Gå til innhold

Han er belærende og dømmende mener jeg, - men var jeg urimelig nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer sitter mye på sannheten. Han vet mye og har mye meninger. At jeg ikke spiser satsa på tacoen er kjemperart, at jeg kan finne på å ha på et sort plagg på sommeren må kommenteres, at jeg kan finne på å foreslo taco på en hverdag er uvanlig. Han er en mann som, iflg meg, er ganske dømmende. 

Jeg har ved gjentatte anledninger sagt at det er ugreit og ufint.. Han på sin side mener at han må ha lov å kommentere ting, ha munnkurv, jeg kan ikke bestemme over Han, og poengterer at det er ytringsfrihet i Norge. Personlig opplever jeg at han overreagerer, og at det er ikke nødvendig for han å ha en mening om alt jeg foretar meg. Det blir jeg mer og mer sliten av, og sprekker snart.

Mennesker rundt oss har også reagert litt forsiktig. Spurt om han alltid har en mening om hva som er rett og galt, og hvorfor han alltid skal fortelle så mye, si alt han kan osv. Han er teoretisk flink, men jeg opplever han som klønete sosialt. Han selv kjenner seg ikke igjen i det og mener jeg er den eneste i hele verden som mener dette. Alle synes han er kjempe god sosialt iflg han selv.

Uansett. Vi laget oss en drink i går. Hans var med aquavit. Han spurte om jeg ville smake, jeg takket nei. Og gjentar for n'te gang at jeg ikke liker aquavit. Han spør please, kan du ikke smake, smaker ikke aquavit? Igjen svarer jeg nei. Jeg har smakt på drinker før han har laget, jeg har aldri likt de med aquavit,og sier nei. Han spør om han kan smake min drink. Jeg sier overraskende ja, siden han ikke liker den. Han smaker og sier at nå må jeg smake hans. Nei jeg liker ikke gjentar jeg. Hvor han sier at han likte ikke min drink, og han smakte den, så nå må jeg smake hans. Nei, det vil jeg ikke sier jeg, og forlater rommet. 

I dag igjen, vi laget oss hver vår drink. Ha. Spør igjen om jeg vil smake. Jeg sier nei. Han spør vær så snill, og jeg gjentar igjen at jeg ikke liker. Han sier det smaker ikke aquavit, og jeg sier at jeg ønsker ikke å smake likevel. Så får jeg servert en kommentar hvor han spør om jeg ikke anser det som dømmende å si jeg ikke liker aquavit når det finnes mange typer. Det kan være jeg liker denne, og jeg bør teste. Den smaker ikke aquavit. Jeg sier nok en gang at jeg vil ikke smake. Jeg har min egen drink. Han sier at ja men jeg kan vel ta en sipp av hans, hvor jeg sier at nei nå må dette stoppe.

Han fortsetter med å fortelle at man bør smake, og selv om man ikke liker løk, så kan man like løksmak, og selv om man ikke liker lam, så kan man like annet kjøtt. Jeg avbryter han og sier at nå må denne samtalen stoppe. Jeg vil ikke smake og nå må vi legge dette på hylla. Ja det er greit han har skjønt at jeg ikke vil smake, men han må få lov å ha en mening om dette og si hva han mener om hvor dømmende og barnslig jeg er som ikke ønsker å smake. Jeg forteller han at han trenger ikke å dele hans mening om alle valg jeg foretar meg, det kan han holde for seg selv. Han fortsetter med å si at han kan si hva han vil, det er ytringsfrihet og jeg kan ikke sette munnkurv på han. Han er ingen tøffel som kan bli fortalt hva han kan og ikke kan si, og ingen kan bestemme over han. Det er sant sier jeg, men dette skaper bare dårlig stemning nå, og man må ikke alltid si alt høyt. Det kunne han bestemme selv, og hvis jeg ikke likte det kunne jeg gå på annet rom. Jeg sier at hvis jeg går så kommer du jo etter. Og ja, han bodde her han også. Jeg kan ikke bestemme hvor han går.

Deretter gjentok jeg meg selv tre fire ganger med å si at denne samtalen må vi legge død. Han mener at jeg ikke han bestemme det, at vi må være to for å bestemme at en samtale skal avsluttes osv. Han spyr utav en kommentar før han går på annet rom og setter på høy musikk.

Jeg er så lei av noen som kan fortelle meg hva som er normalt og ikke, og har så mye meninger om hva jeg gjør at jeg vil spy. Men helt ærlig folkens. Dere som orket å lese alt. Var jeg prippen og vanskelig, burde jeg bare smakt den forbaska drinken hans når han tilbyr det? Bør jeg tåle at han har meninger om hva jeg har på tacoen min og hvor ofte jeg trener? Er det normalt? Er jeg vanskelig her? 

Anonymkode: 6d556...629

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke dette er greit. Du er ikke prippen og vanskelig i det hele tatt, å måtte sitte og ta imot sånne ekspertkommentarer fra sin utkårede burde være helt unødvendig. Jeg hadde ikke akseptert å bli forsøkt korrigert og holdt nede på den måten ( selv om jeg er mann , så er det likevel overførbart tenker jeg)

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han der mangler jo sosial intelligens. 

Anonymkode: 862d8...2af

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

For en slitsom fyr! At du orker?

Anonymkode: 954ab...611

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Jævlig irriterende med folk som ikke bare kan smake bittelitt da 😅

• Liker 3
Skrevet

Han klarer ikke å skille mellom sine egne preferanser/vaner/valg vs fakta og ting som er udiskutabelt riktige. Han henger seg opp i småting som tacotilbehør og om hvorvidt man skal smake på hverandres drink. Han klarer ikke å avslutte og legge fra seg samtaler som henger seg opp. Han er såpass dårlig sosialt at han ikke får med seg at han er dårlig sosialt. Det er faktisk uvanlig....

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonym90059005 skrev (2 minutter siden):

Jævlig irriterende med folk som ikke bare kan smake bittelitt da 😅

Sikkert ment som en morsom kommentar dette… Men voksne folk smaker hvis de vil, de trenger ikke å bli fortalt hvordan de skal spise mat

• Liker 3
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er litt slik, men han gir seg etter tredje gangen jeg sier "nei jeg vil ikke smake på whiskeyen!". 

Når han ikke stopper når du sier stopp, og argumenterer med at det er ytringsfrihet så kan du avfeie ham med at han har uansett ikke rett på publikum. 

Anonymkode: 85864...290

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

❤️❤️❤️

Uff! Jeg kjenner meg igjen. Det er veldig ugreit, og fullstendig destruktivt på flere måter. 

Sånn du beskriver ham, så høres det voldsomt ut og ikke normalt. Og du sier jo at andre reagerer òg. Jeg synes ikke du virker prippen eller vanskelig, bare utrolig sliten og lei av å bli negativt kommentert til stadighet. 

Du har min største medfølelse!

Anonymkode: e9bf6...c16

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan bare konkludere med at forhold er kjempevanskelige!! Man går inn i et forhold med romantiske følelser- og blir overrasket over at man viser seg å være veldig forskjellige. Han mener ikke å være ufin. Han har bare andre forestillinger om hva som er en riktig livsførsel. Og det å stramme litt inn og å følge visse strukturer og regler gir han noen trygge rammer for livet hans som han er komfortabel med. Selv så er jeg en person som ikke trives ned trange rammer men som like godt kan gå på indisk restaurant, f.eks. , på en hverdag. Men, som sagt, folk er forskjellige.

Anonymkode: 736f4...f78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes du kunne smakt. Jeg liker heller ikke aquavit men drinker med det smaker jo ikke det som oftest. Syntes du bare kan ta en potte liten slurk for å glede ham som vil dele en opplevelse med deg. 

MEN oppførselen hans er totalt uakseptabel. Å følge etter deg inn i rom når du vil gå er langt over grensen.

Anonymkode: 4670b...45c

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Herregud så irriterende han virker. Tror jeg hadde kastet drinken i trynet på han til slutt😅

Anonymkode: b3f7f...65e

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Minner meg om eksen min. Lagte en stor scene en gang vi var ute og spiste fordi jeg ville ha biffen min godt stekt (ja jeg vet... but still!!). Jeg måtte sende bort servitøren flere ganger fordi han nektet meg å bestille den godt stekt. Det var så utrolig flaut og det var starten på slutten for min del. Da begynte jeg å legge merke til hvor ofte han mente at jeg likte feil ting, at det han likte var bedre/hadde høyere status, hvordan han rettet på meg og visste alt om absolutt alt. 

Det var en befrielse da jeg gjorde det slutt!

Anonymkode: 5a44f...1f9

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syntes du kunne smakt. Jeg liker heller ikke aquavit men drinker med det smaker jo ikke det som oftest. Syntes du bare kan ta en potte liten slurk for å glede ham som vil dele en opplevelse med deg

MEN oppførselen hans er totalt uakseptabel. Å følge etter deg inn i rom når du vil gå er langt over grensen.

Anonymkode: 4670b...45c

Det virker som om han heller prøver å tvinge henne til å smake, og det er smakløs oppførsel. 

Det er ok å spørre en gang, men når hun da sier nei takk, da gir man seg om man har normal folkeskikk og et minstemål av sosial intelligens. 

Anonymkode: 954ab...611

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Sært at dere  driver og lager dere hver deres drinker og sitter og drikker sprit flere dager etter hverandre når det bare lager dårlig stemning. Dere fremstår begge som svært ressurssvake.

Er det akevitt du snakker om når du skriver  aquavit?

Anonymkode: 3990f...f89

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Refreng
Skrevet

Jeg tenker du burde spørre vennen eller familiemedlemmet som står deg nærmest om hva de ærlig mener om kjæresten din

Skrevet
Refreng skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker du burde spørre vennen eller familiemedlemmet som står deg nærmest om hva de ærlig mener om kjæresten din

Enig. 

AnonymBruker
Skrevet

Hm, jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke bare kunne smake på drinken hans? Når du sier nei, handler det om mye mer enn bare det rent faktiske i at du ikke liker aquavit, det handler om at du avviser et ønske han har og en tjeneste han ber deg om. Når du sier nei, avviser du ikke bare drinken, men også på en måte ham.

Hvorfor ikke bare være generøs og smake selv om du vet det smaker dritt? Hvis det betyr så mye for ham. Og så må han selvfølgelig vise deg den samme generøsiteten tilbake. Noe det ikke virker som at han gjør, utifra det du forteller...

De andre eksemplene du kommer med er jo helt kjipe, selvfølgelig har han ingenting med å kommentere hva du har på tacoen, osv. Det er ren, unødvendig kritikk og virker bare negativt.

Anonymkode: ab5ae...704

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Sært at dere  driver og lager dere hver deres drinker og sitter og drikker sprit flere dager etter hverandre når det bare lager dårlig stemning. Dere fremstår begge som svært ressurssvake.

Er det akevitt du snakker om når du skriver  aquavit?

Hva tror du Ts snakker om? Akebrett? askehvit maling? Snakk om å være ressurssvak … lol

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (5 minutter siden):

Hva tror du Ts snakker om? Akebrett? askehvit maling? Snakk om å være ressurssvak … lol

Kunne jo være en ny kul type drink blant ungdommen 🤷🏼‍♀️

Har aldri noensinne hørt om noen som bruker akevitt  i en drink, så selv om det var en selvfølge for deg var det altså ikke det for meg. 

Men nå googlet jeg det og ser at det er tydeligvis en greie.

Jeg vet fortsatt ikke om det er akevitt ts snakker om da. Det har jeg bare ditt  ord for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...