AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Et lite i-lands problem, men det er jo problemer det og 🤷🏻♀️ For ca 5 mnd siden lånte jeg bort en leke til en bekjent da mitt barn hadde vokst fra den og hennes var litt yngre og hun manglet litt leker så jeg sa hun kunne få låne den. Det er en ting man typisk ser på, ikke fysisk leker med. Nå har jeg en venninne (nærmere enn denne bekjente) som har en baby i «målgruppen» for denne leken (haha ja det er en veldig fengende leke), og jeg vil gjerne låne den bort til henne. Sendte derfor meld til denne bekjente og hørte om de var ferdige med den og fortalte at jeg hadde en venninne som ønsket å låne. Den bekjentes unge har uansett vokst fra denne nå (tenkte jeg) så tenkte ikke det var en problem å få den tilbake. Fikk derimot til svar at ungen ELSKET leken men at «det måtte jeg selvfølgelig bestemme😉». Det viste seg også at de har den med overalt, ikke kun hjemme for å se på. Jeg ønsker jo å ha denne leken igjen om jeg skulle få flere barn, men er nå redd den blir ødelagt og slitt av at de drasser den med seg overalt. Vi ble nå «enige» om at de skulle si fra når de var ferdige med leken, men kan se for meg at det blir lenge til slik de bruker den, virker nesten som den har fått funksjon som en koseklut - noe som er VELDIG rart..! Synes det er vanskelig og kanskje litt frekt å si nå at jeg vil ha den tilbake når ungen hennes bare ELSKER den og at jeg nå er satt litt i «sjakk matt» for videre handling.. noen som har tips til hva jeg kan si/gjøre for å få den tilbake uten å skape dårlig stemning? 🫠 Anonymkode: 8b07a...d53 1
billie833111 Skrevet 1. juli 2023 #2 Skrevet 1. juli 2023 Her skulle du jo ikke "blitt enig" om å la dem beholde den inntil barnet er ferdig med den. Når de sa at det var opp til deg, så burde du bare sagt at det er hyggelig å høre at barnet liker den så godt, men at du allerede har lovet å låne den til din andre venninne og så spørre om når det passer å hente/levere. Mulig jeg overtolker nå, men er du kanskje litt people pleaser og konfliktsky? Jeg var slik tidligere og har gått hardt inn for å jobbe med disse delene av meg selv, og det har endret livet mitt FULLSTENDIG. Å øke selvfølelsen og selvtilliten har gjort at disse sidene automatisk har begynt å slippe taket litt. Nå tør jeg si det jeg mener og livet er virkelig helt nytt. Uansett, jeg foreslår at du skriver en melding med feks "du, hun venninna mi ble ganske skuffa siden jeg allerede egentlig hadde lovet at hun kunne få låne den, så jeg håper det er i orden at jeg henter den likevel, kan det passe på onsdag eller fredag? Jeg vet den selges xxxx hvis barnet deres virkelig ønsker sin egen eventuelt 😊" En slik melding er HELT innafor og enhver person med respekt for andre ville hatt null problemer med å gi den tilbake da. Hvis de svarer som om de virker fornærmet, så sier det alt om dem - og ingenting om deg. Jeg lover! 24 2
Kratt_ Skrevet 1. juli 2023 #3 Skrevet 1. juli 2023 "Hei. Når kan jeg komme og hente leken? Har ei venninne som skal låne den" Bare pakk det inn på en mer høflig måte, men ikke legg opp til et spørsmål hun kan svare nei på. 8 2
Anononyma Skrevet 1. juli 2023 #4 Skrevet 1. juli 2023 (endret) Enig med @billie833111 over, du burde jo ikke ha sagt de kunne ha den til de er ferdig? Du hadde jo full mulighet til å si at du gjerne ville ha den tilbake. Mulig jeg har for mye penger, men om den koster under 1000 lappen ville jeg kanskje bare kjøpt en ny om behovet meldte seg 🤷🏻♀️ Jeg låner forøvrig ikke bort noe av utstyret til min lille, vi tenker muligens på søsken og da er det greit å ha alt i hus. Endret 1. juli 2023 av Anononyma 8
Daria Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 Lånte du den bort med forfallsdato? Hadde du trengt den selv hadde det vært noe annet, men å ville avslutte et lån av noe som åpenbart er mye i bruk og høyt elsket av ungen som låner den fordi du heller vil låne den bort til noen andre virker jo litt sært. Ting man er redd for at skal bli utslitt og ødelagt bør man uansett ikke låne bort. 19 1 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 Må si jeg lurer på hvilken leke som kun er ment for å se på?? Anonymkode: d46b5...556 26 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #7 Skrevet 1. juli 2023 Feks sånn lampe som lager stjernehimmel i taket Anonymkode: 62b10...ebe
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #8 Skrevet 1. juli 2023 Daria skrev (10 minutter siden): Lånte du den bort med forfallsdato? Hadde du trengt den selv hadde det vært noe annet, men å ville avslutte et lån av noe som åpenbart er mye i bruk og høyt elsket av ungen som låner den fordi du heller vil låne den bort til noen andre virker jo litt sært. Ting man er redd for at skal bli utslitt og ødelagt bør man uansett ikke låne bort. Enig. Anonymkode: 56910...0ab 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #9 Skrevet 1. juli 2023 billie833111 skrev (13 minutter siden): Her skulle du jo ikke "blitt enig" om å la dem beholde den inntil barnet er ferdig med den. Når de sa at det var opp til deg, så burde du bare sagt at det er hyggelig å høre at barnet liker den så godt, men at du allerede har lovet å låne den til din andre venninne og så spørre om når det passer å hente/levere. Mulig jeg overtolker nå, men er du kanskje litt people pleaser og konfliktsky? Jeg var slik tidligere og har gått hardt inn for å jobbe med disse delene av meg selv, og det har endret livet mitt FULLSTENDIG. Å øke selvfølelsen og selvtilliten har gjort at disse sidene automatisk har begynt å slippe taket litt. Nå tør jeg si det jeg mener og livet er virkelig helt nytt. Uansett, jeg foreslår at du skriver en melding med feks "du, hun venninna mi ble ganske skuffa siden jeg allerede egentlig hadde lovet at hun kunne få låne den, så jeg håper det er i orden at jeg henter den likevel, kan det passe på onsdag eller fredag? Jeg vet den selges xxxx hvis barnet deres virkelig ønsker sin egen eventuelt 😊" En slik melding er HELT innafor og enhver person med respekt for andre ville hatt null problemer med å gi den tilbake da. Hvis de svarer som om de virker fornærmet, så sier det alt om dem - og ingenting om deg. Jeg lover! Enig med deg, det var dumt, men er nok litt for konfliktsky ja.. var bare så utenkelig at noen sier «det får du bestemme» når jeg spør om å få den tilbake fordi en venninne vil låne. Jeg selv hadde jo sagt «ja selvsagt skal du få den tilbake!» og da kjøpt en slik leke selv når jeg hadde sett hvor mye barnet mitt liker den. Tusen takk for råd 🙏🏼 Daria skrev (7 minutter siden): Lånte du den bort med forfallsdato? Hadde du trengt den selv hadde det vært noe annet, men å ville avslutte et lån av noe som åpenbart er mye i bruk og høyt elsket av ungen som låner den fordi du heller vil låne den bort til noen andre virker jo litt sært. Ting man er redd for at skal bli utslitt og ødelagt bør man uansett ikke låne bort. Nei selvfølgelig ikke, men som sagt er ikke dette en leke man fysisk leker med, men noe for baby 0-6 mnd som de synes er spennende å se på når de enda bare ligger på ryggen. Den har ingen annen funksjon, men det er jo plast og hardt så mulighet for å bruke den som koseklut var ikke i mine tanker. Hadde den blitt brukt som den er tiltenkt til er det ingen mulighet for at den kan bli slitt.. jeg sykes jo det er rart hun ikke skaffer sin egen når hun tydeligvis ser hvor mye barnet like den. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Må si jeg lurer på hvilken leke som kun er ment for å se på?? Anonymkode: d46b5...556 En leke for babyer som enda bare ligger på ryggen å ser på ting 😊 Anonymkode: 8b07a...d53 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #10 Skrevet 1. juli 2023 Send ny låner bort for å hente den Anonymkode: 62b10...ebe 2
PM75 Skrevet 1. juli 2023 #11 Skrevet 1. juli 2023 Jeg hadde ikke hatt hjerte til å hente den og knuse barnets hjerte! Det er bare en ting. Men tydeligvis viktig for det barnet. 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #12 Skrevet 1. juli 2023 47 minutter siden, PM75 said: Jeg hadde ikke hatt hjerte til å hente den og knuse barnets hjerte! Det er bare en ting. Men tydeligvis viktig for det barnet. I alle dager. Hvis den er så viktig, så kan da foreldrene kjøpe en selv? Anonymkode: e7839...2b7 16 2
mannssjåvinistisk Skrevet 1. juli 2023 #13 Skrevet 1. juli 2023 (endret) Det er din leke, stå på ditt og si du skal ha den tilbake. Du gjør det jo åpenbart i innlegget dit at du egentlig ville ha den tilbake og høres ikke ut som at du var så enig i denne avtalen. Du må konfrontere din frykt for konflikt en gang uansett, hvorfor ikke starte nå? Ikke gi etter på denne måten, livet er for kort til det. Det er ikke ditt problem at ungen har blitt kjempe glad i den, da kan foreldrene kjøpe en lik leke, dette er ikke ditt ansvar. Endret 1. juli 2023 av mannssjåvinistisk 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #14 Skrevet 1. juli 2023 Daria skrev (2 timer siden): Lånte du den bort med forfallsdato? Hadde du trengt den selv hadde det vært noe annet, men å ville avslutte et lån av noe som åpenbart er mye i bruk og høyt elsket av ungen som låner den fordi du heller vil låne den bort til noen andre virker jo litt sært. Ting man er redd for at skal bli utslitt og ødelagt bør man uansett ikke låne bort. Rent sånn juridisk - dersom man trekker en parallell til pengekrav - så kan giver velge når forfall er dersom forfall ikke er avtalt. Mange tror det er motsatt. Anonymkode: 2334b...e66 1
PM75 Skrevet 1. juli 2023 #15 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): I alle dager. Hvis den er så viktig, så kan da foreldrene kjøpe en selv? Anonymkode: e7839...2b7 Du vet hvordan det kan være med barn. Du kan kjøpe nøyaktig lik, men det er ikke det samme som den de forelsket seg i likevel. 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #16 Skrevet 1. juli 2023 PM75 skrev (1 time siden): Jeg hadde ikke hatt hjerte til å hente den og knuse barnets hjerte! Det er bare en ting. Men tydeligvis viktig for det barnet. Skjønner hva du mener, samtidig tenker jeg at hadde situasjonen vært motsatt hadde det vært helt naturlig for meg å gi leken tilbake å prøve å skaffe lik eller lignende til barnet. Evt tilby å kjøpe den av den jeg lånte fra. mannssjåvinistisk skrev (59 minutter siden): Det er din leke, stå på ditt og si du skal ha den tilbake. Du gjør det jo åpenbart i innlegget dit at du egentlig ville ha den tilbake og høres ikke ut som at du var så enig i denne avtalen. Du må konfrontere din frykt for konflikt en gang uansett, hvorfor ikke starte nå? Ikke gi etter på denne måten, livet er for kort til det. Det er ikke ditt problem at ungen har blitt kjempe glad i den, da kan foreldrene kjøpe en lik leke, dette er ikke ditt ansvar. Sett i ettertid ser jeg at jeg skulle vært klarere på å få den tilbake uansett. Men nå synes jeg det er vanskelig å plutselig endre mening ovenfor denne bekjente siden vi liksom ble enige om at hun skulle gi beskjed når barnet var ferdig med leken. Men du har jo rett i at det we lurt å konfrontere konfliktskyheten, var bare på utkikk etter råd om beste måte å gjøre det på 😅 Anonymkode: 8b07a...d53 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #17 Skrevet 1. juli 2023 Men hvorfor er det så viktig at denne nye låneren låner denne leken? Kan du ikke bare si at den er fremdeles i bruk og tipse om hvor hun kan kjøpe en til seg? Hvis den er så viktig for deg, så tar du den tilbake etter dette lånet, ikke drive utlån hit og dit. Anonymkode: 56910...0ab 15 1 4
mannssjåvinistisk Skrevet 1. juli 2023 #18 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjønner hva du mener, samtidig tenker jeg at hadde situasjonen vært motsatt hadde det vært helt naturlig for meg å gi leken tilbake å prøve å skaffe lik eller lignende til barnet. Evt tilby å kjøpe den av den jeg lånte fra. Sett i ettertid ser jeg at jeg skulle vært klarere på å få den tilbake uansett. Men nå synes jeg det er vanskelig å plutselig endre mening ovenfor denne bekjente siden vi liksom ble enige om at hun skulle gi beskjed når barnet var ferdig med leken. Men du har jo rett i at det we lurt å konfrontere konfliktskyheten, var bare på utkikk etter råd om beste måte å gjøre det på 😅 Anonymkode: 8b07a...d53 Vel det er jo din leke, så bare si at du ombestemte deg og vil ha den tilbake nå, også kan du kanskje legge til evt. hvor du kjøpte den så blir det enklere for foreldrene å få tak i en lik en
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #19 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvorfor er det så viktig at denne nye låneren låner denne leken? Kan du ikke bare si at den er fremdeles i bruk og tipse om hvor hun kan kjøpe en til seg? Hvis den er så viktig for deg, så tar du den tilbake etter dette lånet, ikke drive utlån hit og dit. Anonymkode: 56910...0ab Venninnen min har en baby i målgruppen, min baby elsket denne leken når hn var på den alderen, og den bekjentes barn er nå way past that. Når jeg også ser at leken blir brukt til noe helt annet enn det den er ment for blir jeg jo selvfølgelig redd for at den blir ødelagt. Leken er en del av en pakke og selges ikke separat, man må da kjøpe hele greia. Det fins selvfølgelig andre lignende leker som jeg da tenker den bekjente kunne kjøpt til sitt barn. Jeg synes det er hyggelig å både låne ut og låne ting fra venner og bekjente, da slipper alle og kjøpe alt og man kan unngå bomkjøp. Når man har lånt noe i 5mnd+ er det virkelig rart å spørre om å få det tilbake, uansett grunn tenker jeg? 😊 mannssjåvinistisk skrev (8 minutter siden): Vel det er jo din leke, så bare si at du ombestemte deg og vil ha den tilbake nå, også kan du kanskje legge til evt. hvor du kjøpte den så blir det enklere for foreldrene å få tak i en lik en Leken er dessverre en del av en større pakke og selges ikke separat 🥲 men jeg tenker jo det må være mulig å få tak i noen lignende og få barnet over på den, evt se etter brukt. Skal se om jeg får inn det i meldinga! Takk for råd 😄 Anonymkode: 8b07a...d53 1
Vegglampe Skrevet 1. juli 2023 #20 Skrevet 1. juli 2023 Er det bare jeg som lurer veldig på hvordan leken ser ut?! 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå