Gå til innhold

Er dette et grei matdag for en 1,5 åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser stort sett ganske variert. 
Basert på denne dagen tenker dere at det er et greit kosthold? Hvis du tar hensyn til at vi spiser variert og bytter på alt fra fisk til pølser. 

I dag har barnet spist 

Frokost :1 brødskive med leverpostei og den fra gul boks, agurk  og lettmelk. Spiste ikke agurk. 

Lunsj/mellom eller noe slikt: 1 banan, 1 Kiwi og en pose skyr. Vann. 

Mellom: 1 brødskive med gulost, tomat og vann. (spiste ikke særlig mye) 

Middag: Ris og indisk kyllinggryte av hvitløk, løk, hakkedetomater, kyllingfilet og verne fraîche sånn ca.  (Hadde jeg laget maten hadde det vært mer grønnsaker ) 

Kveldsmat: havregrøt med blåbær og bringebær. 

Er dette greit eller tar vi livet av ungen vår? Dette er en normal dag der jeg syns barnet har spist godt. Bortsett fra at jeg forsøker ha mer grønnsaker. 

Anonymkode: 023ff...5a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mer enn nok stress å ha små barn til at jeg vil legge til noe ved å fortelle hva de skal spise. Men siden du faktisk spør:

Barn skal i utgangspunktet ha morsmelk frem til de er i stand til å tygge mat. Mennesket ble til i en tid uten grøt og barnemat på glass osv, og vi levde av det vi kunne fange eller høste fra naturen. Det gjelder selvsagt småbarn i like stor grad som voksne. Med det som utgangspunkt ville jeg, hvis jeg kunne velge fritt uten de begrensninger som pålegges oss av fulltidsjobber, barnehager, bursdager, tidspress og økonomi, gitt barnet morsmelk og etter hvert hel mat som er mest mulig likt det vi spiste i steinalderen. Altså mer kjøtt og fisk enn brød, og mer helmelk enn skyr på pose.

Det er ikke realistisk å klare å gi barnet helt optimal mat i Norge i 2023, men jeg tror du kan komme langt ved å se til naturen og historien.

Anonymkode: 5bbf4...2ed

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Melk og grøt og fruktmos er vel lettere å få ned enn brødskiver og rå grønnsaker  ?

Anonymkode: 26373...4be

AnonymBruker
Skrevet

Melk, grøt og fruktmos er jo ikke mat for en 1,5 åring. 

Anonymkode: b112e...ca3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ungen er 1,5 år! Og er ferdig med morsmelk og fruktmos. 

Jeg lurer på om det er et bra nok kosthold. Og også om det er mye eller lite? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som et helt normalt kosthold, spør du meg. 

Fikk et veldig godt råd fra helsestasjonen en gang: det er foreldres ansvar å tilby sunn mat, men det er barnets ansvar å bestemme hvor mye som skal spises, og det synes jeg var et fint råd.

Det er lett å henge oss opp i at barna skal spise opp, forsyne seg av alt som tilbys osv. men barn skal også lære seg å selvregulere, så viktig at vi foreldre ikke stresser for mye med det og f.eks. begynner å mase/lokke eller endre på hva slags mat som tilbys.

Om barnet ikke går nok opp i vekt eller på andre måter ikke virker friskt ville jeg heller spurt om råd på helsestasjonen.

Anonymkode: 5f178...6f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Høres ut som et helt normalt kosthold, spør du meg. 

Fikk et veldig godt råd fra helsestasjonen en gang: det er foreldres ansvar å tilby sunn mat, men det er barnets ansvar å bestemme hvor mye som skal spises, og det synes jeg var et fint råd.

Det er lett å henge oss opp i at barna skal spise opp, forsyne seg av alt som tilbys osv. men barn skal også lære seg å selvregulere, så viktig at vi foreldre ikke stresser for mye med det og f.eks. begynner å mase/lokke eller endre på hva slags mat som tilbys.

Om barnet ikke går nok opp i vekt eller på andre måter ikke virker friskt ville jeg heller spurt om råd på helsestasjonen.

Anonymkode: 5f178...6f6

Takk 😊 Jeg er bare redd jeg ikke tilbyr sunn nok mat. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Ungen er 1,5 år! Og er ferdig med morsmelk og fruktmos. 

Jeg lurer på om det er et bra nok kosthold. Og også om det er mye eller lite? 

Hvis barnet fortsatt er sulten etter måltidet, er det for lite. Men husk at barn i likhet med voksne kan spise seg mette på næringsfattig mat. Du kan spise deg god og mett på pizza og sjokolade og pommes frites, men det er er ikke særlig næringsrikt. Spiser man ordentlig mat spiser man ikke hverken for mye eller for lite, det regulerer seg selv.

Anonymkode: 5bbf4...2ed

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kuttet ned på korn. Korn er veldig usunt. Det inneholder masse stoffer som hemmer opptak av næring. Næringen som er i korn er tilnærmet utilgjengelig for mennesket, og kornet kan til og med hemme opptak av vitaminer og mineraler fra andre matvarer.

Liker barnet egg? Tilby gjerne mer egg. Kjøtt er også veldig næringsrikt. Leverpostei er bra. Vi bør spise litt innmat hver dag.

Anonymkode: 9937e...ebd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...