Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere studert sykepleie bachelor, men droppet ut og har totalt 45 studiepoeng.

Jeg vil til høsten 2025 ta et studie på  BI, men får jeg krav på studielån? 

Anonymkode: 7b46b...cb6

Skrevet (endret)

Hvor lenge studerte du sykepleie? Det er hvor mye forsinket du er som avgjør om du får lån. Hvis du studerte sykepleie i ett år, tok 45 poeng, og hadde studielån, er du bare 15 poeng forsinket selv om det er et avbrutt studium. Du får ikke omgjort lån til stipend for fag du ikke har bestått, men du har fremdeles rett til lån videre. 

Du kan være inntil 60 poeng forsinket før du ikke har rett til lån og stipend. Hvis du begynner på nytt studium tar du likevel med deg de 15 poengene forsinkelse, så du har kun 45 poeng å gå på videre framover. 

Alt dette og mer til finner du lett på hjemmesidene til Lånekassen, som er nyttige for alle som tar opp studielån: 
https://www.lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/forsinkelse-avbrudd-og-endring-i-utdanningen/faglig-forsinkelse/ 

Endret av Ullvott
AnonymBruker
Skrevet

Er du usikker om du får studielån pga. at du har droppet ut? Jeg droppet ut av en bachelor og begynte på en annen bachelor. Det gikk helt fint å få studielån, fordi jeg ikke var forsinket i studiet som jeg droppet ut av.

Så lenge du ikke er forsinket i studiet, altså at du ikke har strøket eksamener og fag verdt tilsammen 60 studiepoeng. Da får du ikke studielån før du har "hentet deg inn igjen" og tatt opp igjen fag og fått studiepoeng. 

Anonymkode: d3cec...d9a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du usikker om du får studielån pga. at du har droppet ut? Jeg droppet ut av en bachelor og begynte på en annen bachelor. Det gikk helt fint å få studielån, fordi jeg ikke var forsinket i studiet som jeg droppet ut av.

Så lenge du ikke er forsinket i studiet, altså at du ikke har strøket eksamener og fag verdt tilsammen 60 studiepoeng. Da får du ikke studielån før du har "hentet deg inn igjen" og tatt opp igjen fag og fått studiepoeng. 

Anonymkode: d3cec...d9a

Jeg gikk førsteåret og droppet ut nå til sommeren. Skal ta et friår, og søke igjen i april 2024. 

Skrevet
Ullvott skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge studerte du sykepleie? Det er hvor mye forsinket du er som avgjør om du får lån. Hvis du studerte sykepleie i ett år, tok 45 poeng, og hadde studielån, er du bare 15 poeng forsinket selv om det er et avbrutt studium. Du får ikke omgjort lån til stipend for fag du ikke har bestått, men du har fremdeles rett til lån videre. 

Du kan være inntil 60 poeng forsinket før du ikke har rett til lån og stipend. Hvis du begynner på nytt studium tar du likevel med deg de 15 poengene forsinkelse, så du har kun 45 poeng å gå på videre framover. 

Alt dette og mer til finner du lett på hjemmesidene til Lånekassen, som er nyttige for alle som tar opp studielån: 
https://www.lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/forsinkelse-avbrudd-og-endring-i-utdanningen/faglig-forsinkelse/ 

Jeg studerte første året, og droppa 2 eksamener, og har 45 studiepoeng. SKal ta et friår, og søke igjen  i april. 

Skrevet
oscarskole2003 skrev (3 minutter siden):

Jeg gikk førsteåret og droppet ut nå til sommeren. Skal ta et friår, og søke igjen i april 2024. 

Siden du avsluttet på førsteåret og har 45 studiepoeng så er du ikke faglig forsinket. Da skal det nok ikke være noe problem å søke om studielån når du skal begynne å studere igjen.

Skrevet
Jaane doe skrev (Akkurat nå):

Siden du avsluttet på førsteåret og har 45 studiepoeng så er du ikke faglig forsinket. Da skal det nok ikke være noe problem å søke om studielån når du skal begynne å studere igjen.

takk, men jeg droppet 2 eksamener. Har dette noe å si?

AnonymBruker
Skrevet

Når du sier "krav på studielån", mener du krav om tilbakebetaling? Det gjør du ikke så lenge du studerer. Når du ikke studerer, kan du få betalingsutsettelse i inntil et år.

Anonymkode: 08442...320

Skrevet
oscarskole2003 skrev (Akkurat nå):

Nei, det tror jeg ikke skal ha noe å si siden du ikke er faglig forsinket.

Skrevet (endret)

Du kommer derimot til å få krav på lånet det året du tar fri og rentene vil gå

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
Skrevet
oscarskole2003 skrev (5 minutter siden):

Så lenge du kun har droppet 15 studiepoeng har det ikke noe å si.

Det er når du har strøket eller droppet 60 poeng eller mer at du ikke får lån lenger. 

Skrevet
Ullvott skrev (Akkurat nå):

Så lenge du kun har droppet 15 studiepoeng har det ikke noe å si.

Det er når du har strøket eller droppet 60 poeng eller mer at du ikke får lån lenger. 

Takk for svar

Skrevet
Jaane doe skrev (7 timer siden):

Nei, det tror jeg ikke skal ha noe å si siden du ikke er faglig forsinket.

hva vil faglig forsinket si?

AnonymBruker
Skrevet
oscarskole2003 skrev (4 minutter siden):

At du har tatt studielån uten å ta eksamen/få studiepoeng. 

Anonymkode: 9a106...754

Skrevet
oscarskole2003 skrev (16 timer siden):

Lånekassen selv forklarer faglig forsinkelse som: "Et vanlig studieår utgjør 60 studiepoeng hvis du studerer på fulltid. Hvis du etter hvert blir forsinket med mer enn 60 studiepoeng, mister du retten til lån og stipend fra Lånekassen. Da må du bestå så mange studiepoeng at forsinkelsen igjen blir på 60 studiepoeng eller mindre, før du kan få mer lån og stipend."

AnonymBruker
Skrevet

Bare vær obs på at siden du nå er 15 poeng bak, så har du bare 45 poeng igjen og gå på før de stopper lån og stipend. 

Anonymkode: cc5f1...81d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...