Gå til innhold

Kan man tenke på seg smerter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sorry… litt mange tråder fra meg i dag 🙈 

Er det slik at når en har helseangst at en kan kjenne på vondter om man tenker hardt nok på det? Altså redd for livmor kreft og da kjenner man mange symptomer? 

Anonymkode: 08f39...c6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si nei. Ekte smerter kjenner man tydelig. Innbilte smerter kjennes svakt og man merker selv etter hvert at det er innbilt.

NB: Man kan ha vondt i livmorenhalsen uten å ha livmorhalskreft. Fra å bruke dildo for eksempel 

Anonymkode: 8665d...731

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser nå at du skriver i et annet innlegg, at du har vondt i korsryggen. Veldig mange har vondt i korsryggen. Så det tror jeg ikke du skal bekymre deg over 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, eller man kan kjenne ting, vet ikke med intense smerter, som over nevner. Har hatt angst for en ting for over et års tid siden, å det tok helt av for meg kroppslig. Var ikke livmorhalskreft jeg var redd for da, involverte heller ikke smerter. "Kjennte" symptomer hele tiden. Bare lå i sengen en månde i strekk å trodde at hver dag var den siste, rart å tenke på nå når det går mye bedre.

Men! Syns fortsatt det er viktig å gå til lege å få det sjekket, om du ikke allerede har det? 

Hjernen er en frekkas til tider

Anonymkode: e5696...8ab

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, eller man kan kjenne ting, vet ikke med intense smerter, som over nevner. Har hatt angst for en ting for over et års tid siden, å det tok helt av for meg kroppslig. Var ikke livmorhalskreft jeg var redd for da, involverte heller ikke smerter. "Kjennte" symptomer hele tiden. Bare lå i sengen en månde i strekk å trodde at hver dag var den siste, rart å tenke på nå når det går mye bedre.

Men! Syns fortsatt det er viktig å gå til lege å få det sjekket, om du ikke allerede har det? 

Hjernen er en frekkas til tider

Anonymkode: e5696...8ab

Var hos lege i går og tok celleprøver. 
Tok celleprøver for ett år siden, og da hadde jeg påvist HPV virus.. men normal celleprøve. 
Nå har jeg kjent litt små murringer nederst i magen og hatt litt brunlig utflod. Legen sa jeg hadde litt rar livmorhals, og at den lille kransen rundt åpningen var støtte enn normalt, derfor videre henvist til gyn pol. 
Jeg fikk full panikk og angst og er helt ødelagt. Kan det være livmorhals kreft? 
så leser jeg at 50% av celleprøver kan være feil tolket ? 

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er dårlig psykisk får jeg enorme smerter. Disse skaper hjernen for å takle det psykiske. Så ja, man kan tenke på seg smerter.

Anonymkode: 03032...fde

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det slik at når en har helseangst at en kan kjenne på vondter om man tenker hardt nok på det? Altså redd for livmor kreft og da kjenner man mange symptomer? 

Jeg tror definitivt man kan tenke på seg symptomer / smerter . Har en kompis med helseangst . Å det har ikke vært en eneste alvorlig sykdom han ikke har «følt « på . Alt fra ALS, parkinson og bechtrews . Til føflekk-kreft , hjernesvulst og andre kreftformer . Han går regelmessig til lege / psykolog . Blir friskmeldt i ett bankende kjør . Min observasjon er at hans vondter / helseangst forverrer seg i dårlige perioder i livet . Å nesten forsvinner når han har det bra . Så nesten lyst å stryke HELSE , å beholde ANGST . Slitsom å være rundt i dårlige perioder , selv om jeg skjønner at helseangst må vær en fryktelig tilstand . 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si nei. Ekte smerter kjenner man tydelig. Innbilte smerter kjennes svakt og man merker selv etter hvert at det er innbilt.

NB: Man kan ha vondt i livmorenhalsen uten å ha livmorhalskreft. Fra å bruke dildo for eksempel 

Man kan "tenke" på seg alt fra blindhet, koma, lammelser, kramper, og intense smerter. CRPS, komplekst regionalt smertesyndrom, er bare et eksempel. Det som er viktig å presisere er at smertene og plagene er ikke innbilte, de er reelle og alvorlige, og kan ha enorme konsekvenser for personen uavhengig av årsak.

Anonymkode: 9e86f...a94

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt det kalles nocebo. 

mosatt av placebo,  der du føler bedring  av noe som ikle egentlig hjelper, du bare tror du hjelper

Anonymkode: cbdb2...7c2

AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan man, og stress/angst kan enkelt skape forbigående og kroniske smerter. Kraftige smerter og, du kan høre podcasten «like mind like body» om du er interessert i å fordype deg 

Anonymkode: 7b91d...528

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt!

Hvis du tenker skikkelg hardt på det og kjenner godt etter, så har du alltid vondt et sted. 

Anonymkode: 7de2a...f58

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du får behandling for helseangst kan du lære å kjenne forskjell på angst og annen sykdom. Anbefaler det på det sterkeste.

Anonymkode: 17077...a47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...