AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Synes personlig at åpent forhold burde være blitt mer normalitet gjerne i lengre godt voksne forhold. Har lest med blant annet kvinneguiden siden jeg var 14 år og ser en gjenganger at folk er utro, har elskere/elskerinner, dødt sexliv også videre.. Tenker at det er ikke skam om to mennesker kan ha kommunikasjon, ha regler og åpent forhold. Jeg tror oppriktig at flere ville hatt bedre ekteskap av det. Ikke at noen skal finne seg i åpent forhold hvis det er en av partene imot det, det synes jeg ikke noe om. Men normalisering tenker jeg at det burde være slutt å være tabu eller betyr at man ikke elsker partneren sin og ønsker å være enhet/dele liv med. Personlig har jeg ikke lyst å ha åpent forhold slik jeg og partner har det nå og ikke i nærmeste framtid, men hvem vet om 15-30 år? Er midten av tyveårene, og kunne ikke tenkt per nå å ha åpent forhold. Men med god tillit og kommunikasjon kunne jeg i lang sikt være åpen for åpent forhold. Synes det er bare så synd at folk går bak ryggen istedenfor å forhøre om muligheter, og hvis det ikke er aktuelt så bør man enten respektere partner og/eller jobbe med relasjonen hvis det er ubalanse i det seksuelle. Hva synes dere? Anonymkode: 27140...161 1
Rosalilje84 Skrevet 1. juli 2023 #2 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Synes personlig at åpent forhold burde være blitt mer normalitet gjerne i lengre godt voksne forhold. Har lest med blant annet kvinneguiden siden jeg var 14 år og ser en gjenganger at folk er utro, har elskere/elskerinner, dødt sexliv også videre.. Tenker at det er ikke skam om to mennesker kan ha kommunikasjon, ha regler og åpent forhold. Jeg tror oppriktig at flere ville hatt bedre ekteskap av det. Ikke at noen skal finne seg i åpent forhold hvis det er en av partene imot det, det synes jeg ikke noe om. Men normalisering tenker jeg at det burde være slutt å være tabu eller betyr at man ikke elsker partneren sin og ønsker å være enhet/dele liv med. Personlig har jeg ikke lyst å ha åpent forhold slik jeg og partner har det nå og ikke i nærmeste framtid, men hvem vet om 15-30 år? Er midten av tyveårene, og kunne ikke tenkt per nå å ha åpent forhold. Men med god tillit og kommunikasjon kunne jeg i lang sikt være åpen for åpent forhold. Synes det er bare så synd at folk går bak ryggen istedenfor å forhøre om muligheter, og hvis det ikke er aktuelt så bør man enten respektere partner og/eller jobbe med relasjonen hvis det er ubalanse i det seksuelle. Hva synes dere? Anonymkode: 27140...161 Du har ikke fått med deg at man kan være utro også i et åpent forhold? 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #3 Skrevet 1. juli 2023 Rosalilje84 skrev (Akkurat nå): Du har ikke fått med deg at man kan være utro også i et åpent forhold? Jeg er ikke tilbakestående, det er jeg klar over. Anonymkode: 27140...161 1
Rosalilje84 Skrevet 1. juli 2023 #4 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke tilbakestående, det er jeg klar over. Anonymkode: 27140...161 Så hvordan løser man problemet med at noen ønsker å bedra partneren ved å involvere flere sexpartnere i forholdet? For mange er spenningen, det forbudte som er drivkraften til utroskap, ikke sex i seg selv. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 Rosalilje84 skrev (1 minutt siden): Så hvordan løser man problemet med at noen ønsker å bedra partneren ved å involvere flere sexpartnere i forholdet? For mange er spenningen, det forbudte som er drivkraften til utroskap, ikke sex i seg selv. Man løser det ved å slå opp hvis det er det forbudte eller drivkraften til utroskap som er tenningen. Det er ikke alltid spenningen i utroskap som er grunnen til at folk er utro. Anonymkode: 27140...161
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 Nei, det tror jeg ikke folk flest evner å gjøre på en ryddig måte. Det krever mye av forholdet og av de involverte, de fleste har mer enn nok med å drifte ett forhold. Anonymkode: d3ae5...97f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #7 Skrevet 1. juli 2023 Åpent forhold er jo nokså normalisert. Det er ikke tabu eller stigmatisert. Men mener du normalisert med at du syns at enda flere burde ønske å ha det? Nei det får være opp til hver enkelt og er man ikke-monogam bør man oppgi det fra første date eller i datingprofilen sin for å finne likesinnede Anonymkode: 74407...479 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #8 Skrevet 1. juli 2023 Særlig med tanke på alle kjønnssykdommer som finnes - nei nei og atter nei. Jeg tror dessuten det er oppbyggelig og lære seg å avstå fra fristelser som allikevel ikke fører til noe positivt men som mest er ødeleggende i det store og hele. Anonymkode: 5d4c6...6c1 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #9 Skrevet 1. juli 2023 Rosalilje84 skrev (2 timer siden): Du har ikke fått med deg at man kan være utro også i et åpent forhold? Da er forholdet ikke så åpent da? Da har du gjerne en/ei som har et hakk mer kontrollbehov, sant? Anonymkode: bb98a...8d6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #10 Skrevet 1. juli 2023 Det er dessverre ikke sånn at folk som er utro nødvendigvis opptrer respektfullt og empatisk hvis de går over til åpent forhold. Nissen kan følge på lasset med trang til å lure folk og styre situasjoner. Anonymkode: 6739d...73c 2 1
Rosalilje84 Skrevet 1. juli 2023 #11 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Da er forholdet ikke så åpent da? Da har du gjerne en/ei som har et hakk mer kontrollbehov, sant? Anonymkode: bb98a...8d6 Overhodet ikke. Man kan for eksempel avtale at man har sex med andre, men ikke andre kjærester. Så blir man kjæreste med den på si. Da er det utroskap. Det er ikke kontrollbehov å forvente at den andre i paret følger regler som paret sammen har laget. 1 1
Rosalilje84 Skrevet 1. juli 2023 #12 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er dessverre ikke sånn at folk som er utro nødvendigvis opptrer respektfullt og empatisk hvis de går over til åpent forhold. Nissen kan følge på lasset med trang til å lure folk og styre situasjoner. Anonymkode: 6739d...73c Nettopp. Man kan for eksempel avtale å ligge med noen som ikke er i vennekretsen, så ligger mannen plutselig med konas søster. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #13 Skrevet 1. juli 2023 At folk som selv velger å leve i åpent forhold skal slippe å oppleve at det er tabu og stigmatiserende, er en ting. Folk bør respektere de som velger å leve sånn. Men at det skal "normaliseres" i den forstand at flere burde ha det bare fordi noen har bestemt seg for at det nå skal være "normalt": nei. Det eneste paret jeg kjenner som har et fungerende åpent forhold har hatt det helt siden starten av forholdet, og begge synes faktisk at åpent forhold virkelig er mest for de ytterst få. Slik mannen i forholdet beskrev det, må det være tuftet på gjensidig kjærlighet og nytelse, og respekt for hverandre og alle de måtte ha seksuell omgang med (dvs. de er alltid helt åpne med andre seksuelle partnere om hvordan de lever). Hvis et forhold åpnes fordi den ene for eksempel har "gått lei" av å kun ha sex med den andre, er sjansen stor for at det heller går galt. De jeg kjenner som åpnet det på bakgrunn av problemer i forholdet er ikke sammen lenger, for å si det sånn. 5 minutter siden, AnonymBruker said: Da er forholdet ikke så åpent da? Da har du gjerne en/ei som har et hakk mer kontrollbehov, sant? Anonymkode: bb98a...8d6 Et åpent forhold (ikke bare et "nå vil jeg pule andre og gjøre akkurat som jeg vil"-forhold) innebærer ærlighet og respekt, hvor man er åpen om hva man foretar seg. Derfor kan man selvsagt være utro også i et åpent forhold. Anonymkode: 71ae3...319 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #14 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Da er forholdet ikke så åpent da? Da har du gjerne en/ei som har et hakk mer kontrollbehov, sant? Anonymkode: bb98a...8d6 Eller - du har en/ei som tenner på spenningen ved det "forbudte", altså hemmelighold. Anonymkode: da729...7e4 1
Flintis Skrevet 1. juli 2023 #15 Skrevet 1. juli 2023 Ja jeg synes både åpent forhold og poly bør være stuerent. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #16 Skrevet 1. juli 2023 Fatter og begriper ikke at denne pulingen skal være slikt et problem. Anonymkode: 23155...b64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå