Lisbethsa Skrevet 2. juli 2023 #1 Skrevet 2. juli 2023 Hei! Jeg har vært sykemeldt siden begynnelsen av juni pga angst og depresjon. Jeg har sakt til mannen min og folk rundt meg at jeg er sykemeldt pga smerter i ryggen. Jeg har hatt en del smerter i ryggen også, men det er angst og depresjon som er hovedgrunnen. Nå har jeg gått på zoloft 50 mg i 4 uker, men det har ikke blitt bedre. Har bare hatt mye bivirkinger som sår i ganen (pga munntørrhet), søvnvansker, kvalm osv.. Var netopp hos legen og hun skal nå ha feri, så jeg har ny time 18/8 og jeg er ikke intressert i å gå til vikarlege. Vi har en avtale at jeg ringer inn til legekontoret hvis jeg trenger sykemelding videre etter ferien. Jeg kunne tenkt meg å prøve cibralex og se om den kan gi bedre effekt. Noen som har erfaringer med det? 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #2 Skrevet 2. juli 2023 Man må gjerne prøve flere antidepressiva før man finner den som er rett. Ring inn til legekontoret og spør. Anonymkode: 7561a...534 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #3 Skrevet 2. juli 2023 De medisinene du nevner her er av typen SSRI. Jeg hadde spurt om å bytte til en SNRI medisin, slik som Efexor(Venlafaksin). SNRI fungerte mye bedre for meg. Anonymkode: e3c32...9ab 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #4 Skrevet 2. juli 2023 Jeg ville prøvd litt lengre før du evt bytter. Jeg gikk på cipralex og opplevde ikke bedring før det hadde gått et par måneder. De første 2-4 ukene var JÆVLIGE, men er sjeleglad for at jeg holdt ut, for når effekten begynte å virke (og det skjedde gradvis, full effekt omtrent etter et år) var det som jeg fikk livet mitt tilbake. Antidepressiva er ikke alltid løsningen for alle, og anbefaler uansett terapi i tillegg, men for mange er det en life-saver. Anonymkode: 2e660...1f0 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #5 Skrevet 2. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: De medisinene du nevner her er av typen SSRI. Jeg hadde spurt om å bytte til en SNRI medisin, slik som Efexor(Venlafaksin). SNRI fungerte mye bedre for meg. Anonymkode: e3c32...9ab Dette må legen til TS vurdere for legen kjenner TS bedre enn oss. De fleste trenger SSRI. At SNRI fungerte bedre for deg betyr bare at det fungerte bedre for deg. Det gjør det ikke til en bedre medisin for TS nødvendigvis. Anonymkode: c05b7...868 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #6 Skrevet 2. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ville prøvd litt lengre før du evt bytter. Jeg gikk på cipralex og opplevde ikke bedring før det hadde gått et par måneder. De første 2-4 ukene var JÆVLIGE, men er sjeleglad for at jeg holdt ut, for når effekten begynte å virke (og det skjedde gradvis, full effekt omtrent etter et år) var det som jeg fikk livet mitt tilbake. Antidepressiva er ikke alltid løsningen for alle, og anbefaler uansett terapi i tillegg, men for mange er det en life-saver. Anonymkode: 2e660...1f0 Jeg er enig i dette. Du kan snakke med legen din om det TS, men det kan hende at det er bedre å få noe for munntørrhet og kvalme og se det an et par uker til fordi det kanskje går over. Anonymkode: c05b7...868 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #7 Skrevet 2. juli 2023 Begynn med å være ærlig ovenfor mannen din om årsaken til sykemelding. Dersom dere har et så distansert forhold at du ikke kan få støtte fra han, bør du begynne i en annen ende enn å medisinere. Anonymkode: a7327...486 2
Lisbethsa Skrevet 2. juli 2023 Forfatter #8 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg ville prøvd litt lengre før du evt bytter. Jeg gikk på cipralex og opplevde ikke bedring før det hadde gått et par måneder. De første 2-4 ukene var JÆVLIGE, men er sjeleglad for at jeg holdt ut, for når effekten begynte å virke (og det skjedde gradvis, full effekt omtrent etter et år) var det som jeg fikk livet mitt tilbake. Antidepressiva er ikke alltid løsningen for alle, og anbefaler uansett terapi i tillegg, men for mange er det en life-saver. Anonymkode: 2e660...1f0 Jeg tenker å prøve noen uker til å se om det blir bedre. Det har vært veldig tøft frem til nå, men må bare prøve å holde ut. Takk for tips. Terapi kan absoulutt være noe for meg.
Lisbethsa Skrevet 2. juli 2023 Forfatter #9 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Begynn med å være ærlig ovenfor mannen din om årsaken til sykemelding. Dersom dere har et så distansert forhold at du ikke kan få støtte fra han, bør du begynne i en annen ende enn å medisinere. Anonymkode: a7327...486 Det er ikke så lett. Han er verdens snilleste og jeg er redd han skal tro det er ble galt med han. Jeg har hatt en barndom som ikke har vært bra for meg og det har vært mye konflikter i familien. Jeg har vært åpen om barndommen min og konflikter og jeg skammer meg over det. Jeg vet at det ikke er min feil, men når jeg ser hvor gode foreldrer han har så føler jeg meg mislykket på en måte. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #10 Skrevet 2. juli 2023 Lisbethsa skrev (2 minutter siden): Det er ikke så lett. Han er verdens snilleste og jeg er redd han skal tro det er ble galt med han. Jeg har hatt en barndom som ikke har vært bra for meg og det har vært mye konflikter i familien. Jeg har vært åpen om barndommen min og konflikter og jeg skammer meg over det. Jeg vet at det ikke er min feil, men når jeg ser hvor gode foreldrer han har så føler jeg meg mislykket på en måte. Kan du ikkje berre seie akkurat det du skreiv her, ts? Han vil nok forstå ❤️ Anonymkode: 96d29...172 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå