Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått innvilget byggelån nettopp. Jeg har fast jobb, men har vært sykemeldt de 2 siste mnd. Når jeg fikk innvilget lånet var planen å tilbake til jobben etter 1 mnd som jeg sa til banken, men pga helsa må jeg omskoleres. Vil da motta sykepenger i 10 mnd til, men etter det aap til jeg er ferdig med omskolering. 

Huset skal bygges til høsten. Jeg lurer på om banken kan trekke tilbake lånet siden jeg kommer til å gå over på aap etterhvert? Jeg klarer det økonomisk, det har jeg regnet på, men tror ikke jeg hadde fått innvilget lån om de visste jeg kom til å gå over på aap. Det var såvidt jeg fikk lån alene. 

Jeg løy ikke til banken, situasjonen min endret seg bare plutselig. Jeg er redd for å si noe til banken? Må jeg gjøre det nå når jeg har fått lånet innvilget? Er redd de kan trekke lånet tilbake? 

Anonymkode: 48970...3d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at sålenge lånet er innvilget og du har dokumentert inntekt og jobb for det tidspunktet det gjaldt, så kan de ikke trekke det tilbake nå. Med mindre det fortsatt gjenstår mer dokumentasjon som må på bordet.

Anonymkode: f56ce...f91

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja hvis situasjonen din er endret, så er ikke forutsetningene lenger gyldige. Da kan de trekke det tilbake.

Anonymkode: 4ae99...43a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest innlegg her inne før om folk som er fortvilet fordi banken har trukket tilbake lånebevis eller lånebevilgningen sin, fordi de fikk tak i nye opplysninger som endret situasjonen. 

Men om det er tillatt å spørre; er det ikke egentlig lurest av deg å vente med dette lånet til du er ferdig med omskoleringen og har ny, trygg og god inntekt? Med dagens stadig stigende rentemarked og forhøyede priser på alt? 

Anonymkode: 256b7...f79

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Man får jo først et slags finansieringsbevis som er gyldig under forutsetningen om at opplysningene man har gitt er riktige. Mens senere når lånet endelig skal innvilges må opplysningene bekreftes litt nøyere med dokumentasjon (lønnsslipper, arbeidskontrakt etc). Men når denne dokumentasjonen er gitt og riktig for sitt tidspunkt, og lånet innvilget så kan jeg ikke se for meg at lånet kan trekkes tilbake.

Anonymkode: f56ce...f91

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så banken kan trekke tilbake et lån på hvilket som helst tidspunkt da hvis situasjonen endrer seg? Etter 1 mnd eller 10 år? Hvis folk blir sykemeldte, uføre, mister jobben eller får flere barn? 

Ser flere svarer at de kan trekke tilbake lånet hvis situasjonen endrer seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Din største bekymring er vel om du har økonomi til å betjene lånet. Aap er vanligvis ca 2/3 av tidligere inntekt, og veldig mye mindre å leve for.

Min mening er at du bør utsette husbyggingen til du er ferdig omskolert og i ny jobb. Forferdelig kjedelig, men mye bedre enn å sette i gang og måtte selge med tap underveis.

Anonymkode: fc597...283

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så banken kan trekke tilbake et lån på hvilket som helst tidspunkt da hvis situasjonen endrer seg? Etter 1 mnd eller 10 år? Hvis folk blir sykemeldte, uføre, mister jobben eller får flere barn? 

Ja

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja

Høres ikke riktig ut. Hvor står dette? 

AnonymBruker
Skrevet

Å bygge hus er slitsomt og utfordrende selv for friske, og blir gjerne dyrere enn planlagt. Kanskje bedre å endre planene deres.

Anonymkode: a6fb1...bf5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei det kan de ikke, er låner utbetalt er det utbetalt og det eneste måten banken kan få tilbake pengene sine da er tvangssalg og det er kun mulig ved mislighold av lånet. Derimot er byggelån noe helt annet samt at det ikke er utbetalt enda. Saken blir da noe helt annet enn at du bor i huset og har betalt på lånet i 10 år.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (12 minutter siden):

Nei det kan de ikke, er låner utbetalt er det utbetalt og det eneste måten banken kan få tilbake pengene sine da er tvangssalg og det er kun mulig ved mislighold av lånet. Derimot er byggelån noe helt annet samt at det ikke er utbetalt enda. Saken blir da noe helt annet enn at du bor i huset og har betalt på lånet i 10 år.

Så hvordan blir saken med byggelån? Hvis jeg da er sykemeldt under prosessen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hvordan blir saken med byggelån? Hvis jeg da er sykemeldt under prosessen? 

Det er jo nye opplysninger i saken her med en usikker inntekt som aap er og det før prosessen har startet. Jeg vil tro dere risikerer å miste byggelånet? Men det kan bare banken uttale seg om. Hør med banken, eller se om du klarer å komme deg tilbake i jobb før 12 måneder har gått? 

AnonymBruker
Skrevet

Byggelån er risikabelt, og ting blir ofte dyrere enn man tror. Taperen hvis dette går ad undas, er først og fremst du, TS. Jeg ville informert banken, og det er gode sjanser for at de trekker tilbake lånet. Men det vil være til ditt beste i så fall. 

Anonymkode: a6e50...2ff

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at du har fått en finansieringsbevis, og at pengene ikke har blitt utbetalt enda? 
hvis du leser det med liten skrift så vil jeg tro at finansieringsbeviset er gitt på de og de betingelsene, og at hvis ting endrer seg så kan de trekke tilbake lånetilbudet. 

Anonymkode: 621af...703

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja

Nei de gjør selvfølgelig ikke det. 

Anonymkode: ad085...17a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Finansieringsbevis er ingen 100% garanti for at du får lånet. Det står i vilkårene.

Anonymkode: ff092...b34

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finansieringsbevis er ingen 100% garanti for at du får lånet. Det står i vilkårene.

Anonymkode: ff092...b34

Jeg prater ikke om finansieringsbevis, men når jeg har fått innvilget byggelån. 

AnonymBruker
Skrevet

Problemet kommer når huset er ferdig bygget og lånet skal omgjøres til ordinært boliglån. Da må det opprettes en ny lånesak og du må igjennom en ny vurdering ut ifra situasjonen du står i.

Er du på aap da så risikerer du at banken ikke kan gi deg langsiktig lån og du må selge. 

Anonymkode: 60740...33b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Problemet kommer når huset er ferdig bygget og lånet skal omgjøres til ordinært boliglån. Da må det opprettes en ny lånesak og du må igjennom en ny vurdering ut ifra situasjonen du står i.

Er du på aap da så risikerer du at banken ikke kan gi deg langsiktig lån og du må selge. 

Anonymkode: 60740...33b

Ok, du har nok rett, men samtidig så høres det rart ut at man må vurderes på nytt. Altså tør noen folk ta sjansen på å bygge hvis de må vurderes for lån på nytt etter at huset er bygget? Hva hvis det skjer noe i mellomtiden? Sykdom, ulykke, mister jobben, rentene øker, nytt barn på vei osv? Man bør jo kunne være sikker på å få lånet før man går i gang med byggingen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...