Nattens rytter Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Det lønte seg å arbeida for høgre straumprisar - no er Tord Lien 'konserndirektør for Kommunikasjon og Samfunn i Aneo'. Bukken og havresekken? Trur de at han ville fått denne direktørjobben - han er utdanna som historikar - om han ikkje hadde vore springgut for kraftbransjen? Heikki Holmås og Åslaug Haga vart òg beløna med fine jobbar etter at dei banka gjennom vedtak som var til bate for vindkraftbaronane. Det er mogeleg det reint juridisk er lovleg, men det undergrev tilliten me hyser for politikarane våre. Heikki Eidsvoll Holmås (SV) [11:51:04]: Jeg er veldig glad for at et enstemmig storting i dag vedtar det vi vedtar om havvind, og jeg vil gi ros til alle partier og til saksordføreren som har fått dette igjennom. Gjennom hele dette siste tiåret har vi jo hatt støtteordninger for å utvikle prototyper. Jeg har vært med på å fremme både forskning og utvikling. Vi har satset stort på å sette i gang med forskningssentre rundt dette, og vi har et forskningsprogram om det. Men det er bare å erkjenne at ulike ministre – også fra den rød-grønne regjeringen – har hatt ulikt engasjement for det som handler om havvind. Helt fra Åslaug Hagas veldig tydelige engasjement, der hun så for seg at dette kunne være noe som kunne ta oljenæringen over i en ny tid, til Ola Borten Moes mer kalde skulder mot offshore vind og veldig tydelige nei, dette var ikke noe man skulle satse på, og til Tord Liens litt uklare tilbakemeldinger om dette. Nå gleder jeg meg til å høre innlegget til Tord Lien, og jeg oppfatter at dette er noe som nå er aktualisert. Blant annet på grunn av nedgangen i oljenæringen ser vi alle at det å sørge for å gripe de mulighetene vi har til å overføre kompetanse fra oljenæringen til andre næringer, er viktig, og denne muligheten bør vi gripe. Det oppfatter jeg at hele Stortinget er enig i, og det vil jeg gi ros for. https://www.tu.no/artikler/tord-lien-vil-ha-dyrere-strom/234939 https://energiwatch.no/nyheter/fornybar/article15657760.ece https://www.multiconsult.no/heikki-eidsvoll-holmas-skal-lede-baerekraftarbeidet-i-multiconsult/ https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Referater/Stortinget/2015-2016/151201/2/#a8
Nattens rytter Skrevet 2. juli 2023 Forfatter #2 Skrevet 2. juli 2023 Er dette noko dei fleste kjenner til?
Anonio Skrevet 2. juli 2023 #3 Skrevet 2. juli 2023 (endret) Aslaug Haga hadde jo 'vindkraftdag' for Vestfold og Telemark Fylkeskommune, og fikk politikerne til å bli enige i å legge ut blandt annet skaga-feltet for konsesjonering. Dette ble gjort bak lukkede dører og ingen andre stemmer fikk komme til. Ikke en gang Færder eller Jomfruland nasjonalpark fikk lov til å gi innspill. Skaga-feltet skulle altså legges rett utenfor Larvik og Telemarks kyst, hvor nær sagt alt av trekkfugl i Norge er forbi hvert år. Området er i tillegg nært fredet av miljødepartementet, mens Aslaug fikk kompisen sin i SP, fylkesordfører Terje Riis-Johannesen til å godta dette bak lukkede dører. Når det ble fokus på dette ble SP sure og alt ble slaktet lokalt i kommunene. Norwea som det het før hvor Aslaug jobber, har tidligere hatt events hvor de har 'kronet' politikere til riddere av vindkraft osv. Det er en latterlig utenlandskeid organisasjon som bare er ute etter profitt. De gir blanke i miljøet og naturen. De har stått for ramponering på Jæren, på Haramsøy osv. At direktører i NVE deltar på sånne events, og lar seg smiske med på denne måten er helt klar korrupsjon. Vindkraftens omdømme i et ord Quote For eksempel pleier vindkraftens interesseorganisasjon Norwea sine forhold godt - på Norwea-konferansen i 2012 var mange sentrale personer til stede. Der ble NVEs seksjonssjef med ansvar for vindkraftkonsesjoner seremonielt slått til Ridder av Vindkrigarkorset med Sverd og Diamant. Hvor mange NVE-saksbehandlere er det egentlig som har fått jobb hos en vindkraftutbygger? Hvor havner konsesjonene Ridderen av Vindkrigarkorset med Sverd og Diamant delte ut? Macquarie Group, Falck Renewables, Blackrock, Prime Capital - store navn som få kjenner. 7 av de 10 største eierselskapene i vind i Norge knyttes til skatteparadiser. Ordet på 17.plass er Mafia. SP vil ikke noe godt for Norge, de er en gjeng banditter som selger seg ut i første mulighet. Lobbyregister må på plass snarest. Det må også være ulovlig for politikere å dra på 'konferanser' som egentlig er fester og store events som gis ut under dekke av utdanning for politikere. Endret 2. juli 2023 av Anonio
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå