AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Har en uåpnet forseglet plastpakket agurk som har ligget i kjøleskapet minst 2 uker eller mer. Den kjennes ikke så myk og dvassen ut som åpnet agurk gjør etter noen dager. Kan den fortsatt spises? Anonymkode: f77ae...1bc
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #2 Skrevet 1. juli 2023 kapp av den litt og og lukt på den, ser den ok ut og lukter godt så spis! Anonymkode: b3ed9...d71
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #4 Skrevet 1. juli 2023 Gud bedre 🤦♀️ Klarer du virkelig ikke å se om en agurk kan spises eller ikke? Anonymkode: 1753c...e2e 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 KristinF skrev (54 minutter siden): Se, lukt og smak- er det så vanskelig? AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Gud bedre 🤦♀️ Klarer du virkelig ikke å se om en agurk kan spises eller ikke? Anonymkode: 1753c...e2e Pleier ikke å spise agurk så jeg vet ikke hva som er normalt Anonymkode: f77ae...1bc 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Pleier ikke å spise agurk så jeg vet ikke hva som er normalt Anonymkode: f77ae...1bc Hvis du ikke klarer å se at den er dårlig kan du bare spise den. Anonymkode: 1753c...e2e 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #7 Skrevet 1. juli 2023 Agurk som er på hell blir gulaktig i skallet og får en bitrere og surere smak. Ofte råtner den før den kommer så langt - det merker du hvis fingrene dine går tvers gjennom agurken når du klemmer på den. Jeg vil si at agurk holder seg i om lag 2 uker i kjøleskapets grønnsaksskuff, helst pakket i tett plast (slik den kommer fra butikken). Hvis du kjøper agurk som ikke er økologisk varer den antakelig litt lenger (økologiske grønnsaker har mer mikro-organismer på seg pga mindre sprøytemiddelbruk). Anonymkode: e3f62...08b 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #8 Skrevet 1. juli 2023 Agurk ser jævlig ut når de er dårlige. Så bare spis. Det gjelder forresten det aller meste av mat, så lenge det ikke ser eller lukter avskyelig så er det bare å spise. Eneste man må være litt forsiktig med er vel kjøtt og fisk men selv der kommer man langt med se lukt smak. Vegetabilsk mat er det bare å kjøre på med, det er veldig tydelig om det ikke kan spises. Anonymkode: 7e28d...6db 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #9 Skrevet 1. juli 2023 Blir bare bedre med årene den. Har selv et par årgangsagurker på lur i kjellern. De får en kraftig og syrlig konsistens etter 2-3 år. Anonymkode: 30452...26b 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #10 Skrevet 1. juli 2023 Så lenge skallet ikke er gulaktig og mykt, så er det greit. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Agurk ser jævlig ut når de er dårlige. Så bare spis. Det gjelder forresten det aller meste av mat, så lenge det ikke ser eller lukter avskyelig så er det bare å spise. Eneste man må være litt forsiktig med er vel kjøtt og fisk men selv der kommer man langt med se lukt smak. Vegetabilsk mat er det bare å kjøre på med, det er veldig tydelig om det ikke kan spises. Anonymkode: 7e28d...6db Pasta og ris skal man være forsiktig med, spesielt om det er i en gryte og derfor ikke smaker rart fordi det er så mange andre smaker som skjuler det. Men, regner med at de fleste ikke lar pasta og ris stå ute i romtemperatur i 6++++ timer før de spiser det Anonymkode: f3b17...cb0
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #11 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så lenge skallet ikke er gulaktig og mykt, så er det greit. Pasta og ris skal man være forsiktig med, spesielt om det er i en gryte og derfor ikke smaker rart fordi det er så mange andre smaker som skjuler det. Men, regner med at de fleste ikke lar pasta og ris stå ute i romtemperatur i 6++++ timer før de spiser det Anonymkode: f3b17...cb0 Det er sant, jeg tenkte bare på mat som ikke er kokt/stekt enda. Anonymkode: 7e28d...6db
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #12 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er sant, jeg tenkte bare på mat som ikke er kokt/stekt enda. Anonymkode: 7e28d...6db Ja. Jeg spiser ikke kjøtt og fisk og vet ingenting om hvordan det ser/lukter/smaker når det ikke er greit, så tenkte jeg skulle slå til med noe jeg vet noe om 😅 Anonymkode: f3b17...cb0
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #13 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Agurk ser jævlig ut når de er dårlige. Så bare spis. Anonymkode: 7e28d...6db Det er ikke riktig. Som sagt kan de se litt gule ut og være på vei til å råtne, det er ikke alle som vet at man skal se etter dette når man velger agurk i butikken. Og dessuten: Agurker som ser helt fine ut kan også faktisk være giftige. Noen agurker inneholder bitterstoffet cucurbiatcin, og det kan gi deg magebesvær: https://samvirke.dk/artikler/kasser-agurken-hvis-den-er-bitter Anonymkode: e3f62...08b
Daisy-love Skrevet 2. juli 2023 #15 Skrevet 2. juli 2023 Ikke alt er godt å vite, og litt unødvendige kommentarer her synes jeg. Det kommer helt an på hvordan den er lagret. Jeg kjøper normalt mange agurk, og lagrer i kjøleskapsdøren. For meg er det det beste stedet siden det fryser innerst hos meg, og da fryser jo en lengre agurk. For bedrevitere så kan jeg selvsagt legge de ytterst på langs, men da får lite annet plass. Hos meg kan hel agurk holde i flere uker. Jeg kjenner på dem. Av og til kan plasten lukte litt, men de er fin inni. Jeg tar bort plasten. Skjærer av og ser inni. Lett å se om den er veldig dårlig. Den kan både være veldig tørr, muglet og råtten, så agurk har god sprede i ting som kan skje med den. Bløt kjenner du jo med en gang, som du selv sier den ikke er. Er den myk i ene enden, men men den andre enden fremdeles kjennes hard, og det er ingen tegn til mugg og hele, så skjærer jeg gjerne av litt ekstra og tar bort, og smaker på den biten som er enda fast og fin. Smaker den fint, så spiser jeg den. Tipper om den er hard og fin så kan den spises, men lukter den feil, og/eller begynner å bli gul så hadde jeg droppet den. Her spises store mengder agurk, og jeg kan godt kjøpe 6-8 på tilbud, og da har jeg jo en stund, men ikke over 2 uker, for her går det unna med agurk 😋
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #16 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke riktig. Som sagt kan de se litt gule ut og være på vei til å råtne, det er ikke alle som vet at man skal se etter dette når man velger agurk i butikken. Og dessuten: Agurker som ser helt fine ut kan også faktisk være giftige. Noen agurker inneholder bitterstoffet cucurbiatcin, og det kan gi deg magebesvær: https://samvirke.dk/artikler/kasser-agurken-hvis-den-er-bitter Anonymkode: e3f62...08b Hvis dette hadde vært et vanlig problem i Norge hadde du klart å finne en norsk nettside som omtalte deg. Anonymkode: 1753c...e2e 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #17 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvis du ikke klarer å se at den er dårlig kan du bare spise den. Anonymkode: 1753c...e2e Den er myk når den er dårlig. Så det merker du. Sånn generelt så er all frukt og alle grønnsaker som ser, lukter og smaker godt spiselige. Vi har unntak - aubergin er ikke spiselig rå, poteter som er grønne inneholder gift etc. Men det er ikke en eneste frukt eller grønnsak du må kaste om den smaker ålreit. Uavhengig av hvor lenge du har oppbevart dem. Jeg spiste nettopp løk fra i fjor vår. Like gode. Anonymkode: 5202e...44d
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #18 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis dette hadde vært et vanlig problem i Norge hadde du klart å finne en norsk nettside som omtalte deg. Anonymkode: 1753c...e2e https://dinside.dagbladet.no/okonomi/kast-bitter-agurk/61795558 https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/uonskede_stofferimaten/biologiske_gifter/planteforbindelser/plantegifter.5282 Sitat Cucurbitacin Dette er stoffer som gir en kraftig bitter smak (tetrasykliske triterpenoider). Stoffene er vanlig i agurkfamilien (Cucurbitaceae) og kan finnes i squash, agurk og andre grønsaker fra agurkfamilien. Små mengder av stoffene kan gi kvalme, magesmerter, etterfulgt av oppkast og diaré. Dette gjelder uansett om produktet er rått eller tilberedt. Les mer om Cucurbitacin på nettsidene til Nordisk Ministerråd. Anonymkode: e3f62...08b
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #19 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://dinside.dagbladet.no/okonomi/kast-bitter-agurk/61795558 https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/uonskede_stofferimaten/biologiske_gifter/planteforbindelser/plantegifter.5282 Anonymkode: e3f62...08b To 10 - 15 år gamle artikler tyder på at det ikke er noe stort problem Anonymkode: 1753c...e2e 1
Gjest Refreng Skrevet 2. juli 2023 #20 Skrevet 2. juli 2023 (endret) Jeg tenker aldri på holdbarhetsdato. Smaker på maten om den ser ok ut, og dersom den smaker ok så spiser jeg den. Om agurken er så giftig at den blir bitter, så merker man nok det på smaken og spytter ut. Har ikke blitt syk av noe hittil Endret 2. juli 2023 av Refreng
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå