Gå til innhold

Hunden hyler så voldsomt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, et litt rart problem her… 

Hvis vi er borte fra hunden i mer enn 15-30 minutter blir hun så overveldet av glede når vi kommer tilbake at hun skriker og hyler helt hysterisk. 
Det er så voldsomt at vi rett og slett får vondt i ørene. 
Hun kan fortsette med dette i alt fra 10 minutter til 30 minutter hvis vi har vært borte lenge. 
Det er jo fint at hun blir glad, og derfor kjenner jeg også at det er utfordrende å jobbe med. 
vil jo gjerne møte henne med glede, men nå er det rett og slett blitt et økende problem. 

inntil hun var ca 1. år var dette ikke noe problem overhodet. Hun bare logret når vi kom - uten lyd. 
Nå er lyden blitt ekstrem…

jeg har forsøkt å snu ryggen til henne og ignorere inntil hun blir stille. 
Men det føles så sårt å gjøre når hun jo egentlig bare er glad. Og det virker uansett ikke…

Hvordan kan jeg dempe denne hylingen? 
Opplever jo at det går fra glede til en form for stress reaksjon. 
Skal sies at hun aldri har hatt problemer med å være alene hjemme. 

Anonymkode: 94e29...769

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere bør gå inn og være helt rolige og ikke gi henne noe spesielt oppmerksomhet før hun er rolig. 

I hundeverdenen er det noe som heter extinction burst. Når man prøver å utrydde en adferd, vil hunden eskalere adferden i frustrasjon fordi "dette bruker jo å fungere! Jeg må prøve hardere!!". Man må være konsekvent over tid. 

Dere trenger ikke å snu ryggen til hunden når dere går inn. Bare gå inn og kle av dere og gjør det dere skal uten å gi noe særlig oppmerksomhet til hunden. Når hunden er rolig, så hilser dere ROLIG. Fortsett å gjør det fremover og hun vil tilpasse seg etterhvert. Akkurat nå føler hun at det er en big deal at dere kommer hjem. Dere må vise henne at det ikke er en big deal

Anonymkode: 26415...0ec

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere bør gå inn og være helt rolige og ikke gi henne noe spesielt oppmerksomhet før hun er rolig. 

I hundeverdenen er det noe som heter extinction burst. Når man prøver å utrydde en adferd, vil hunden eskalere adferden i frustrasjon fordi "dette bruker jo å fungere! Jeg må prøve hardere!!". Man må være konsekvent over tid. 

Dere trenger ikke å snu ryggen til hunden når dere går inn. Bare gå inn og kle av dere og gjør det dere skal uten å gi noe særlig oppmerksomhet til hunden. Når hunden er rolig, så hilser dere ROLIG. Fortsett å gjør det fremover og hun vil tilpasse seg etterhvert. Akkurat nå føler hun at det er en big deal at dere kommer hjem. Dere må vise henne at det ikke er en big deal

Anonymkode: 26415...0ec

Tusen takk for godt svar ❤️🙏

Anonymkode: 94e29...769

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en stressrespons, overdreven glede. Kanskje hun ikke egentlig er så komfortabel med å være alene? Er det noe dere kan justere for å gjøre det mindre stressende å være alene hjemme?

Anonymkode: 41fc6...355

Skrevet

Har du filmet når hun er hjemme alene lenge og sett om hun faktisk er avslappet og rolig?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...