AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Jeg har hørt flere ganger ila livet at jeg ser sur ut. Dette hørte jeg oftere som barn/ungdom enn jeg hører det i voksen alder, men siden jeg hørte det mye den gang så har dette satt seg i beinmargen min, og hvis jeg får høre det nå så blir dagene mine helt ødelagt og jeg begynner å skjelve og får tårer i øynene med en gang. Idag opplevde jeg nettopp det. Jeg har ikke fått sånn kommentar av noe pasient før.. jeg har jobbet i helsevesenet i 10 år, men idag fikk jeg kjempe kjeft av en pasient jeg alltid har hatt god tone med og hatt lange hyggelige samtaler med. Han sa: "du kan ikke jobbe med syke mennesker når du ser så sur ut som du gjør!!!" Dette sa han med pekefinger og veldig hard og kreftene stemme. Jeg ble helt satt ut! Jeg svarte at beklager, det var da ikke meningen, men at jeg desverre ikke får gjort så mye med hvordan jeg ser ut.... også ble han enda mer irritert og bare huffet seg og sa at det må gå an å se litt blidere ut enn meg. Jeg sa beklager igjen og gikk min vei før jeg hadde knekt sammen. Pasienten har mild form for demens, så han husker meg ikke fra gang til gang, og han har alltid før vært hyggelig, takknemlig og hatt lange hyggelige samtaler. Dette tar jeg så inn på meg at jeg vurderer å ta han på ordet og si opp stillingen min. At jeg ikke kan jobbe med syke mennesker når jeg ser ut som jeg gjør. Selvom jeg ikke har hørt det fra noen andre pasienter så gud vet hva de tenker og føler om trynet mitt... Måtte bare få det ut. Anonymkode: a3642...924 1 20
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #2 Skrevet 1. juli 2023 Snakk med en psykolog Anonymkode: b4350...0ba 11 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #3 Skrevet 1. juli 2023 Siden du er helsepleier, vet du at pasienter med demens ikke alltid sier ting de mener. Dere har hatt en god tone før, og nå skjedde dette. Prøv å rist det av deg, ikke slutt i jobben og hvis dette plager deg såpass, ta kontakt med en psykolog og prøv å sorter tankene dine Anonymkode: 1873f...ebb 18 1
Topsi Skrevet 1. juli 2023 #4 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har hørt flere ganger ila livet at jeg ser sur ut. Dette hørte jeg oftere som barn/ungdom enn jeg hører det i voksen alder, men siden jeg hørte det mye den gang så har dette satt seg i beinmargen min, og hvis jeg får høre det nå så blir dagene mine helt ødelagt og jeg begynner å skjelve og får tårer i øynene med en gang. Idag opplevde jeg nettopp det. Jeg har ikke fått sånn kommentar av noe pasient før.. jeg har jobbet i helsevesenet i 10 år, men idag fikk jeg kjempe kjeft av en pasient jeg alltid har hatt god tone med og hatt lange hyggelige samtaler med. Han sa: "du kan ikke jobbe med syke mennesker når du ser så sur ut som du gjør!!!" Dette sa han med pekefinger og veldig hard og kreftene stemme. Jeg ble helt satt ut! Jeg svarte at beklager, det var da ikke meningen, men at jeg desverre ikke får gjort så mye med hvordan jeg ser ut.... også ble han enda mer irritert og bare huffet seg og sa at det må gå an å se litt blidere ut enn meg. Jeg sa beklager igjen og gikk min vei før jeg hadde knekt sammen. Pasienten har mild form for demens, så han husker meg ikke fra gang til gang, og han har alltid før vært hyggelig, takknemlig og hatt lange hyggelige samtaler. Dette tar jeg så inn på meg at jeg vurderer å ta han på ordet og si opp stillingen min. At jeg ikke kan jobbe med syke mennesker når jeg ser ut som jeg gjør. Selvom jeg ikke har hørt det fra noen andre pasienter så gud vet hva de tenker og føler om trynet mitt... Måtte bare få det ut. Anonymkode: a3642...924 Hvis han ikke kjenner deg igjen fra gang til gang har han en alvorlig form for demens. Jeg får drittkpmmentarer fra mennesker med demens ofte på jobb, du kan ikke ta det til deg. Smil neste gang du går inn til han, og se hva som skjer. Dette er ikke noe han går rundt og tenker på 7 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 Dette må du tåle fra en person med demens. Anonymkode: 78d64...972 11
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette må du tåle fra en person med demens. Anonymkode: 78d64...972 Poenget er at de er veldig ærlige. Jeg vet j3g har et surt ansikt. Det hadde vært lettere for meg å takle om en dement pasient hadde sagt drittkjærring, du er feit, eller du er støgg... har opplevd at en dement pasient sa "fy faen for en feit ræv du har" og sånne ting og det kan jeg le av, det er ikke det samme. Denne demente pasienten er dement, men såpass oppegående at han bor alene hjemme. At han ikke husker meg fra gang til gang er fordi det kan gå flere uker mellom. Anonymkode: a3642...924
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #7 Skrevet 1. juli 2023 Jeg skjønner at det var sårende, fordi dette var vanskelige kommentarer som du fikk som barn/ungdom. Hadde det vært første gangen du hadde fått en sånn kommentar, hadde du neppe reagert å sterkt på det. Hadde du sett så sur og streng ut, hadde vedkommende neppe hatt lange og koselige samtaler med deg tidligere. Så innerst inne vet du nok at det kun var demensen som snakket. Og hva så om du ser streng og sur ut? Personligheten er viktig, ikke hvordan du ser ut. Neste gang du får en ligende kommentar, får du heller smile og si «men heldigvis er jeg veldig snill og blid likevel». Anonymkode: c1025...145 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #8 Skrevet 1. juli 2023 Jeg ser også sur ut hvis jeg slapper helt av i ansiktet. Mange gjør det. Men når man jobber med mennesker, så må man prøve å vise et vennlig ansikt, smile til de, med både munnen og øynene. Det er ikke så mye som skal til for at den andre føler seg sett. Prøv å få øyekontakt med folk og smil til de😊 Anonymkode: f9d29...0e2 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #9 Skrevet 1. juli 2023 Han er dement. Han husker ikke de gode samtalene og var kanskje i dårlig humør. Ikke ta det til deg. Uansett, du kan trene deg til smilende øyne. Hvis du tenker på noe fint/gøy, men unngår å smile med munnen, så vil du kjenne musklene som strammer seg rundt tinningen. Tren deg på å aktivere disse musklene til du kan stramme de uten å tenke noe over det. Jeg gidder ikke å gå rundt og smile hele tiden, så jeg bare aktiviserer musklene rundt tinngene så det ser ut som om jeg smiler med øynene. Man blir ikke sliten av det heller, når man har trent nok Anonymkode: 2dafd...962 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #10 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ser også sur ut hvis jeg slapper helt av i ansiktet. Mange gjør det. Men når man jobber med mennesker, så må man prøve å vise et vennlig ansikt, smile til de, med både munnen og øynene. Det er ikke så mye som skal til for at den andre føler seg sett. Prøv å få øyekontakt med folk og smil til de😊 Anonymkode: f9d29...0e2 Jeg ser ut som jeg gjør. Jeg får ikke til å smile fake, det ser helt sinnsykt ut og føles kjempe ekkelt ut. Jeg har prøvd. Jeg smiler hvis det er noe å smile av, ikke imens jeg står å teller medisiner eller tørker avføring. Han kappet hånden av meg 20 sekunder etter jeg kom inn til han idag. Jeg rakk bare å hilse, finne frem medisiner og vann før han ble kjempe sint. Jeg pleier å gjøre jobben min før noe annet. Jeg har heller ikke tid til så voldsomt mye annet enn å gjøre akkurat jobben min og det er ikke min skyld. Anonymkode: a3642...924
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #11 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han er dement. Han husker ikke de gode samtalene og var kanskje i dårlig humør. Ikke ta det til deg. Uansett, du kan trene deg til smilende øyne. Hvis du tenker på noe fint/gøy, men unngår å smile med munnen, så vil du kjenne musklene som strammer seg rundt tinningen. Tren deg på å aktivere disse musklene til du kan stramme de uten å tenke noe over det. Jeg gidder ikke å gå rundt og smile hele tiden, så jeg bare aktiviserer musklene rundt tinngene så det ser ut som om jeg smiler med øynene. Man blir ikke sliten av det heller, når man har trent nok Anonymkode: 2dafd...962 Ja hvis jeg gjør det så ser det ut som at jeg myser mystiskt og er enda sintere.. ansiktet mitt er som det er. Jeg kan virkelig ikke noe for det. Anonymkode: a3642...924
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #12 Skrevet 1. juli 2023 Dette høres ut som en typisk ting jeg brøt helt sammen av da jeg begynte å bli deprimert. Går det bra med deg ellers? Anonymkode: a0512...887 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #13 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ser ut som jeg gjør. Jeg får ikke til å smile fake, det ser helt sinnsykt ut og føles kjempe ekkelt ut. Jeg har prøvd. Jeg smiler hvis det er noe å smile av, ikke imens jeg står å teller medisiner eller tørker avføring. Han kappet hånden av meg 20 sekunder etter jeg kom inn til han idag. Jeg rakk bare å hilse, finne frem medisiner og vann før han ble kjempe sint. Jeg pleier å gjøre jobben min før noe annet. Jeg har heller ikke tid til så voldsomt mye annet enn å gjøre akkurat jobben min og det er ikke min skyld. Anonymkode: a3642...924 Du trenger jo ikke bruke ekstra tid på å smile da, du smiler bare forsiktig når du går inn til folk, sier hei og får øyekontakt? Jeg er en av dem som blir veldig negativt påvirket av folk som ser sure ut, folk som ikke gidder å koste på seg et smil når man sees, om det så er venner, leger, helsepleiere eller hvem det måtte være. Derfor gjør jeg en stor innsats selv, for å skape en god atmosfære. Jeg jobber også med mennesker, og som jeg sa, så ser jeg sur ut om jeg er alvorlig og avslappet, men det er så viktig for meg at de menneskene som kommer til meg, føler seg bra tatt imot, at de får en god følelse og føler seg trygge og tatt vare på. I min ungdom jobbet jeg litt i skobutikk, og jeg gjorde mitt beste for å smile til hver kunde den gangen også. Det gjør noe med resten av dagen til folk, når noen smiler til dem. På samme måte som det gjør noe med folk som møter mennesker som ser sure ut. Det gjør jo noe med deg også, du blir lei deg når noen sier du ser sur ut? Vi har alle våre reaksjoner. Hvorfor ikke prøve å skape god atmosfære, når det er så lite som et smil som skal til? Ikke et falskt smil, men et forsiktig smil med smilende øyne som gjør at det ser ut som du bryr deg? Det har alt å si for den personen du møter, og det gir også deg noe positivt tilbake❤️ Anonymkode: f9d29...0e2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #14 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): med pekefinger Da er det alvor. Anonymkode: c0d6f...4ef 1
PITTY Skrevet 1. juli 2023 #15 Skrevet 1. juli 2023 Du kan ikke ende opp med selvforakt pga dette. Dette må du skyve over på hans demens-kappe. Men har ingen problemer med å forstå at slike følelser popper opp igjen etter din beskrivelse av barndom.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #16 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Siden du er helsepleier, vet du at pasienter med demens ikke alltid sier ting de mener. Dere har hatt en god tone før, og nå skjedde dette. Prøv å rist det av deg, ikke slutt i jobben og hvis dette plager deg såpass, ta kontakt med en psykolog og prøv å sorter tankene dine Anonymkode: 1873f...ebb Og av og til sier de ting de mener. Rett ut og helt uten filter. Om pasienten - og folk flest - mener ts ser sur ut så har de all rett til å mene det. Man kan mene hva man vil om folk. Det er ufint å si det høyt, selvsagt, men syke mennesker kan ikke forventes filtrere. Problemet her er verken at pasienter (eller andre) sier eller mener at ts ser sur ut. Problemet er at ts har valgt å ta andres mening eller ord innover seg og har sett og observert at det har blitt til et traume. Og så valgt å la vøre å bearbeide dette traumet og lært seg å håndtere både det og eventuelle kommende kommentarer. Det er å unnlate å ta ansvar for egen helse. Som å observere et beinbrudd eller en stygg føflekk og så ikke oppsøke helsehjelp. Ts er i riktig sektor - hun vet at enhver har ansvar for egen helse. Hun må bare ta det ansvaret. Ser hun sur ut? Jeg vet ikke. Det er helt ok om hun gjør det, selvsagt. Da må andre få tenke «oi, hun ser sur ut» uten at ts velger å engasjere seg i deres tanker. Vi kan ikke si «du ser helt sikkert ok ut» til voksne. Ts vet jo (som oss alle) at en stor mengde folk ikke ser særlig pene ut. Og det både kan og må de leve utmerket med. Utseende er nemlig ikke vesentlig for lykke. Anonymkode: 2311d...254
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #17 Skrevet 1. juli 2023 Dette må du rett og slett tåle hvis du er et voksent menneske. Anonymkode: 2295c...52d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #18 Skrevet 1. juli 2023 Her har du nok en jobb å gjøre selv. Sånne kommentarer bør prelle av på alle voksne mennesker der du som helsepersonell bør være særlig påpasselig med at du opparbeider god robusthet. Får ærligtalt mye mer brutale tilbakemeldinger på en date, enn det du gjorde her. Anonymkode: c94ce...891 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #19 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du trenger jo ikke bruke ekstra tid på å smile da, du smiler bare forsiktig når du går inn til folk, sier hei og får øyekontakt? Jeg er en av dem som blir veldig negativt påvirket av folk som ser sure ut, folk som ikke gidder å koste på seg et smil når man sees, om det så er venner, leger, helsepleiere eller hvem det måtte være. Derfor gjør jeg en stor innsats selv, for å skape en god atmosfære. Jeg jobber også med mennesker, og som jeg sa, så ser jeg sur ut om jeg er alvorlig og avslappet, men det er så viktig for meg at de menneskene som kommer til meg, føler seg bra tatt imot, at de får en god følelse og føler seg trygge og tatt vare på. I min ungdom jobbet jeg litt i skobutikk, og jeg gjorde mitt beste for å smile til hver kunde den gangen også. Det gjør noe med resten av dagen til folk, når noen smiler til dem. På samme måte som det gjør noe med folk som møter mennesker som ser sure ut. Det gjør jo noe med deg også, du blir lei deg når noen sier du ser sur ut? Vi har alle våre reaksjoner. Hvorfor ikke prøve å skape god atmosfære, når det er så lite som et smil som skal til? Ikke et falskt smil, men et forsiktig smil med smilende øyne som gjør at det ser ut som du bryr deg? Det har alt å si for den personen du møter, og det gir også deg noe positivt tilbake❤️ Anonymkode: f9d29...0e2 Men jeg gjør jo det. Jeg sier ikke hei😑 jeg sier hei!😊 når jeg kommer inn, og spør hvordan det går eller lignende. Jeg vet ikke hvor du har det ifra at jeg ikke gjør det i det heletatt? Jeg smilte også normalt når jeg kom inn til denne brukeren idag før jeg fikk og hentet medisiner og vann og da var alerede helvette løs. Anonymkode: a3642...924
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #20 Skrevet 1. juli 2023 Se rundt deg i verden og tenk at dette klarer du nok. Anonymkode: 2295c...52d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå