Gå til innhold

Skolen: oppfordrer barna til å bli ertet på

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi og noen til som jeg kjenner fikk melding om at man burde erte barna mer slikt at de ble mer "sterkere" og rustet når dem begynte på skolen. 

Jeg vil nå si at barna våres takler erting ganske så greit, og blir sjeldent fort hårsåre om dem blir ertet på eller kommer i en situasjon hvor det kanskje anses som mobbing.

Jeg tenker da at med en slik melding fra skolen så tenker jeg at barn I dag er svært hårsåre og lite mottakende for erting.

Hva tenker dere? Er barn i dag svake I forhold til barn fra f.eks 80-90 tallet? 

Har jo opplevd at når den som erter, erter tilbake så blir hn fort grinete, eller lei seg.

Så hvor går grensen mellom erting og mobbing i dagens samfunn?

Anonymkode: d89c9...2b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skolen oppfordrer dere til å erte? Det høres litt rart ut men ene pedagogen fulgte denne tankegangen. Tror jeg. Hun drev i hvert fall på med "Maia har på bleia" og lignende rim siste året i barnehagen. Jeg syntes ikke noe om det. 

Anonymkode: d0925...1d2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva de mener med erting? Tenker det finnes nyanser her.. Feks et barn spiser is og man kan si "du liker vel ikke is?" med litt spøkefull tone og man ler sammen med barnet, er stor forskjell på å lage nedlatende rim som barnet tar seg nært av om temaer barnet ikke kan noe for. Som bleiebruk eller gråting.. 

Synes egentlig erting ikke er innafor på noen måter hvis det krenker barna eller setter dem i en ubehagelig situasjon... Å tulle med dem derimot er jo greit 😄

Anonymkode: c5279...9df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dere bør ryste barna til å bli sterkere! 

Anonymkode: 11951...648

AnonymBruker
Skrevet

Nøyaktig hva sto i denne meldingen?

Anonymkode: 9ad39...435

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt rar formulering kanskje, men tenk på intensjonen. Norske barn må rustes til å møte ørlite motstand i livet. 

Det som utspillet seg på norske skoler med mange tusen persilleblad er et mareritt. 

Anonymkode: 6182a...122

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud! Man gjør ikke barn sterkere ved å erte dem! Man gjør barn sterkere ved å bygge selvtillit, selvinnsikt, mestringsfølelse, tillit og trygghet. Her har skolen misforstått totalt. 

Anonymkode: fe799...d94

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne meldingen vil jeg se skjermdump av før jeg tror på 😅 enten er det tøys eller så har noen misforstått 

Anonymkode: 1a891...488

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg rett og slett ingenting på.

Er det så kjedelig om sommeren at man må finne på tøys å lage tråder om på KG?

Anonymkode: 3a653...c86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Litt rar formulering kanskje, men tenk på intensjonen. Norske barn må rustes til å møte ørlite motstand i livet. 

Det som utspillet seg på norske skoler med mange tusen persilleblad er et mareritt. 

Anonymkode: 6182a...122

Særiøst?

Anonymkode: 3f6b8...3d0

Gjest Refreng
Skrevet

Tror du må gjengi det som ble skrevet og fortelle hvem som signerte. Dette høres merkelig ut

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei. Vi og noen til som jeg kjenner fikk melding om at man burde erte barna mer slikt at de ble mer "sterkere" og rustet når dem begynte på skolen. 

Jeg vil nå si at barna våres takler erting ganske så greit, og blir sjeldent fort hårsåre om dem blir ertet på eller kommer i en situasjon hvor det kanskje anses som mobbing.

Jeg tenker da at med en slik melding fra skolen så tenker jeg at barn I dag er svært hårsåre og lite mottakende for erting.

Hva tenker dere? Er barn i dag svake I forhold til barn fra f.eks 80-90 tallet? 

Har jo opplevd at når den som erter, erter tilbake så blir hn fort grinete, eller lei seg.

Så hvor går grensen mellom erting og mobbing i dagens samfunn?

Anonymkode: d89c9...2b5

Jeg vet ikke om en oppfordring om å erte er veien å gå, men at mange barn (og voksne) behøver lære seg å ikke ta alt så ekstremt alvorlig og bokstavlig er jeg enig i.

Jeg fikk meg selv en lærepenge i så måte for ikke så lenge siden.
Jeg innså at jeg helt ubevisst hadde falt inn i den trenden om å ta ting ekstremt bokstavlig, og fant meg selv småfornærmet av noe som jeg for bare noen få år siden umiddelbart hadde tatt som den spøken det var ment til å være.

Anonymkode: 452c8...d6d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg skjønner hva skolen mener. Jeg "erter" barna mine hele tiden og jeg og mannen bruker mye ironi og humor i hverdagen. Med erting mener jeg at jeg kan si til 5 åringen at "du liker jo ikke lørdagsgodt" når jeg setter frem skålen. Eller "I dag skal vi spise tørkede edderkopper til middag for det er jo det beste du vet".

Til 12 og 14 åringen kan vi f.eks sette på høy dansebandmusikk eller noe lignende når de kommer hjem med venner eller vi henter dem en plass (de synes det er skikkelig flaut, men de ler), danse på bordet til russemusikk, dra frem en lysestake og spontant begynne å synge i den osv. Vi er skikkelig dårlige vinnere i spill og gnir det inn til barna hvis vi vinner. 

De tar seg ikke selv høytidelig og det er lite dramatikk rundt barna og det har de nok lært av oss. 

Anonymkode: 18ddc...872

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt merkelig tidspunkt av skolen og sende ut en melding, og muligens en litt merkelig melding... Men at dagens ungdom tåler mindre enn tidligere er midt sagt en underdrivelse. 

Lærere får meldinger fra foreldre hvor de forteller at barna deres ble så lei seg/redde av å ha blitt kjeftet på.... Læreren spurte fint to ganger først om å legge bort noe dill og følge med. Tredje gangen ble stemmen hevet noe, et navn bruk enda mer direkte tale ala "nå legger du bort det der, Mari!". Det må man altså forsvare i etterkant til foreldrene. 

Har også hatt lange møter med foreldre fordi barna blir ertet. Eller... Noen andre barn sa "sånn genser har tante også". Det ble mottatt som erting og veltet lasset for en usikker unge. Og jeg hadde forstått at slike ting var mer utrygge dersom det var en bråkeklasse og jeg stort sett bare måtte oppdrag. Men det er det ikke. Vi har egentlig hyggelige fine dager. Men ungene tåler ikke å bli blåst på..

Anonymkode: a7982...b5f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange barn som tar absolutt alt bokstavelig. Disse barna sliter gjerne sosialt og mange av de sladrer gjerne om alt.  Men akkurat hvordan man lærer barn å ikke ta alt bokstavelig og ikke ta alt personlig er ikke så lett, men å være seriøs om alt hjemme er nok ikke veien å gå. Litt tull må man holde på med for å lære barn at man bør ikke ta seg selv så seriøst. Men hvis foreldre ikke klarer å vise seg fra en mer tullete/ertete side- hvordan skal barn lære det ? Så er det bruken av ord. Noen går i gang av ordet erte og kobler det kun til mobbing, andre kobler det mer til andre ting. 

Barn bør lære tidlig og ironi, sarkasme, bruk av kroppsspråk,  ikke alltid ta ting personlig, være mindre selvhøytidelig.    Man kan lære hvordan man tar imot når noen sier noe ironisk, kaller deg tullenavn, men det betyr ikke at man oppfordrer til at barna skal bruke det ondsinnet mot andre.   

Vi har jobbet mye med det, men mine tar fortsatt mye mer personlig enn vi hadde håpet og er altfor opptatt av hva andre vil kunne si om hva de sier og gjør.  Altfor mye er kleint, så vi har fortsatt en lang vei med våre tenåringer. Men reaksjonen ute blant venner er at de ikke reagerer så mye og bare ler ting forsiktig bort, men de er ikke ledere.

Anonymkode: c9b0b...53c

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen skoler som sender ut meldinger om noe som helst nå. Det er ferie. Og hva betyr «til de begynner på skolen», og hvorfor til noen få? 
Ekstremt merkelig «melding» å få. 
Men en fellesmail om at man jobber med klassemiljøet (ikke 2.juli), og at mange barn i akkurat denne klassen har lett får ta ting personlig og at foreldrene bør snakke med barna om å tolke ting mer positivt, blåse av bagateller og skjønne at alt av kommentarer ikke er vondt ment, personlig eller det kan være tankeløshet; eller det kan være erting man kan le av og ikke bry seg om. Man kan ikke erte og mobbe folk som ikke lar seg erte. 
Men slike ting har blitt tatt opp muntlig hos oss.

Anonymkode: 1d79a...19c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...