Gå til innhold

Mat på 90-tallet

Fremhevede innlegg

Skrevet

3 poteter + 150 gram kjøtt. Det var det vi spiste nesten hver dag. Uten krydder eller saus. Kjøttet var alltid hardt stekt, og om det var brent var det angivelig ekstra sunt.

Om man ønsket det kunne man få ca. 2 ss overkokt amerikansk blanding, men mamma gadd ikke å koke hvis det bare var én som ønsket "ekstra" grønnsaker. Jeg har aldri vært særlig glad i kjøtt, så jeg ba alltid om grønnsaker og ble ledd av. De voksne i familien mente at det var usunt å spise mye grønnsaker, og at kjøtt var det sunneste du kunne spise. Det var i grunnen det vi lærte på heimkunnskapen også, men der lærte de oss at det er sunt å spise opptil 3 dl grønnsaker per dag men at man ikke måtte spise mer grønnsaker enn det fordi da gikk det på bekostning av kjøttet og da fikk mang ikke i seg nok næringsstoffer.

Vi barna fikk ikke lov til lage mat, og hadde uansett ikke penger til å handle for, så vi måtte bare spise det vi fikk servert. Det ble vanvittig mye poteter i barndommen, og etter at jeg flyttet ut gikk det lang tid før jeg orket å spise poteter. Både søsteren min og jeg er i dag vegetarianere, mens broren vår har samme kosthold som foreldre våre. 

Anonymkode: 98af6...2cf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 7/2/2023 at 8:59 AM, Daisy-love said:

Vi spiste både pizza ute/take away, kebab, og kinamat, men ikke sushi, wok kom litt senere tror jeg, risgrøt (mine foreldre var ikke fan), og ei heller salater og bredden av frukt som idag. Vi hadde mye grønt da, og spiste mer syltetøy osv som kom fra bær og frukt i familien. Taco var ikke som idag, ei heller variasjonen i type pizza. Personlig spiser jeg lite pizza og taco nå da. 

Jeg husker kebaben i Torggata kosta 25 kroner i 1996. 

• 4 måneder senere...
Skrevet

Generelt: Kirsebær yoghurt

Lett melk

Melange

Kneip brød

Husholdningssaft

Oboy

Nugatti

Salami

Leverpostei

Tran

Sanasol

Hjemmelaget pizza

Tomatsuppe

Hjemmelaget kjøttkaker

Nakkekoteletter 

Kyllinglår og ris

Fiskeboller i hvitsaus

Vafler

Fersk fisk, lever og rogn

Ostesmørbrød av rundloff, spekeskinke og norvegia ost 

Smørgrøt

Rømmegrøt

Lapskaus

Kjøttsuppe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...