AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Datteren min er forferdelig hårsår og sårbar, jeg prøver derfor å tøffe henne opp så hun skal takle denne verden. Her om dagen ble hun veldig fra seg under vannballong lek med søsken. Hun fikk en i ansiktet og mye av sminken hennes forsvant da hun tørket seg, noe hun taklet veldig dårlig. På tomannshånd gråt hun og sa: «jeg er så stygg». Jeg ønsker ikke å dyrke hennes sårbarhet med trøst, så jeg svarte: «Se på meg, hvor stygg jeg er». Min søster som fikk med seg hvordan datteren min reagerte spurte meg om hun skulle få han som kastet vannballongen til å si unnskyld. Jeg svarte: «nei, litt må hun tåle, hun er så sårbar». Jeg vet datter mest sannsynlig fikk med seg dette siden hun var i nærheten, men jeg tenker at dette har hun godt av å høre. Søsteren min mener jeg er for hard, men jeg kan ikke oppdra datteren min til å bli skjør som porselen heller? Anonymkode: 3e0ba...4f0 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #2 Skrevet 1. juli 2023 Jeg syns du var hard og svært lite imøtekommende. Anonymkode: 1410f...b77 17 7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #4 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg syns du var hard og svært lite imøtekommende. Anonymkode: 1410f...b77 Hun fikk en vannballong på seg..mens hun lekte med vannballonger. Det er ikke noe å sutre for eller lage drama om. Tørk fjeset med en klut og så er alt glemt 1 minutt seinere. Anonymkode: ea551...e1a 17 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 Hørt om empati? Du lærer datteren din at hun ikke trenger å ha empati. At hun kan valse over andre folks følelser. Aksepter henne som hun er. Gi henne støtte. Da får du en fin datter. Anonymkode: 04a9e...cba 9 1 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 Jeg tror ikke at å 'tøffe noen opp" har fungert for noen foreldre. Det er i beste fall forvirrende Anonymkode: 680fc...14e 11 7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #7 Skrevet 1. juli 2023 For et lite empatisk menneske du er. Du gjør henne ikke tøff. Du sårer henne og gir henne enda dårligere selvfølelse. i tillegg legger du opp til at hun ikke kan komme til deg med sine problemer og bli hørt. Får helt vondt av denne stakkars jenten som sannsynligvis bare trenger en klem og masse omsorg. Du høres virkelig ikke helt normal ut Anonymkode: ea762...3e9 18 11
Misanthropis Skrevet 1. juli 2023 #9 Skrevet 1. juli 2023 Du kan glemme å tøffe henne opp. Hva er det egentlig du mener du forsøker å oppnå, og hvordan ser du for deg at det skal funke? Helt praktisk? Har du tenk igjennom det? Prøv heller empati, sett deg inn i hva hun virkelig føler, lær henne og vis henne at hun er verdig å bli tatt på alvor i ALLE sine følelser, og at hun er verdt å bruke tid på og lytte til, og anerkjennes. Resten ordner seg. 7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #10 Skrevet 1. juli 2023 Ja, det var veldig feil av deg å svare "se på meg, så stygg jeg er". Kunne like gjerne sagt "ja du er stygg, men jeg er styggere". Et normalt svar hadde feks vært "du er helt nydelig både med og uten sminke! Men kom nå, så går vi ut igjen til de andre". Anonymkode: 582e0...a2e 19 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #11 Skrevet 1. juli 2023 snillochsøt skrev (Akkurat nå): Tro hvorfor hun har blitt sånn da.. Kanskje fordi gutter på den alderen kan være slemme og si ting som "æsj så stygg du var uten sminke" Anonymkode: 680fc...14e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #12 Skrevet 1. juli 2023 Det var helt feil setting for å lære henne å bli tøffere. Det du sa var jo ikke noe hjelp. Anonymkode: 7e7d5...870 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #13 Skrevet 1. juli 2023 Hvordan gjør det din datter mer robust at du kaller deg selv stygg egentlig? Anonymkode: 23d0a...01e 13 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #14 Skrevet 1. juli 2023 Å Gud. Glad jeg ikke er datteren din. Fortsetter du sånn, kommer hun til å hate deg når hun skjønner hva du har gjort… Anonymkode: 9e59b...30e 8 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #15 Skrevet 1. juli 2023 En 13-åring er fremdeles et barn og reagerer ikke alltid slik man burde. Man behandler ikke barn som porselen selv om man møter dem på de følelsene de har. Vis empati og støtte og så kan heller robusthet bygges på andre måter. Jeg synes du reagerte helt hårreisende og lurer veldig på hvordan du ser for deg at reaksjonen din på noe som helst vis skal hjelpe datteren din. Anonymkode: 6f829...20e 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #16 Skrevet 1. juli 2023 Hva mente du egentlig å si med å si at du er styggere? Hvordan skal det få henne til å bli tøffere? Anonymkode: e79ea...fe7 8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #17 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hun fikk en vannballong på seg..mens hun lekte med vannballonger. Det er ikke noe å sutre for eller lage drama om. Tørk fjeset med en klut og så er alt glemt 1 minutt seinere. Anonymkode: ea551...e1a Jeg reagerte ikke på at hun var lei seg for vannballonger. Datteren hennes sa hun er stygg og hun klarte ikke imøtekomme henne og trøste henne. Rette sagt, hun gadd ikke. Anonymkode: 1410f...b77 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #18 Skrevet 1. juli 2023 Tja… når man leker med vannballonger må man nesten tåle å få vann i ansiktet, men du kunne både formidlet dette og samtidig vært litt støttende, når hun gir uttrykk for at hun føler seg så stygg. Det er hardt å være 13 år og jeg tenker at du kanskje bør passe på å bruke litt ekstra tid på henne innimellom, slik at hun kan snakke om ting hun har på hjertet. Erfaringsmessig sett, er ungdom veldig tilbøyelig til å snakke om hvordan de har det og hvordan de oppfatter verden når man er alene sammen med dem og gjør litt sånn halvkjedelige ting,der en ikke har direkte øyenkontakt som f.eks under en kjøretur, går tur med hunden sammen eller lignende. Kanskje blir hun litt mer robust etterhvert. Jada..13 år gamle jenter er ofte store dramaqueens og det skader ikke å implementere at en må tåle litt, men man må passe på å være nøye med å vise at en samtidig er en slags støttepilar. Anonymkode: a16b9...3d6 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #19 Skrevet 1. juli 2023 Du latterliggjorde henne to ganger og ga hun enda mer mindreverdighetskomplekser. Gratulerer Anonymkode: 74d59...575 9 2 5
Blåttvann Skrevet 1. juli 2023 #20 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, det var veldig feil av deg å svare "se på meg, så stygg jeg er". Kunne like gjerne sagt "ja du er stygg, men jeg er styggere". Et normalt svar hadde feks vært "du er helt nydelig både med og uten sminke! Men kom nå, så går vi ut igjen til de andre". Anonymkode: 582e0...a2e Ja, og det er dumt å si til den man deler 50% av arvestoffet sitt med at man er så stygg hvis man vil bygge opp den andre. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå