Gå til innhold

Merkelig nabo, vanskelig situasjon med hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Visste ikke helt hvor denne tråden passet men antar at dette er riktig. Isåfall får moderatorene bare flytte den.

Kort fortalt bor jeg i en høyblokk og er en god del her som har hund. Jeg kommer stortsett godt overens med alle naboene og jeg har selv hund som ofte får hilse på de andre hundene i nabolaget. Greia er at det bor en eldre dame ved siden av meg som har en hund som er ganske hissig av seg. Hun flyttet inn her i blokken for et par måneder siden. Flere ganger har jeg opplevd at hunden hennes nesten har gått til angrep på hunden min og jeg prøver jo å trekke hunden min bort, men det virker som om det er noe litt rart med henne for hun kan finne på å bare stoppe opp å glo mens hunden hennes er i ferd med å bite hunden min. Hun trekker ikke inn båndet og lar hunden sin bare gå fritt i bånd, selvom den er i angqepsmodus og er i ferd med å angripe andre hunder.. Har skjedd flere ganger at jeg må løfte hunden min for å unngå at den blir bitt, da hun bare står å glor, hun sier ingenting, mens jeg føler at jeg må ta ansvar og si ifra at hun må trekke hunden sin bort, og da tar det flere sekunder før hun reagerer. Jeg synes dette er merkelig og tenker at hvis man skal ha hund så må man også ta ansvar.. 

Nå sist kom jeg ut av døren ved blokka hvor hun sto med hunden sin og snakket med en nabo. Jeg prøvde å gi signal om at jeg måtte komme forbi og da fyker hunden hennes (som er i bånd) rett på hunden min og jeg måtte igjen løfte hunden min opp for å passe på at den ikke blir bitt. Jeg ga signal til naboen at hun måtte trekke inn hunden men da sto hun bare å stirret på meg og gjorde ingenting som vanlig.. Virker som at hun sliter med reaksjon, konsentrasjon eller noe i den duren. Et eller annet må det være. Slike situasjoner som dette oppstår flere ganger i måneden og jeg kjenner jeg er nesten redd for å gå ut i frykt for at hunden hennes skal bite hunden min. Hunden hennes er litt større enn min hund.

Er det egentlig noe jeg kan gjøre med dette? Eller noen som har opplevd lignende? Nå er det 4-5 gangen hunden min er nesten blitt bitt av hennes hund.. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Er det egentlig noe man kan gjøre eller må man rett og slett bare finne seg i dette? Jeg vet jo ikke alltid når hun er ute og går tur eller når hun skal ut, så det blir veldig vanskelig å prøve å unngå henne. Synes det er ganske trist men jeg er også redd for hunden min og er redd det kommer til å skje en skikkelig ulykke snart..

Anonymkode: 7af7a...7a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du melder fra til styret og Mattilsynet. Vær tydelig på at hunden er uker eller dager unna å bite noen. Og om hunden går til angrep? Da ringer du politiet. 

Du kan også ringe eller melde kommunelegen og lufte din uro. Kanskje er hun en fremskredet dement el. som behøver bistand eller en med psykisk lidelse kommunen vet om og holder et visst øye med.

Sånn i mellomtiden? Stopp  langt unna henne og hunden at ingen av dem får tak i deg (ei heller om du må ta hunden og løpe -vær beredt på at hun med vilje kan ha trent hunden til angrep) og gi tydelig, verbal, beskjed om at hun må passe hunden. Gjør hun det ikke? Formidle til henne at du løpende melder alle hendelser til Mattilsynet og ser meget alvorlig på uforsvarlig dyrehold. Det er null grunner til å ta lett på henne fordi hun er gammel - gamle folk er like mye voldelige og gale som yngre. Også forbrytere blir gamle.

Anonymkode: 905dc...97f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du faktisk kan tjene på å la hundene få finne ut av dette selv. Den biter nok ikke for å skade. Den vil vise posisjon og det vil den fortsette med til din hun enten får vise seg som alfa eller underkaste seg. 

Hundene kan bli gode venner om de får muligheten.  Det du beskriver er ikke uvanlig i hundeverden.

Anonymkode: 56c49...07b

• Nyttig 1
Skrevet

Du skriver at du "gir signal" om at hun må ta inn hunden sin, hva mener du egentlig med det? Du må jo åpenbart si HØYT OG TYDELIG at hun skal passe på hunden sin. 

Si det så høyt at alle rundt hører det, for eksempel; "Du må ta inn båndet til hunden din så den ikke angriper min hund IGJEN!" Snakk med andre naboer om de opplever det samme, og meld fra til styret om problemene. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest tinkaanonym
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker du faktisk kan tjene på å la hundene få finne ut av dette selv. Den biter nok ikke for å skade. Den vil vise posisjon og det vil den fortsette med til din hun enten får vise seg som alfa eller underkaste seg. 

Hundene kan bli gode venner om de får muligheten.  Det du beskriver er ikke uvanlig i hundeverden.

Noen hunder biter for å skade. Det finnes større hunder med jaktinstinkt ovenfor små hunder. Det er en myte at hundene alltid finner ut av det selv. Eieren må trekke inn båndet og holde den aggressive hunden sin unna andre hunder 

Endret av tinkaanonym
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dette er det siste de bør gjøre. Den angripende hunden høres ikke ut til å ha et godt språk eller å vite hvordan den skal forholde seg til andre hunder på en god måte. Det er noe den burde lært som ung, og IKKE noe TS (eller andre tilfeldige) burde risikere sin hund for å lære den. Mest sannsynlig gjør det bare vondt verre. 

Jeg ville ikke gitt signal eller hint, men sagt høyt og tydelig ifra at vedkommende må ta inn hunden sin så du kan slippe forbi på en trygg måte. Hadde den kommet nærme nok til å bite hadde jeg tatt tak i den eller sparket den bort, og gjentatt at dama MÅ ha kontroll på hunden sin!  

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Kanskje du kan ringe på til henne og snakke om det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...