AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Noen uføre som har erfaring med å få jobb med lønnstilskudd til arbeidsgiver fra nav? Ordningen med at nav refunderer deler av lønnen din til arbeidsgiveren din så arbeidsgiver ikke taper så mye på å gi deg en sjanse i arbeidslivet? Kan du fortelle litt hvordan du gikk frem med nav? Kan man forvente en normal lønn eller er det bare symbolsk lønn? Anonymkode: 30712...7ba
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #2 Skrevet 1. juli 2023 Jeg startet med arbeidstrening i 13 mnd. Fikk så fast jobb på samme sted hvor arbeidsgiver fikk lønnstilskudd. Jeg jobbet der 1,5 år. Byttet jobb og gikk opp 100.000 kr. Ja, jeg var underbetalt. Samtidig var det min vei tilbake til jobb etter mange år på aap. Anonymkode: 95e9a...b0a 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #3 Skrevet 2. juli 2023 Ikke fra ufør, men AAP. Gikk veien om tiltaksarrangør for å finne "passende arbeide" etter utbrenthet. Fikk etter noen runder arbeidsutprøving endelig napp med noen som så et langvarig potensial i meg. Da var nav vanskelige å få med, grunnet litt for mange lønnstilskudd gitt under pandemien (for å holde hjulene i gang). Arbeidsgiver kunne bekrefte et langvarig behov og jeg gikk inn i en kommunal stilling med lønnstrinn etter yrke/utdanning/ansiennitet. Lønnen var den samme som andre med lignende bakgrunn har, dermed ble jeg regnet som en vanlig arbeidstaker lønnsmessig. Men jeg merket at kollegaer så på meg som "annenrangs" siden jeg kom inn bakveien. Jeg jobbet ræva av meg for å vise at jeg "lett" kunne fått jobben om den hadde vært utlyst med intervjurunder etc. Jeg var ikke mindre kvalifisert enn kollegaer (snarere tvert imot...), men fordi jeg hadde en nav-historie merket jeg at jeg ble behandlet annerledes enn i tidligere jobber, hvor jeg ble rekruttert på normalt vis. Etter lønnstilskuddet ble innvilget og jeg fikk vist at jeg var stabil, dyktig og arbeidsgiver i møte med nav kunne bekrefte dette, fikk jeg tilbud om utvidet stillingsbrøk. Jeg takket ja, men ble bare værende en kort periode, da jeg brukte denne tiden på å søke jobber hvor nav-historien ikke ble hengende ved. Nå er jeg tilbake i full jobb i det private, med høyere lønn og flere goder enn jeg noen gang tidligere har hatt. Så jeg er takknemlig for at lønnstilskudd ble innvilget, og skulle gjerne sett at det ble gjort tidligere. Anonymkode: 664ae...d30 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #4 Skrevet 2. juli 2023 Er under varig lønnstilskudd som blir utnyttet av arbeidsgiver. Gleder meg til å si opp å bli arbeidsledig Anonymkode: e0543...74f 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #5 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er under varig lønnstilskudd som blir utnyttet av arbeidsgiver. Gleder meg til å si opp å bli arbeidsledig Anonymkode: e0543...74f Hvordan blir du utnyttet? Ved varig lønnsstilskudd så er du ordinært ansatt og får lønnen din fra arbeidsgiver og har alle rettigheter vanlige ansatte har. Arbeidsgiver kan søke om varig lønnstilskudd om du da yter mindre enn det man kan forvente i stillingen, siden du har en varig nedsatt arbeidsevne. Anonymkode: 53b3b...8cc 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #6 Skrevet 2. juli 2023 Jeg har! Jeg har mastergrad men slet med å få meg jobb av ulike grunner. Via NAV fikk jeg praksisplass hos en bedrift i 3mnd. Etter det fikk jeg midlertidig kontrakt i 6mnd med lønnstilskudd, jeg fikk da timelønn som ufaglært hvor NAV refunderte bedriften deler av dette. Etter det fikk jeg 6mnd vikariat på lønnstrinn som stod til utdanningen min og etter det fikk jeg fast jobb med fastlønn. Så, ikke alle arbeidsgivere utnytter lønnstilskudd på feil måte Noen bruker det som det er ment, en måte å gi "usikre kort" en sjans til å vise hva de kan bidra med. Anonymkode: ef8b2...822 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #7 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan blir du utnyttet? Ved varig lønnsstilskudd så er du ordinært ansatt og får lønnen din fra arbeidsgiver og har alle rettigheter vanlige ansatte har. Arbeidsgiver kan søke om varig lønnstilskudd om du da yter mindre enn det man kan forvente i stillingen, siden du har en varig nedsatt arbeidsevne. Anonymkode: 53b3b...8cc Siden jeg fungerer nå som en vanlig ansatt med høyt tempo som arbeidsgiver trolig hadde måttet betale høyere lønn for hadde det var en «vanlig» ansatt. Den norske stat subsidierer altså denne arbeidsplassen så arbeidsgiver slipper å måtte betale lønn fra egen kasse, så en kan også spørre seg om konkurransevridning her. Men sånn er det når nav ikke følger opp varig lønnstilskudd. Jeg gleder meg til å si opp å slippe å subsidere det snyltende mennesket mer. Anonymkode: e0543...74f 1
Kokeplate Skrevet 2. juli 2023 #8 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Siden jeg fungerer nå som en vanlig ansatt med høyt tempo som arbeidsgiver trolig hadde måttet betale høyere lønn for hadde det var en «vanlig» ansatt. Den norske stat subsidierer altså denne arbeidsplassen så arbeidsgiver slipper å måtte betale lønn fra egen kasse, så en kan også spørre seg om konkurransevridning her. Men sånn er det når nav ikke følger opp varig lønnstilskudd. Jeg gleder meg til å si opp å slippe å subsidere det snyltende mennesket mer. Anonymkode: e0543...74f Her er det i såfall staten som subsidierer, ikke du. Du er indirekte mottaker av subsidiene.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #9 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er under varig lønnstilskudd som blir utnyttet av arbeidsgiver. Gleder meg til å si opp å bli arbeidsledig Anonymkode: e0543...74f Samme her!! Eller har midlertidig da. Anonymkode: f496b...290
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #10 Skrevet 2. juli 2023 Kokeplate skrev (1 time siden): Her er det i såfall staten som subsidierer, ikke du. Du er indirekte mottaker av subsidiene. Sålenge jeg blir værende der og plassen får urettmessig støtte, så subsidierer jeg dem, ja. Anonymkode: e0543...74f
Kokeplate Skrevet 2. juli 2023 #11 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Sålenge jeg blir værende der og plassen får urettmessig støtte, så subsidierer jeg dem, ja. Anonymkode: e0543...74f De får ikke urettmessig støtte. Støtten er godkjent av NAV.
mebeforeyou Skrevet 2. juli 2023 #12 Skrevet 2. juli 2023 Kokeplate skrev (6 minutter siden): De får ikke urettmessig støtte. Støtten er godkjent av NAV. AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Sålenge jeg blir værende der og plassen får urettmessig støtte, så subsidierer jeg dem, ja. Anonymkode: e0543...74f Så du har ressurser til å bidra mer enn det som forventes? Kan det være at du skulle vært i ordinært lønnet arbeide isteden?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #13 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er under varig lønnstilskudd som blir utnyttet av arbeidsgiver. Gleder meg til å si opp å bli arbeidsledig Anonymkode: e0543...74f Oi! Kan du utdype? Anonymkode: 30712...7ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå