Daisy-love Skrevet 2. juli 2023 #21 Skrevet 2. juli 2023 Husker ikke så mye fra 80-tallet da jeg levde mine første år da. Min mor var glad i husmannskost, og min far var litt mer eksperimentell. Vi hadde blant annet dette på 90-tallet: Frokost/Kveldsmat: (om ikke rester/mer «kos» til kveldsmat) Havregrøt Sagogrøt Semulegrøt Arme riddere (kveldsmat) Ulike typer brødskiver Go’ morgen-yoghurt, og Litago-yoghurt, mens jeg enda kunne spise det. Middag: Skinkegrateng Blomkål/brokkoligrateng Lever Longemos Finnbiff/reinsdyrskarv Kjøttpudding (hjemmelaget) Kjøttkaker med tilbehør Røkt kolje (fisk) Panert fisk Findus eller noe sine fryste retter som kalkunboller med pasta og brokkoli Pizza (klassisk kjøttdeig, løk, og ost) Taco (disse pakkene, og enklest mulig, men med grønt) Salat av kinakål, mais, bogskinke, agurk, Jarlsberg og av og til noen andre grønnsaker Terteskjell Fylt butterdeig med skinke og sopp Ulike gryteretter Bondeomelett Lørdagskylling Rogn Seibiff Fikaseer Komlemiddag Hjemmelaget ertesuppe Fleskepannekaker med eller uten suppe til Noe Toro. Nakkekolteletter (farmors søndagsmiddag) Lammelår (mormors søndagsmiddag sammen med stek eller laks/ørret) Vi spiste både pizza ute/take away, kebab, og kinamat, men ikke sushi, wok kom litt senere tror jeg, risgrøt (mine foreldre var ikke fan), og ei heller salater og bredden av frukt som idag. Vi hadde mye grønt da, og spiste mer syltetøy osv som kom fra bær og frukt i familien. Taco var ikke som idag, ei heller variasjonen i type pizza. Personlig spiser jeg lite pizza og taco nå da. Aspik var også en greie, og en god del gjærbakst. Kun meierismør hos min mor, og ikke noe lettost (kom av smakspreferanser og ikke hva som var sunt). Kinakål var billig og en fikk en haug ut av det. Mye mindre snacks enn idag. Idag har jeg alltid noe med meg på farten og ser foreldre har det til sine barn, mens ved kortere turer ut så måtte vi bare vente til vi kom hjem. Ingen snacks på en kortere bytur, eller si kirken, mens det ser jeg er helt vanlig nå. Snackskulturen har endret seg, ihvertfall sånn jeg husker det. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #22 Skrevet 2. juli 2023 Illuminatum skrev (14 timer siden): Kinamat, kebab, taco og ferske grønnsaker var da helt vanlig på 90 tallet. Tror nesten jeg spiste kebab minst en gang i uken gjennom mesteparten av 90 tallet. Det tror jeg kom veldig an på hvor man bodde. Jeg vokste opp på bygda med kun ett samvirkelag i mils omkrets. Ingen kebab eller kinamat. Taco spiste jeg for første gang i 1997. Anonymkode: b5881...8a8 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #23 Skrevet 2. juli 2023 Fiskekaker med poteter, brun saus og makaroni Fiskegrateng Blodpølse Kjøttkaker Potetball Fiskeboller Fiskepinner Lapskaus Lasagne Hjemmelaget pizza Grillpølse med pommes frites Toro gryteretter Anonymkode: 671d7...dd0
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #24 Skrevet 2. juli 2023 Hmmmmmm skrev (10 timer siden): I tillegg til mye dere alt har sagt, så husker jeg en form som het kjærlighet ett eller annet. Kjøttdeig og løk i bunnen og potetmos med ost på toppen. Bringebærdrops eller Tvgodt på lørdag Brennende kjærlighet du tenker på? Det er potetmos, stekt bacon og løk. Det er dansk klassiker. Anonymkode: 9539c...487 2
Hmmmmmm Skrevet 2. juli 2023 #25 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Brennende kjærlighet du tenker på? Det er potetmos, stekt bacon og løk. Det er dansk klassiker. Anonymkode: 9539c...487 Jeg det var det.
Daisy-love Skrevet 3. juli 2023 #26 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Brennende kjærlighet du tenker på? Det er potetmos, stekt bacon og løk. Det er dansk klassiker. Anonymkode: 9539c...487 Hmmmmmm skrev (18 timer siden): Jeg det var det. Det hadde vi også, og oppskriften stod i Boller til Burritos også mener jeg 😋 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #27 Skrevet 3. juli 2023 Jeg er født på 80 tallet og vi hadde både Kebab taco og kinamat i løpet av min barndom, men da var det litt «eksotisk» da. Er oppvokst i Oslo, kanskje det er derfor. ellers spiste vi MYE Toro halvfabrikata, og kneippbrød med servelat. Vet ikke om de visste hvor usunt det var🤷🏼♀️ Anonymkode: 48115...b3d
CrazyCatLady2500 Skrevet 3. juli 2023 #28 Skrevet 3. juli 2023 Hmmmmmm skrev (På 1.7.2023 den 23.27): I tillegg til mye dere alt har sagt, så husker jeg en form som het kjærlighet ett eller annet. Kjøttdeig og løk i bunnen og potetmos med ost på toppen. Bringebærdrops eller Tvgodt på lørdag Brennende kjærlighet?
Hmmmmmm Skrevet 3. juli 2023 #29 Skrevet 3. juli 2023 CrazyCatLady2500 skrev (29 minutter siden): Brennende kjærlighet? Ja, det er det den heter.😀
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #30 Skrevet 3. juli 2023 Fersk fisk (torsk, kveite, laks osv) Fiskeboller med raspa gulerøtter og poteter til. Fiskepudding med hvit saus og poteter Koteletter med poteter og tyttebærsyltetøy. Raspeboller med pølse, kålrabi, bacon og fett Hjemmelaga kjøttkaker med poteter, erterstuing (eller grønnsakeblanding) og brun saus. Hjemmelaga pizza (som jeg alltid drukna i ketschup 😝) Spagetti med saus, kjøttdeig, bacon eller pølse. Tomatsuppe med makaroni eller pølsebiter Hjemmelaga lapskaus med kjøtt (eller pølse) og flatbrød Toros mexikanske gryterett (savner den med rosiner) Fiskepinner med potet og remulade Pannekaker med blåbærsyltetøy Grilla kylling med ris, salat og chips Risengrynsgrøt med kanel og sukker og smør i midten Rømmegrøt med eller uten rosiner Hjemmelaga fiskegrateng Pølse i brød/lompe med ketschup og sennep Toast med spagettifyll og ost. Eller som vi kaller det her "sammenknept skjeve" (ler) Hjemmelaga grønnsaksuppe Hjemmelaga blomkålsuppe Tortilla fylt med kjøttdeig, grønt og ost Lasagne Nudler med chilismak Det er alt jeg kan huske av middagsretter fra 80 og 90-tallet 😊 Anonymkode: 21bb5...879 1 1
Vestlig Skrevet 3. juli 2023 #31 Skrevet 3. juli 2023 (endret) Ukemenyene gjennom mitt 90-tall: Frokost: Kneipp med hvitost, skinke eller fårepølse. Evt havregryn og melk. Lunsj: samme brødmat som frokost. Middag: Stekt fiskepudding, makaroni, poteter, smeltet margarin. Kokt fiskepudding, hvit saus, poteter, karri. Stekt lungemos og potet. Fiskeboller og potet i hvit saus. Karri. Stekt servelat og potet. Tørrfisk, potet, flesk, hvit saus. Røkt fisk, potet, flesk, hvit saus. Plukkfisk. Betasuppe. Pannekaker, flesk og bacon. Pølse og potetstappe Tomatsuppe (Toro) Kjøttdeig og spaghetti. Saus av tomatpuré. Helg: Stekte koteletter, poteter og bruns saus. Stekt kylling, pommes frites og salat (med kinakål, mais, hermetisk ananas og thousand Island) Pizza, av typen tykk bunn og mengder kjøttdeig oppå. Pizzasausen var kun tomatpuré, og et lag hvitost på toppen. Kjøttkaker i brun saus. Hamburgere. Pølser i brød. Risengrynsgeøt. Dessert (søndager) Tress-is. Og fruktcockail fra boks/hermetiske fersken eller pærer. Med krem fra spruteflaske. Sjokoladepudding med vaniljesaus. Karamellpudding. Kveldsmat: mere kneip! Generelt mindre grønnsaker til middagen enn jeg er vant til/praktiserer nå. Trolig pga en kombinasjon av økonomi og foreldre som var litt «picky eaters». Vesentlig mer kokt potet enn nå, og mindre pasta/ris. Dessverre også mer fisk enn jeg for til å ha i kostholdet nå (familien er ikke like glad i sjømat som meg). Endret 3. juli 2023 av Vestlig 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #32 Skrevet 5. juli 2023 Alt som over + masse pizza og for ikke glemme GRANDIOSA! Anonymkode: 7321e...6b7
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #33 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 1.7.2023 den 17.54): Hvilke matvarer var vanlig hjemme hos dere på 90-tallet? Og hvilken mat hadde dere aldri i hus? Jeg tenker da på de som er født på 80-tallet og 90-tallet Hjemme hos meg gikk det ofte i følgende matvarer: - Billig brød. - Yoghurt. - Frokostblandinger. - Vanlig pålegg (ost, salami, skinke, leverpostei, prim, osv). - Toro Tomatsuppe. - Pannekaker. - Kjøttkaker i brun saus. - Pølse med brød. - Ferdigpizza. - Ostesmørbrød. - Vanlig tine lettmelk. - Nesquick. - Eplejuice. - Husholdningssaft. - Og selvfølgelig kaker, gjærbakst, godteri, osv i bursdager og når det var helg. Det jeg derimot aldri hadde i huset var: - Sushi. - Kinamat. - Ferske grønnsaker. - Taco. - Kebab. Var det vanlig at middagene på 90-tallet var like ensformige som mine middager? Husker at vi hadde lite grønnsaker og lite variasjon på middagsfronten. Mamma og pappa misliker fortsatt alt av kinamat og sushi. Og grønnsaker spiser de fortsatt lite av 😛 Anonymkode: 2d8ef...d87 Mye av det samme som i dag egentlig. Mamma og bestemor lagde all mat fra bunnen og det gikk veldig mye i viltkjøtt, fisk og vanlig husmannskost. Plukket bær og frukt i sesong. Dette er jeg oppvokst med og tatt med meg videre til den dag i dag. Eneste forskjellen i dag er at jeg bor med en som er oppvokst anderledes og dermed har vi innført litt av det han er vant til også Husker mamma prøvde seg på litt Toro og slikt, men det falt ikke helt i smak så det ble brukt på dager hvor vi barna lagde mat selv eller på veldig travle dager Anonymkode: e568f...f05
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #34 Skrevet 5. juli 2023 Vi hadde bare hjemmelaget mat. Mye gryteretter og fisk. Fiskekaker, kjøttkaker, middagspølse, ertesuppe, hjemmelaget pizza hver gang vi hadde nok osteskalker i fryseren. Salat hver dag til middag. Lettprodukter. Én liten flaske saft på deling mellom min bror og meg, og alltid vann til middag. Grove vafler med brunost eller påsmørte brødskiver om vi skulle kose oss. Pålegg var ost, skinke, leverpostei med rødbeter, svartpølse, kaviar, sylterøy. På lørdager var vi tre som delte en flaske brus, 1 pose chips eller popkorn og en sjokoladeplate. Vi hadde ofte boller i fryseren (om min bror og jeg ikke hadde spist de opp i skjul) som min mor serverte om hun hadde gjester. Av og til hadde hun en venninne på besøk og serverte ost og kjeks. Jeg elsket det! Vi hadde aldri biff, taco, fårikål, raspeballer, grillet kylling, Toro el.l, eller pannekaker, og jeg husker aldri at vi grillet. Hos min far gikk det derimot i ferdiggrillet kylling, hot dog og koteletter, samt en del grilling av pølser, koteletter og grillribbe i sommerhalvåret. Aldri grønnsaker og alltid brus, chips og godteri. Anonymkode: 356d0...a56
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #35 Skrevet 8. september 2023 Jeg er født tidlig på 90tallet og det jeg husker vi spiste mest av var dette Hverdagsmiddag var gjerne: Kjøttkaker i brunsaus med poteter, gulrot, macaroni og kålstuing. Farsekaker med samme tilbehør som kjøttkaker Raspeball med dott og kålrot skiver. Fiskeboller i hvit saus med poteter og gulrot. Stekt pølse med poteter og kokte grønnsaker. lapskaus med macaroni. Stekt fjellørret i rømme med poteter og agurksalat. Stekt laks med poteter og agurksalat. Stekt røye med samme tilbehør som laks. Sprengt torsk med poteter og gulrøtter. Fiskepinner, kokt gulrot og poteter Fiskekaker med poteter og gulrot Wienerpølse og potetmos. Karbonade med kokte poteter og stekt løk. Trailerfrokost (stekte poteter, bacon og egg). Pytt i panne. Joikakaker med poteter (Tørrstekte) Kotletter med potet og div grønnsaker Blomkålsuppe Tomatsuppe Grønnsaksuppe Ertesuppe Helgemiddag var: Pizza med ketchup (som saus) pølse gul løk og jarlsbergost Biff med fløtegratinerte poteter, soppstuing, brokoli og bearnaise. Løvbiff med pomfri, brokoli og bearnaise Div. gryteretter, med spiralloff vedsiden av Spiralloff med reker, majones og sitron. Kjøttpudding med kokte poteter. Spekeskinke med nykål, poteter og rømme. Om sommeren så gikk det mye i grillmat, noe som i min familie veldig ofte betydde: kotletter, grillskiver og grillpølse med salat og stort sett kokt potet vedsiden av, en sjelden gang potetsalat. Var knapt et måltid i min barndom uten kokt potet da min far mente at det var ikke middag med mindre det stod kokte potet på bordet. Spiste ikke kokt potet på fler år da jeg flyttet hjemmefra😅 Anonymkode: f65c2...af8 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #36 Skrevet 9. september 2023 Kom på en rett til bayonneskinke med sennepssaus. Anonymkode: 951e5...8a1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #37 Skrevet 9. september 2023 Matvanene har virkelig ikke forandret seg særlig mye siden 90 tallet for vanlig folk. Så det du ramser opp her er like vanlig i dag som da hos gjennomsnittsnordmenn. Forskjellen er vel bare at litt flere folk er spesielt opptatt av sunne matvaner i dag og man vet litt mer om hva som er sunt og ikke. Det var feks lite fokus på hva som var ultraprossesert mat dengang og hvor evt helseskadelig det kan være. Anonymkode: 7f2bb...dac
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #38 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er født tidlig på 90tallet og det jeg husker vi spiste mest av var dette Hverdagsmiddag var gjerne: Kjøttkaker i brunsaus med poteter, gulrot, macaroni og kålstuing. Farsekaker med samme tilbehør som kjøttkaker Raspeball med dott og kålrot skiver. Fiskeboller i hvit saus med poteter og gulrot. Stekt pølse med poteter og kokte grønnsaker. lapskaus med macaroni. Stekt fjellørret i rømme med poteter og agurksalat. Stekt laks med poteter og agurksalat. Stekt røye med samme tilbehør som laks. Sprengt torsk med poteter og gulrøtter. Fiskepinner, kokt gulrot og poteter Fiskekaker med poteter og gulrot Wienerpølse og potetmos. Karbonade med kokte poteter og stekt løk. Trailerfrokost (stekte poteter, bacon og egg). Pytt i panne. Joikakaker med poteter (Tørrstekte) Kotletter med potet og div grønnsaker Blomkålsuppe Tomatsuppe Grønnsaksuppe Ertesuppe Helgemiddag var: Pizza med ketchup (som saus) pølse gul løk og jarlsbergost Biff med fløtegratinerte poteter, soppstuing, brokoli og bearnaise. Løvbiff med pomfri, brokoli og bearnaise Div. gryteretter, med spiralloff vedsiden av Spiralloff med reker, majones og sitron. Kjøttpudding med kokte poteter. Spekeskinke med nykål, poteter og rømme. Om sommeren så gikk det mye i grillmat, noe som i min familie veldig ofte betydde: kotletter, grillskiver og grillpølse med salat og stort sett kokt potet vedsiden av, en sjelden gang potetsalat. Var knapt et måltid i min barndom uten kokt potet da min far mente at det var ikke middag med mindre det stod kokte potet på bordet. Spiste ikke kokt potet på fler år da jeg flyttet hjemmefra😅 Anonymkode: f65c2...af8 Aldri ris? Kylling? Spaghetti bolognese?🙈 Anonymkode: 7f2bb...dac
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #39 Skrevet 9. september 2023 Hadde mye av det som blir ramset opp her. Men husker spesielt at nudler kom på markedet, spiste det etter skolen hver dag,og syns det var sååå godt! Husker også første gang jeg spiste taco! Det var så utrolig godt! Nå spiser jeg det kanskje en gang i halvåret.. Anonymkode: d97a7...ad3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #40 Skrevet 10. september 2023 Født 1980, vokste opp på bygda. Spiste brødmat til frokost og kvelds. Aldri noen form for grøt. Kanskje yoghurt (god morgen etc). Middager: Kjøttkaker i brunsaus Fiskekaker i brunsaus Stekt sei/laks/ørret Spagetti i kjøttsaus Lapskaus/suppe Kokt torsk/sei Koteletter Pannekaker Hønsefrikasse I helger kanskje grandiosa eller take away kylling med pommesfrites. Ofte dessert, som gjerne var hermetiske frukter (pære, fersken, frukt cocktail), sjokoladepudding, freia gelé eller kompotter (kirsebær, sviske). Hadde aldri ren vegetarmat. Anonymkode: ab944...dec
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå