Gå til innhold

Var det feil å svare 13 år gammel datter dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du skulle prøve støtte og validering!?

Anonymkode: 3df7c...d20

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt hvordan det du sa skulle hjelpe henne eller tøffe henne opp. Det hørtes bare merkelig ut å si.

Skal du tøffe henne opp, må du håndtere det annerledes. Vil du ha en tenåring som kan komme til deg når det er noe, må du være en forelder som lytter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal en sånn kommentar få henne til bli tøffere?

Da trenger hun jo å bli tryggere på seg selv. Og du gjør motsatt.

Anonymkode: 37a23...3c7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Utrolig merkelig tråd, men samtidig og i god KG-ånd - så står jaggu mange av svarene her i stil også😅 

:KG:

Skrevet

Skjønner ikke hva du skulle oppnå med kommentaren  《se på meg, hvor stygg er jeg》du kunne vel heller sagt at du synes hun er fin både med og uten sminke.

At vedkommende som kastet vannbalongen skulle bedt om unnskyldning er jeg enig i at er unødvendig, en liten beklagelse for at en fikk inn en fulltreffer kan være greit, men hun var nå tross alt med på vannkrigen og da må en tåle litt vann.

Merkelig om TS må tøffe opp jenta når hun har blitt 13år, den jobben burde vært ferdig lenge før de når hormontoppene som tenåring.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det er du som gjør henne sårbar. Støtt datteren din, så blir hun trygg. Som andre her har sagt, så ville det naturlige ha vært å si at hun var pen uten sminke også. Nå har du indirekte bekreftet at hun er stygg. Attpåtil har du snakket nedlatende om henne til andre når hun fremdeles kunne høre. Det må ha svidd. 

Anonymkode: 0bcf7...67d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du høres ut som et rævhål av en mor.

Anonymkode: db760...52e

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror du kommer lenger med å holde rundt ungen til hun roer seg ned, og så snakke litt om konsekvenser. At når man leker med vannbalonger kan man få en i fjeset. At ingen ser særlig fine ut med rennende sminke, mye finere da helt uten. Så om hun vil være med på vannbalongkrig er sminke ikke smart. «Og nå fant du ut av det, vennen. Ingen fare, ingen fikk tatt bilde av deg! Og ikke si at du er stygg, for jeg synes du er noe av det vakreste som finnes.»

Din jobb som mor er å bygge ungene opp til å takle verden på egen hånd. Tenk over metodene dine. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å Gud. Glad jeg ikke er datteren din. Fortsetter du sånn, kommer hun til å hate deg når hun skjønner hva du har gjort… 

Anonymkode: 9e59b...30e

Hva jeg har gjort?

Ts

Anonymkode: 3e0ba...4f0

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan mente du din reaksjon skulle få henne til å bli tøffere, ts?

Skal hun bli sterkere (ikke tøffere), så må hun bli tryggere.

Hvordan skal hun bli tryggere når du ikke greier å gi henne følelse av trygghet og aksept?

Hvordan skal hun føle seg bedre med seg selv, når du rakker ned på deg selv og i tillegg latterliggjør henne?

Hvordan mener du noen kan bli sterkere av å bli latterliggjort?

Å få en ballong i ansiktet kan gjøre vondt, om den traff uheldig og ble kastet fort. Selv om man er med på leken kan det føles som et sjokk å få en slik vannballong rett i ansiktet.

Istedenfor å støtte henne, så viste du henne at hun ikke er verdt din empati. Hvordan tror du hun føler seg når du viser henne det?

Og ang. sminken - der kunne du fint ha trygget henne, realitetsorientert henne og støttet henne og fortalt henne hvor flott du synes hun er, også sminke. Du kunne til og med latt dette være en anledning for å snu det hele til noe humoristisk.

Istedenfor gjorde du egentlig det motsatte.

Jenta di er i inngangen av puberteten, full av hormoner, hun har ikke rammer som gjør henne trygg - og du velger å "tøffe henne opp" og gjøre henne mer usikker. Hvordan mener du det hjelper henne?

Har du vurdert et kurs for å forstå hvordan du kan trygge barna dine bedre? Du bør i hvert fall lytte mer til din søster. Selv om jenta var med på vannballongkrig, så er det helt greit å unnskylde når man kaster rett i ansiktet til en annen. Det burde til og med ha vært en regel du hadde lært dem, Ts - at man aldri skal sikte på og kaste mot hodet.

Anonymkode: 5f92f...161

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan mente du din reaksjon skulle få henne til å bli tøffere, ts?

Skal hun bli sterkere (ikke tøffere), så må hun bli tryggere.

Hvordan skal hun bli tryggere når du ikke greier å gi henne følelse av trygghet og aksept?

Hvordan skal hun føle seg bedre med seg selv, når du rakker ned på deg selv og i tillegg latterliggjør henne?

Hvordan mener du noen kan bli sterkere av å bli latterliggjort?

Å få en ballong i ansiktet kan gjøre vondt, om den traff uheldig og ble kastet fort. Selv om man er med på leken kan det føles som et sjokk å få en slik vannballong rett i ansiktet.

Istedenfor å støtte henne, så viste du henne at hun ikke er verdt din empati. Hvordan tror du hun føler seg når du viser henne det?

Og ang. sminken - der kunne du fint ha trygget henne, realitetsorientert henne og støttet henne og fortalt henne hvor flott du synes hun er, også sminke. Du kunne til og med latt dette være en anledning for å snu det hele til noe humoristisk.

Istedenfor gjorde du egentlig det motsatte.

Jenta di er i inngangen av puberteten, full av hormoner, hun har ikke rammer som gjør henne trygg - og du velger å "tøffe henne opp" og gjøre henne mer usikker. Hvordan mener du det hjelper henne?

Har du vurdert et kurs for å forstå hvordan du kan trygge barna dine bedre? Du bør i hvert fall lytte mer til din søster. Selv om jenta var med på vannballongkrig, så er det helt greit å unnskylde når man kaster rett i ansiktet til en annen. Det burde til og med ha vært en regel du hadde lært dem, Ts - at man aldri skal sikte på og kaste mot hodet.

Anonymkode: 5f92f...161

Dette!!!! 110% dette! 🙏🙏🙏🙏

Anonymkode: ea762...3e9

AnonymBruker
Skrevet

Min søster var et svært følsomt barn, og som storesøster anså jeg det som min oppgave å gjøre henne litt tøffere for å takle livet bedre. Det hjalp absolutt ingenting, som voksen er hun akkurat like hårsår som før. Å være ekstra harde mot de sårbare løser altså ingenting.

Anonymkode: 1d792...e6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså din søster syntes gutten skulle be om unnskyldning for å ha kastet en vannballong under lek. SÅ FEIL!. Jeg skjønner at du vil tøffe henne opp, men du gjør det på feil måte. For å bli tøff så må man ha selvtillit og mot. Det får man ikke gjennom at mammaen sin trykker enn ned. 

Anonymkode: 12b9a...16e

AnonymBruker
Skrevet

Det du skriver fikk meg til å tenke på denne. Du skaper ikke mindre sårbarhet ved å ikke møte datteren din på det hun opplever.

IMG_5174.jpeg

Anonymkode: ee986...a5d

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Når du snakker ned deg selv, så lærer du ungene dine å snakke ned seg selv.

Gi henne en klem og si at du skjønner at det var kjipt at sminken ble ødelagt, og at det blir litt gris og søl når man er med på vannballongkrig.

Anonymkode: 67f3a...779

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva jeg har gjort?

Ts

Anonymkode: 3e0ba...4f0

Du bekreftet til datter at hun er stygg. Du er ikke en støtte for henne.

Anonymkode: a8a1d...bc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker som holdningen din mot datteren din generelt er kritisk og nedlatende. Selvfølgelig plukker datteren din opp dette. Du skaper en usikker datter. Tenker du bør rette blikket mot deg seg og se på hvor skadelig oppførselen din er for datteren. Sårheten du ikke liker er et produkt av deg. 

Anonymkode: 0bcf7...67d

Skrevet

Du burde sagt: «Du er kjempefin både med og uten sminke», og hjulpet henne med å regulere seg ned.  Sårbare tenåringer trenger ikke å tøffes opp. De trenger å bli møtt med omsorg og forståelse. De er fulle av hormoner og har kaos innvendig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hørt om empati? Du lærer datteren din at hun ikke trenger å ha empati. At hun kan valse over andre folks følelser. 

Aksepter henne som hun er. Gi henne støtte. Da får du en fin datter. 

Anonymkode: 04a9e...cba

Jomen... hvis man leker med vannballonger med andre barn, skal man da måtte be om unnskyldning for at man kastet vannballong på noen? Er ikke det hele poenget med den leken?

I min datters klasse på barneskolen gikk det også en slik jente som ikke tålte noe, gråt, sladret og krevde unnskyldninger fra de andre barna for den minste ting. Det endte opp med at de andre trakk seg unna "fordi det blir bare styr uansett".

Anonymkode: e468b...621

AnonymBruker
Skrevet

På rn måte tenker jeg det var innafor å si fra. Men kanskje ikke helt riktig måte å si det på. Vi fikk beskjed om at er man med på leken , må man tåle streken.  Å det  å få vannbalong i fjeset, er 100% risiko når man har vannbalong krig. Dette tåler du, dette går bra. Det er bare litt vann. Vann er ikke farlig.  

Hun trenger kanskje å heller høre at det ikke er farlig fremfor å bli fremstilt som en pingle.

Når jeg vokste opp så var det å slå seg på kneet ikke noen stor greie, var det vondt og vi gråt. Fikk vi et fang å sitte på, og de blåste på, satte på et plaster, dette er ikke farlig,  det går over. Du får være litt forsiktig.  Det gikk veldig fort over. Og det var aldri noe greie med å stakars deg osv. Av og til når vi snubla og datt, var det beskjed på en positiv måte, oi datt du, opp igjen. Eller en tøyse kommentar om vi hadde funnet noe på bakken.  

Ble der da Groningen, skjønte de voksne at det var litt ekstra ille. Så blåsing og beskjed om at det er bare litt vondt, ikke farlig.  Hvis det ikke var vondt endte vi ofte opp med å le litt, børste av hendene og løpe videre

Anonymkode: 6c95e...c84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...