Gå til innhold

Hunden min oppfører seg rart

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 år gammel hannhund oppfører seg litt rart. Startet i natt ved at han vrir seg mye og prøver å komme til bak. Nesten litt som om han jakter på halen sin, men at han prøver å komme til bak men klarer ikke. Vi har nå sjekket hunden så godt vi kan om det er noe som plager han der, men kan ikke finne noe. Det er ikke rester av avføring, har letet etter evt flått som kanskje klør eller noe. Ingenting vi finner. Han har tykk og fyldig pels, så kanskje det er noe vi overser. Noe tanker på hva vi bør sjekke? Kan det være en oppførsel de viser feks om det er løpetid i nærheten?

Anonymkode: c5502...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det fortsetter over helgen så bør dere ta kontakt med veterinæren. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vondt i magen? 
ville ringt veterinær hvis det ikke slutter

Anonymkode: 9cf18...50d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å gidde ha hund i hjemmet sitt, et skittent dyr som kan ha flått og bæsje rester æsj....

Anonymkode: b3a6a...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenk å gidde ha hund i hjemmet sitt, et skittent dyr som kan ha flått og bæsje rester æsj....

Ja, tenk at det finnes slike fæle mennesker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sjekket analkjertlene? De kan reagere som du beskriver om de er fulle eller tette. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabris skrev (3 minutter siden):

Hvis det fortsetter over helgen så bør dere ta kontakt med veterinæren. 

Det skal vi gjøre. Noe som plager han, samtidig så virker det ikke som han har vondt eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fulle analkjertler. Løft halen rett opp og legg tommel og pekefinger på hver side av analåpningen og press inn/kjenn litt rundt. Da skal dere kunne kjenne analkjertlene. Kjennes de store og harde ut, så kan det være det som plager hunden.

Hør med veterinær på mandag. Om det er analkjertlene, spør gjerne om de kan vise dere hvordan man tømmer de. De kan tømmes på to måter: innenfra eller utenfra. Man må være litt forsiktig fordi de kan sprekke om man er for hardhendt, men finner man rett teknikk, så er det ikke noe problem. Én av mine hunder må ha analkjertlene tømt én gang hver 1-2mnd, og da gjør jeg det selv. 

Anonymkode: 9b9de...a24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sb88 skrev (9 minutter siden):

Har dere sjekket analkjertlene? De kan reagere som du beskriver om de er fulle eller tette. 

Det har vi ikke sjekket. Trodde de ville oppført seg mer ved å ake/dra baken langs gulvet om det var noe slikt. Dette er mer som om han jakter på halen, bare at det ser ut som han prøver å komme til noe. Lager i grunnen litt «kose» lyder når han gjør dette.  Vanskelig å forklare. Skal sjekke analkjertler. Veterinær over helgen hvis det fortsetter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har vi ikke sjekket. Trodde de ville oppført seg mer ved å ake/dra baken langs gulvet om det var noe slikt. Dette er mer som om han jakter på halen, bare at det ser ut som han prøver å komme til noe. Lager i grunnen litt «kose» lyder når han gjør dette.  Vanskelig å forklare. Skal sjekke analkjertler. Veterinær over helgen hvis det fortsetter. 

Mine har aldri akt seg, men jakter/tygger haleroten når kjertlene er fulle. 

Anonymkode: 9b9de...a24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har heldigvis vært rolig i natt. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plis få en hastetime til å sjekke analkjærtlene på mandag! Det kan være veldig ubehagelig for hunden dersom de er fulle, og det kan lett føre til betennelse og mer smerte. Første gang jeg opplevd det med hunden min ventet jeg litt for lenge fordi det virket som det gikk over og at han ikke var så plaget lenger. Viste seg derimot at kjærtlene var sprekkfulle og jeg måtte smøre med salve og vaske han i lunkent vann i to uker pga betennelse. Ikke noe gøy, verken for meg eller hunden :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zidji skrev (41 minutter siden):

Plis få en hastetime til å sjekke analkjærtlene på mandag! Det kan være veldig ubehagelig for hunden dersom de er fulle, og det kan lett føre til betennelse og mer smerte. Første gang jeg opplevd det med hunden min ventet jeg litt for lenge fordi det virket som det gikk over og at han ikke var så plaget lenger. Viste seg derimot at kjærtlene var sprekkfulle og jeg måtte smøre med salve og vaske han i lunkent vann i to uker pga betennelse. Ikke noe gøy, verken for meg eller hunden :(

Kontakter veterinær i morgen for sikkerhetsskyld. 💙 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kontakter veterinær i morgen for sikkerhetsskyld. 💙 

❤️❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tenker at du kan gå ut av tråden, hvis ikke du har noe positivt å komme med...... 🙄

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Annonse
On 7/1/2023 at 10:50 PM, AnonymBruker said:

Du veit at menesker også kan få flott av å være ute?🙄 

Anonymkode: 720c2...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det med denne hunden, TS? Hva fant dere ut? Vår hund har noe av de samme tendensene. Det kunne virke som om den hadde fått et bitt eller at det var et innsekt som satt bakerst på ryggen. 

Anonymkode: 27a99...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du veit at menesker også kan få flott av å være ute?🙄 

Anonymkode: 720c2...bf3

Flått hvertfall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...