Magrat Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Hvordan kan forsvarsadvokaten si noe sånt? Mannen i 50-åra som er siktet for dobbeltdrap på Sandaker i Oslo fredag kveld, er ifølge Dagbladets opplysinger tidligere dømt for dobbeltdrap. TV 2 meldte om den tidligere dommen først. - Det har gått så lang tid at jeg mener at det ikke har noen relevans for denne saken, sier forsvarer Kaja de Vibe Malling til kanalen. I 2012 ble mannen løslatt, etter å ha blitt dømt 21 års fengsel med ti års sikring. https://www.dagbladet.no/nyheter/tidligere-domt-for-dobbeltdrap/79722572 12 2
moroklompen Skrevet 1. juli 2023 #2 Skrevet 1. juli 2023 10 år er da virkelig ikke lang tid for en person oppi årene til å ha forandret seg så drastisk, at en tidligere, lik dom ikke har relevans. 11 4
Pantoten Skrevet 1. juli 2023 #3 Skrevet 1. juli 2023 Noen forsvarere kan få seg til å si de utroligste ting når de uttaler seg i media. I Sverige nylig var det en (kvinnelig) forsvarer for en 18-åring som ble dømt for gruppevoldtekt som uttalte at han hadde "uflaks" at ikke det skjedde noen dager tidligere, for da hadde han vært bare 17 og fått mye mildere straff. Som om det å begå gruppevoldtekt er noe som bare skjer en stakkar. 13 2 9
Topsi Skrevet 1. juli 2023 #4 Skrevet 1. juli 2023 Denne saken her, samt han fyren som stakk fra fengsel jeg ikke husker navnet på, er svært gode grunner for at livstid faktisk skal være livstid i fengsel 9 5
magic carpet Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 Så lenge dere er for rehabilitering fremfor straff, så da får dere tåle å leve med konsekvensene av det også. 1 3
Drizzt Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 (endret) Selvfølgelig har det relevans. Det vil ha relevans for resten av hans liv. magic carpet skrev (4 minutter siden): Så lenge dere er for rehabilitering fremfor straff, så da får dere tåle å leve med konsekvensene av det også. Helt enig med deg. Det norske systemet tilrettelegger for slike ting - både når det gjelder voldtekt, drap, osv alvorlige forbrytelser. Den naive tankegangen at alle kan rehabiliteres og fortjener en sjanse til leder til mange uskyldige ofre. Kanskje må de som lager lovene, de som dømmer de lave straffene og de som vurderer at det er trygt å slippe dem ut regnes som medskyldige? Endret 1. juli 2023 av Drizzt 5 1 4
Blåttvann Skrevet 1. juli 2023 #7 Skrevet 1. juli 2023 Topsi skrev (34 minutter siden): Denne saken her, samt han fyren som stakk fra fengsel jeg ikke husker navnet på, er svært gode grunner for at livstid faktisk skal være livstid i fengsel Bedre med dødsstraff, livstid koster ekstremt mye. Sånn som med ABB, bare bli kvitt han! Vi trenger ikke ta vare på søppel. Selv om det å faktisk straffe folk ved å gi livstid føles som en mer rettferdig straff... 6 1 2
kat-e Skrevet 1. juli 2023 #8 Skrevet 1. juli 2023 Drapene skjedde på slutten av 90-tallet, han drepte en mann og en kvinne. Han ble sluppet fri i 2012. Med andre ord har han sonet ca 12 år. Til tross for en uvanlig streng dom. Dessverre er nok Norge det landet med de laveste straffene for drap i verden. 2 3
Silkedyne Skrevet 1. juli 2023 #9 Skrevet 1. juli 2023 (endret) Pantoten skrev (1 time siden): Noen forsvarere kan få seg til å si de utroligste ting når de uttaler seg i media. I Sverige nylig var det en (kvinnelig) forsvarer for en 18-åring som ble dømt for gruppevoldtekt som uttalte at han hadde "uflaks" at ikke det skjedde noen dager tidligere, for da hadde han vært bare 17 og fått mye mildere straff. Som om det å begå gruppevoldtekt er noe som bare skjer en stakkar. Fikk med meg den saken 🤮Hun mente at det var uflaks for han at det ikke skjedde noen dager før, som om det var han som ble utsatt for noe kjipt som fikk voksenstraff og ikke offeret det var synd på som ble voldtatt. Forsvarsadvokater for overgripere skjønner jeg virkelig ikke hvordan kan leve med seg selv! Endret 1. juli 2023 av Silkedyne 5 1 2
Pantoten Skrevet 1. juli 2023 #10 Skrevet 1. juli 2023 Silkedyne skrev (11 minutter siden): Fikk med meg den saken 🤮Hun mente at det var uflaks for han at det ikke skjedde noen dager før, som om det var han som ble utsatt for noe kjipt som fikk voksenstraff og ikke offeret det var synd på som ble voldtatt. Forsvarsadvokater for overgripere skjønner jeg virkelig ikke hvordan kan leve med seg selv! Helt sprø tankegang. Gruppevoldtekt i en park liksom. Det er en grotesk ting å gjøre mot noen, men også nesten som terroraksjon å regne, for det skremmer også andre. 3 1 2
Siverts1 Skrevet 2. juli 2023 #11 Skrevet 2. juli 2023 Blåttvann skrev (7 timer siden): Bedre med dødsstraff, livstid koster ekstremt mye. Sånn som med ABB, bare bli kvitt han! Vi trenger ikke ta vare på søppel. Selv om det å faktisk straffe folk ved å gi livstid føles som en mer rettferdig straff... Jeg ville lest meg litt opp på akkurat det første du sier her. Livstid koster en brøkdel av dødsstraffer. California har brukt omtrent $300mill på hver henrettelse siden 78, tretten i tallet. Det er det desidert dyreste alternativet. Dessuten sliter jeg med å se at dødsstraff har noen effekt noe sted. Hvis du ønsker å lære samfunnet at man ikke skal drepe, er det oppned for meg at staten statuerer det eksemplet, ved å drepe. Det koster mer enn det smaker, selv om det finnes tilfeller der så og si alle hadde vært for dødsstraff, som feks ABB. Vi har lave satser på dommer sammenlignet med andre, men vi er også blant europas laveste på kriminalitet, generelt. Men kanskje enda viktigere, gjentagelsesfaren er veldig lav. Det viser at noe vi gjør her til lands funker. Rehabilitering og se mennesket vil alltid funke. Hvis du hiver noen i et bur og behandler dem som et dyr i X antall år, så oppfører man seg som et dyr, og man slipper et problem ut i samfunnet igjen. MEN, vi må få opp satser på voldtekt, overgrep og pedofilisaker. Det føles ALLTID som de får for mild straff, de får gangene det ikke blir henlagt. 1 1
Gjest tinkaanonym Skrevet 2. juli 2023 #12 Skrevet 2. juli 2023 "Han er veldig lei seg for hva som har skjedd". Typisk at advokater sier slikt. Jeg synes ikke det passer å si, med mindre det dreier seg om dårlig samvittighet. Men i så fall hadde det stått "han har dårlig samvittighet"?
MalloryK Skrevet 2. juli 2023 #13 Skrevet 2. juli 2023 https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/WkrJG/ba-om-lovens-strengeste-straff-for-dobbeltdrapet Det eldre ekteparet ble drept i sitt eget hjem med til sammen 91 knivstikk i november 1998. 2 7
Drizzt Skrevet 2. juli 2023 #14 Skrevet 2. juli 2023 tinkaanonym skrev (1 time siden): "Han er veldig lei seg for hva som har skjedd". Typisk at advokater sier slikt. Jeg synes ikke det passer å si, med mindre det dreier seg om dårlig samvittighet. Men i så fall hadde det stått "han har dårlig samvittighet"? Det menes kanskje at han ble tatt? Man er ikke veldig lei seg for å ha begått dobbeldrap 2 ganger. 3 1 2
Blåttvann Skrevet 2. juli 2023 #15 Skrevet 2. juli 2023 Siverts1 skrev (2 timer siden): Jeg ville lest meg litt opp på akkurat det første du sier her. Livstid koster en brøkdel av dødsstraffer. California har brukt omtrent $300mill på hver henrettelse siden 78, tretten i tallet. Det er det desidert dyreste alternativet. Dessuten sliter jeg med å se at dødsstraff har noen effekt noe sted. Hvis du ønsker å lære samfunnet at man ikke skal drepe, er det oppned for meg at staten statuerer det eksemplet, ved å drepe. Det koster mer enn det smaker, selv om det finnes tilfeller der så og si alle hadde vært for dødsstraff, som feks ABB. Vi har lave satser på dommer sammenlignet med andre, men vi er også blant europas laveste på kriminalitet, generelt. Men kanskje enda viktigere, gjentagelsesfaren er veldig lav. Det viser at noe vi gjør her til lands funker. Rehabilitering og se mennesket vil alltid funke. Hvis du hiver noen i et bur og behandler dem som et dyr i X antall år, så oppfører man seg som et dyr, og man slipper et problem ut i samfunnet igjen. MEN, vi må få opp satser på voldtekt, overgrep og pedofilisaker. Det føles ALLTID som de får for mild straff, de får gangene det ikke blir henlagt. Hva California bruker på en henrettelse trenger ikke være standarden for hva vi hadde brukt. Å bruke 3 milliarder kroner per henrettelse virker ikke nødvendig hvis man har et godt system. Hva rettsvesenet gjør og hva mannen i gata gjør er to forskjellige ting. Jeg kan ikke holde andre mennesker fanget, men godtar at fengselsvesenet gjør det. Jeg kan ikke drepe, men godtar at drapsmenn blir henrettet. Jeg har aldri sagt at man skal behandle folk som dyr i fengsel, det funker ikke om de skal ut igjen. 1
Gjest Refreng Skrevet 2. juli 2023 #16 Skrevet 2. juli 2023 (endret) Ja, denne saken blir jo absurd. Noen mennesker fungerer på en måte der de alltid vil være en fare for andre. Noen får rett og slett nytelse ut av å drepe, hvor fælt det nå høres ut for oss normale. Noen mennesker vil alltid ha lyst å utføre drap og voldtekter, fordi de liker følelsen av det, samt har ikke empati med offeret der de stanser seg selv. Det er noe de har lyst å oppleve og gjøre flere ganger. Disse kan aldri slippes ut igjen i samfunnet. 2 hours ago, Siverts1 said: Vi har lave satser på dommer sammenlignet med andre, men vi er også blant europas laveste på kriminalitet, generelt. Men kanskje enda viktigere, gjentagelsesfaren er veldig lav. Det viser at noe vi gjør her til lands funker. Rehabilitering og se mennesket vil alltid funke. Hvis du hiver noen i et bur og behandler dem som et dyr i X antall år, så oppfører man seg som et dyr, og man slipper et problem ut i samfunnet igjen. MEN, vi må få opp satser på voldtekt, overgrep og pedofilisaker. Det føles ALLTID som de får for mild straff, de får gangene det ikke blir henlagt. Kommer vel an på hvordan man definerer gjentagelse. Det er stor forskjell om man måler gjentagelse etter 6 mnd løslatt vs 5 år løslatt https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/aa-maale-gjentatt-kriminalitet-hvem-hva-og-naar Endret 2. juli 2023 av Refreng
Pipaluk Skrevet 2. juli 2023 #17 Skrevet 2. juli 2023 Siverts1 skrev (6 timer siden): Jeg ville lest meg litt opp på akkurat det første du sier her. Livstid koster en brøkdel av dødsstraffer. California har brukt omtrent $300mill på hver henrettelse siden 78, tretten i tallet. Det er det desidert dyreste alternativet. Dessuten sliter jeg med å se at dødsstraff har noen effekt noe sted. Hvis du ønsker å lære samfunnet at man ikke skal drepe, er det oppned for meg at staten statuerer det eksemplet, ved å drepe. Det koster mer enn det smaker, selv om det finnes tilfeller der så og si alle hadde vært for dødsstraff, som feks ABB. Vi har lave satser på dommer sammenlignet med andre, men vi er også blant europas laveste på kriminalitet, generelt. Men kanskje enda viktigere, gjentagelsesfaren er veldig lav. Det viser at noe vi gjør her til lands funker. Rehabilitering og se mennesket vil alltid funke. Hvis du hiver noen i et bur og behandler dem som et dyr i X antall år, så oppfører man seg som et dyr, og man slipper et problem ut i samfunnet igjen. MEN, vi må få opp satser på voldtekt, overgrep og pedofilisaker. Det føles ALLTID som de får for mild straff, de får gangene det ikke blir henlagt. Hvorfor koster det så mye å henrette? 1
MalloryK Skrevet 3. juli 2023 #18 Skrevet 3. juli 2023 Her er navnet hans https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ddOako/21-aars-fengsel-for-sinsen-drapet 1 3
Anocopy Skrevet 3. juli 2023 #19 Skrevet 3. juli 2023 23 hours ago, MalloryK said: https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/WkrJG/ba-om-lovens-strengeste-straff-for-dobbeltdrapet Det eldre ekteparet ble drept i sitt eget hjem med til sammen 91 knivstikk i november 1998. Hvorfor skal man noensinne slippes ut etter å ha helt kaldblodig drept et ektepar med 91 knivstikk? Forventer de virkelig at sånne folk skal bli snille igjen og bidra positivt til samfunnet? Og så dreper han selvfølgelig to til... drittland assa 3 1 3
Majer Skrevet 3. juli 2023 #20 Skrevet 3. juli 2023 Hadde vært unngått om alle fikk strengere straffer. Vi er alle skyldige siden vi ikke har gjort noe med det. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå