AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Jippi, ser ut til at det ønskes nye samtaler mellom helsedirektoratet, legemiddelverket og produsenten om å få slankemidler på blå resept for de som sliter med fedme. Får se hva det blir til men krysser fingre på at det kommer en løsning snart 🙂 https://e24.no/privatoekonomi/i/EQXPPK/mener-overvekt-hjelp-boer-faas-paa-blaa-resept-veldig-positiv?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Anonymkode: 0d883...0f6 3 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #2 Skrevet 2. juli 2023 Men de fleste har vel råd til å betale 3000kr i måneden i noen måneder og derav gå ned 10-20kg og få bedre helse! Anonymkode: 6b754...a88 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #3 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Men de fleste har vel råd til å betale 3000kr i måneden i noen måneder og derav gå ned 10-20kg og få bedre helse! Anonymkode: 6b754...a88 Jøsses for et uvitende innlegg! Man går ikke bare på disse medisinene i noen mnd, for Wegovy tar det f.eks 5 mnd å komme opp i full dose. De fleste går heller ikke ned 20 kg bare på noen mnd, og man må regne med å gå på legemidlene i flere år for at vekten skal stabilisere seg. Å punge ut 3000 i mnd er for mange MYE penger, spesielt i en tid der rentene øker, kostandene på mat og strøm stiger og lønningene på ingen måte stiger tilsvarende. Jeg er alene, merker kostnadene godt, og har tatt meg ekstrajobb for å ha råd til å bruke Wegovy. Regnestykket blir omtrent sånn her; 250 kr timen, 150 kr etter skatt (har 40% trekk på biarbeidsgiver). 36000 i året for medisin /150 kr timen som faktisk kan brukes til å betale for medisin = 240 timer som må jobbes ekstra for å ha råd. I tillegg kommer de ekstra legetimene jeg må ha for oppfølging som også koster penger (+ de ekstra timene jeg allerede jobber for å ha litt å gå på som enslig). Ikke alle har mulighet eller kapasitet til det, egentlig ikke jeg heller. TS jeg tror det ligger langt frem før dette kommer på blå resept, og jeg tror BMI kravet for å få det kommer til å ligge så høyt at det uansett blir slik at de fleste må betale selv. Anonymkode: b9916...90c 12 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #4 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jippi, ser ut til at det ønskes nye samtaler mellom helsedirektoratet, legemiddelverket og produsenten om å få slankemidler på blå resept for de som sliter med fedme. Får se hva det blir til men krysser fingre på at det kommer en løsning snart 🙂 https://e24.no/privatoekonomi/i/EQXPPK/mener-overvekt-hjelp-boer-faas-paa-blaa-resept-veldig-positiv?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Anonymkode: 0d883...0f6 Slike ting tar tid… langtidsvirkning vs langtidseffekt og bivirkninger må følges over lengre tid, vi snakker nok om år! Anonymkode: eb0a7...9e2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #5 Skrevet 2. juli 2023 Ts her. Jeg kan ikke så mye om slike prosesser men kan jo ta lengre tid før det kommer en løsning. Nå vet jeg ikke antall på alle de som må bråslutte på slankemidlene men det er nok en strøm av folk som sikkert kommer til å gå opp igjen det de har gått ned. Det er jo helt tragisk. Håper på en raskere løsning på det. Anonymkode: 0d883...0f6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #6 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men de fleste har vel råd til å betale 3000kr i måneden i noen måneder og derav gå ned 10-20kg og få bedre helse! Anonymkode: 6b754...a88 Trur du vi bare får den injeksjonen en gang i uken og ikke noe annet av mat og drikke?? Mange av oss bruker penger på medisiner utenom også. Jeg selv bruker en medisin som gir skikkelig ulvehunger, dermed går vekten opp. Jeg spiser enormt lite. Flere som kjenner meg og spiser sammen med meg ofte skjønner ikke at jeg klarer å leve på det lille. Har snakket med fastlege om kostholdet mitt og han sier at jeg MÅ bruke den ulvehunger medisinske resten av mitt liv. Vekten håper vi at går ned med Wegovy og fastlegen sa jeg mest sannsynlig må bruke den resten av livet også. Jeg skal ned til 60 kilo, 12 kilo igjen. Jeg går ned og vil nå målet mitt i løpet av dette året. Det blir uhyre vanskelig å holde vekten med de andre medisinene jeg er avhengig av. Du vet virkelig ikke hva du skriver om. Anonymkode: 4308d...b2f 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #7 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Trur du vi bare får den injeksjonen en gang i uken og ikke noe annet av mat og drikke?? Mange av oss bruker penger på medisiner utenom også. Jeg selv bruker en medisin som gir skikkelig ulvehunger, dermed går vekten opp. Jeg spiser enormt lite. Flere som kjenner meg og spiser sammen med meg ofte skjønner ikke at jeg klarer å leve på det lille. Har snakket med fastlege om kostholdet mitt og han sier at jeg MÅ bruke den ulvehunger medisinske resten av mitt liv. Vekten håper vi at går ned med Wegovy og fastlegen sa jeg mest sannsynlig må bruke den resten av livet også. Jeg skal ned til 60 kilo, 12 kilo igjen. Jeg går ned og vil nå målet mitt i løpet av dette året. Det blir uhyre vanskelig å holde vekten med de andre medisinene jeg er avhengig av. Du vet virkelig ikke hva du skriver om. Anonymkode: 4308d...b2f Nei jeg antar at du har utgifter til bolig strøm telefon mat klær møbler helse osv og kanskje barn og barnebarn . Anonymkode: 6b754...a88
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #8 Skrevet 2. juli 2023 Nå er de i dialog men vil ta litt tid 🙂 https://e24.no/naeringsliv/i/Q7XVXQ/er-i-dialog-om-overvektsmedisin-kan-ta-tid?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no (Fra den ene dagen til den andre) Anonymkode: 0d883...0f6 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #9 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men de fleste har vel råd til å betale 3000kr i måneden i noen måneder og derav gå ned 10-20kg og få bedre helse! Anonymkode: 6b754...a88 Nå har jeg ikke behov for denne medisinen, men for meg og omtrent alle jeg kjenner, så ville en ekstrautgift på 3000,- pr måned veltet lasset fullstendig. Anonymkode: 836e0...405 5
enkefru Skrevet 5. juli 2023 #10 Skrevet 5. juli 2023 God kommentar. Det vil nok komme på blå resept etter hvert som forfatteren skriver: Kommentar: Ikke noe å skamme seg over - VG
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #11 Skrevet 5. juli 2023 Man bruker vel mindre penger på mat? Anonymkode: 0fc97...dfd 2 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2023 #12 Skrevet 15. juli 2023 On 7/2/2023 at 6:50 PM, AnonymBruker said: Trur du vi bare får den injeksjonen en gang i uken og ikke noe annet av mat og drikke?? Mange av oss bruker penger på medisiner utenom også. Jeg selv bruker en medisin som gir skikkelig ulvehunger, dermed går vekten opp. Jeg spiser enormt lite. Flere som kjenner meg og spiser sammen med meg ofte skjønner ikke at jeg klarer å leve på det lille. Har snakket med fastlege om kostholdet mitt og han sier at jeg MÅ bruke den ulvehunger medisinske resten av mitt liv. Vekten håper vi at går ned med Wegovy og fastlegen sa jeg mest sannsynlig må bruke den resten av livet også. Jeg skal ned til 60 kilo, 12 kilo igjen. Jeg går ned og vil nå målet mitt i løpet av dette året. Det blir uhyre vanskelig å holde vekten med de andre medisinene jeg er avhengig av. Du vet virkelig ikke hva du skriver om. Anonymkode: 4308d...b2f Du klager at du er 72kg og vil ned til 60? Legen din kommer ikke til å gi det resept på dette når du er bare noen kg over det du ønsker å bli. Anonymkode: 6f230...809 7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #13 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 1.09): Nå har jeg ikke behov for denne medisinen, men for meg og omtrent alle jeg kjenner, så ville en ekstrautgift på 3000,- pr måned veltet lasset fullstendig. Anonymkode: 836e0...405 er det egentlig en ekstra utgift? hvis man spiser så mye mindre vil vel dette balansere seg i matbudsjettet. Anonymkode: bdd79...1a1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #14 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): er det egentlig en ekstra utgift? hvis man spiser så mye mindre vil vel dette balansere seg i matbudsjettet. Anonymkode: bdd79...1a1 Du aner virkelig ikke hvor lite som skal til for å gå opp i vekt. 1 rute melkesjokolade ekstra hver dag tilsvarer 30 kg overvekt på 10 år. Månedsforbruket av melkesjokolade for vektoppgang kommer dermed på rundt 50kr, hvis man ikke følger med på tilbud. Det er veldig mye mindre enn 3000 i måneden for slankemedisin. Anonymkode: acabc...5b1 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #15 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du aner virkelig ikke hvor lite som skal til for å gå opp i vekt. 1 rute melkesjokolade ekstra hver dag tilsvarer 30 kg overvekt på 10 år. Månedsforbruket av melkesjokolade for vektoppgang kommer dermed på rundt 50kr, hvis man ikke følger med på tilbud. Det er veldig mye mindre enn 3000 i måneden for slankemedisin. Anonymkode: acabc...5b1 jeg aner det, jo. jeg er 30 kg overvektig selv og har akkurat fullført tre måneder med nitidig regnskap på detaljnivå. kjøpte pepsi max for over 1000kr i mnd bare. godteri, øl og tullemat for mer enn 3000. jeg holder på med å gå ned med sunnere og mindre mat, og sparer penger. hadde jeg ønsket å bruke wegovy hadde iallefall jeg ikke hatt noen ekstra utgifter på det. Anonymkode: bdd79...1a1 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #16 Skrevet 16. juli 2023 men selvfølgelig, ære være deg om du har blitt så tjukk at du må ty til medisin på én rute melkesjokolade om dagen, og bare har brukt max 50kr i mnd på uvaner. da fremstår det imidlertid lettere å droppe den éne ruten.... Anonymkode: bdd79...1a1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #17 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): jeg aner det, jo. jeg er 30 kg overvektig selv og har akkurat fullført tre måneder med nitidig regnskap på detaljnivå. kjøpte pepsi max for over 1000kr i mnd bare. godteri, øl og tullemat for mer enn 3000. jeg holder på med å gå ned med sunnere og mindre mat, og sparer penger. hadde jeg ønsket å bruke wegovy hadde iallefall jeg ikke hatt noen ekstra utgifter på det. Anonymkode: bdd79...1a1 Lykke til! Det var ikke ditt personlige forbruk jeg kommenterte på, men kostnaden på vektoppgang - som er neglisjerbar. Du kan forresten fortsette å drikke pepsimax og gå ned i vekt likevel, hvis du ønsker det. Jeg bruker generelt lite på mat - skulle jeg kuttet 4000 i forbruk hadde hele familien gått sultne. Og jeg spiser ikke sjokolade i hverdagen. Det var mer et eksempel på hvor lite man kan ha feilinnstilt sultfølelse og gå opp enormt i vekt. Anonymkode: acabc...5b1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #18 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg aner det, jo. jeg er 30 kg overvektig selv og har akkurat fullført tre måneder med nitidig regnskap på detaljnivå. kjøpte pepsi max for over 1000kr i mnd bare. godteri, øl og tullemat for mer enn 3000. jeg holder på med å gå ned med sunnere og mindre mat, og sparer penger. hadde jeg ønsket å bruke wegovy hadde iallefall jeg ikke hatt noen ekstra utgifter på det. Anonymkode: bdd79...1a1 Men dette er DEG, og er ikke overførbart til alle andre sin overvektsproblematikk. Jeg drikker ikke pepsi max, kjøper ikke brus for 1000 kr året en gang. Hele månedsbudsjettet mitt på mat er 3500 kr, jeg slutter ikke å spise bare fordi jeg bruker Wegovy. Og som en annen sier, du aner ikke hvor lite som skal til over tid. Anonymkode: b9916...90c 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #19 Skrevet 16. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men dette er DEG, og er ikke overførbart til alle andre sin overvektsproblematikk. Jeg drikker ikke pepsi max, kjøper ikke brus for 1000 kr året en gang. Hele månedsbudsjettet mitt på mat er 3500 kr, jeg slutter ikke å spise bare fordi jeg bruker Wegovy. Og som en annen sier, du aner ikke hvor lite som skal til over tid. Anonymkode: b9916...90c jeg tror mye overvektsproblematikk er overførbar jo, selv om ikke detaljene er like. å lure seg selv til å tro at man har blitt stor av én rute sjokolade hver dag - ja da spretter du nok rett opp igjen etter wegovy. når jeg ser tilbake, er det ikke lite som skal til for å bli overvektig. det er stillesitting og dårlige valg over tid. Anonymkode: bdd79...1a1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå