AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Er relativt fersk i arbeidslivet, kun jobbet ett år. Jobber fra 8-4, så er en overkommelig jobb sånn sett, men jeg er bare så ekstremt sliten. Har sjekket nivåer hos lege, og alt er fint.. Føler jeg ikke får ting til å gå rundt, og det er jo uten barn! Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer seg så bra. Hvis jeg skal handle etter jobb får jeg ikke spist før rundt 18, ferdig rundt 19 ca. Da er jeg død og orker aldri gjøre noe. I helgene er jeg også helt utslitt. Så det blir til at jeg føler at alt livet handler om er jobb. Dette har jo fått meg til å tenke en del på om det er slik resten av livet skal være. At alt bare føles slit.. Hva gjør jeg feil? Trenger å ta noen grep og utfordre tankegangen min, for orker ikke å gå rundt og se så negativt på ting og være så sliten og lei! Huff jeg høres nok veldig lat ut, det som gjør meg trist er at jeg føler jeg var så aktiv før - nå føler jeg at jeg bare blir mer og mer sliten og må ta tak på en eller annen måte Mistet litt livsgnisten av å begynne og jobbe, men det er jo det resten av livet skal handle om, så jeg skjønner jo at jeg må gjøre noe. Ønsker jo naturligvis å jobbe og bidra i samfunnet, men vil ha et liv ved siden av i tillegg. Noen tips? ❤️ Anonymkode: 75e4d...3ad 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #2 Skrevet 1. juli 2023 Tving deg selv til trening regelmessig, da får du mer overskudd. Anonymkode: 3d1bf...9e5 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #3 Skrevet 1. juli 2023 1) Ikke handle hver dag. Ha en ukeshandel eller et par dager i uka. 2) Du lar mat på kvelden eller i helgene. Lag større porsjoner så du kan varme opp når du kommer hjem fra jobb. 2) Det er behagelig å ligge på sofaen og jo mer man gjør det, jo mer vant blir hjernen til det. Finn en ting du liker å gjøre og tving deg selv ut. Ved å ikke handle og lage mat hver dag, har du spart noen timer til deg selv. Hva liker du å gjøre i hverdagen? Hva gjør du i helgene? Anonymkode: be21e...ab9 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #4 Skrevet 1. juli 2023 Man bør ikke bruke tid på å handle hver dag og som enslig klarer man gjerne å lage mat for 2-3 dager om gangen. Hva er det du har lyst til å få tid til etter jobb? Anonymkode: 90518...ec7 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 Sikkert kjedelig svar, men ha gode rutiner på alt, og få frisk luft/trening. Bli ferdig med alt annet, sånn at du har fri fra f.eks kl 19. Faste dager for handling, husvask og klesvask. Da jeg var ung og singel, gjorde jeg unna sånt slik at jeg hadde "fri" fra fredag ettermiddag til mandag morgen. Lag middager, og putt i fryser. Anonymkode: b87b1...eee
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 1) Ikke handle hver dag. Ha en ukeshandel eller et par dager i uka. 2) Du lar mat på kvelden eller i helgene. Lag større porsjoner så du kan varme opp når du kommer hjem fra jobb. 2) Det er behagelig å ligge på sofaen og jo mer man gjør det, jo mer vant blir hjernen til det. Finn en ting du liker å gjøre og tving deg selv ut. Ved å ikke handle og lage mat hver dag, har du spart noen timer til deg selv. Hva liker du å gjøre i hverdagen? Hva gjør du i helgene? Anonymkode: be21e...ab9 Tusen takk, dere! Jeg ender vel opp med å handle annenhver dag og har plutselig glemt et eller annet, så kan bli mye bedre der. For å svare på det siste spørsmålet ditt, så er det noe jeg har tenkt litt over i det siste. Sannheten er at jeg ikke vet lenger fordi jeg har vært en kronisk stresset student i fem år nå. Kanskje det er det som slår tilbake på meg nå.. Har vært redd for å ikke ende opp med jobb etter studier da jeg gikk et studie hvor det ikke er så enkelt, så har lest hver dag så og si hele dagen de siste fem årene og bare fokusert på å få gode karakterer.. Har prøvd å koble litt av med trening, men aldri fått gode rutiner på det. Og har gått mye tur i den perioden, det gjør jeg fremdeles. Liker å tilbringe tid med venner og samboeren min, men i det siste har jeg kjent på at jeg ikke har overskudd til det mer enn kanskje to ganger i uka inkl helgen (utenom samboeren min som jeg ser hver dag naturligvis). Så jeg må vel kanskje finne noe jeg liker å gjøre nå, for jeg tror helt ærlig jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med livet mitt når jeg er så sliten etter jobb og ikke MÅ lese slik som jeg følte jeg måtte som student. Kanskje man bare må tvinge seg til å gjøre mer? Føler meg ny i voksenlivet og skjønner ikke helt hva jeg skal ta meg til for å være helt ærlig🤭 Anonymkode: 75e4d...3ad 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #7 Skrevet 1. juli 2023 Ikke sett deg etter jobb men begynn med noe som gir deg noe hjemme. For som regel er det mer givende å få gjort noe på privaten enn jobb. Hvis du setter deg så er det tyngre å komme seg opp. Jeg pleier å spise litt på jobb før jeg drar hjem så slipper jeg å lage mat med en gang. Anonymkode: 91836...9c5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #8 Skrevet 1. juli 2023 Det kommer an på hva slags sliten du er. Jeg blir mentalt utslitt, og trenger da aktiviteter som gjør det mulig å tømme hodet; gå en tur, vaske opp, bake brød mm. Vasking kan også hjelpe for meg. Ligge i sofaen og se på tv tilfører ikke meg noe energi. Fysisk arbeid og fysisksliten krever annen avslapping. Anonymkode: 7e75b...a9a 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #9 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer an på hva slags sliten du er. Jeg blir mentalt utslitt, og trenger da aktiviteter som gjør det mulig å tømme hodet; gå en tur, vaske opp, bake brød mm. Vasking kan også hjelpe for meg. Ligge i sofaen og se på tv tilfører ikke meg noe energi. Fysisk arbeid og fysisksliten krever annen avslapping. Anonymkode: 7e75b...a9a Jeg er nok mentalt utslitt. I vinter har jeg hatt en periode der jeg har vært så sliten at jeg har følt meg nedstemt, men det er heldigvis bedre nå. Er nok litt introvert og jobber tett på kollegaer og samarbeidspartnere osv hver dag, så tror jeg blir sliten av menneskelig kontakt og mange inntrykk i løpet av dagen. Har ikke en fysisk krevende jobb, så må nok være det, selv om jeg egentlig ikke helt skjønner selv hva som gjør meg så sliten. Anonymkode: 75e4d...3ad
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #10 Skrevet 1. juli 2023 Jeg synes at jeg blir mindre sliten av jobb nå, etter 2-3 år. Sliten, men ikke sånn at alt er brukt opp. Kanskje det vil gå seg litt mer til jo tryggere du blir i jobben? Studielivet og innspurten av utdanningen kan være utmattende, og så jakten på en jobb, det tar tid å komme seg fra det kjøret. Anonymkode: 54696...a86
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #11 Skrevet 1. juli 2023 Du har ikke levd bærekraftig. Du har brukt studietiden på kun lesing og hadde ikke tid til trening? Det er ikke bra. Du må ta vare på deg selv, ordentlig mat og lett trening. Ikke tren hardt når du er veldig sliten, da kan det bli verre! Anonymkode: 19393...a21
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #12 Skrevet 1. juli 2023 Jeg løper. Det hjelper med å rense hodet, og får tankene over på noe annet. Trenger ikke være fort, langt eller lenge. Gir meg en god følelse etterpå, selv om jeg ikke er så gira før jeg legger ut på tur. Full jobb, holder på med et masterstudie på deltid, og har barn. De første årene i arbeidslivet mitt var også heftige, så kjenner meg igjen i det du skriver. Det blir bedre! Anonymkode: 2d6a6...618
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #13 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du har ikke levd bærekraftig. Du har brukt studietiden på kun lesing og hadde ikke tid til trening? Det er ikke bra. Du må ta vare på deg selv, ordentlig mat og lett trening. Ikke tren hardt når du er veldig sliten, da kan det bli verre! Anonymkode: 19393...a21 Uff nei, jeg har nok ikke det.. Har tatt tak i kostholdet mitt nå. Har spist sunt, men tror ikke jeg har fått i meg nok næring gjennom vinteren fordi jeg ikke har hatt overskudd til å preppe/lage mat, så det har jo blitt en ond sirkel. Der har jeg heldigvis klart å skjerpe meg, og begynner å få bedre rutiner Og jeg har nok gjort feil når det kommer til trening og innser jeg, for når jeg først har klart å komme meg ut på løpetur (som jeg kan telle på en hånd gjennom vinteren/våren), så har jeg løpt like langt som jeg gjorde tidligere da jeg faktisk løp jevnlig og elsket å løpe (er dessverre flere år siden..). Så har bare følt at jeg har endt opp med å bli enda mer utslitt, så har nok godt for hardt ut. Ser flere tipser om trening og jeg har hatt det i bakhodet hele tiden, men aldri fått det til. Må nok jobbe litt med å få noen gode rutiner og starte litt rolig som du sier. Anonymkode: 75e4d...3ad
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #14 Skrevet 1. juli 2023 Så godt å lese at noen av dere sier at det blir bedre. Det gir meg håp, tusen takk ❤️ Har tenkt at jeg burde vent meg til det innen nå, men det er jo en overgang som kanskje tar lenger tid enn man skulle trodd. Anonymkode: 75e4d...3ad
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #15 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Uff nei, jeg har nok ikke det.. Har tatt tak i kostholdet mitt nå. Har spist sunt, men tror ikke jeg har fått i meg nok næring gjennom vinteren fordi jeg ikke har hatt overskudd til å preppe/lage mat, så det har jo blitt en ond sirkel. Der har jeg heldigvis klart å skjerpe meg, og begynner å få bedre rutiner Og jeg har nok gjort feil når det kommer til trening og innser jeg, for når jeg først har klart å komme meg ut på løpetur (som jeg kan telle på en hånd gjennom vinteren/våren), så har jeg løpt like langt som jeg gjorde tidligere da jeg faktisk løp jevnlig og elsket å løpe (er dessverre flere år siden..). Så har bare følt at jeg har endt opp med å bli enda mer utslitt, så har nok godt for hardt ut. Ser flere tipser om trening og jeg har hatt det i bakhodet hele tiden, men aldri fått det til. Må nok jobbe litt med å få noen gode rutiner og starte litt rolig som du sier. Anonymkode: 75e4d...3ad Den fella har jeg gått i selv. Trente hardere enn jeg på det tidspunktet var i stand til og det førte til at kroppen ble brutt ned i stedet for bygget opp. Hvis du er veldig stresset også så kan det være best å starte med rolig aktivitet som fokuserer på tilstedeværelse i kroppen som yoga. Anonymkode: 19393...a21
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #16 Skrevet 1. juli 2023 Men så må du tenke litt på dette: Trives du på jobb? Er det et godt og inkluderende miljø? Hva føler du at energien din går mest til når du er der? Anonymkode: 48f08...0e8
NiceOrNothing Skrevet 1. juli 2023 #17 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Uff nei, jeg har nok ikke det.. Har tatt tak i kostholdet mitt nå. Har spist sunt, men tror ikke jeg har fått i meg nok næring gjennom vinteren fordi jeg ikke har hatt overskudd til å preppe/lage mat, så det har jo blitt en ond sirkel. Der har jeg heldigvis klart å skjerpe meg, og begynner å få bedre rutiner Og jeg har nok gjort feil når det kommer til trening og innser jeg, for når jeg først har klart å komme meg ut på løpetur (som jeg kan telle på en hånd gjennom vinteren/våren), så har jeg løpt like langt som jeg gjorde tidligere da jeg faktisk løp jevnlig og elsket å løpe (er dessverre flere år siden..). Så har bare følt at jeg har endt opp med å bli enda mer utslitt, så har nok godt for hardt ut. Ser flere tipser om trening og jeg har hatt det i bakhodet hele tiden, men aldri fått det til. Må nok jobbe litt med å få noen gode rutiner og starte litt rolig som du sier. Anonymkode: 75e4d...3ad Du har levd under stort press, å nå når ting er landet, blir du litt utladet . Pluss du er introvert å trenger tid til å lade . Hadde begynt i det små , først mål d vitamin ( mangler ) etc m lege . Lag mat for par dager i gangen . Ukeshandle . Gå tur rett etter jobb . 20 min tirsdag og torsdag f eks , gjør det overkommelig . Ha en spadag / kosedag hjemme pr uke . Pluss gjør noe koselig men ikke utmattende i helger . Tur i skogen , ved et vann , kino eller kafé . Bare gjør noe lite hyggelig for deg selv hver dag . Da kommer energien gjerne sakte , men sikkert tilbake . 🫶. spis næringsrikt & drikk masse vann 🫶
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #18 Skrevet 1. juli 2023 For meg bedret det seg etter jeg byttet jobb. Jobbet 75% og var så utrolig sliten, orka lite. Nå har jeg ny jobb, jobber 100% og sitter igjen med overskudd. Anonymkode: f05c3...99e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #19 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Så godt å lese at noen av dere sier at det blir bedre. Det gir meg håp, tusen takk ❤️ Har tenkt at jeg burde vent meg til det innen nå, men det er jo en overgang som kanskje tar lenger tid enn man skulle trodd. Anonymkode: 75e4d...3ad Det er normalt, etter min erfaring, at det er litt tungt å komme inn i jobblivet etter studiene Både selv og venner. Men det blir bedre! Når man studerer kan man prioritere tiden selv, man kan lese når man vil, man kan til en grad velge og la være å dra på forelesninger. Starten på jobblivet er stort sett en firkant og en ramme man må passe inn i. Anonymkode: be21e...ab9
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #20 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men så må du tenke litt på dette: Trives du på jobb? Er det et godt og inkluderende miljø? Hva føler du at energien din går mest til når du er der? Anonymkode: 48f08...0e8 Trives til en viss grad, men synes det er litt stressende fordi sjefen er ekstremt opptatt av at vi skal jobbe fort. Jeg liker å fordype meg i ting og vil vel si at jeg er en rolig person som liker å ta meg god tid, men hun ønsker at ting skal være så effektivt hele tiden. Jeg liker å jobbe med detaljer og mistrives hvis jeg overser noe, så det er vel litt krasj der. Enkelte ganger har jeg følt meg nedlesset i arbeidsoppgaver, så har jo så klart vært stressende. Det stresset meg spesielt mye i starten, men jeg prøver å skyve det litt vekk nå. Har derimot tenkt litt på om jeg kanskje ønsker å søke meg til en ny jobb om ikke altfor lenge fordi jeg har hørt at det er bedre andre steder. Nå har jeg heldigvis hvert fall fått en fot innenfor. Men jeg lurer jo på om jeg ser ekstra negativt på ting fordi jeg er sliten og ikke klarer å hente meg inn på fritiden. Enkelte dager har jeg det fint på jobb! Skal ha ferie i slutten av juli, noe jeg ikke har hatt på et år nå - så det er på tide og jeg håper det kan gjøre godt Anonymkode: 75e4d...3ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå