MalloryK Skrevet 9. juli 2023 #21 Skrevet 9. juli 2023 https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/mannen-bak-dobbeltdrapet-i-oslo Per Fredrik Bamer (53) er siktet for to drap. Igjen. 1 2
Blåttvann Skrevet 9. juli 2023 #22 Skrevet 9. juli 2023 MalloryK skrev (6 minutter siden): https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/mannen-bak-dobbeltdrapet-i-oslo Per Fredrik Bamer (53) er siktet for to drap. Igjen. Gjennomgangen viser blant annet at en av de drepte på Sandaker var politiets viktigste vitne da Bamer ble dømt for dobbeltdrap i 2000. ... 2
AprilLudgate Skrevet 9. juli 2023 #23 Skrevet 9. juli 2023 Blåttvann skrev (9 minutter siden): Gjennomgangen viser blant annet at en av de drepte på Sandaker var politiets viktigste vitne da Bamer ble dømt for dobbeltdrap i 2000. ... Ok, så…. Vet noen motivet for drapene på Sinsen? Forsvaret mener det er irrelevant at han dreper vitner til egen grotesk drapssak? 9
PITTY Skrevet 9. juli 2023 #25 Skrevet 9. juli 2023 Balansen og energi/forbruk mellom overgriper og offer er komplett feil i dette landet. Det sier sitt. Jeg synes jeg ser en generell straff for drapsmenn som fargelegges av dette. Og er du litt snill så slipper du unna med halve straffen. Og ingen overgripere ser for seg et særlig skremmende scenario i fengsel i dette Kardemomme-landet. Da er det jo bare å kjøre på. 1 1 5
Daria Skrevet 9. juli 2023 #26 Skrevet 9. juli 2023 Husk at forsvarsadvokatens rolle er å formilde og forholde seg til den versjonen og de synspunktene klienten formidler. Når hun sier at den tidligere drapssaken ikke har relevans for den nye, er det neppe fordi hun selv faktisk tror det, men fordi det er det klienten hevder. Forsvareren skal etter regler for god advokatskikk alltid utad lojalt tilkjennegi samme standpunkt til faktum som klienten gjør og tale vedkommendes sak, men har samtidig krav på ikke å bli identifisert med vedkommendes meninger eller påståtte handlinger. (snl.no) 3 2
Pipaluk Skrevet 9. juli 2023 #27 Skrevet 9. juli 2023 magic carpet skrev (På 1.7.2023 den 21.59): Så lenge dere er for rehabilitering fremfor straff, så da får dere tåle å leve med konsekvensene av det også. Hva legger du i STRAFF? Frihetsberøvelse er også straff. At det også er en rehabiliteringskomponent i straffen er for å unngå at de blir enda farligere når de slipper ut, og det blir nye ofre. I Norge begår rundt 20 prosent av de løslatte nye forbrytelser. På slutten av 80-tallet var det rundt 70/80 prosent. Etter dette ble kriminalomsorgen reformert, og fengselsbetjentene skulle også være sosialarbeidere. Men systemet er ikke perfekt. Man kan ikke garantere seg mot at den løslatte vil begå nye drap. 2
Pipaluk Skrevet 9. juli 2023 #28 Skrevet 9. juli 2023 Blåttvann skrev (På 2.7.2023 den 8.58): Hva California bruker på en henrettelse trenger ikke være standarden for hva vi hadde brukt. Å bruke 3 milliarder kroner per henrettelse virker ikke nødvendig hvis man har et godt system. Hva rettsvesenet gjør og hva mannen i gata gjør er to forskjellige ting. Jeg kan ikke holde andre mennesker fanget, men godtar at fengselsvesenet gjør det. Jeg kan ikke drepe, men godtar at drapsmenn blir henrettet. Jeg har aldri sagt at man skal behandle folk som dyr i fengsel, det funker ikke om de skal ut igjen. Hvorfor koster det tre milliarder å henrette noen🤔 1
Blåttvann Skrevet 9. juli 2023 #29 Skrevet 9. juli 2023 Pipaluk skrev (2 minutter siden): Hvorfor koster det tre milliarder å henrette noen🤔 Aner ikke, det var brukeren jeg siterte som sa det. Jeg har mine tvil om det er sant. 3
ludden Skrevet 9. juli 2023 #30 Skrevet 9. juli 2023 Magrat skrev (På 1.7.2023 den 21.10): Hvordan kan forsvarsadvokaten si noe sånt? Mannen i 50-åra som er siktet for dobbeltdrap på Sandaker i Oslo fredag kveld, er ifølge Dagbladets opplysinger tidligere dømt for dobbeltdrap. TV 2 meldte om den tidligere dommen først. - Det har gått så lang tid at jeg mener at det ikke har noen relevans for denne saken, sier forsvarer Kaja de Vibe Malling til kanalen. I 2012 ble mannen løslatt, etter å ha blitt dømt 21 års fengsel med ti års sikring. https://www.dagbladet.no/nyheter/tidligere-domt-for-dobbeltdrap/79722572 En forsvarers jobb er å lete etter formildende opplysninger, noe som tydligvis er vanskelig å forstå for en del. 2
Pipaluk Skrevet 9. juli 2023 #31 Skrevet 9. juli 2023 Blåttvann skrev (4 minutter siden): Aner ikke, det var brukeren jeg siterte som sa det. Jeg har mine tvil om det er sant. Googlet på det. Noe av kostnadene er rettssaker og advokathjelp. Mye papirarbeid som skal til. Men at det skal koste så mye som tre milliarder synes jeg er rart.
ludden Skrevet 9. juli 2023 #32 Skrevet 9. juli 2023 Pipaluk skrev (7 minutter siden): Hvorfor koster det tre milliarder å henrette noen🤔 Det koster å ha folk i fengsel+ ved dødsstraff har de mange ankemuligheter.......en enkelt anke koster fort millioner. Husk at en enkel rettssak i tingretten i norge koster fra 500 tusen og oppover. 4
Blåttvann Skrevet 9. juli 2023 #33 Skrevet 9. juli 2023 Pipaluk skrev (1 minutt siden): Googlet på det. Noe av kostnadene er rettssaker og advokathjelp. Mye papirarbeid som skal til. Men at det skal koste så mye som tre milliarder synes jeg er rart. Systemet der borte er også laget slik at alle som kan har sugerør inn i en slik sak og melker ut det de kan. 3 milliarder er mye, vi hadde ikke trengt å vente 10år på henrettelsen liksom, som er gjennomsnittet en fange sitter på death row i USA. Sånn som Breivik og han fyren her, kunne gått fort etter at sakene ikke kunne ankes flere ganger. 3
Magrat Skrevet 9. juli 2023 Forfatter #34 Skrevet 9. juli 2023 ludden skrev (49 minutter siden): En forsvarers jobb er å lete etter formildende opplysninger, noe som tydligvis er vanskelig å forstå for en del. Jeg skjønner jo det da! Men synes likevel det var drøyt.
Drizzt Skrevet 9. juli 2023 #35 Skrevet 9. juli 2023 (endret) AprilLudgate skrev (11 timer siden): Ok, så…. Vet noen motivet for drapene på Sinsen? Forsvaret mener det er irrelevant at han dreper vitner til egen grotesk drapssak? Jeg synes det er altfor useriøst å mene at det er irrelevant at en av de drepte er hovedvitne fra forrige sak. Det var helt tilfeldig at han drepte politiets hovedvitne? Men mitt største spørsmål er: Hvorfor er denne mannen i det hele tatt ute og går fri etter det han gjorde forrige gang? Begynner Norge å bli som Italia hvor tunge kriminelle som slipper ut av fengsel går etter vitner, politi og dommere som er ansvarlige for å ha puttet dem i fengsel? Endret 9. juli 2023 av Drizzt 2 3
AprilLudgate Skrevet 9. juli 2023 #36 Skrevet 9. juli 2023 Drizzt skrev (Akkurat nå): Jeg synes det er altfor useriøst å mene at det er irrelevant at en av de drepte er hovedvitne fra forrige sak. Det var helt tilfeldig at han drepte politiets hovedvitne? Men mitt største spørsmål er: Hvorfor er denne mannen i det hele tatt ute og går fri etter det han gjorde forrige gang? Sånn at han kunne begå flere grove innbrudd 🫠 Han må jo være ekstremt aggressiv og typen iskald ondskapsfull når han GIDDER gå inn i det som i dag er et langt mer oppegående og barnevennlig område enn det var før - tusle fordi sykkelvogner og barneleker utenfor og bare «kaldblodig mord». Og det var jo visstnok brutale drap han begikk på Sinsen og, så ingen klassisk familietragedie. Og: hva i granskauen er han «lei seg for»? 3
Snøvott Skrevet 10. juli 2023 #37 Skrevet 10. juli 2023 AprilLudgate skrev (8 timer siden): Og: hva i granskauen er han «lei seg for»? At han ble tatt, tipper jeg? Er jo stort sett det som får frem tårene hos tunge kriminelle. 4
Intervence Skrevet 22. juli 2023 #38 Skrevet 22. juli 2023 On 7/1/2023 at 9:31 PM, Topsi said: Denne saken her, samt han fyren som stakk fra fengsel jeg ikke husker navnet på, er svært gode grunner for at livstid faktisk skal være livstid i fengsel Enig. Livstid i fengsel for drap og alvorlige voldtekt-saker. Nå må vi slutte med snillisme. 1 1
Entern Skrevet 23. juli 2023 #39 Skrevet 23. juli 2023 PITTY skrev (På 9.7.2023 den 10.50): Balansen og energi/forbruk mellom overgriper og offer er komplett feil i dette landet. Det sier sitt. Jeg synes jeg ser en generell straff for drapsmenn som fargelegges av dette. Og er du litt snill så slipper du unna med halve straffen. Og ingen overgripere ser for seg et særlig skremmende scenario i fengsel i dette Kardemomme-landet. Da er det jo bare å kjøre på. Nettopp. Systemet vårt enabler overgripere og forbrytere. 1 2
PITTY Skrevet 23. juli 2023 #40 Skrevet 23. juli 2023 Entern skrev (14 minutter siden): Nettopp. Systemet vårt enabler overgripere og forbrytere. Merkelig hele greia. Kalkulerte, ondskapsfulle mennesker som fengsles her i landet får nærmest belønning selv for den av typen grovere kriminalitet. Til og med kunnskap og kursing av hunder har for lengst forstått det som det norske rettsvesen ikke har forstått. Du belønner ikke negativ adferd. Isteden får disse "normale" fangene mulighet til å lære seg instrumenter, spille i band, bli kokk, eller hva med jurist? De som derimot er dømt til tvungen psykiatri får i motsetning nærmest ingen behandling og oppfølging, men isteden blir de sperret på rommet sitt. Og siden det ofte er for lite ansatte(kostnader) så går det på bekostning av lufte-tid, De blir mer og mer skakkjørt i hodet sitt for hver dag som går. Nei, her finnes det altså ikke ressurser.. Har noen av disse type innsatte blitt noe bedre for omverdenen? Det er mulig det er jeg som er skakkjørt i hodet, for jeg henger virkelig ikke helt med her. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå