Gå til innhold

Spm til alkoholikere om søvn, energi og kosthold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange timer søvn får du i løpet av en vanlig natt? Er du opptatt av å spise sunt, og hvor ofte lager du sunn mat fra bunnen? Har du energi til å trene? Hvor ofte vasker du kjøkkenet? Noe du skulle ønske du hadde bedre energi/tid til å gjøre, men som blir prioritert vekk pga drikking? 

Anonymkode: ffa94...cb2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt individuelt. Skjønner ikke hvorfor du starter tråden engang.

Anonymkode: 94cb5...8c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er helt individuelt. Skjønner ikke hvorfor du starter tråden engang.

Anonymkode: 94cb5...8c3

Hvis du ser spørsmålsformuleringen så vil du se at det er stilt i "du"-form. Dermed er det åpnet for å svare på vegne av seg selv, ikke på generelt grunnlag. Tja, hvorfor oppretter man tråder på KG? For å utveksle erfaringer? Få andres tanker og perspektiver om et tema? Minske egne fordommer? Eller kanskje så enkelt som å få svar på spørsmål man lurer på? 

Anonymkode: ffa94...cb2

AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten to år siden jeg sluttet å drikke men jeg drakk 1/2 liter vodka + gjerne noen øl eller glass vin hver dag i 4 år. Ut ifra disse 4 årene kan jeg prøve å svare på spm dine 

Det meste ble prioritert vekk pga drikking. Jeg spiste ofte fet og usunn mat, det er jo det kroppen higer etter når en er fyllesyk. Jeg la på meg 7 kilo i denne perioden, kanskje ikke så mye med tanke på alt det usunne, men jeg ble veldig oppblåst. Mine nærmeste venner spurte

meg både om jeg var gravid og om jeg hadde tatt silikon. Innen 2 måneder etter alkoholslutt var jeg nede på min normalvekt igjen. 

Når en drikker på denne måten får ikke kroppen den dype søvnen den trenger. Alkoholen forstyrret søvnmønsteret mitt. Jeg drakk til jeg kubbet, og sov aldri lenge om gangen, og den dype søvnen som vi trenger for å føle oss uthvilt fikk jeg aldri. Jeg våknet gjerne full, fullesyk og hadde lyst på mer å drikke. Sov kanskje 3-4 timer om gangen, to ganger i løpet av et døgn. Jeg trente ikke. Jeg var i jobb, jobbet 4 dager i uken, på kvelden i disse årene.

Jeg vasket gjerne mye, kjøkken, stekeovn, kjøleskap, skuffer og skap. Jeg elsket å vaske av en eller annen grunn når jeg drakk. Vasker ikke halvparten så mye nå når jeg er edru 😅 

Nå når jeg er edru er det mye jeg prioriterer anerledes: økonomien har selvsagt blitt bedre, jeg kan spare og bruke penger på det jeg ønsker, har fått meg en bedre jobb, kan gå spontane fjellturer med samboer og venner, har lyst på hund. Bare noe så enkelt som å våkne og ha lyst på kaffe istedenfor burger og cola. Noe så enkelt som å ha en vanlig morgenene men ikke den følelsen av at det har dødd en bever på tungen din. Få med seg hva som skjer på serier en følger med på, få med seg nyheter, ha konsentrasjon til å lese bøker. Føle seg uthvilt.

Anonymkode: 3f929...7ba

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...