Gå til innhold

Er det meg det er noe galt med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å bo på landet. Elsker natur, hagestell og generelt små lokale samfunn. I vinter flyttet jeg til ett hus som så ut til å være drømmehuset. Ligger høyt oppe i landskapet, stor hage forand huset, fjord utsikt og kun 30 min til sentrum av byen. 

Jeg kunne ikke vente til sommeren kom og jeg kunne nyte hagestell og kafe stunder ute :) 

Sannheten er en helt annen. Det store slaget var kanskje at: hagen forand huset - ja den er naboen sin. Uten noen grenser eller noe. Denne hagen går helt inn til huset som jeg bor, men er ikke min. Kanskje den ble solgt til naboen en gang i tiden?

OK - hagen er borte - som egentlig var hovedårsaken til at huset var fantastisk. 

Hagen bak huset tenkte jeg da å bruke. Der er faktisk sol og liten hage. Men helt inntil der ligger ett stort hus, med en familie med små barn. Kafe koppen idag på verandaen ble fordøyd mens naboen så på meg og jeg hørte på dere metal detektor pipe. Ja, de var på skatte jakt i hagen sin kl. 10:00 på morgene. Som var helt inn til baksiden av huset hvor jeg bor.

OK - på siden der er der fint. På siden av huset - men der har naboen sin kompost som stinker. Og ingen sol. 

Dette har ført til at jeg "rømmer". Tar ferge til andre steder, kjører mye turer, bort bort... fra alle mennesker. Bort på landet og jeg savner det sååå utrolig.

Men i min kontrakt er jeg låst i 1 år før jeg kan si opp.

Kjenner at jeg er helt deprimert av situasjonen. Dette var jo ikke slik jeg ønsket det...

Anonymkode: 98e11...b37

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt at du er skuffa, det hadde jeg også vært. Men sånn er det dessverre å ha naboer. Får håpe barnefamilien skal på ferie i sommer så du får ha det litt privat 😊 Du kan også sette opp noen skillevegger så naboen ikke glaner inn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Kratt_ said:

Skjønner godt at du er skuffa, det hadde jeg også vært. Men sånn er det dessverre å ha naboer. Får håpe barnefamilien skal på ferie i sommer så du får ha det litt privat 😊 Du kan også sette opp noen skillevegger så naboen ikke glaner inn. 

Det tenkte jeg også på skillevegger. Men det er så nært at jeg tror de naboene vil være i mot. Jeg har også en hund, som ikke kan være ute. Fordi han bjeffer på ungene og naboene. Tror jeg er den typen som gjerne kunne ha bodd uten naboer...

Skrevet

De kan ikke si noe på løse skillevegger man bare setter opp uten å bygge 😊 Angående hunden så kan du lære han opp til ikke å bjeffe. Bjeffer han mye og hele tiden da? Et par bjeff her og der gjør da ikke noe om det er tilfelle. 

AnonymBruker
Skrevet

1. Lære hunden oppførsel.

2. Spurte du ikke om hus og hage når du undertegnet? 

3. Du skal jo få bruke din del. Dvs naboen må godta at du skjermer av plassen av eiendommen DU leier. 

Anonymkode: a2b05...397

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror bare at vi ser veldig forskjellig på dette med å bo. Jeg har alltid bodd landelig til. Da mener jeg at jeg har hatt stort ute område, med ingen synlige naboer. Hører kun havet og skogen. Ingen gressklippere, småbarn, naboer osv. Det å bo inntrykket mellom masse hus - det er ikke noe liv. Man har ingen frihet. Flytt på landet ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Hold ut ett år og finn deg ny bolig. Men rimelig sløvt å kjøpe hus og eiendom og ikke undersøkt hvor eiendomsgrensene faktisk er. 

Anonymkode: 3e334...7a6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekket du ikke eiendomsgrensene i kommunekartet el. før du kjøpte huset?? Skjønner ikke helt hvordan det går an å TRO at man kjøper en hage som ikke tilhører eiendommen... Dersom det var så grove feil i annonsen bør du ta opp dette med selger!

Anonymkode: 704a5...829

• Liker 2
Skrevet

Dette høres ut som det har blitt en dyr lærepenge til deg. Til neste gang anbefaler jeg deg til å sjekke litt grundigere ut både hva som faktisk tilhører huset og hvor eiendomsgrensene går, og hvordan naboforholdene er.

Eiendomsgrensene og hva som tilhører huset kunne du veldig kjapt funnet ut av med et søk på kartverket sine nettsider.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du kjøpt eller leier du? Hvis du har kjøpt så er det strengt tatt din egen feil at du ikke har sjekket tomtegrensene og oppdaget at du ikke eier hagen foran. 

Anonymkode: f1a42...85a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg elsker å bo på landet. Elsker natur, hagestell og generelt små lokale samfunn. I vinter flyttet jeg til ett hus som så ut til å være drømmehuset. Ligger høyt oppe i landskapet, stor hage forand huset, fjord utsikt og kun 30 min til sentrum av byen. 

Jeg kunne ikke vente til sommeren kom og jeg kunne nyte hagestell og kafe stunder ute :) 

Sannheten er en helt annen. Det store slaget var kanskje at: hagen forand huset - ja den er naboen sin. Uten noen grenser eller noe. Denne hagen går helt inn til huset som jeg bor, men er ikke min. Kanskje den ble solgt til naboen en gang i tiden?

OK - hagen er borte - som egentlig var hovedårsaken til at huset var fantastisk. 

Hagen bak huset tenkte jeg da å bruke. Der er faktisk sol og liten hage. Men helt inntil der ligger ett stort hus, med en familie med små barn. Kafe koppen idag på verandaen ble fordøyd mens naboen så på meg og jeg hørte på dere metal detektor pipe. Ja, de var på skatte jakt i hagen sin kl. 10:00 på morgene. Som var helt inn til baksiden av huset hvor jeg bor.

OK - på siden der er der fint. På siden av huset - men der har naboen sin kompost som stinker. Og ingen sol. 

Dette har ført til at jeg "rømmer". Tar ferge til andre steder, kjører mye turer, bort bort... fra alle mennesker. Bort på landet og jeg savner det sååå utrolig.

Men i min kontrakt er jeg låst i 1 år før jeg kan si opp.

Kjenner at jeg er helt deprimert av situasjonen. Dette var jo ikke slik jeg ønsket det...

Fikk du forespeilet at hagen var din før du leide? Eller antok du at den var det uten å spørre? Om utleier forespeilte at hagen tilhørte deg ville jeg kontaktet jurist og fått kontrakten hevet.

Til meste gang: som et absolutt minimum må du sjekke eiendomsgrenser, spionere litt på naboene, gå rundt i nabolaget til flere av døgnets tider, sjekke nivået av vedlikehold på nabohusene (og deres biler), få skriftlig bekreftet hva du disponerer og ikke, pluss sjekke gjeldende og pågående reguleringsarbeid for eiendommen og nabolaget. Om du er «kresen på det» bør selvsagt lista ligge høyere - det jeg nevner er det absolutte forsvarlige minimum.

Anonymkode: 1bcb1...d8c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk du forespeilet at hagen var din før du leide? Eller antok du at den var det uten å spørre? Om utleier forespeilte at hagen tilhørte deg ville jeg kontaktet jurist og fått kontrakten hevet.

Til meste gang: som et absolutt minimum må du sjekke eiendomsgrenser, spionere litt på naboene, gå rundt i nabolaget til flere av døgnets tider, sjekke nivået av vedlikehold på nabohusene (og deres biler), få skriftlig bekreftet hva du disponerer og ikke, pluss sjekke gjeldende og pågående reguleringsarbeid for eiendommen og nabolaget. Om du er «kresen på det» bør selvsagt lista ligge høyere - det jeg nevner er det absolutte forsvarlige minimum.

Tusen takk for godt råd.

Men hva gjør jeg nå? Hadde dere flyttet....

Skrevet

Sånn går det når en er for sløv til å lese prospektet og tilstandsrapporter skikkelig. Der står det garantert at hagen ikke er din.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tusen takk for godt råd.

Hvis du ikke klarer å kose deg i ditt eget hjem og tilgang til stor fin hage er ekstremt viktig for din tilværelse, ja da hadde jeg flyttet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tusen takk for godt råd.

Har du råd til det? Altså - har du råd til å betale to leier? Eller kan du komme til en avtale med utleier? 
For hva en gjør her i livet av bekvemmeligheter avhenger av ens lommebok. Du kan ikke flytte og belaste en leie på kredittkortet og tro det går deg annet enn verre i fremtiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...