Gå til innhold

Hagen er et villniss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt hus og hagen er et salig kaos av tromsøpalmer og brennesler, det har stått tomt i mange år og de som har bodd der før har ikke gjort noe på kanskje 10 år. Det er overgrodd av høye ugras-vekster.

Hvordan går vi frem for å få bukt med alt, hvordan starter man i det hele tatt? Gjerne en trinn for trinn forklaring da vi ikke har noen slags ide hvordan man går frem?! 

Skrevet

:gjesp: Det er søndag, tidlig morgen og jeg er trøtt, så jeg ville ha satt bort jobben til et hagefirma, så blir det gjort skikkelig og en kan få gode råd om hva som bør holdes øye med videre. :)  Lykke til i jungelen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare startet et sted.  Kledd meg godt tildekket, og begynt med å dra opp brennesle, tromsøpalmene, og alt annet ugress. (Helst godt hjulpet av et greip eller en spade).

Når selve planten er borte ville jeg gravd godt i jorda, og fått fjernet så mye jeg kunne av røttene, før jeg tilførte litt gjødsel i jorda.

Så ville jeg fått oversikt  og funnet ut hva jeg ville med området.  Er det gress under alt ugresset?  Skal jeg (fortsatt) ha plen?  Naturtomt?  

Anonymkode: 38971...4f1

Skrevet

Røtter lever et hemmelig liv av seg selv og er vanskelige å bare "dra opp". Bedre med folk som har spesialverktøy og gjør det fort og greit. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fjerne tromsøpalmer er stress, og kan gi skikkelig utslett pga plantesaften. Brennenesler også. 

Ville satt bort hele jobben hvis det er noe mer enn en liten flekk. Grav bort alt, hør med dem hva som er lurt for å hindre ugresset i å komme tilbake, legg på ny jord og plant. Eller legg platting 😆 Med tiden det tar, stresset, kanskje leie av utstyr, osv blir det fort dyrere i tid og strev enn hvis dere betaler dere ut av det. Så kan dere heller bruke tiden dere sparer på å jobbe overtid 👌

Anonymkode: 9361b...e2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje greit om ts avklarer om de ønsker å gjøre jobben selv, eller å ansette et firma til å gjøre jobben.

Anonymkode: 38971...4f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ingalilla skrev (1 time siden):

Vi har kjøpt hus og hagen er et salig kaos av tromsøpalmer og brennesler, det har stått tomt i mange år og de som har bodd der før har ikke gjort noe på kanskje 10 år. Det er overgrodd av høye ugras-vekster.

Hvordan går vi frem for å få bukt med alt, hvordan starter man i det hele tatt? Gjerne en trinn for trinn forklaring da vi ikke har noen slags ide hvordan man går frem?! 

Anbefaler facebookgruppa « vi som elsker plen». 

Anonymkode: 3eaf8...cca

AnonymBruker
Skrevet

Liker du hagearbeid? Blomsterbed, luking? Eller vil du ha kun lettstelt plen? Finn ut hvilken type hage du liker😄 Det som er overgrodd er bare å gå løs på💪🏻 men sjekk om det er noen skatter gjemt i villnisset😉 gamle stauder kanskje🤩

Anonymkode: a5cce...465

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville planter er bare bra for dyrelivet, så la dem være til dere trenger flekken de er på. Jeg ville tatt litt av gangen, ryddet og plantet etter tur. Hva tenker du å gjøre, dyrke frukt og grønnsaker? 

Anonymkode: 1fa0e...58f

Skrevet

Ønsker dere å gjøre jobben selv så kjøp tykke arbeidshansker og ett greip. Stikk greipet i jorda bøy litt bakover også drar du opp ugresset som har blitt løsnet med rota, husk å samle alt i henger og lever til søppelmottak.

De områdene som har høyt gress kan slås med ljå, før en kjører over med plenklipper på høyt stille uten oppsamler. Dekk til områdene med mest ugress som tistel, skvalderkål, tromsøpalme... med ett godt lag med aviser/papp og legg på ny jord og så nytt gress, om dere finner ut av hva som er staude/blomsterbed dere ønsker å se hvordan blir så la være å dekke til disse frem til dere ser hvilke planter som finnes der og om dette er planter dere liker.

Vil dere sette bort jobben er det greiest å leie inn noen med gravemaskin som kan ta bort topplaget over hele tomten, ha på ny jord og grus også så det dere ønsker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta litt og litt . Kanskje får du ikke hele hagen perfekt første året, men da har du fått en liten del ganske bra hvertfall. Det tar flere år å opparbeide seg en fin hage og det er gøy å gjøre det selv og se at det blir noe av det. 

Anonymkode: e201b...104

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...