AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Del Skrevet 1. juli 2023 Skal vi komme oss gjennom den neste måneden sammen? Hva gjør du for å holde vekten i ferien? Anonymkode: d1f75...a78 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #2 Del Skrevet 1. juli 2023 Jeg har lang lærerferie. Tråkket på vekta for noen dager siden, og oppdaget at jeg har gått opp 4-5 kg fra der jeg er mest komfortabel. Akkurat nå spiser jeg typisk hverdagsmat, og har kuttet litt i mengden. I tillegg går jeg toppturer for aktivitet. Sånn ellers har jeg tenkt å kjenne litt ekstra etter på om jeg har behov for den ekstra skiva, eller om jeg bare har lyst på. Kommer samtidig selvsagt til å spise noen is i sola og sånt. Anonymkode: 54347...3b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #3 Del Skrevet 1. juli 2023 Jeg sitter nå rett ved midnatt og spiser en boks med ferdig oppdelt vannmelon. Sliter sånn med søvnen, og da nattlig spising, så hadde laget klart en boks med vannmelon i biter som kan spises med gaffel, uten søl og tull så sent. For varmt til å sove, men kan ikke holde på med denne nattspisingen av hva som helst, men er sulten også. Medisinene jeg bruker for søvn gjør meg ekstra sulten, så det er en evig kamp, men jeg prøver å gjøre mitt. Anonymkode: f8022...c27 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #4 Del Skrevet 1. juli 2023 Lurt. Har gått ned 15 kg siden jul. Kjenner det er vanskeligere nå som sommeren er her. Skal ned ca 5 kg til, men har pause i sommer. Dvs, skal jobbe for å vedlikeholde/ikke gå opp. Spiser oftere hos andre/ute osv, spiser mer is, osv, så jeg må nok virkelig fokusere. Heia oss! Anonymkode: 55553...457 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #5 Del Skrevet 2. juli 2023 Ts her. Så gøy at dere blir med! Jeg har gått ned 6 kilo siden påske. Jeg er 50 år, og de 6 kiloene har sneket seg på de siste 3-4 årene. Jeg vet hvorfor; jeg har latt kostholdet skli ut, spesielt i helger, ferier og div anledninger, og så har jeg ikke tatt strammet inn igjen etterpå. Jeg skal i utgangspunktet ikke særlig mer ned, nå passer faktisk alle klærne jeg har i skapet Jeg har spist færre måltider og mindre snop, det har funket veldig fint for meg. Men jeg strever med å finne en balanse når jeg har ferie. Jeg har fastet endel; droppet frokost og en gang (eller to avhengig av andre utskeielser) i uken dropper jeg lunsj også. Det er null problem og jeg kjenner at det gir energi og overskudd. Men nå som det er ferie er det mye mer sosialt knyttet til både frokoster, lunsjer og mat om kvelden. Min største utfordring er å begrense meg når jeg først har begynt. Et chipsflak så er det gjort.. Jeg må finne en strategi som passer meg, men har ikke landet den enda. Anonymkode: d1f75...a78 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #6 Del Skrevet 2. juli 2023 Jeg klarer meg greit hjemme fordi jeg unngår å kjøpe det som frister meg. Har jeg det ikke i kjøkkenskapet, så får jeg ikke spist det. Men på ferie er vi med mye slekt og det er sosialt hver eneste dag, med mye digg mat og snacks/godteri på kvelden. Jeg kan jo ikke begrense de rundt meg, men det er veldig vanskelig å ikke "bare ta en liten bit" når sjokoladeskålen står der. Planen min er å pusse tennene ofte 😂 og alltid ha med vannflaske. Anonymkode: 44eed...268 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NettoppJa Skrevet 2. juli 2023 #7 Del Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg klarer meg greit hjemme fordi jeg unngår å kjøpe det som frister meg. Har jeg det ikke i kjøkkenskapet, så får jeg ikke spist det. Men på ferie er vi med mye slekt og det er sosialt hver eneste dag, med mye digg mat og snacks/godteri på kvelden. Jeg kan jo ikke begrense de rundt meg, men det er veldig vanskelig å ikke "bare ta en liten bit" når sjokoladeskålen står der. Planen min er å pusse tennene ofte 😂 og alltid ha med vannflaske. Anonymkode: 44eed...268 Dette kjenner jeg meg så igjen i. Jeg skal på ferie med storfamilien om 2 uker, og gruer meg til denne biten. Vet at det kommer til å bli mye og god mat, og mange kommentarer om hvorfor jeg ikke spiser like mye som de. Også snacks, vin og øl på kvelden. Min strategi er: - Lasse på med grønnsaker og salat til middagene. Holde igjen på fett kjøtt, poteter og sauser. - spise magert og proteinrikt til frokost og lunsj. Spise 1 skive lesset med pålegg son mager skinke, egg, tomat, osv - drikke ramløsa til middag og snacks istedet for øl og vin. Velge hvitvin hvis mulig. - holde pølsefingrene unna snacks-skåla på kvelden. Evt kjøpe inn saltstenger og fisker som er litt mindre kalorier - alltid ha melon, jordbær, smoothie osv tilgjengelig - ha saftis eller yoghurtis i fryseren. - gå lange turer, leke aktivt med barna, svømme, og bade. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #8 Del Skrevet 2. juli 2023 Jeg reiser på ferie i 3 uker fra i morgen, skal være med foreldra mine og de har hund, så går ofte tur da 2 ganger om dagen, rundt 100.000 skritt pr uke så det er stor motivasjon for meg Anonymkode: 0b060...fa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 2. juli 2023 #9 Del Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Skal vi komme oss gjennom den neste måneden sammen? Hva gjør du for å holde vekten i ferien? Anonymkode: d1f75...a78 Nå får jeg sikkert mye pes . Men jeg veier meg hver morgen . Har gått ned fem kilo med faste -metoden . Unner meg både snacks og kos , men tenker kaloriinntak totalt . En kilo opp , er 7000 kalorier , så det skal mye til å gå opp igjen , hvis man passer seg . 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #10 Del Skrevet 2. juli 2023 NiceOrNothing skrev (32 minutter siden): Nå får jeg sikkert mye pes . Men jeg veier meg hver morgen . Har gått ned fem kilo med faste -metoden . Unner meg både snacks og kos , men tenker kaloriinntak totalt . En kilo opp , er 7000 kalorier , så det skal mye til å gå opp igjen , hvis man passer seg . Du får ikke pes av meg, i hvert fall. Jeg veier meg ikke så ofte som deg, men jeg tenker kaloriinntak totalt. Er jeg over noen dager, må jeg ligge under noen dager, så enkelt (og så vanskelig) er det. I dag droppet jeg frokosten og siden det ikke er noe spesielt som skjer i dag til lunsj drøyer jeg matinntak til middag. Kjenner at det er litt mer krevende når jeg har fri enn når jeg er travel på jobb. Jeg opplever stort sett at fokuset på mat blir mindre når jeg ikke spiser hele tiden, så jeg tror det er en god strategi for meg 🙂 Anonymkode: d1f75...a78 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 2. juli 2023 #11 Del Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får ikke pes av meg, i hvert fall. Jeg veier meg ikke så ofte som deg, men jeg tenker kaloriinntak totalt. Er jeg over noen dager, må jeg ligge under noen dager, så enkelt (og så vanskelig) er det. I dag droppet jeg frokosten og siden det ikke er noe spesielt som skjer i dag til lunsj drøyer jeg matinntak til middag. Kjenner at det er litt mer krevende når jeg har fri enn når jeg er travel på jobb. Jeg opplever stort sett at fokuset på mat blir mindre når jeg ikke spiser hele tiden, så jeg tror det er en god strategi for meg 🙂 Anonymkode: d1f75...a78 Enig , det er mer krevende når man har fri / ferie . Å det er masse brudd i rutiner og mer festivitas / god mat . Men samtidig er jeg så redd for å gå opp igjen , da jeg har jobbet hardt og bevisst for vektreduksjonen . Sørger for å ha mye god frukt / melon / pære /nektarin tilgjengelig . Pluss usaltede nøtter / tørket frukt . Farris med isbiter / sitron . Propud . Spiser mye omelett med diverse inni , pluss salater . Grove knekkebrød m ost / leverpostei el skinke & grønnsaker . Skeier ut med is eller potetgull iblandt , men ikke så mye / ofte som før ☺️ . Klart å kutte ut smågodt helt 🙏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #12 Del Skrevet 2. juli 2023 Jeg har helt sluttet å kjøpe smågodt. Kan spise litt om noen andre har kjøpt, men det blir ikke samme mengder som jeg kan stappe i meg om jeg har en svær pose i skuffen 🙂 Vi kjøper av og til sjokolade, men deler heller en melkerull enn å kjøpe inn masse 200 gram fordi de er på tilbud🙂 Anonymkode: d1f75...a78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #13 Del Skrevet 2. juli 2023 Dette var lurt! Jeg er med i "ned i vekt før sommeren"-tråden, men blir gjerne med her! Har hatt en uke ferie hvor jeg gikk opp en kilo, men har vært hjemme en uke nå og har gått ned igjen det det dobbelte, så det var nok bare typen mat i tillegg til litt mer enn vanlig. Jeg har gått ned 12-13 kg siden slutten av mars, og er ikke interessert i å gå opp mye. MEN, vi skal en uke til utlandet, og da har jeg bestemt meg for å smake på det jeg har lyst til å smake på, uansett hva det er. En uke tåler jeg! Jeg prøver ellers å gjøre som jeg pleier, gjøre riktige valg i hverdagen, og spise litt mer fredag og lørdag. Har funket hittil, har gått fra BMI på 40 til nå 35,8.... Og jeg har ingen planer om å gi meg, så en tråd som dette (med rom for litt oppgang, men hjelp til å taue seg selv inn igjen etterpå) er helt supert! Jørgine-Petrine Anonymkode: c6500...c30 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #14 Del Skrevet 2. juli 2023 I natt gikk jeg på en smell. Jeg fikk ikke sove, var egentlig ganske sulten, så til slutt sto jeg opp og spiste. Startet med å gnage på en bit falukorv fra påleggshylla. Så spiste jeg to ostesmørbrød. Noterer meg noe om å spise nok på dagtid, så jeg slipper den sulten på nattestid. Sånn ellers er jeg ganske flink til å fylle skap og kjøleskap med de matvarene som gjør det lettere for meg å ta gode valg, i tillegg til at jeg ikke har masse usunt liggende i skuffen. Anonymkode: 54347...3b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #15 Del Skrevet 2. juli 2023 Så lurt! Jeg har også lærerferie og det blir en litt mindre travel hverdag.... Men jeg har startet med periodisk faste nå. Spisevindu fra 11-19. Det elliminerer veldig mye småspising på kvelden, noe som nok er ganske utslagsgivende for min del... også tar det bort frokost og kveldsmat. Første uken med det har gått overraskende greit. Kan fortsatt kose meg litt i ferien men innenfor litt rammer, og uten å manisk telle kalorier eller lignende. Og dersom jeg vet jeg skal ut en kveld, skyver jeg bare spisevinduet mitt sånn at jeg kan spise lengre utover kvelden. Anonymkode: b68e4...eae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #16 Del Skrevet 4. juli 2023 Være borte noen dager nå, og harspist for mye. Synes det er vanskelig å holde gode vaner når jeg er borte. Blir at jeg spiser for mye, vil jo ikke virke uhøflig (vet det er feil…) Blir også lett stressa borte, og da kommer følelsesstyrt spising tilbake. Hjemme igjen nå- skal hente meg inn, før besøk i helga. Da blir det nok mer igjen.. Anonymkode: 55553...457 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #17 Del Skrevet 4. juli 2023 On 7/2/2023 at 1:13 PM, AnonymBruker said: Så lurt! Jeg har også lærerferie og det blir en litt mindre travel hverdag.... Men jeg har startet med periodisk faste nå. Spisevindu fra 11-19. Det elliminerer veldig mye småspising på kvelden, noe som nok er ganske utslagsgivende for min del... også tar det bort frokost og kveldsmat. Første uken med det har gått overraskende greit. Kan fortsatt kose meg litt i ferien men innenfor litt rammer, og uten å manisk telle kalorier eller lignende. Og dersom jeg vet jeg skal ut en kveld, skyver jeg bare spisevinduet mitt sånn at jeg kan spise lengre utover kvelden. Anonymkode: b68e4...eae Lurer på, ser du for deg å fortsette periodisk faste når skoleåret begynner igjen? Jeg har utvidet nattfasten litt, for å se hvordan kroppen responderer på det, men for meg innebærer det at jeg spiser første måltid sent. Usikker på hvordan det ville fungert med jobb. Anonymkode: 54347...3b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #18 Del Skrevet 4. juli 2023 Det eneste som fungerte for meg til slutt var å leve normalt, året rundt, hverdag som helg som ferie. Så lenge man opprettholder det at kos=snop, ferie=usunn mat, og så videre, så går man på en smell før eller senere. For når man kombinerer jul, påske, bursdagsselskap, 52 helger, sydenturer, fredagskake, og alt dette, er det for mange dager som krever for mye viljestyrke og regler. Nå kan jeg ta en is en varm dag, men ikke hver dag bare fordi det er ferie. Jeg kan plukke med meg fisk og grønnsaker fra bordet med grillmat, og overse sauser og pølser. Men selvfølgelig innimellom plukke med en pølse om jeg føler for det. Stort sett si nei-takk til kake, med enkelte unntak. Plukke salat fra lunsjmenyen, og vann, selv om pizza+øl frister mer, og jeg kan "skylde på" at det er ferie. Det er en livsstil, ikke slanking. Anonymkode: 0c679...a1d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #19 Del Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Være borte noen dager nå, og harspist for mye. Synes det er vanskelig å holde gode vaner når jeg er borte. Blir at jeg spiser for mye, vil jo ikke virke uhøflig (vet det er feil…) Blir også lett stressa borte, og da kommer følelsesstyrt spising tilbake. Hjemme igjen nå- skal hente meg inn, før besøk i helga. Da blir det nok mer igjen.. Anonymkode: 55553...457 Kjenner meg igjen i dette med følelsesstyrt spising. Jeg skal med familie i ferien, noe som er psykisk belastende av ulike årsaker. Jeg har nylig funnet ut at jeg omtrent alltid får overspisingsperioder i etterkant av samvær med de, og mens jeg er sammen med de er det fri flyt av usunn mat. Noen tips til å unngå dette? Prøver å holde meg hard, men hodet henger ikke med og jeg har bare lyst på fet og søt comfort-food.... Anonymkode: 3430f...581 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #20 Del Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Kjenner meg igjen i dette med følelsesstyrt spising. Jeg skal med familie i ferien, noe som er psykisk belastende av ulike årsaker. Jeg har nylig funnet ut at jeg omtrent alltid får overspisingsperioder i etterkant av samvær med de, og mens jeg er sammen med de er det fri flyt av usunn mat. Noen tips til å unngå dette? Prøver å holde meg hard, men hodet henger ikke med og jeg har bare lyst på fet og søt comfort-food.... Anonymkode: 3430f...581 Ikke spis på impuls, hold deg til en plan. Før du står opp bestemmer du deg for hva du skal spise til frokost. Og tilsvarende til lunsj. Du undersøker/spør om middag, og bestemmer deg så for hva du skal ta, og hvilken mengde. Du ser på menyen på restaurant før dere drar ut, og bestemmer deg for retten du skal ha. Skriv det gjerne ned i en kalender, det er mer forpliktende. Blir du sulten mellom måltider spør du deg selv om du har lyst på et tørt knekkebrød. Er du ikke det så er det snakk om emosjonell sult. I begynnelsen virker dette veldig strengt. Men plutselig blir det en vane. Når jeg er på hotell nå forsyner jeg meg automatisk med egg, laks, frukt, og lysten på bacon og kakebord er faktisk borte. Om noen setter et stort grillmåltid foran meg så tar jeg mye salat, kylling, men kan også fint ta 2-3 biter spareribs fordi jeg synes det er godt, og et-par glass vin, da jeg vet at jeg samlet har kontroll, dag for dag, og uke for uke. Jeg så jo at det er slik de som er "naturlig slanke" allerede spiser. Helt automatisk. Så det handlet om å komme tilbake dit, i stedet for å stadig tenke at fet og søt mat er lik kos. Anonymkode: 0c679...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå