Gå til innhold

Dette med ‘persilleblad’ barn. Eller er det primadonnaer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min begynner på skolen nå i august. Hun er enebarn og livets store glede. Jeg ser jo at hun har fått utrolig mye oppmerksomhet og oppbacking fra to foreldre. Det er jo i seg selv bra, men må på slutten av barnehagen ble jeg litt bekymret. 
Hun vil gjøre ting på sin måte, hvis ikke vil hun ikke være med i leken. Hun ville at en voksen skulle bære henne da de var på tur og hun ble sliten. Hun begynte å klage på maten og ville ha kaldere vann. 

Jeg begynner å bli bekymret for om hun begynner å bli en primadonna og/eller et persilleblad som ikke tåler så mye og at overgangen til skolen lan bli tøff. Da MÅ hun jo innordne seg deres regler og det læreren sier. Noen tips? 

Anonymkode: bc3c3...102

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sørg for at hun er masse sammen med andre barn, så hun får sosial trening. 

Og dere voksne må skaffe dere egne liv. Sånn at dere ikke har så mye tid og krefter å skjemme bort datteren deres. 

Anonymkode: cef6a...a80

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som hun trenger at dere setter litt grenser ja. Bra du har selvinnsikt på det, for problemet kommer først når foreldrene ikke spiller på lag. Og de er det mange av i skolen! 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Gjest Refreng
Skrevet

Å ikke like maten og ønske kaldt vann er da bagateller som alle kan klage over på en dårlig dag.

Jeg tror noe av problemet er i innlegget ditt. Dere antar at noe vil bli vanskelig for henne før hun i det hele tatt forsøker. Det at dere har 0 tillit til at hun kan klare og takle, betyr at hun selv ikke føler at hun kan klare og takle. Nå når hun har blitt litt eldre, så har det blitt et mønster der hun ikke holder ut noenting, fordi hun aldri har fått oppleve at hun takler det som er utfordrende. Fordi dere har hindret henne i å forsøke.

Kanskje dere bare har antatt at hun er svak fra hun var veldig ung, og dere har derfor ikke oppmuntret henne til å forsøke ting som ville gitt henne mestringsfølelse. Det at dere ikke har hatt tillit til at hun kan klare ting, har gitt en datter som ikke har troa på at hun egentlig kan klare noen ting.

Løsningen er å gi slipp på kontroll og skjerming. Innse at hun ikke er så svak og så persilleblad som dere tror og la henne faktisk få prøve og feile på ting. Det er normalt og naturlig å føle seg frustrert, og føle seg dritt av og til. Det er ikke noe dere skal fjerne fra livet hennes, det er noe dere skal hjelpe henne lære håndtere. Så når hun klager på tur og føler seg dritt, så er det en mulighet til å lære hvordan takle å føle seg dritt på tur. Det er ikke en anledning å tenke at hun er en svak primadonna. For det er hun ikke, hun er et normalt barn med normale barne-følelser. Å dømme henne for det er empatiløst

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke bekymret meg så alt for mye.  Hun er sikkert en herlig jente, og den interne justisen er stor i barneskolen.  Hun vil raskt bli satt på plass av de andre barna hvis hun hele tiden vil ha viljen sin.  Det verste som kan skje er at hun får en bratt lærekurve når det kommer til at hun ikke alltid kan det som hun vil.

Det viktige er at dere ikke alltid støtter henne på at hun må få viljen sin hvis hun kommer hjem fra skolen og klager på de andre barna og læreren.
Hos oss ba skolen oss foreldre om å vise en samlet front overfor barna, uenigheter tok vi oss voksne av oss i mellom.

Men dere kan jo allerede nå begynne med å ikke føye henne i alt.

Vil hun ha kaldere vann?  Ok, da får hun hente det selv.
Klager på maten?  Ok, det er det hun får servert.  Vil hun ha noe annet får hun enten lage det selv, eller vente på neste måltid.
Vil hun ha oppmerksomhet?  Er det viktig? Hvis ikke "nå er jeg litt opptatt.  Lek litt for deg selv i to minutter så kommer jeg".

Anonymkode: ba672...210

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er mange barn som ikke er særlig robuste i skolen. Har fire barn og har sett det meste. Verst er det når foreldrene ikke forstår og det er det enormt med eksempler på. Ei jente skrek og ødela klassemiljøet så mye at klassene måtte deles på nytt. Hun ville være med å bestemme på absolutt alt og hun hadde null respekt for lærerens autoritet. Da er det bare å forestille seg hvordan hun behandlet vennene sine. De stakk av gårde i 5.klasse … 

Nå kjenner ikke jeg datteren din,  men gjør henne den tjenesten å ikke forhandle om alt. Gi derimot alltid en begrunnelse for det dere gjør og bestemmer. Hun og alle må lære seg at noen ganger bestemmer andre og det må de følge.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som rektor sa: Vi kan ikke ha 25 elever som skal gjøre ting på sin måte. 

Lær datteren deres at hun ikke alltid kan bestemme og få alt som hun vil. Lær henne å takle motgang. 
Dere gjør henne en gigantisk bjørnetjeneste. 

Anonymkode: d0f50...856

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kalles det persillebladbarn?

Anonymkode: 6aa9a...1ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor kalles det persillebladbarn?

Fordi de tåler lite. Utbredt rase i den norske skolen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi de tåler lite. Utbredt rase i den norske skolen. 

Aaah, det gir mening. Takk.

AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden, men likevel.  I en bursdag for 10-åringer nå nettopp fikk jeg kjenne på litt av disse lærernes problemer. De ville ta kake først, ha det og det stykket, de brukte sitron i vannet, likte best mindre gaffel m.m. 
Når jeg sa at det har vi ikke (sitron), så hånflirte hun ene og sa høyt ‘de har ikke sitron’. Herregud så frekt. Ei mente hun fant hår i matet og sa det også høyt til alle. Jeg gikk bort til henne og sa stille at hun måtte tenke på hvordan bursdagsbarnet hadde det når hun snakket sånn. Hun bare avviste meg og sa at hun måtte jo si ifra hvis maten var ekkel. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt på siden, men likevel.  I en bursdag for 10-åringer nå nettopp fikk jeg kjenne på litt av disse lærernes problemer. De ville ta kake først, ha det og det stykket, de brukte sitron i vannet, likte best mindre gaffel m.m. 
Når jeg sa at det har vi ikke (sitron), så hånflirte hun ene og sa høyt ‘de har ikke sitron’. Herregud så frekt. Ei mente hun fant hår i matet og sa det også høyt til alle. Jeg gikk bort til henne og sa stille at hun måtte tenke på hvordan bursdagsbarnet hadde det når hun snakket sånn. Hun bare avviste meg og sa at hun måtte jo si ifra hvis maten var ekkel. 

Norge blir ett flott sted med alle disse "flotte" personlighetene som vokser frem...

De burde bli sendt til Afrika på sommerferie, så tenker jeg at tonen ville blitt annerledes...

Anonymkode: 37dc2...b21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Norge blir ett flott sted med alle disse "flotte" personlighetene som vokser frem...

De burde bli sendt til Afrika på sommerferie, så tenker jeg at tonen ville blitt annerledes...

Anonymkode: 37dc2...b21

Sant. Tenk når generasjon minisjefer skal ut i det virkelige liv… 

Barna trenger å bli rustet til å kunne fungere i samfunnet i samspill med andre mennesker. Det er det endel foreldre som ikke forstår. 

Anonymkode: d0f50...856

AnonymBruker
Skrevet

Seksåringer er i en periode der de er verdensmestre. Det går som regel over med riktig oppfølging

Anonymkode: 2e738...a2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...