøre dette så må dere gjøre det nå. Ikke vent til september, og i oktober begynner det å bli for sent. For mange er tidlig ute med å kjøpe julegaver, og det er dumt å spørre etter at vedkommende allerede har kjøpt deg gave. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #10 Skrevet 2. juli 2023 Nei, kjøper ikke mange gaver og har god råd. Anonymkode: 49115...03f
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #11 Skrevet 2. juli 2023 Nei, her synes heldigvis alle det er koselig med gaver, og har råd vi gir sjelden veldig dyre ting. Julegaver er omtrent det siste jeg ville kuttet i, tror jeg. Anonymkode: a3a6e...923 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #12 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, her synes heldigvis alle det er koselig med gaver, og har råd vi gir sjelden veldig dyre ting. Julegaver er omtrent det siste jeg ville kuttet i, tror jeg. Anonymkode: a3a6e...923 Og jeg tenker at jeg har alt jeg trenger og mer til, så disse ofte unyttige, sjelden veldig dyre tingene blir ofte bare fyll i skap og skuffer. Anonymkode: 5ad4f...ce8 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #13 Skrevet 2. juli 2023 Har kuttet ut de fleste, kjøper bare til Svigermor 🙂 Anonymkode: 3f1e3...93b
Muskath Skrevet 2. juli 2023 #14 Skrevet 2. juli 2023 I min familie har vi avtalt at vi kutter gaver til voksne i år. Barna får, barn = de som ikke har barn selv😉 2
Ginny Skrevet 2. juli 2023 #15 Skrevet 2. juli 2023 En nær slektning av meg sa fra høyt og tydelig en tidlig høstdag at fra nå av ønsket han ingen julegaver, og han kom heller ikke til å gi noen. Alle syntes det var helt greit, og var enige i det. Gjett hvem som sto på døra på julaften med gaver til oss.. Han fikk en av nødgavene det året. Helt for å kutte en del julegaver, men da får man for svarte stå for det! 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #16 Skrevet 2. juli 2023 Julesamtalen tar vi i juli ja. Anonymkode: 2ab9c...4bd
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #17 Skrevet 2. juli 2023 Tenkte å snakke med venninner om akkurat det, og så snakke med familien min om en grense for hvor mye vi skal bruke. Anonymkode: 946ce...89c
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #18 Skrevet 2. juli 2023 Hvert år kjøper jeg én gave, til min kone. Vår familie gir ikke gaver mellom søsken osv. Anonymkode: f7e50...268
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #19 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvert år kjøper jeg én gave, til min kone. Vår familie gir ikke gaver mellom søsken osv. Anonymkode: f7e50...268 Du lar henne ta seg av alle innkjøp med andre ord... Anonymkode: c4ee0...5ea 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #20 Skrevet 2. juli 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Og jeg tenker at jeg har alt jeg trenger og mer til, så disse ofte unyttige, sjelden veldig dyre tingene blir ofte bare fyll i skap og skuffer. Anonymkode: 5ad4f...ce8 Mange tenker sikkert sånn, men husk bare at ikke alle tør si annet enn at de er enige om noen foreslår å kutte ut gaver. Noen får få eller ingen gaver hvis man kutter ut de mer "perifere". Anonymkode: a3a6e...923 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå