AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #81 Del Skrevet 1. august 2023 Da er det min tur å gjøre opp regnskap for juli. Jeg har gått ned 12 kg siden slutten av april, og holdt meg på vektplatå en stund. Så var det ferie med storfamilien som stod for tur, og jeg begynte med friskt mot og passet på måltider og aktivitet som jeg har vært vant til. Gikk bra helt fram til forrige onsdag kveld, da røyk jeg på flere glass rødvin og en hel skål med potetgull rett etter middag. Dette er emosjonell spising pga stress i familiesituasjon. Det klarte jeg dessverre ikke å håndtere så godt, så gjennom hele helgen har jeg overspist. Mange "gode unnskyldninger" for å overspise, og jeg blir helt kvalm av meg selv. Heldigvis hjemme igjen nå, og vekten i dag viste pluss 2 kg fra 20 juli, så dette er kun fra siste helgen. Sikkert mye vann pga mye salt, fett og karbohydrater, så håper det slipper raskt igjen På den positive siden kan det tenkes at det blir lettere å gå videre ned i vekt, da jeg skal ned 10 kg til, så kanskje kroppen er i full fettbrenningsmodus igjen. 🤞🤞 Og dette var SISTE ferien med dette stressmomentet, det eneste jeg ikke takler. Anonymkode: 3430f...581 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #82 Del Skrevet 3. august 2023 Jeg tråkket på vekta i dag, og den viste -0,6 kg. Vet ikke hvor pålitelig det er, jeg har ikke badevekt hjemme og får ikke veid meg jevnt. Uansett, det er jo hyggelig. Jeg kom egentlig på rett spor etter ferie, men har hatt to sosiale dager nå med utskeielser. Forsyner meg moderat og kjenner etter behov, men det blir likevel mindre sunt enn vanlig. Jeg synes forresten det er vanskelig innimellom, når folk serverer "mindre sunn" mat. En ting er åpenbart usunne ting som kaker og snacks, men også å dra på middag til andre, og spise ting jeg kanskje ville laget i sunnere og "renere" utgave selv. Jeg prøver å unngå en del ultraprosseserte matvarer og diverse tilsetningsstoffer, en ting jeg absolutt ikke føler går på bekostning av god smak. Her synes jeg liksom ikke helt det er "verdt det", sånn smaksmessig, å spise mindre sunne utgaver. Ønsker meg sånn sett at det tas noen grep om matproduksjon, som gir oss produkter som er sunnere og holder høyere kvalitet. Dette ble et langt innlegg. Uansett, ting går ganske bra. Spent på hvordan det blir når jeg skal tilbake til hverdagen igjen, og dermed kjenner på mer stress. Håper på å holde på de gode rutinene da også. Anonymkode: 54347...3b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #83 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (På 5.7.2023 den 20.48): Jeg har sluttet å tenke ferie og unntak lenger. Gjorde det i starten av vektnedgangen, men gikk på smell etter smell for alt er et sosial unntak. Juni er et godt eksempel på hva jeg mener. Her er alle "unntakene": - Idrettsavslutninger og kaker og is for barna. - Skoleavslutning med kake og is - Jobbavslutning før sommerferien med 4 ulike kaker bakt av kollegaene mine samt take-away før kakene - Festival hvor meg og mannen dro sammen. "Nå skal vi drikke øl og kose oss" - Familiesammenkomster, grilling i sommervarmen. Alltid med et dessertbord som flyter over, og snacks og drikke. Og nå skal vi på 3 ukers ferie....Jeg kan ikke tenke at denne reisen skal være fri flyt. Det går bare ikke. Jeg har jo vært nødt til å forsyne meg litt med alle kakene som er servert i juni, selv om jeg prøvde å begrense meg. Det blir for frekt å takke nei når de kommer der stolt med bakverket sitt 😞 Har begrenset måltidene med ordntlig mat mellom kakeslagene, og syns det er synd at det er på den næringsrike maten man må kutte. Hvordan klarer dere andre navigere i det sosiale? Takke nei eller takke ja, og kutte i den gode maten til måltider? Eller bare la det flyte og tenke "jaja, det er sommer" og så slite med den ekstra vekten til høsten? (Det siste funket særdeles dårlig for meg) Anonymkode: 5d00d...1b2 Jeg tar bare en liten snutt av kaker, bare som en liten smak. Folk ler litt når de ser det, og sier at jeg jammen tok et kjempesvært stykke, men det er ingen som bryr seg egentlig. Jeg forklarer ingenting. Jeg spiser ingenting annet de dagene jeg vet det blir mye mat og godis I arrangementer. Når det gjelder familiegrilllinger, er det ofte vi som står for det. Vi har grillmat og tilbehør, men begrenser faktisk desserter. Vi har hos oss sluttet med så veldig mye kaker også, men har gått over til mer bær, kesam og melon. Barnebarna elsker det. Jeg er jo ferdig med idrettsavslutninger og skoleavlutninger, da jeg har voksne barn. Det slipper jeg å tenke på noe mer. Det er ikke noe spesielt avslutning på jobb heller, så det trenger jeg heller ikke å bekymre meg for. Jeg er endel ute å spiser med venner og familie i forbindelse med sommeren, men da også passer jeg bare på å ikke spise noe resten av dagen, eller før, så jeg kan kose meg med mat og litt dessert. Jeg spiser veldig lite kake, så akkurat der har jeg ikke så stort problem. Jeg er ikke så glad i kake egentlig. Det er heller ikke så vanlig å spise så mye kaker der jeg ferdes. Jeg drikker litt øl i løpet av sommeren, men nå har det jo kommet lite øl, med færre kalorier, så da drikker jeg det. Jeg drikker heller ikke mye øl. En eller to øl et par ganger I uka om sommeren. Ellers mindre. Nesten ingenting. Jeg føler egentlig ikke at de rundt meg er så opptatt om jeg spiser eller drikker. Jeg gjør som jeg vil, uten at noen bryr seg. Så da kan det bli litt "smaksprøver " små biter av ting som blir servert. Så på den måten holder man vekten i løpet av sommeren også. Anonymkode: 9c74a...64a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #84 Del Skrevet 10. august 2023 Halvannen uke etter ferieslutt viser vekten -0.6 kg i forhold til startvekt ved feriestart. Jeg er så glad for det! Har ikke slanket meg, men vært bevisst, tatt noen gode valg og kompensert de gangene jeg har tatt usunne valg. Eksempel: burger og pommes frites til middag = spist mindre tidligere på dag eller dagen etter, ikke tenkt "jeg tar det i august. Jeg har gått ned 7 kilo fra påske, og ønsker å holde meg her. At sommeren gikk så fint har gitt meg troen på at dette skal gå bra. Takk til alle som har deltatt i tråden, det har vært veldig inspirerende å følge dere! TS! Anonymkode: d1f75...a78 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå