AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Ønsker å høre fra dere som har hatt tidlig hjemreise og opplevd det som POSITIVT. var det lett å "få lov" å reise hjem? Hadde du sydd? Første eller flergangsfødende? Lang reiseveg? Hvorfor ønsket du å dra hjem tidlig? Som sagt, ønsker de positive historiene og ikke noe utenom det. Anonymkode: d5f5c...387
tutu11 Skrevet 1. juli 2023 #2 Skrevet 1. juli 2023 Jeg dro hjem samme dag som jeg fødte, men jeg var ikke klar over at det var samme dag, adrenalinet pumpet nok ganske godt enda😅 Hadde vært til barnelegen, ellers hadde jeg nok ventet. Men angrer ikke. Dro med lav terskel for å ta kontakt om noe skulle bli problematisk. Var førstegangsfødene, men følte meg trygg nok mtp at jeg ikke bodde langt fra fødeklinikken (10 min) og rett i nærheten av legevakten. Var lett nok å få lov til å dra. Måtte ha en ganske grei samtale med jordmor med diverse info. Ja, jeg hadde sydd. Fikk med meg smertestillende og intimsåpe til å rense. Hadde likevel enorme smerter i 2 uker og måtte inn på kk for å se om alt grodde normalt. Man må inn for å se gulsott nivå og se vekten på baby uansett så da kan man spørre om ting man lurer på og da fikk jeg time til å se på stingene. Du blir liksom ikke forlatt uansett om du drar. Jeg dro fordi jeg delte 2 do og 1 dusj med 4 andre og selv om jeg var alene på dobbeltrom så kunne det jo komme noen når som helst. Jeg så lite til sykepleierene de timene jeg var på barsel (bare frokost og glukosemålinger). Amming gikk fint. Baby gråt ikke, men det gjorde mange babyer rundt meg så jeg fikk ikke ro. Dro derfor heller hjem hvor jeg kunne tisse i dusjen og spise det jeg ville. Dette hadde blitt veldig tøft om ikke min mann var der for å lage mat til meg og hjelpe meg opp og ned i sofaen. Da måtte jeg ha blitt for å få hjelp til dette. Men det gikk veldig fint og jeg visste jeg hadde et godt nettverk rundt med som ville hjulpet om jeg tok kontakt. Noe jeg ville gjort om min mann ikke reiste rundt halve byen for å finne bleier, bind, kremer og alt jeg fant ut at jeg trengte underveis. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #3 Skrevet 1. juli 2023 Dro hjem 6 timer etter fødsel på sistemann. Tredjegangs 😊 Sydde 4 sting og 50 min reisevei. Dro tilbake til sykehuset for nyfødtscreening og hele den pakka etter to dager. Valgte å dra hjem fordi jeg hater sykehus og får ikke sovet/slappet av der. Ingen som sa noe på at jeg ønsket å dra hjem tidlig Anonymkode: 3a20f...4e1 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #4 Skrevet 1. juli 2023 Digresjon: hvorfor ønsker du kun de positive erfaringene? Det gir ikke et representativt fremstilling av det å dra tidligere hjem enn anbefalt. det er som å skulle forske på kreft, men kun på de som ble 100% friske. Anonymkode: d4d3b...170 5 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 Hei, Det var lett å få reise hjem tidlig med andremann, men jeg anbefaler det ikke! Vi reiste hjem 12 timer etter fødsel, og det var for tidlig! Skulle ønske jeg tok barseltårene på sykehuset og hvilte meg godt før jeg reiste hjem til en spent og aktiv 3-åring. Med føreste lå vi tiden ut og det var smart i forhold til å få ammingen i gang. Lykke til☺️❤️ Anonymkode: 9c988...03a 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Digresjon: hvorfor ønsker du kun de positive erfaringene? Det gir ikke et representativt fremstilling av det å dra tidligere hjem enn anbefalt. det er som å skulle forske på kreft, men kun på de som ble 100% friske. Anonymkode: d4d3b...170 Dette er kg og ikke forskning. Jeg ønsket de positive historiene. Ønsker du en mer representativ fremstilling er det fritt frem å lage. Men for nå hadde jeg behov for solskinnshistorier. ☀️☀️ Anonymkode: d5f5c...387 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #7 Skrevet 1. juli 2023 Trengte denne tråden selv, så takk for at du lagde den! ☺️ Jeg gruer meg ikke til fødsel, men gruer meg sykt til å potensielt måtte være på sykehuset over tid. Jeg er førstegangs så vet ikke selv hvordan det er mtp «å få lov» selv om jeg har hørt at ingen kan tvinge en til å være der. Så håper ting går fint og at jeg kan dra hjem når jeg selv ønsker. Orker ikke tanken på å ligge i en sykeseng, dele rom, potensielt at mannen må dra hjem på natta, og generelt ikke føle meg hjemme/trygg. Anonymkode: ca481...854 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #8 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Digresjon: hvorfor ønsker du kun de positive erfaringene? Det gir ikke et representativt fremstilling av det å dra tidligere hjem enn anbefalt. det er som å skulle forske på kreft, men kun på de som ble 100% friske. Anonymkode: d4d3b...170 Topp sammenlikning😂🤦🏼♀️ Anonymkode: ca481...854
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #9 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trengte denne tråden selv, så takk for at du lagde den! ☺️ Jeg gruer meg ikke til fødsel, men gruer meg sykt til å potensielt måtte være på sykehuset over tid. Jeg er førstegangs så vet ikke selv hvordan det er mtp «å få lov» selv om jeg har hørt at ingen kan tvinge en til å være der. Så håper ting går fint og at jeg kan dra hjem når jeg selv ønsker. Orker ikke tanken på å ligge i en sykeseng, dele rom, potensielt at mannen må dra hjem på natta, og generelt ikke føle meg hjemme/trygg. Anonymkode: ca481...854 Sååååå enig! Nettopp født, og på barsel er det skikkelig mayham! Er førstegangs jeg og, og fikk tilbud om å reise hjem. Sikkert fordi her er det travelt og mannen må hjem. Så jeg vil så gjerne hjem, og da ha litt fokus på at det kommer til å gå bra. Kom over på barsel så står ei dame i sykehusskjorte og truse og kjefter huden full på en veldig ung barnepleier. 😯 De løper beina av seg her, tror ikke jeg hadde turt å be om hjelp, vil ikke mase. Jeg er selv sykepleier, og amme kan jeg descerre ikke, baby er kjempe frisk, så er jo mye som tilsier at dette trenger jeg ikke utsette meg for. Selv om jeg har sydd litt, og har en times kjørevei. Tror vi drar hjem jeg... 😆 Anonymkode: d5f5c...387 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #10 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Sååååå enig! Nettopp født, og på barsel er det skikkelig mayham! Er førstegangs jeg og, og fikk tilbud om å reise hjem. Sikkert fordi her er det travelt og mannen må hjem. Så jeg vil så gjerne hjem, og da ha litt fokus på at det kommer til å gå bra. Kom over på barsel så står ei dame i sykehusskjorte og truse og kjefter huden full på en veldig ung barnepleier. 😯 De løper beina av seg her, tror ikke jeg hadde turt å be om hjelp, vil ikke mase. Jeg er selv sykepleier, og amme kan jeg descerre ikke, baby er kjempe frisk, så er jo mye som tilsier at dette trenger jeg ikke utsette meg for. Selv om jeg har sydd litt, og har en times kjørevei. Tror vi drar hjem jeg... 😆 Anonymkode: d5f5c...387 Æææ! Kom deg hjem😅 Fytti gruer meg sånn… jeg kan mer forstå de som har flere barn hjemme, for da er det sikkert deilig og ha uforstyrret tid med baby, og litt «fri» fra de andre barna når man er sliten, men som førstegangs kan jeg ikke se for meg noe kjipere og mer slitsomt enn å ligge på sykehuset. Har vært innom et par ganger også ila svangerskapet og fikk ikke akkurat noe godt inntrykk 😩 Men: gratulerer med lille baby! Masse lykke til, og håper alt går fint med dere 😊 Anonymkode: ca481...854 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #11 Skrevet 1. juli 2023 Jeg dro hjem så tidlig jeg kunne med nr to og tre. Var vel på sykehuset i 14 timer ca begge gangene, fordi vi måtte vente på at noen hadde tid til å skrive oss ut. Så ingen grunn til å være der lenger enn nødvendig, fødslene hadde gått fint med både meg (sydde ett sting etter den siste, ingen etter den før) og babyene og jeg sover bedre i min egen seng enn på sykehuset. Måtte skrive under på et skjema om at vi tok hele ansvaret for babyen og dro hjem på egen risiko. Bor under en halvtime fra sykehuset. Anonymkode: a654f...7a5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #12 Skrevet 1. juli 2023 Dro hjem med siste(nr5) dagen etter fødsel. Eneste grunnen til at jeg ikke reiste hjem samme dag var fordi baby måtte på nyfødtposten pga lavt blodsukker, og baby kom 5 uker før termin(igangsatt) Barnelegen sa det ikke var no problem, så da gav jeg bare beskjed til jordmor at nå stikker jeg 😆 Dette sykehuset er en time unna, lokalsykehuset, som ikke har nyfødtpost er 15 min unna. Så blodprøvene i etterkant ble tatt der Anonymkode: 42b54...ebc
Yodas Skrevet 1. juli 2023 #13 Skrevet 1. juli 2023 Jeg dro hjem etter ett døgn (vet ikke om det regnes som tidlig hjemreise) med andremann, og synes det var helt greit. Men jeg har aldri hatt behov for noe særlig hjelp på barsel uansett, da. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #14 Skrevet 2. juli 2023 Med første var vi der 3 døgn. Men da lengts jeg hjem. Og kunne fint dratt hjem før. Men tenkte ikke over at vi kunne dra hjem. Med nummer 2 var der korona, og strenge restriksjoner. Så dro hjem 6 timer etter fødselen. Vi lufta tanken, og vips var det bestemt. Med beskjed om å komme tilbake neste dag for legesjekk 😳 det gikk forsåvidt fint. Et par småsting men det gikk helt fint, minimalt med smerter. Ønsker da meg hjem til storesøskenet. Var litt for enkelt å få dra hjem følte jeg. For hadde de sagt at vi ikke får legesjekk på barnet før dagen etter, så hadde jeg ønsket å bli, men da fikk vi ikke lengre bli. Med nummer 3 ønsket jeg å bli, og pga noen små helsemessige årsaker til baby, så måtte vi bli i noen dager. Det var egentlig veldig godt, og en liten ferie fra galskapen hjemme 😆 Anonymkode: a73b4...3be
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #15 Skrevet 2. juli 2023 Fødte kl 1630 og dro hjem kl 12 dagen etter. Måtte ikke sy og ingen andre komplikasjoner. Frisk baby. Amming gikk fint (men ble problem et par uker senere, men det kunne ingen vite). Godt å komme hjem. Trygg på å være med baby alene/med barnefar. Flere babyer i familien så jeg hadde "trent" litt. Forstår om noen er usikker og første gang de holder en baby. Da kan det kanskje være lurt å bli et par dager slik man kan rådføre seg. Anonymkode: 14e97...0d2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #16 Skrevet 2. juli 2023 Meg over. 40min fra sykehuset, men kommunen jeg bor i gir god oppfølging første uken etter fødsel. Dro hjem en lørdag og fikk jordmor hjem mandag. Tok hørseltest og blodprøve hjemme. Anonymkode: 14e97...0d2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #17 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 1.7.2023 den 14.17): Digresjon: hvorfor ønsker du kun de positive erfaringene? Det gir ikke et representativt fremstilling av det å dra tidligere hjem enn anbefalt. det er som å skulle forske på kreft, men kun på de som ble 100% friske. Anonymkode: d4d3b...170 Altså, på enkelte sykehus så blir man jo hevet ut etter 6 timer på grunn av plassmangel. Hva som er anbefalt og ikke, er individuelt. Etter å ha vært gjennom firemannsrom på barsel, sult på barsel (fordi jeg aldri klarte å våkne til det ble servert mat, og etter serveringstid var det ikke noe mat å få), totalmangel på omsorg fra pleierne på barsel, så valgte jeg selv å reise hjem med nummer 3 og 4 samme dag/dagen etter. Har 2,5 time til sykehus, men fødestue der jeg bor - der tok jeg også legekontrollen. Anonymkode: 5a69e...a71
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #18 Skrevet 3. juli 2023 Vi ble ett døgn med andremann (hadde fått antibiotika pga gbs under fødselen, og da ville de observere i ett døgn før vi reiste hjem). Kom tilbake to dager senere for flere kontroller. Jeg syns det var fint å komme hjem til storesøster (som savnet oss veldig), men skulle også gjerne vært litt mer skjermet da barseltårene satte inn. Bortsett fra det var det bare deilig å komme hjem. Anonymkode: fafeb...dc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå