AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Så og si hver dag har jeg et sterkt ønske om å drikke alkohol, fortrinnsvis øl fordi jeg synes det er godt. Jeg kan godt drikke 1-2 halvlitere hver dag, men mister lysten og blir "mett" etter det frem til dagen etter. Har jeg øl tilgjengelig er det vanskelig å ikke åpne én, og det er noe jeg gleder meg til om kvelden, gjerne sammen med god matlaging. Jeg har i det siste begynt å lure på om jeg har et alkoholproblem siden jeg ikke klarer å unngå å åpne den ene ølen. Samtidig er megden relativt lav, så jeg er usikker på om det i det hele tatt er et problem. Jeg har som sagt aldri lyst på mer enn maks 2 øl. Sammenligner jeg meg med jevnaldrende så drikker de mye mer enn meg, men holder seg til fredag og lørdag. I motsetning til dem så kan jeg gjerne drikke 2 halvlitere alene en onsdag. I snitt vil jeg si at jeg drikker 5 dager i uka. Tenker dere at jeg har et alkoholproblem? Tilleggsopplysning er at jeg er på fyllefest 2-3 ganger i året og drikker aldri sprit. Anonymkode: 0e37e...245
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #2 Skrevet 1. juli 2023 Om det er smaken, vil jeg anbefale alkoholfritt Anonymkode: a8e5b...afc 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #3 Skrevet 1. juli 2023 Kjenner meg veldig igjen i dette. Liker ikke å bli full og det er heller aldri målet mitt men jeg elsker denne «lykkepromillen» man får etter 1-2 øl. Jeg er i full jobb og har mann og barn, og pleier ofte å ta en øl etter jobb og at ungene er lagt. Er ikke den som blir full på fest fordi etter maks 3 øl er jeg «forsynt». Tenker ikke at jeg har noe problem med alkohol fordi hvis jeg eller mannen har glemt å kjøpe øl er det ikke noe problem, men jeg koser meg veldig med 1-2 øl, heller det fremfor godteri. Anonymkode: 9e9d7...be2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 Min erfaring er at dersom man stiller seg dette spørsmålet, så er svaret alltid JA. Anonymkode: d0b24...d42
mannssjåvinistisk Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 Fra wikipedia: WHO definerer storforbruk for kvinner som 14 alkoholenheter per uke, og for menn som 21 alkoholenheter per uke. Over dette forbruksnivået er det forhøyet risiko for helseskader som organskader. 14 enheter alkohol tilsvarer: 9,2 halvlitere øl i uka eller mindre enn 1 ½ halvliter om dagen. 2,8 flasker vin i uka eller en knapp halv flaske vin hver dag. 21 enheter alkohol tilsvarer: 13,9 halvlitere øl i uka eller 2 halvlitere øl hver dag. 4,2 flasker vin i uka eller en drøy halv flaske vin hver dag. Så hvis du altså drikker 2 halvlitere per dag, 5 dager i uka, drikker du 10 halvlitere totalt per uke. Dette er altså innenfor trygge grenser og kvalifiseres ikke som storforbruk.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #7 Skrevet 1. juli 2023 2 minutter siden, mannssjåvinistisk said: Fra wikipedia: WHO definerer storforbruk for kvinner som 14 alkoholenheter per uke, og for menn som 21 alkoholenheter per uke. Over dette forbruksnivået er det forhøyet risiko for helseskader som organskader. 14 enheter alkohol tilsvarer: 9,2 halvlitere øl i uka eller mindre enn 1 ½ halvliter om dagen. 2,8 flasker vin i uka eller en knapp halv flaske vin hver dag. 21 enheter alkohol tilsvarer: 13,9 halvlitere øl i uka eller 2 halvlitere øl hver dag. 4,2 flasker vin i uka eller en drøy halv flaske vin hver dag. Så hvis du altså drikker 2 halvlitere per dag, 5 dager i uka, drikker du 10 halvlitere totalt per uke. Dette er altså innenfor trygge grenser og kvalifiseres ikke som storforbruk. Hvis TS er kvinne så er 10 halvlitere i uka storforbruk. Anonymkode: e606e...e63
AnonymBruker 42 Skrevet 1. juli 2023 #8 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Om det er smaken, vil jeg anbefale alkoholfritt Anonymkode: a8e5b...afc 😬 Har til gode å smake en eneste god alkoholfri ølsort. Enkelte lettøl kan jo gå til nød, men... Nei, jeg vil ikke si du har et alkoholproblem enda, men du jobber deg vel opp mot et, antageligvis.
mannssjåvinistisk Skrevet 1. juli 2023 #9 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis TS er kvinne så er 10 halvlitere i uka storforbruk. Anonymkode: e606e...e63 Du har helt rett, det var kanskje galt av meg å anta at det var en mann.
