AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Hvilke matvarer var vanlig hjemme hos dere på 90-tallet? Og hvilken mat hadde dere aldri i hus? Jeg tenker da på de som er født på 80-tallet og 90-tallet Hjemme hos meg gikk det ofte i følgende matvarer: - Billig brød. - Yoghurt. - Frokostblandinger. - Vanlig pålegg (ost, salami, skinke, leverpostei, prim, osv). - Toro Tomatsuppe. - Pannekaker. - Kjøttkaker i brun saus. - Pølse med brød. - Ferdigpizza. - Ostesmørbrød. - Vanlig tine lettmelk. - Nesquick. - Eplejuice. - Husholdningssaft. - Og selvfølgelig kaker, gjærbakst, godteri, osv i bursdager og når det var helg. Det jeg derimot aldri hadde i huset var: - Sushi. - Kinamat. - Ferske grønnsaker. - Taco. - Kebab. Var det vanlig at middagene på 90-tallet var like ensformige som mine middager? Husker at vi hadde lite grønnsaker og lite variasjon på middagsfronten. Mamma og pappa misliker fortsatt alt av kinamat og sushi. Og grønnsaker spiser de fortsatt lite av 😛 Anonymkode: 2d8ef...d87 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #2 Skrevet 1. juli 2023 Koteletter med poteter Kjøttkaker med poteter Hjemmelaget pizza Spagetti med kjøttdeig Tomatsuppe med makaroni Fiskeboller i hvit saus og poteter Taco (slutten på 90tallet) Kokt torsk, gulrotstuing og bacon Lasagne Middags/kjøttpølse med potet og smørfett Hjemmelaget lapskaus Italiensk gryterett (Toro) Findus fiskepinner med potet og smørfett Pannekaker Kyllingklubber som man fikk kjøpt i aluminiumsbeger fra prio. Føler at disse middagene regjerte hjemme hos oss på 90tallet. Det jeg ikke kan huske å ha smakt på 90tallet var; Sushi Kebab Nudler Avokado Squash Linser, bønner Bacaloao Noe annet enn grandiosa ved frossenpizza Kyllingkjøttdeig Kyllingkjøtt generelt tror jeg det var lite av Anonymkode: b5881...8a8 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #3 Skrevet 1. juli 2023 Lettproduktenes tidsepoke! Brelett, mager skinke, lett ost, vi hadde ikke jus men skummet melk. På åttitallet drakk vi husholdningssaft hver dag mens på nittitallet var det vann til middag. Det var lasagne som ofte på lørdag mens åttitallet var det pizza med ketchup og kjøttdeig. Det var ikke så mye grønnsaker som er vanlig nå, men alltid gulrøtter, brokkoli i kjøleskapet og blomkål. Epler. Vi fikk aldri yoghurt på åttitallet men på nittitallet fikk vi lettyoghurt. Anonymkode: ddf89...03b 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #4 Skrevet 1. juli 2023 Født i 1966. Hadde hjemmebakt brød, selv om begge foreldre var i full jobb. Oppskjært pålegg (sånn disk der man ba om 10 skiver av den, fem av den...). Hjemmelaget jordbærsyltetøy fra egen åker. Dyrket potet, kål, gulrøtter, sukkererter, salat, kålrot.... Plukket bær hver høst, som ble pålegg og dessert. Middager: kjøttkaker, kokt torsk, stekt laks, kokt/stekt/speket sild, hjemmelaget pizza, kylling, risotto, fondue, koteletter i sjy m/gulrøtter, kveite, kjøttdeig og spagetti, div steker, lapskaus, kjøttsuppe, Jansons fristelse, falukorv med tomatbønner, pølser og mos, grøt... Kveldsmat: ostesmørbrød, kleppsuppe, kakao kokt av kokesjokolade med brødskiver med brunost til, stekt egg... Drakk skummet melk til det meste. Vann, saft noen ganger. Brus til spesielle anledninger. Fikk ta et glass appelsinjuice hver dag. Alltid frukt tilgjengelig. Syns vi fikk god mat. Aldri noe Toro. Hadde god økonomi. Anonymkode: 105af...617 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 Hjemmelaget skinkegrateng Hjemmelaget fiskegrateng Kjøttkaker i brun saus Fiskeboller i hvit saus Kjøttpølse med potetmos og kålrotmos Fiskepinner Hamburger Hjemmelaget pizza med bogskinke Jegergryte Tomatsuppe Meksikansk Tomatsuppe Koteletter med potet og fløtesaus Laks med rømme og agurksalat og potet Lettsaltet torsk med potet og gulrot og eggesmør Taco etter hvert, da først med skjell, ost, kjøtt, rømme og satsa Kyllinglår i metallform med pommes frites og salat med thousand Island Kinamat med kylling og sweet and sour fra unike bens Fiskeburger etter hvert Joikakaker med potet og gulrot Noe av det jeg husket i farta😊 Anonymkode: 1b05e...b71 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 Jeg vokste opp på gård og vi var selvforsynte med kjøtt, fisk, poteter. Spiste myyye hjortekjøtt med potet og brunsaus, kokt fisk med potet og smør, fiskekaker i brun saus og pannekaker. Anonymkode: fc36b...cba
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #7 Skrevet 1. juli 2023 Mye av det samme som nå, men hekt klart mye større variasjon i fisk. Uer (som jeg synes har for mye bein), røkt kolje (som ikke er tilgjengelig i mine butikker), men mye kokt/stekt fisk. Kokt torsk med poteter, gulrøtter, purre Salt torsk med poteter, gulrotstuing; spinat Seibiff med poteter; løk, diverse grønnsaker Skinkestek, eller koteletter, med poteter og surkål eller rødkål Stekt sild, stekt makrell, poteter, rømme og grønnsaker Kokt høne - hønsefrikasse. Høne er sjelden i butikken nå Kalvefrikasse Kjøttkaker, fiskekaker, poteter og ertestuing, gulrotstuing, kålstuing og/eller andre grønnsaker Gul ertesuppe Brun eller salt lapskaus Fiskeboller i hvitsaus Diverse supper, basert på kraft Pasta med ulike sauser (carbobara, tomatbaserte sauser). Lasagne medxkjøtt eller fisk Chili con carne Og mye mer Alltid grønnsaker, stort sett kjøpte, men noe fra hagen (bønner, gulrøtter, neper, rødbeter, salat mm) Anonymkode: 7002f...cfb 1
atropos Skrevet 1. juli 2023 #8 Skrevet 1. juli 2023 Elgkarbonader spiste vi mye av. Svartstekt utenpå og grå inni. Kokte poteter og amerikansk blanding til. Og brun saus da. En gang i uka hadde vi kokt torsk. Godt kokt med rømmesaus, brokkoli og poteter. til å kose oss til middag på lørdager hadde vi ofte en Toro gryterett. Amerikansk gryte? Tror den het det. Ble servert med kneip med smør og salat bestående av kinakål, mais, agurk, tomat og ananas på boks. Vi hadde lite fersk frukt utover epler. 1 1
Maleficenta Skrevet 1. juli 2023 #9 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvilke matvarer var vanlig hjemme hos dere på 90-tallet? Og hvilken mat hadde dere aldri i hus? Jeg tenker da på de som er født på 80-tallet og 90-tallet Hjemme hos meg gikk det ofte i følgende matvarer: - Billig brød. - Yoghurt. - Frokostblandinger. - Vanlig pålegg (ost, salami, skinke, leverpostei, prim, osv). - Toro Tomatsuppe. - Pannekaker. - Kjøttkaker i brun saus. - Pølse med brød. - Ferdigpizza. - Ostesmørbrød. - Vanlig tine lettmelk. - Nesquick. - Eplejuice. - Husholdningssaft. - Og selvfølgelig kaker, gjærbakst, godteri, osv i bursdager og når det var helg. Det jeg derimot aldri hadde i huset var: - Sushi. - Kinamat. - Ferske grønnsaker. - Taco. - Kebab. Var det vanlig at middagene på 90-tallet var like ensformige som mine middager? Husker at vi hadde lite grønnsaker og lite variasjon på middagsfronten. Mamma og pappa misliker fortsatt alt av kinamat og sushi. Og grønnsaker spiser de fortsatt lite av 😛 Anonymkode: 2d8ef...d87 noe av det samme pluss eksotiske greier som blåskjell og reker og blekksprutringer og sånt noe. Min far er interessert i mat for å si det slik og vi hadde alltid noe ekstra godt i helgene som biff og god pastaretter med gofe sauser og sånt. Taco kom vel først sent på 90 tallet så slikt var det ingenting av. Syns ikke det var ensformig hjemme hos oss
Illuminatum Skrevet 1. juli 2023 #10 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke matvarer var vanlig hjemme hos dere på 90-tallet? Og hvilken mat hadde dere aldri i hus? Det jeg derimot aldri hadde i huset var: - Sushi. - Kinamat. - Ferske grønnsaker. - Taco. - Kebab. Var det vanlig at middagene på 90-tallet var like ensformige som mine middager? Husker at vi hadde lite grønnsaker og lite variasjon på middagsfronten. Mamma og pappa misliker fortsatt alt av kinamat og sushi. Og grønnsaker spiser de fortsatt lite av 😛 Anonymkode: 2d8ef...d87 Kinamat, kebab, taco og ferske grønnsaker var da helt vanlig på 90 tallet. Tror nesten jeg spiste kebab minst en gang i uken gjennom mesteparten av 90 tallet. 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #11 Skrevet 1. juli 2023 Født i 1990, det jeg husker fra barndommen er: Hverdagsmiddager: -koteletter, fett og poteter - pikinikkskinke og potetsalat -fiskegrateng Når vi skulle kose oss: Grillet kylling, salat med dressing (eller heter det kanskje kinakål?) og chips. Og sursøt kyllinggryte, jeg likte det ikke. Eller rekesmørbrød. Anonymkode: 3ea7a...641 1 1
Entern Skrevet 1. juli 2023 #12 Skrevet 1. juli 2023 Illuminatum skrev (9 minutter siden): Kinamat, kebab, taco og ferske grønnsaker var da helt vanlig på 90 tallet. Tror nesten jeg spiste kebab minst en gang i uken gjennom mesteparten av 90 tallet. Jepp. Kinamat ble jo vanlig allerede på 80-tallet. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #13 Skrevet 1. juli 2023 Født tidlig på 80 tallet. Den maten jeg husker best fra 90 tallet er: Brødskiver med fårepølse og agurk, ost, leverpostei med rødbeter på, skinke. Havregryn og cornflakes med melk og sukker. Ostesmørbrød. Frukt var epler og bananer. Middager i hverdagen: Stekt fisk med poeter og gulrot/blomkål/brokkoli. Kjøttkaker med poeter, brun saus og grønnsaker. Kjøttdeig med ris og ketchup. Pølse og potetmos. Middagspølser i tomatsaus med bønner. Spaghetti med kjøttsaus. Lørdag: Grandiosa eller hjemmelaget pizza med tjukk bunn. Grillet kylling med loff og salat. Taco sent på 90 tallet. Mamma hadde alltid tacoen i pitabrød. Søndag: Koteletter med poteter og grønnsaker. Stek med poteter, saus og grønnsaker. Hønsefrikasse. Ball. Alltid dessert på søndag; div puddinger, fruktcoctail med is, hermetisk fersken med is, gelé med vaniljesaus. Drikke var lettmelk, en sjelden gang juice og husholdningssaft. Brus på lørdag. Lørdagsgodt og snacks. Anonymkode: 49060...cd3
Gjest Raptuss Skrevet 1. juli 2023 #14 Skrevet 1. juli 2023 Det vi hadde oftest til middag var pannekaker, det var fast hver tirsdag. Ellers var det mye lapskaus, Toro tomatsuppe, pytt i panne med speilegg, lasagne og middagspølser. Det verste var om jeg fikk grillpølser varmet i mikroen, med skive istedenfor pølsebrød, det skulle ikke vert lov😅
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #15 Skrevet 1. juli 2023 Jeg er født på tidlig 90-tall. Vi spiste MYE hermetikk og torosupper/gryter. Lørdag hadde vi ofte hjemmelaget pizza med tykk bunn eller grillkylling med chips og salat. Hadde ofte seibiff med løk, plukkfisk og fiskekaker. Aldri laks. Foreldrene mine hadde en ide om at nugatti og Sjokade var usunt, men sunda og banos var dagligdags. Anonymkode: 82a2c...178 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #16 Skrevet 1. juli 2023 Husker jeg brukte å lage med ostesmørbrød med noe hermetisk pizzafyll da jeg kom hjem fra skolen. Ellers gikk det mye i hvitost som pålegg. på helg hadde vi ofte hjemmelagd pizza med Toropose-fyll, lasagne, ostesufle og fondue. Hverdagsmat var kjøttboller i brun saus, fiskeboller, fiskepudding, pannekaker med syltetøy og bacon og spagetti med kjøttdeig. Godteri på helg var som regel Kinderegg. Kan ikke huske avokado, artisjokk, sushi (som jeg kommer på i farten). Anonymkode: 951e5...8a1 1
Butter Skrevet 1. juli 2023 #17 Skrevet 1. juli 2023 - komper - ostesmørbrød - Grandiosa - fiskepudding eller fiskeboller i hvit saus - fiskekaker med brun saus - hønsefrikassé - kinamat - pizza med kjøttdeigen - enten på ferdig bunn eller Toro bunn - ulike Toro gryteretrer - grillet kylling med ris, bernaise og salat - trukket laks med posehollandaise og agurksalat - kjøttsuppe - reker, krabber - taco - bayonneskinke med ris og bernaise
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #18 Skrevet 1. juli 2023 Samme mat som i dag, så vidt jeg husker. Sikkert glemt noe. Født 1985 Anonymkode: 46352...5c0 1
Hmmmmmm Skrevet 1. juli 2023 #19 Skrevet 1. juli 2023 I tillegg til mye dere alt har sagt, så husker jeg en form som het kjærlighet ett eller annet. Kjøttdeig og løk i bunnen og potetmos med ost på toppen. Bringebærdrops eller Tvgodt på lørdag 2
Maleficenta Skrevet 2. juli 2023 #20 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Husker jeg brukte å lage med ostesmørbrød med noe hermetisk pizzafyll da jeg kom hjem fra skolen. Ellers gikk det mye i hvitost som pålegg. på helg hadde vi ofte hjemmelagd pizza med Toropose-fyll, lasagne, ostesufle og fondue. Hverdagsmat var kjøttboller i brun saus, fiskeboller, fiskepudding, pannekaker med syltetøy og bacon og spagetti med kjøttdeig. Godteri på helg var som regel Kinderegg. Kan ikke huske avokado, artisjokk, sushi (som jeg kommer på i farten). Anonymkode: 951e5...8a1 pipipipipizzafyll 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå