AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Hva skal til? Er ikke noe rus eller fysisk vold inni bildet, men både jeg og far har forbedringspotensialet i foreldrerollen. Tenker å oppsøke hjelp på FVK for dette. Hvor stor er sjansen for at barnevernet blir involvert? Far kan blant annet være ganske krenkende mot barna verbalt. Anonymkode: 1b4eb...aa6 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #2 Skrevet 1. juli 2023 Du må kanskje være litt mer spesifikk her, men tror ikke barnevernet kommer å tar ungen din bare fordi dere går i familieterapi. Hva legger du i verbalt krenkende? Har du noen konkrete eksempler? Anonymkode: 11676...81e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #3 Skrevet 1. juli 2023 Barnevernet er der uansett for å hjelpe, ikke for å straffe deg og ta fra deg barna. Verbal og psykisk vold er alvorlig, men ikke grunn alene til å sette igang tiltak med barna. Tiltakene vil bli satt for dere voksne og forhåpentligvis vil du tilbys samtaler alene så du kan lære om hvordan det skader barna å vokse opp med en trakasserende far og hjelpe deg med å ta valget om å gå fra noen som er et så dårlig forbilde for barna og din og deres helse. FVK kan ikke endre han og hans oppførsel om det er det du håper. Anonymkode: e2a28...c1f 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #4 Skrevet 1. juli 2023 Barnevernet ser det som utelukkende positivt at dere selv tar initiativ til å ta tak i problemene i familien. Synd at mange er så redde for barnevernet, de er der for å hjelpe. Bare vær helt åpen hos fvk, så går dette bra. Krenkende oppførsel mot barna er selvsagt ikke bra, så det får mannen jobbe med. Anonymkode: cf3ac...9e5 4 8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnevernet er der uansett for å hjelpe, ikke for å straffe deg og ta fra deg barna. Verbal og psykisk vold er alvorlig, men ikke grunn alene til å sette igang tiltak med barna. Tiltakene vil bli satt for dere voksne og forhåpentligvis vil du tilbys samtaler alene så du kan lære om hvordan det skader barna å vokse opp med en trakasserende far og hjelpe deg med å ta valget om å gå fra noen som er et så dårlig forbilde for barna og din og deres helse. FVK kan ikke endre han og hans oppførsel om det er det du håper. Anonymkode: e2a28...c1f Men er ikke FVK der for å hjelpe begge foreldrene? Altså, også hjelpe far med sin oppførsel? Jeg tror nemlig ikke far mener vondt, jeg tror bare ikke han er bevisst nok på dette/vet helt hvordan håndtere ulike situasjoner. Ts Anonymkode: 1b4eb...aa6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men er ikke FVK der for å hjelpe begge foreldrene? Altså, også hjelpe far med sin oppførsel? Jeg tror nemlig ikke far mener vondt, jeg tror bare ikke han er bevisst nok på dette/vet helt hvordan håndtere ulike situasjoner. Ts Anonymkode: 1b4eb...aa6 Hvor alvorlig er fars oppførsel da? Har du noen eksempler fra hverdagen? Anonymkode: 11676...81e 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #7 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men er ikke FVK der for å hjelpe begge foreldrene? Altså, også hjelpe far med sin oppførsel? Jeg tror nemlig ikke far mener vondt, jeg tror bare ikke han er bevisst nok på dette/vet helt hvordan håndtere ulike situasjoner. Ts Anonymkode: 1b4eb...aa6 FVK tar ikke parti, så de kommer ikke til å hjelpe far med hans oppførsel med mindre han selv ber om det. Anonymkode: 27721...618 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #8 Skrevet 1. juli 2023 Vel, det kommer an på situasjon. Jeg tok selv kontakt med barnevernet, men da sleit jeg veldig. Med store, dype traumer på grunn av voldelig relasjon med barnets far. Barnevernet blir ikke blandet inn dersom det ikke er noe bekymringsfullt, og hva folk finner som bekymringsfullt er jo også varierende. Når det er sakt, så tar ikke barnevernet barn på bagatelle grunnlag, jeg tenker du ikke har noe å være redd for. Jeg var så utslitt etter 3 år i tilltak, at jeg til slutt ba om omsorgsovertakelse. Min erfaring med barnevern er at de uansett gjør alt for å hjelpe, og prøver lenge, med tilltak i hjemmet om muligheten er der. Ikke la frykten for barnevetnet stoppe deg for å søke om hjelp, å selv be om hjelp setter deg i et godt lys, det er ikke alle som tørr det❤️ Anonymkode: 27758...60f 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #9 Skrevet 1. juli 2023 Hva er situasjonen her? Er du redd fvk skal involvere barnevernet hvis dere oppsøker fvk for hjelp? Eller er dere i kontakt med barnevernet og vil kontakte fvk for å «riste av dere» bv? Anonymkode: 9ceb9...6f5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #10 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men er ikke FVK der for å hjelpe begge foreldrene? Altså, også hjelpe far med sin oppførsel? Jeg tror nemlig ikke far mener vondt, jeg tror bare ikke han er bevisst nok på dette/vet helt hvordan håndtere ulike situasjoner. Ts Anonymkode: 1b4eb...aa6 Har han selvinnsikt? Ønsker han å endre seg? Anonymkode: 9ceb9...6f5 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #11 Skrevet 1. juli 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, det kommer an på situasjon. Jeg tok selv kontakt med barnevernet, men da sleit jeg veldig. Med store, dype traumer på grunn av voldelig relasjon med barnets far. Barnevernet blir ikke blandet inn dersom det ikke er noe bekymringsfullt, og hva folk finner som bekymringsfullt er jo også varierende. Når det er sakt, så tar ikke barnevernet barn på bagatelle grunnlag, jeg tenker du ikke har noe å være redd for. Jeg var så utslitt etter 3 år i tilltak, at jeg til slutt ba om omsorgsovertakelse. Min erfaring med barnevern er at de uansett gjør alt for å hjelpe, og prøver lenge, med tilltak i hjemmet om muligheten er der. Ikke la frykten for barnevetnet stoppe deg for å søke om hjelp, å selv be om hjelp setter deg i et godt lys, det er ikke alle som tørr det❤️ Anonymkode: 27758...60f Hei, mener ikke å kuppe tråden og du trenger ikke svare om du ikke ønsker, men jeg har en bekjent som er i en lignende situasjon som deg. Jeg valgte å sende bekymringsmelding til barnevern fordi jeg hadde sterk mistanke om psykisk vold. Er det virkelig slik at barnevern alltid forslår masse tiltak som sinnemestringskurs etc. Mannen til min bekjent er typisk narsissist/psykopat og man vet jo at slike ikke blir bedre av å gå i terapi, snarere tvert i mot. Så her håper jeg barnevern bare anbefaler henne om å bryte for å være ærlig, men vet ikke om de alltid foreslår langvarige tiltak selv om det er tydelig at vedkommende har personlighetsforstyrrelse? Håper du har det etter forholdene bra nå❤️ Anonymkode: cf3ac...9e5 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #12 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei, mener ikke å kuppe tråden og du trenger ikke svare om du ikke ønsker, men jeg har en bekjent som er i en lignende situasjon som deg. Jeg valgte å sende bekymringsmelding til barnevern fordi jeg hadde sterk mistanke om psykisk vold. Er det virkelig slik at barnevern alltid forslår masse tiltak som sinnemestringskurs etc. Mannen til min bekjent er typisk narsissist/psykopat og man vet jo at slike ikke blir bedre av å gå i terapi, snarere tvert i mot. Så her håper jeg barnevern bare anbefaler henne om å bryte for å være ærlig, men vet ikke om de alltid foreslår langvarige tiltak selv om det er tydelig at vedkommende har personlighetsforstyrrelse? Håper du har det etter forholdene bra nå❤️ Anonymkode: cf3ac...9e5 Jeg lurer på hvor gode BV er til å fange opp psykisk vold. Jeg kan ikke se for meg at faren snakker krenkende til barna mens BV er tilstede? Så med mindre ts nevner det så spørs det kanskje om det blir fanget opp i det hele tatt? Mens et er vel det ts lurer på, hvis de er åpne med fvk, kan det gi dem problemer? Jeg vil tro at så lenge begge er endringsvillige og åpen for veiledning så vil vel ikke fvk melde fra? Det er uansett veldig dumt å unngå å motta hjelp når man ser det trengs. For da er det jo grunn til bekymring. Anonymkode: 9ceb9...6f5 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #13 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, mener ikke å kuppe tråden og du trenger ikke svare om du ikke ønsker, men jeg har en bekjent som er i en lignende situasjon som deg. Jeg valgte å sende bekymringsmelding til barnevern fordi jeg hadde sterk mistanke om psykisk vold. Er det virkelig slik at barnevern alltid forslår masse tiltak som sinnemestringskurs etc. Mannen til min bekjent er typisk narsissist/psykopat og man vet jo at slike ikke blir bedre av å gå i terapi, snarere tvert i mot. Så her håper jeg barnevern bare anbefaler henne om å bryte for å være ærlig, men vet ikke om de alltid foreslår langvarige tiltak selv om det er tydelig at vedkommende har personlighetsforstyrrelse? Håper du har det etter forholdene bra nå❤️ Anonymkode: cf3ac...9e5 Jeg antar at dersom det er såpss alvorlig situasjon, at barnets liv og/eller helse står i fare, så fatter de et akuttvedtak. Ellers sier lovverket at tilltak alltid skal utprøves. Så bra at du står opp for barna og sier fra om din bekymring❤️ Anonymkode: 27758...60f 2
Gjest Skvalderkål Skrevet 1. juli 2023 #14 Skrevet 1. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva skal til? Er ikke noe rus eller fysisk vold inni bildet, men både jeg og far har forbedringspotensialet i foreldrerollen. Tenker å oppsøke hjelp på FVK for dette. Hvor stor er sjansen for at barnevernet blir involvert? Far kan blant annet være ganske krenkende mot barna verbalt. Anonymkode: 1b4eb...aa6 Stor! Endret 2. juli 2023 av Skvalderkål
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #15 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du må kanskje være litt mer spesifikk her, men tror ikke barnevernet kommer å tar ungen din bare fordi dere går i familieterapi. Hva legger du i verbalt krenkende? Har du noen konkrete eksempler? Anonymkode: 11676...81e Her er typiske ting han kan si til barna: «Hvor gammel er du egentlig?» «Skal jeg filme deg, så du får se hvordan du oppfører deg?» «Slutt å oppfør deg som en unge» «Hva er problemet ditt?» «Har du ikke lært deg å spise ordentlig enda? Må vi begynne med smekke igjen?» Osv. Alle disse tingene blir sagt i en veldig nedlatende tone. Han er generelt ganske utålmodig med barna og blir lett irritert om de ikke hører etter. Barna er 4 og 6 år. Ts Anonymkode: 1b4eb...aa6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #16 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): FVK tar ikke parti, så de kommer ikke til å hjelpe far med hans oppførsel med mindre han selv ber om det. Anonymkode: 27721...618 Om vi begge drar på familievernkontoret da? Far kommer nok ikke spesifikt til å si hva han trenger hjelp til, da jeg ikke vet om dette er noe han ser helt selv (selv om jeg har prøvd å prate med han om det). Det er det nok jeg som må si fra om. Ts Anonymkode: 1b4eb...aa6 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #17 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er situasjonen her? Er du redd fvk skal involvere barnevernet hvis dere oppsøker fvk for hjelp? Eller er dere i kontakt med barnevernet og vil kontakte fvk for å «riste av dere» bv? Anonymkode: 9ceb9...6f5 Vi er ikke i kontakt med barnevernet, nei. Tenker hva sannsynligheten er for at FVK involverer barnevernet om jeg tar kontakt med de. Ts Anonymkode: 1b4eb...aa6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #18 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her er typiske ting han kan si til barna: «Hvor gammel er du egentlig?» «Skal jeg filme deg, så du får se hvordan du oppfører deg?» «Slutt å oppfør deg som en unge» «Hva er problemet ditt?» «Har du ikke lært deg å spise ordentlig enda? Må vi begynne med smekke igjen?» Osv. Alle disse tingene blir sagt i en veldig nedlatende tone. Han er generelt ganske utålmodig med barna og blir lett irritert om de ikke hører etter. Barna er 4 og 6 år. Ts Anonymkode: 1b4eb...aa6 Så ydmykende. Men sier han faktisk til unger at de skal slutte å oppføre seg som en unge? 😂 Anonymkode: ddb25...c14 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #19 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har han selvinnsikt? Ønsker han å endre seg? Anonymkode: 9ceb9...6f5 Virker ikke til å ha så god selvinnsikt. Han gir ikke uttrykk for noe selv hvertfall. Han sier derimot når jeg påpeker hva jeg reagerer på og hva han må endre seg på, at han skal prøve å skjerpe seg og at han er enig i at noen av eksemplene jeg tar opp er over streken. Ts Anonymkode: 1b4eb...aa6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #20 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så ydmykende. Men sier han faktisk til unger at de skal slutte å oppføre seg som en unge? 😂 Anonymkode: ddb25...c14 JA, og det er så latterlig, for barna er jo unger… Ts Anonymkode: 1b4eb...aa6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå