AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Vi har en jente som skal begynne i 6.kl. I 3kl fikk hun er billig ny mobil, kostet kr 1400, hun betalte halvparten av egne oppsparte midler. Tiltross for forsiktig bruk, og håndtering, gikk den i gulvet her før sommeren, og nå er den død. Vi vurderer å gi henne en ny mobil, den er dyrere og vi ønsker at hun også nå deltar i bet. Hun er enig selv, og vil betale 1200 kr av egne penger. Hun har spart ca 2000 . Venner, og elever i klassen har gjort et stor nr av at hun betaler selv. Vi mener vi lærer henne verdien av sparing, og at om hun ønsker seg noe er det bra å spare, legge av litt penger fra bursdag og jul f.eks . Da vil sparingen øke. Hva mener KG? Er vi strenge forldre, selv om vi har midler til å cache ut tlf? Anonymkode: dd2a5...260 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #2 Skrevet 1. juli 2023 Jeg er enig med deg. Datteren min har også betalt sin mobil opp gjennom tiden. Hun har spart og vi har betalt litt😊 Anonymkode: 96e44...85c 2
norw Skrevet 1. juli 2023 #3 Skrevet 1. juli 2023 Ikke det du spør om, men brukte hun ikke flip cover? Det er ganske opplagt imo.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #4 Skrevet 1. juli 2023 norw skrev (Akkurat nå): Ikke det du spør om, men brukte hun ikke flip cover? Det er ganske opplagt imo. Telefoner med flip cover får ikke plass i de latterlig små lommene i jente-bukser. Man må ha tynt silikonetui og panserglass... Anonymkode: 3094c...ae5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 Eg er heilt enig med at dei må lære at ting koster og gjerne betale litt selv. Det har vi operert med siden jentungen gjekk i 1kl, skal begynne i 5kl til hausten Anonymkode: 279b0...98f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 norw skrev (37 minutter siden): Ikke det du spør om, men brukte hun ikke flip cover? Det er ganske opplagt imo. Hun har flip cover, og panserglass, men den traff en lampfot på vei ned(baksiden traff først), og fallhøyden var ganske stor-så nei, det gikk ikke så bra....hun var veldig lei seg, og gråt lenge. Vi kjenner henne som en jente som er veldig forsiktig med tingene sine, men uhell kanskje skje.....jeg selv mistet min 3 uker gamle mobil ut av lomma , og en bil kjørte over den før jeg rakk fram å hente den.... Anonymkode: dd2a5...260 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #7 Skrevet 1. juli 2023 Helt greit å betale for egne ting, hvor mye hun skal bidra med avhenger vel litt av hvor mye penger hun får? Til syvende og sist så kommer jo pengene fra oss. Dersom hun får mye til jul/bursdag og ukepenger er det å forvente at hun skal spare til å betale for ting selv. Dersom hun får beskjedne pengegaver og ikke ukepenger tenker jeg det vil være normalt at dere kjøper telefon. De som er overrasket over at hun skal betale selv får kanskje ikke så mye penger hjemme. Hun er 10-11 år, så hun tjener jo ikke egne penger enda, så pengene kommer jo fra dere. Høres ut som en fornuftig jente som passer på tingene sine. Anonymkode: c00b0...9c3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #8 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Helt greit å betale for egne ting, hvor mye hun skal bidra med avhenger vel litt av hvor mye penger hun får? Til syvende og sist så kommer jo pengene fra oss. Dersom hun får mye til jul/bursdag og ukepenger er det å forvente at hun skal spare til å betale for ting selv. Dersom hun får beskjedne pengegaver og ikke ukepenger tenker jeg det vil være normalt at dere kjøper telefon. De som er overrasket over at hun skal betale selv får kanskje ikke så mye penger hjemme. Hun er 10-11 år, så hun tjener jo ikke egne penger enda, så pengene kommer jo fra dere. Høres ut som en fornuftig jente som passer på tingene sine. Anonymkode: c00b0...9c3 Pengene trenger ikke å komme fra foreldre. Min datter sparte penger fra jul og bursdag + at hun har tatt på seg småjobber hos besteforeldre. Hun betalte hele mobilen sin selv. Brukt riktig nok, men betalte hele summen selv. Anonymkode: 1b778...00b
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #9 Skrevet 1. juli 2023 Her får barna mobil, så lenge de gamle er godt brukt i flere år, eller pga uhell. De slipper å betale selv, da telefonen er en nødvendighet for at jeg skal kunne få tak i de (tenåringer) og de bruker den til mobilbank/skole osv. Synes der er helt greit å betale for de, så kan de bruke sine penger til lommepenger og andre ting de trenger, og som vi ellers måtte betalt for uansett. Så går opp i opp tenker jeg. Ingen av mine barn sløser med penger, kjøper mye unødvendige ting osv, så synes vår ordning er grei. Anonymkode: ab68d...2cb 1
Kaffekoppen86 Skrevet 1. juli 2023 #10 Skrevet 1. juli 2023 Enig med deg, våre har alltid fått lære seg at dersom det er noe de ønsker seg, så må de spare penger. 16 åringen har oppgjenom årene betalt selv for mobilene sine, ingen har hittil kommentert noe på det.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #11 Skrevet 2. juli 2023 Jeg ville ikke fått mine barn til å betale telefon selv da det er i min interesse å kunne få tak i de. Men om man vil ha en dyr telefon, f.eks iPhone osv så mener jeg at barnet må spare selv til den. Tenker det er opp til hver enkelt familie. Anonymkode: 8200d...290 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #12 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg ville ikke fått mine barn til å betale telefon selv da det er i min interesse å kunne få tak i de. Men om man vil ha en dyr telefon, f.eks iPhone osv så mener jeg at barnet må spare selv til den. Tenker det er opp til hver enkelt familie. Anonymkode: 8200d...290 Er ikke iphone. Samsung til ca 2500 kr Anonymkode: dd2a5...260
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #13 Skrevet 2. juli 2023 Mine barn betaler deler av ting de ønsker å kjøpe. Anonymkode: 3de2f...aad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå