Gå til innhold

Ved partnerdrap er aldersforskjellen ofte stor. Er det noe dere tenker på når dere dater?

Majer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker heldigvis sjeldent på at menn kan drepe meg, da det ville vært svært hemmende siden henimot enhver mann er sterk nok til å drepe meg om de vil. Jeg bekymrer mer for ting som voldtekt, kjønnsykdommer ol.

Men jeg er absolutt svært skeptisk til menn som ikke problematiserer eller idealiserer store aldersforskjeller. For meg er der noe predator-aktig med det, samme hvor voksen begge parter skulle være. 

Anonymkode: ec9c7...1c4

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dør en god del ganger så mange kvinner i trafikkulykker som i partnerdrap.

Så med mindre konkret frykt er knyttet til en konkret partner må man jo i så fall anta at kvinner er regelrett vettskremte hver gang de beveger seg på en trafikkert vei…?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Jeg visste ikke dette før nå, faktisk.

Kan det han noe med at det er forhold hvor mann er opptatt av å ha makt, at de går yngre av den grunn?

Jeg har en 16 år eldre partner, men vi er likestilte på alle plan. Vi er over 40 begge to så da er det jo ikke noe maktubalanse pga alder som det er når en godt voksen går for en som omtrent er tenåring.

Anonymkode: 860c3...f79

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror at forhold med stor aldersforskjell ofte er mindre "normale" enn mer jevnaldrende forhold. Par med stor aldersforskjell har på en måte valgt bort den jevnbyrdigheten og likestiltheten som preger mer "normale" forhold (hvis kjæresten skal være din beste venn, bør hen ha tilnærma lik utdanning, sosial bakgrunn, alder og interesser). Tror nok diger aldersforskjell tiltrekker seg mer folk fra normalitetens randsone/ytterkant på alle måter.

Anonymkode: ba74d...ed2

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var ikke klar over det, men har uanaett ikke datet eller vært sammen med mye eldre menn. Eller mye yngre. Men tenker litt på partnerdrap, å generelt "hva om han er slem, uten at jeg vet det, plutserlig blir voldelig" 

Anonymkode: e0c85...c97

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke overraskende, egentlig.

Anonymkode: 6c78c...dac

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem dreper hvem da?

Er det den unge som håper på arv eller den gamle som er sjalu.

Eller omvendt?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg tror at forhold med stor aldersforskjell ofte er mindre "normale" enn mer jevnaldrende forhold. Par med stor aldersforskjell har på en måte valgt bort den jevnbyrdigheten og likestiltheten som preger mer "normale" forhold (hvis kjæresten skal være din beste venn, bør hen ha tilnærma lik utdanning, sosial bakgrunn, alder og interesser). Tror nok diger aldersforskjell tiltrekker seg mer folk fra normalitetens randsone/ytterkant på alle måter.

Anonymkode: ba74d...ed2

Man kan fint være jevnaldrende uten å være likestilte også. Alle prioriter ikke høyt at partner skal ha lik utdanning eller interesser heller. Synes det er givende å ha venner som er ulik meg og har en annen bakgrunn. Godt vi er forskjellige!

Anonymkode: 51314...95e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker på partnerdrap ja så bryter kontakt ved først røde flagg og tegn på aggressivitet eller manipulasjon. 

Ble nesten drept av min forrige jevnaldrende partner så alder er ikke noe jeg tenker på i den sammenheng. Hvor har du det fra forresten at stor aldersforskjell er en greie ved partnerdrap?

Anonymkode: 9df47...c9a

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor aldersforskjell kan handle om at den eldste ønsker å  ha kontroll, og går etter yngre av den grunn. Den eldste har ofte mer økonomisk makt.  Maktubalanse og maktbruk  i forhold er noe jeg ikke liker. Partnerdrap kan ha noe med makt å gjøre.

Endret av I Grosny
  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
I Grosny skrev (19 minutter siden):

Stor aldersforskjell kan handle om at den eldste ønsker å  ha kontroll, og går etter yngre av den grunn. Den eldste har ofte mer økonomisk makt.  Maktubalanse og maktbruk  i forhold er noe jeg ikke liker. Partnerdrap kan ha noe med makt å gjøre.

Partnerdrap har kun med makt å gjøre. Så de tingene du nevner stemmer godt det.

Men jeg er ikke kjent med at det finnes noen norsk statistikk på stor aldersforskjell ved partnerdrap, det pleier jo å omtales i media og da er det normale aldersforskjellen på 0-5 år stort sett. Det er sikkert noen unntak men er interessert i om ts har fra et sted at stor aldersforskjell er normalen?

Anonymkode: 9df47...c9a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partnerdrap er jo ikke så sannsynlig , statistisk sett. Men før partnerdrapet kommer jo gjerne lang tid med fysisk og psykisk mishandling, manipulasjon og kontroll. Og dette er det jo mye mer av!

Jeg er veldig skeptisk faktisk, for jeg vet hvor vanlig det er med vold i nære relasjoner og hvor mange tilsynelatende normale par som finnes der sånt foregår. Skal kjenne en mann veldig godt før jeg inngår samboerskap eller forplikter meg på noen måte, det er jo veldig vanskelig å komme seg ut av sånne forhold hvis man først er fanga der. Så jeg stikker ved første røde flagg som peker i den retningen. 

Så om jeg tenker på det.. ikke mtp aldersforskjell nei. Men jeg er alltid obs på kontroll og mishandler-tendenser.  

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://forskning.no/kriminalitet-psykologi-psykologimasterne/derfor-dreper-menn-partneren-sin/2006728

Litt ned på siden i den grå klammen står det noe om hvilke risikofaktorer som predikerer partnerdrap, blant annet stor aldersforskjell.

Anonymkode: 385f7...49a

Nå er vel en relativt stor del av partnerdrapene utført av menn med utenlandsk avstamning også, uten at det ble nevnt i artikkelen. Slikt tas sjelden med av en eller annen grunn...

Anonymkode: fce74...450

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Flintis skrev (2 timer siden):

Hvem dreper hvem da?

Er det den unge som håper på arv eller den gamle som er sjalu.

Eller omvendt?

Ja, unge som dreper gamle for arv skjer sikkert også en del. Kanskje blir det ikke avslørt heller bestandigfor det forventes i større grad at eldre skal dø. Det kan kanskje skje andre ganger å, hvor det ikke er stor aldersforskjell å det ikke merkes, kanskje med sykdom i bildet, som allergier, diabetes, ulykker. Fært at noen er mordere. 

Anonymkode: e0c85...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har lagt merke til at noen slike partnerdrap er i forhold med f.eks. en betydelig eldre etnisk norsk mann og yngre asiatisk kvinne. Andre er med en utenlandsk mann (ofte muslimsk bakgrunn) og en etnisk norsk kvinne. Og, mange partnerdrap er i par hvor begge er utenlandske, og kvinnen vil ha mer frihet mens den muslimske ektemannen motsetter seg dette på voldelig, fatalt, vis.

Uansett, er også flere partnerdrap i forhold med etnisk norsk uten stor aldersforskjell.

Synes det er rart å opprette en tråd med fokus på at aldersforskjell dreper?

Kjæresten min er 20 år eldre enn meg, vi er begge etnisk norsk og ingen av oss er voldelige.

Anonymkode: 19322...86b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den store risikofaktoren er fremmedkultur. Ifølge VGs database over partnerdrap i Norge i perioden 2000-2019, var 49 prosent av gjerningspersonene innvandrere.

Hold deg unna partner ned annen kulturbakgrunn, og du er mye sikrere.

Anonymkode: b23bf...f86

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...