Gå til innhold

Ble glad idag når jeg så all støtte til pride som ble gitt av barnefamiliene. Tydelig at barna også koste seg!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble også kjempeglad! Gikk i toget selv med barnet og mannen, og var så mange barnefamilier som både så på, og var med. Utrolig koselig og fint. 

Anonymkode: 6da3e...dd2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvinneguiden i juni er det beste eksemplet på at vi fortsatt trenger PRIDE.

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (4 minutter siden):

Nei det er det ikke. 

jeg skjønner ikke hvorfor de fleste her ikke klarer å forstå forskjellen på å ikke like en overseksualisert parade vs å elske hvem man vil. Ytterst få har noe i mot homofili. Homofili og pride er IKKE synonymer.

Hadde pride bare vært en parade en helg med masse mennesker i VANLIGE klær som holdt flagget sitt, typ 17.mai så hadde veeeeldig få klagd. Hold hender, kyss, slikt er bare koselig. Men å krabbe på alle fire i lær klær og halsbånd osv. er upassende, (som jeg har sett bilde av!) uansett legning. 

Jeg har heller ikke lyst til å eksponere barna mine for noe som mer eller mindre er et fetish tog. Ikke kjærlighet.. fetish. Jeg syntes heller LGBT+ kan ta til seg kritikken og tone ned antrekkene som ikke har noe med legningen deres å gjøre.. 

noen her bruker Brazil sin parade og musikkvideoer som eksempler på «mer seksualiserte ting».. men jeg hadde jo aldri utsatt barna mine for dette heller!! Jeg vil ikke at barna mine skal sitte å se på Nicky Minaj og Cardi B twerke.. eller Christina Aguileras «Dirty» musikkvideo.. det er abosolutt IKKE barnevennlig, så hva er egentlig argumentet deres? Forskjellen her er at ingen forsøker å dra den delen av hollywood/musikk industrien inn på skolen. Hadde en lærer snakket om WAP på skolen og barnet mitt var under 16år hadde jeg vært forbanna. På samme måte som jeg hadde vært forbannet om de snakket om fetish, kjønnsideologi og andre ting. Å snakke om slike ting er IKKE det samme som å si at Per og Pål er kjærester eller Turid har to Pappaer, det er selvfølgelig HELT ok. Men denne paraden er altså på offentlige gater, og da syntes jeg at man kler seg tilsvarende. Og igjen.. jeg hadde hatt like mye problem om det var masse hetero jenter i «sexy-undertøy» osv, slikt gjør man på privaten.

Anonymkode: a6e11...ea7

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei det er det ikke. 

jeg skjønner ikke hvorfor de fleste her ikke klarer å forstå forskjellen på å ikke like en overseksualisert parade vs å elske hvem man vil. Ytterst få har noe i mot homofili. Homofili og pride er IKKE synonymer.

Hadde pride bare vært en parade en helg med masse mennesker i VANLIGE klær som holdt flagget sitt, typ 17.mai så hadde veeeeldig få klagd. Hold hender, kyss, slikt er bare koselig. Men å krabbe på alle fire i lær klær og halsbånd osv. er upassende, (som jeg har sett bilde av!) uansett legning. 

Jeg har heller ikke lyst til å eksponere barna mine for noe som mer eller mindre er et fetish tog. Ikke kjærlighet.. fetish. Jeg syntes heller LGBT+ kan ta til seg kritikken og tone ned antrekkene som ikke har noe med legningen deres å gjøre.. 

noen her bruker Brazil sin parade og musikkvideoer som eksempler på «mer seksualiserte ting».. men jeg hadde jo aldri utsatt barna mine for dette heller!! Jeg vil ikke at barna mine skal sitte å se på Nicky Minaj og Cardi B twerke.. eller Christina Aguileras «Dirty» musikkvideo.. det er abosolutt IKKE barnevennlig, så hva er egentlig argumentet deres? Forskjellen her er at ingen forsøker å dra den delen av hollywood/musikk industrien inn på skolen. Hadde en lærer snakket om WAP på skolen og barnet mitt var under 16år hadde jeg vært forbanna. På samme måte som jeg hadde vært forbannet om de snakket om fetish, kjønnsideologi og andre ting. Å snakke om slike ting er IKKE det samme som å si at Per og Pål er kjærester eller Turid har to Pappaer, det er selvfølgelig HELT ok. Men denne paraden er altså på offentlige gater, og da syntes jeg at man kler seg tilsvarende. Og igjen.. jeg hadde hatt like mye problem om det var masse hetero jenter i «sexy-undertøy» osv, slikt gjør man på privaten.

Så la vær å se på paraden da. Det er ikke verre enn det. Like lite som du kan bestemme hva popstjerner tar på seg kan du bestemme hva folk i en parade har på seg. 

Men, når det gjelder popstjerner så diskriminerer du kun den det gjelder, med lgtbq så diskriminerer du alle pga noen få. 

Hvor er logikken din der? Eller mener du at alle kjendiser bør slå seg sammen å ta en prat med cyrus og spears at de må tone ned sceneantrekka? 

Anonymkode: 22f14...989

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (44 minutter siden):

100 % enig. Har hørt mer syting her om at man er lei av PRIDE enn det jeg har sett regnbueflagg ute.

Anonymkode: 6da3e...dd2

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei det er det ikke. 

Så ikke ta ungene dine til sentrum akkurat mens paraden er. Ser ikke helt problemet? 

Anonymkode: 14ce3...d6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så ikke ta ungene dine til sentrum akkurat mens paraden er. Ser ikke helt problemet? 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så la vær å se på paraden da. Det er ikke verre enn det. Like lite som du kan bestemme hva popstjerner tar på seg kan du bestemme hva folk i en parade har på seg. 

Men, når det gjelder popstjerner så diskriminerer du kun den det gjelder, med lgtbq så diskriminerer du alle pga noen få. 

Hvor er logikken din der? Eller mener du at alle kjendiser bør slå seg sammen å ta en prat med cyrus og spears at de må tone ned sceneantrekka? 

Anonymkode: 22f14...989

Popstjerner kan jeg unngå å vise til barna mine ettersom de opptrer på private områder, ikke igjennom en hel by.

hvorfor skal jeg holde meg innestengt fordi enkelte ikke klarer å oppføre seg offentlig?

Kan islamister for ha en islam parade og be alle homofile om å holde seg hjemme en dag? Eller er det slik at når man holder på i offentlig rom, så tar man hensyn til ALLE. Og det innebærer å kle seg anstendig. Hvorfor insisteres det på å gå rundt i stringtruse og BDSM klær?? Hvorfor ikke gå i regnbue short og tank tops? Kjoler osv? Det er noe merkelig å forsøke å skyve undertrykkelse og diskriminering foran seg for å forsvare bekledning som hører hjemme på soverommet. Bdsm klær bruker av heterofile også, hører like mye hjemme på soverommet uansett hvem som bruker det.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Popstjerner kan jeg unngå å vise til barna mine ettersom de opptrer på private områder, ikke igjennom en hel by.

hvorfor skal jeg holde meg innestengt fordi enkelte ikke klarer å oppføre seg offentlig?

Kan islamister for ha en islam parade og be alle homofile om å holde seg hjemme en dag? Eller er det slik at når man holder på i offentlig rom, så tar man hensyn til ALLE. Og det innebærer å kle seg anstendig. Hvorfor insisteres det på å gå rundt i stringtruse og BDSM klær?? Hvorfor ikke gå i regnbue short og tank tops? Kjoler osv? Det er noe merkelig å forsøke å skyve undertrykkelse og diskriminering foran seg for å forsvare bekledning som hører hjemme på soverommet. Bdsm klær bruker av heterofile også, hører like mye hjemme på soverommet uansett hvem som bruker det.

Jeg går påkledd i paraden. 🤷 Så lenge de holder seg innenfor loven så kan jeg ikke bestemme hva andre har på seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg går påkledd i paraden. 🤷 Så lenge de holder seg innenfor loven så kan jeg ikke bestemme hva andre har på seg. 

Så flott, da er det som sagt ikke deg jeg har noe problem med. Hadde ikke vært værre enn at pride arrangørene satte noen vilkår på bekledning og oppførsel? Typ. Hold sex leketøy og sex-klær/undertøy hjemme? Hvor vanskelig er det liksom? At det er et mindretall som går i slikt klær kan jeg være enig i, problemet er at det støttes av pride. Er ikke værre enn å utale at de ønsker at pride skal være barnevennlig og ber deltakerne ta hensyn til dette istedet for å komme med bortforklaringer som «pop-stjener er værre» og «barn forstår ikke uansett». Det er hva jeg misliker, lite ansvar og selvinnsikt. Veldig arrogant holdning. Jeg syntes ikke det er mye å be om at man holder ting som skal paraderes igjennom hele sentrum barnevennlig.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så flott, da er det som sagt ikke deg jeg har noe problem med. Hadde ikke vært værre enn at pride arrangørene satte noen vilkår på bekledning og oppførsel? Typ. Hold sex leketøy og sex-klær/undertøy hjemme? Hvor vanskelig er det liksom? At det er et mindretall som går i slikt klær kan jeg være enig i, problemet er at det støttes av pride. Er ikke værre enn å utale at de ønsker at pride skal være barnevennlig og ber deltakerne ta hensyn til dette istedet for å komme med bortforklaringer som «pop-stjener er værre» og «barn forstår ikke uansett». Det er hva jeg misliker, lite ansvar og selvinnsikt. Veldig arrogant holdning. Jeg syntes ikke det er mye å be om at man holder ting som skal paraderes igjennom hele sentrum barnevennlig.

Du får kontakte arrangørene og foreslå det da hvis det plager deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Igjen.. hadde det vært noen på stranda i Borat drakt hadde jeg hatt like mye problemer med dette. Menn har jo som regel på seg badebukse så det ser jo bare ut som de har på seg shorts. Ikke noe stor penisbul eller halsbånd.. jeg har også noe i mot når kvinner har på seg ikke-eksisterende bikinier. Typ en tynn-tråd mellom rumpeballene. Det syntes jeg ikke er anstendig på en offentlig strand. Og igjen, kline kan alle på stranden, men hadde syntes det var ufint om et par lå og klådde på hverandre midt i mellom alle andre.. hetero eller ei. Og dette er jo allmennkjent, ettersom «get a room» er et utrykk for slikt.. veldig få syntes det er stas når noen jukker på hverandre offentlig. Så hva er poenget ditt?

Poenget er at det er ingen som snakker om det,og det er ikke et tema hvor det snakkes ned i det daglige sånn som pride. Forresten, har du fulgt med på pride i det hele tatt? BDSM folka er det svært få av. De fleste har da vanlige klær på seg. Ser du det ikke, eller vil du ikke se det?

Anonymkode: d0d85...2b6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingenting i mot mennesker med andre legninger, og jeg eier både regnbue armbånd og sokker, har tatt fordypning i kjønn, mangfold og seksualitet, og er opptatt av likestilling og mangfold. Så jeg heier definitivt på kjærligheten mellom to personer uavhengig av kjønn, legning etc. Men markeringen i seg selv, har gått over stokk og stein. Barn må få lov til å finne ut hvem de er på egen hånd, og foreldre bør la barna få lov til å uttrykke seg med klær, farger og kjønnsuttrykk. Kunnskap kan man tilegne seg uten at man må markere.

Markeringer vil ikke stoppe homofobiske personer til å utøve vold. Derimot blir disse areanaene mer tilgjengelig for å utøve vold når mennesker samler seg. Det bør ikke være nødvendig i 2023 at man må arrangere markeringer for at folk skal få lov til å vise kjærligheten man har ovenfor hverandre. Det bør være like normalt at to kvinner eller to menn leier hender og kysser, som at en mann og en kvinne gjør det. Skjønner ikke nødvendigheten av å gjøre noe så lite, til noe så stort.

Jeg synes det er bra at barn lærer om sin egen kropp, hva voksne har lov til og ikke, og sette grenser allerede i barnehagen. Men det er for tidlig at barn blir eksponert for sin egen seksualitet i så tidlig alder som 5-10 årsalderen.

Under Pride ble det arrangert Drag for barn, og alle vet hva Drag er? Et midlertidig skifte av kjønnsuttrykk, det vil si å opptre som et annet kjønn fortrinnsvis ved sceneopptreden. Mange som driver med drag show har en seksualisert atferd, selv om det ikke var tilfelle på den såkalte Mini Pride’n. Men drag generelt blir assosiert med seksualisert atferd, og det å vise seg frem. Uansett hvor mye man vrir og vender på det.

https://www.oslopride.no/event/drag-for-barna

Anonymkode: b6c91...549

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Poenget er at det er ingen som snakker om det,og det er ikke et tema hvor det snakkes ned i det daglige sånn som pride. Forresten, har du fulgt med på pride i det hele tatt? BDSM folka er det svært få av. De fleste har da vanlige klær på seg. Ser du det ikke, eller vil du ikke se det?

Fordi det jeg nevnte som borat-påkledning og folk som jukker på hverandre sjeldent skjer? Har aldri sett det på en eneste strand, men ser jeg et par som har hånden i bukse på hverandre kan jeg garantere deg at jeg går opptil dem og ber dem oppføre seg om jeg har små barn til stede. Forskjellen her er jo at dette får man jo ikke lov til å gjøre i pride paraden? Sier jeg ifra at det er upassende bekledning i det offentlige rom så blir jeg kalt homofobisk selv om jeg verken har noe imot homofile og disse klærne ikke har noe med homofili å gjøre… ser du forskjellen? Hadde en gruppe nudister gått til VG og startet et opprop om å gjøre alle strender til nudiststrender skal jeg love deg at du fikk se mange på KG i mot det også.. 

at det er få som gjør det har jeg adressert et par innlegg opp, så du kan lese det. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Paraden i går var helt fantastisk flott, enormt oppmøte og mange ulike folk i ulike aldersgrupper, også barn. Rørende og vakkert, spesielt med tanke på fjorårets terrorangrep. Barn tar for øvrig ikke skade av å se kropp, tvert imot er det langt mer skadelig å hysje og uffe og skambelegge noe som er så naturlig. 

Anonymkode: be7ff...98e

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Paraden i går var helt fantastisk flott, enormt oppmøte og mange ulike folk i ulike aldersgrupper, også barn. Rørende og vakkert, spesielt med tanke på fjorårets terrorangrep. Barn tar for øvrig ikke skade av å se kropp, tvert imot er det langt mer skadelig å hysje og uffe og skambelegge noe som er så naturlig. 

Anonymkode: be7ff...98e

Dette er så sant

Anonymkode: 7d528...b30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er derfor VI heterofile har avskjermet og merket strand for nudister. Slik at familier kan VELGE å dra dit eller ikke.

Anonymkode: 5f490...5bd

Pride er også frivillig. Er ikke alle skeive som deltar engang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ingenting i mot mennesker med andre legninger, og jeg eier både regnbue armbånd og sokker, har tatt fordypning i kjønn, mangfold og seksualitet, og er opptatt av likestilling og mangfold. Så jeg heier definitivt på kjærligheten mellom to personer uavhengig av kjønn, legning etc. Men markeringen i seg selv, har gått over stokk og stein. Barn må få lov til å finne ut hvem de er på egen hånd, og foreldre bør la barna få lov til å uttrykke seg med klær, farger og kjønnsuttrykk. Kunnskap kan man tilegne seg uten at man må markere.

Markeringer vil ikke stoppe homofobiske personer til å utøve vold. Derimot blir disse areanaene mer tilgjengelig for å utøve vold når mennesker samler seg. Det bør ikke være nødvendig i 2023 at man må arrangere markeringer for at folk skal få lov til å vise kjærligheten man har ovenfor hverandre. Det bør være like normalt at to kvinner eller to menn leier hender og kysser, som at en mann og en kvinne gjør det. Skjønner ikke nødvendigheten av å gjøre noe så lite, til noe så stort.

Jeg synes det er bra at barn lærer om sin egen kropp, hva voksne har lov til og ikke, og sette grenser allerede i barnehagen. Men det er for tidlig at barn blir eksponert for sin egen seksualitet i så tidlig alder som 5-10 årsalderen.

Under Pride ble det arrangert Drag for barn, og alle vet hva Drag er? Et midlertidig skifte av kjønnsuttrykk, det vil si å opptre som et annet kjønn fortrinnsvis ved sceneopptreden. Mange som driver med drag show har en seksualisert atferd, selv om det ikke var tilfelle på den såkalte Mini Pride’n. Men drag generelt blir assosiert med seksualisert atferd, og det å vise seg frem. Uansett hvor mye man vrir og vender på det.

https://www.oslopride.no/event/drag-for-barna

Anonymkode: b6c91...549

Enig

Anonymkode: 9ff29...867

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjon, brukerangrep, brudd på opphavsrett, latterliggjøring, nedsettende innhold, avsporing og svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Pride i utgangspunktet er et flott konsept og hadde gjerne tatt med meg ungene til byen for å se eller delta på feiringen. MEN jeg synes dessverre alt for mange av innslagene dessverre rett og slett er perverterte, og i tillegg er det jo blitt et arrangement hvor alkoholen flyter. At voksne folk står i seksualiserte antrekk og danser mens de drikker seg fulle midt på dagen har ingenting med å feire skeives rettigheter og  annerledeshet å gjøre! Og det hører heller ikke sammen med barn. Så enkelt er det! Russen på 17 mai er ingenting i forhold!

Anonymkode: 1ba5f...ddb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (12 timer siden):

Har alltid hatt med ungene på pride, og det har alltid vært stor stas. 

Noen sukker over at prideparaden er seksualisert fordi de har sett en mann med lærshorts og halsbånd. Samme personer synes gjerne at Rihanna er flott i tilsvarende lakk og lær-antrekk på sine konserter og musikkvideoer. Antatt heterofile damer seksualisert i reklame og kunst blir sjelden problematisert, men menn som bryter klesnormene er skumle. Menn blir demonisert som predatorer om deres legning eller kjønnsuttrykk vises, mens kvinner gjerne forstås som passive objekter. Slike stereotype forståelsesrammer vil den skeive bevegelsen vil til livs. 

Norske barn vant med lettkleddhet og åpenhet om forhold og forelskelser. Vi ser reklame for badetøy på levende mennesker, og kan holde hender eller kysse på gata. Det blir ikke mer seksuelt av at de som gjør det er skeive. Barn vokser opp i skeive familier, barn har kjønnsidentitet, de er vant med karneval og rollespill, og de forstår det de ser på sine egne premisser. Ikke la oss diskriminere dem og deres familier. Du som voksen kobler dine egne assosiasjoner til det du ser. Barn ser det med andre «briller», og det ikke påtrengende eller upassende at de ser at folk er ulike. Det at voksne også kan like å leke med farger, fjær, glitter, lær, blonder og latex forderver ingen. 

Pride handler uansett ikke om å vise fram prydelige par og kjernefamilier i heteronormativ ånd, men om å få velge livet sitt selv. Vi feirer ikke pride for å tilfredsstille tilskuerne, eller spare sarte sjeler for synet av et latexskjørt. Målet er å få være oss selv, åpent, uten å bli skutt, jagd eller trakassert.

Pride er et opprør mot undertrykking, fordømmelse, hemmelighold, vold, trakassering og drap. Vi vil leve tryg, også når vårt gode liv bryter med normer. Mange må oppsøke egne miljøer for å kjenne seg trygg, velkommen og få blomstre. Kunne leke, sverme og senke skuldrene. Få møtes trygt.

Den skeive kampens parader er ikke seksualiserte, men de handler om seksualitet. Seksualitet er ikke farlig, stygg eller smittsom. Det tåler godt fokus. Den skeive bevegelsen er uensartet, men framstår samlet på pride. Gode samfunn består nemlig av svært ulike folk. I fjor ble vi minnet om at denne kampen handler om noe så grunnleggende som retten til å leve. Leve trygt. Ett år siden skuddene.

Du bidrar positivt til kampen med å prate positivt om mangfold og like rettigheter, men setter andre i fare ved å baksnakke, bagatellisere og latterliggjøre. Ord er handling. Velg dem med omhu.
Offentlig flagging, arrangementer, parader og ytringer rundt det er viktig. Hver kommentar om at pride er unødig er med på å legitimere nødvendigheten av markeringen. Pride er viktig, og vi har en lang historie med urett å gjøre opp for.

Dette innlegget trenger mer oppmerksomhet. Ingen voksne som ikke forstår dette, bør få lov til å ha barn. 

Anonymkode: 0ccdb...a7a

• Hjerte 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...