AprilLudgate Skrevet 1. juli 2023 #10 Skrevet 1. juli 2023 Mjæ…. I grenseland om det må skje hver bidige dag. Hva med å redusere mengde først og så hyppighet? Du har jo en avhengighet - men ikke nødvendigvis helseskadelig enda.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #11 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis TS er kvinne så er 10 halvlitere i uka storforbruk. Anonymkode: e606e...e63 Jeg er TS og er mann. Anonymkode: 0e37e...245
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #12 Skrevet 1. juli 2023 5 minutter siden, AnonymBruker 42 said: 😬 Har til gode å smake en eneste god alkoholfri ølsort. Enkelte lettøl kan jo gå til nød, men... Jeg ble faktisk overrasket over hvor god denne var: https://meny.no/varer/drikke/ol/alkoholfritt-ol/klokkco-nada-7090044040585 Smakte bedre enn lettøl, som jeg synes har veldig lite smak. Anonymkode: e606e...e63 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #13 Skrevet 1. juli 2023 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Mjæ…. I grenseland om det må skje hver bidige dag. Hva med å redusere mengde først og så hyppighet? Du har jo en avhengighet - men ikke nødvendigvis helseskadelig enda. Det "må" ikke skje, men jeg vil gjerne at det skal skje fordi jeg liker smaken. Bortsett fra at alkohol er skadelig så sammenligner jeg det med brusavhengighet som er vanlig og "godtatt" i samfunnet. Jeg liker ikke brus, så koser meg heller med andre ting. Enig med vedkommende over her som foreslår overgang til alkoholfritt øl. Anonymkode: 0e37e...245
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #14 Skrevet 1. juli 2023 Nei. Ved skadelig bruk av alkohol er det snakk om ganske mye mer, ved alkoholisme enda mer. 1-2 enheter for dagen er ingen av delene, selv om ting for all del kan eskalere på et senere tidspunkt. Man regnes som avhengig når man får (farlige) abstinenser når man ikke drikker. Anonymkode: e8d0b...782
AnonymBruker 42 Skrevet 1. juli 2023 #15 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ble faktisk overrasket over hvor god denne var: https://meny.no/varer/drikke/ol/alkoholfritt-ol/klokkco-nada-7090044040585 Smakte bedre enn lettøl, som jeg synes har veldig lite smak. Anonymkode: e606e...e63 Jo, takk for tips. Kan vel muligens gi den et forsøk om jeg skulle sveipe innom Meny. Noen store forhåpninger om at dette kan nærme seg selv de kjipeste av øl med alkohol har jeg likevel itte, altså 😅
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #16 Skrevet 1. juli 2023 Klarer du å slutte? Anonymkode: f7185...7d3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #17 Skrevet 1. juli 2023 Tegnet på om man har et alkoholproblem er ikke nødvendigvis mengden, men om man får problemer hvis man lar være å drikke. Anonymkode: e606e...e63
AprilLudgate Skrevet 1. juli 2023 #18 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det "må" ikke skje, men jeg vil gjerne at det skal skje fordi jeg liker smaken. Bortsett fra at alkohol er skadelig så sammenligner jeg det med brusavhengighet som er vanlig og "godtatt" i samfunnet. Jeg liker ikke brus, så koser meg heller med andre ting. Enig med vedkommende over her som foreslår overgang til alkoholfritt øl. Anonymkode: 0e37e...245 Jeg ville tatt en ærlig test av å se hva som skjer mentalt og fysisk om du går over til alkoholfritt. Kjenner du det blir vanskelig: kontakt fastlegen.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #19 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): fyllefest Alltid hyggelig med sånne🥲 Anonymkode: d4343...275
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #20 Skrevet 1. juli 2023 I vår kultur er det det, men du skal ikke lengre enn til England og Frankrike der det er vanlig å ta seg et par øl / glass vin til maten hver dag. Anonymkode: 6955f...2b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå