Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
43 minutter siden, Bringebærsyltetøy said:

Han legger kortene på bordet for fjerde gang 😁

Kortstokken er sikkert også stjålet.

De fleste sånne tilfeller der noen blir tatt i noe snusk, begynner med "full tillit", og til slutt må vedkommende trekke seg. Men hvis Moxnes nekter å gå frivillig, stiller han jo partikollegene i et dårlig lys når de tilsynelatende godtar både tyveri og løgn. Dilemmaet til Rødt er vel at så mange stemmer på dem på grunn av partilederen. Når de konfronteres med partiprogrammet er de fleste uenige i vesentlige punkter. Spørsmålet er om partiet har ny velgermagnet klar i kulissene? Eller om de velger å vente til det blåser over, som det jo nesten alltid gjør. Velgere har veldig kort hukommelse om sånne ting. Lysbakken var partileder i mange år etter snusk nesten ingen snakker om lenger. Men dette med Moxnes og solbrillene kan lett feste seg på netthinnen hos folk. Og han mister jo (enda mer) troverdighet når han skal snakke de fattiges sak, når han selv er en rik mann som stjeler. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er sikkert flere som har lest denne:

https://www.vg.no/nyheter/i/kExq9A/roedts-fylkesledere-slaar-ring-om-bjoernar-moxnes

Det er åpenbart ingen i partiledelsen som synes dette er spesielt alvorlig. Aller tydeligst er Rainer Svartrapmo, fylkesleder i Trøndelag, som sier til VG: At noen detaljer endrer seg legger jeg ikke vekt på. Han har ikke endret på vesentlige ting i forklaringen. Dette ser jeg på som en bagatell. 

Nå ja. siden resten av Norge mener det nettopp er vesentlige ting han har endret på i forklaringen, er det nok ikke så bagatellmessig likevel. Kanskje Svartrapmo burde se seg om etter andre verv han også?

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis vi spoler frem til da han rev av merkelappen og deretter åpnet opp bagasjen og la dem i den… la oss nå si at han IKKE ble oppdaget… hva ville han gjøre med brillene da? Etter all den ekstreme panikken hadde lagt seg , og la oss nå si at ingen hadde kommet bort til ham. Hva da?

Hvis han ikke valgte å gå til butikken med briller MED prislappen på. Ville han reist i bryllupet , kommet hjem og gått innom butikken med de samme brillene UTEN prislappen. 
Hvorfor tar man av prislappen på  en vare man ikke har betalt for? Det må jo være at man vil late som de er allerede betalt for. Altså forsikre seg om st HVIS en blir oppdaget så kan ingen si noe på det. Dette betyr også at han hadde en visshet om at det kan alltid være mulig at noen kan komme til å stille spørsmål ved brillene; er disse dine? For det er naturlig . 
Rene ord for penga; han gjemmer dem, « graver» dem ned. 
ikke kom å fortell meg at dette er panikk.. Da vet ikke Moxnes hva panikk er. 

i det øyeblikket han ser brillene på bagasjetralla velger han å putte dem i lomma. Han sier han trodde brillene var hans? Og så tar han dem opp fra jakka og så PANG plutselig oppdager han prislappen? OG FÅR PANIKK OG SKRAPER ELLER RIVER merkelappen av og legger dem i bagasjen. Hvis han virkelig skal late som ingenting hvorfor ikke gå med dem? Siden han ville late som de var hans? 
lurer bare på hva han ville ha gjort med brillene da han kom igjen hvis han ikke hadde blitt oppdaget? Beholdt dem? Levert dem? Gitt dem bort? 

Det stopper ikke her for Moxnes, for nå graver journalistene for å sjekke om han har flere « panikkanfall» der han « glemmer å betale for ting. 
Jeg gjør ham oppmerksom på at det er kameraer på HELE Gardemoen, Oslo S, bygårder i handlegater , bensinstasjoner… 

butikker har svinn hver dag. Nå kanskje noen vil sjekke de dagene moxnes har vært innom på dager de har hatt svinn. 

Han la dem i bagasjen fordi der ville de ligge tryggere. I jakka kunne de bli oppdaget hvis han måtte inn til kroppsvisitering . 

Alle som stjeler for egen vinning har en egen forklaring når de blir tatt. Og holder du igjen opplysninger og forandrer forklaring to, tre ganger… ja, da blir det liksom ikke troverdig.

hvis noe ser svidd ut, lukter svidd og smaker svidd- så er det fordi det ER svidd.

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette blir sikkert fjernet selv om det sto i alle aviser at han hadde ny kjæreste og var blitt separert - i samme melding. Det var noe «alle» visste før det kom i media.  (Og da det kom i media var konen på bedringens vei etter alvorlig kreftsykdom.)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y4QpkJ/brudd-for-roedt-leder-ny-kjaereste

Det spiller kanskje ikke så stor rolle for folk flest bortsett fra de det gjelder.

Men det jeg lurer på er hvordan han fremover kan slå hardt ned på de som gjør noe ureglementert, som jo ofte har vært hans sterkeste kort, når alle vil huske solbrillesaken hvor det stadig kom frem nye ting og at han måtte endre historien sin mange ganger. Det må bli vanskelig å bli tatt på alvor som moralens vokter etter dette.

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Sympatisk kar...🙄

• Liker 11
Skrevet

Det som mangler nå er at han sier han sa « det må ha vært noen som har lagt dem der»…

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det er ikke ofte politiet går så tidlig ut og sier at de er temmelig sikre på mistenkte er skyldig. Slik de gjorde med Moxnes allerede samme dagen nyheten ble kjent.

Man er uskyldig helt til det motsatte er bevist. Her har politiet studert overvåkings kameraene grundig. De har analysert adferden til Moxnes. Antagelig har han sett nøye på brillene, tatt en rask kikk rundt seg i lokalet om noen så ham, for deretter å ha puttet brillene målrettet i lomma med glidelås. Så har kamera videre fanget opp hvordan han har sett på ‘byttet’ og målrettet revet av prislappen og pakket dem ned i bagasjen.

Dette har de sett utallige av ganger før, akkurat i denne rekkefølgen. Både av fattige og rike velstående. Moxnes ble bare en i rekken. Og så ble det litt ekstra spesielt nettopp siden det var Moxnes. Det betyr likevel ikke at han er mindre tyv enn alle de andre som har blitt fanget opp på kamera for lignende tyverier.

Videoene kan zoome ganske mye og er av ganske god kvalitet. De har sett alle Moxnes utrykk i ansikter. Eller mangel på dem. De har neppe sett en mann som handler panisk her.

Dermed var nok politiet nokså trygge i uttalelsene sine fredag ettermiddag da de sa de var ganske sikre på at Moxnes stjal med vilje.

Endret av Jullen
  • Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei, dette er faktisk jævla kjipt. Én ting er å være idiot nok til å stjele et par briller. Men å så stå å juge til folk opp og i mente. Det går dessverre ikke an å ta fyren seriøst lenger. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

For en fillesak. En helt annen skala med alle overgrepssakene til FrP.

Gjest Tutte
Skrevet
miss~Audrey skrev (9 timer siden):

Han sa i en av de siste versjonene av historiene sine at han putta den i lomma i butikken fordi han «trodde» det var hans egne

Drizzt skrev (9 timer siden):

Nå har han benyttet seg av ''jeg husker ikke''-utgangen altfor mange ganger etter siste avsløringer

Se mitt tidligere innlegg ang å være i transe pga egen sosialisme. Kanskje det faktisk var noe i det😅

Skrevet
Bringebærsyltetøy skrev (9 timer siden):

Han legger kortene på bordet for fjerde gang 😁

Som jeg skrev i forrige tråd tidlig i sakens utvikling: Det er ikke alt, vi får høre mer om saken.

Jammen hadde jeg rett, men jeg ante ikke det var så mye som skulle ut etter pressekonferansen ... 

Har Rødt PR eller spinndoktorer som kan lage en strategi for hvordan håndtere saken? Han kan ikke ha konferert med noen om det på forhånd. Han gjorde jo alle feil etter boka. 

• Liker 4
Skrevet
Tutte skrev (17 minutter siden):

Se mitt tidligere innlegg ang å være i transe pga egen sosialisme. Kanskje det faktisk var noe i det😅

Hans politiske holdninger er jeg uenig i. 

Trodde han virkelig at de var hans? Hadde han ikke egne solbriller med? Nasker han uten å huske at han har lagt dem i bagasjetralla selv?

Han påberopte seg at han var distré, men det virker mindre og mindre sannsynlig at det var tilfelle etter alle avsløringer hvor han lyver folk og journalister i øynene.  

• Liker 2
Gjest Tutte
Skrevet
Drizzt skrev (10 minutter siden):

Hans politiske holdninger er jeg uenig i. 

Trodde han virkelig at de var hans? Hadde han ikke egne solbriller med? Nasker han uten å huske at han har lagt dem i bagasjetralla selv?

Han påberopte seg at han var distré, men det virker mindre og mindre sannsynlig at det var tilfelle etter alle avsløringer hvor han lyver folk og journalister i øynene.  

Her viser Moxnes seg som den sosialisten han sier at han er med stor S. Kanskje det gikk litt i hodet på han et øyeblikk, og trodde at alle produksjonsmidler tilhører det offentlige/staten.

Når han ble tatt så kom han til seg selv og ut av transen igjen. "I alle dager, hva gjorde jeg nå??

Jeg skrev dette tidligere, og det stemmer mer og mer med hans senere forklaringer😄

Skrevet

Dette er jo på nivå med partipampene i DDR som ble kalt 'champagnesosialister', hvor resten av landet måtte tåle deres latterlige taler og rasjonering mens pampene spiste kaviar og drakk champagne på partikontoret hver kveld.

En som liksom skal tale alt som er kapitalisme og profitt imot stjeler altså et par Hugo Boss briller, et av verdens mest kapitalistiske merker. Jeg forstår ikke hvordan resten av Rødt ikke allerede har avsatt denne fjotten.

Trekk deg Moxnes, dette blir bare for dumt. Du er nå på nivå med Ropstad i skinnhellighet, du tjener runt 1 million kroner og stjeler i fritida mens folk blir fattigere og fattigere. Som min nå døde mor ville sagt, 'FY SKAM DEG!'.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Han har nok for sterk posisjon i partiet til at noen tør å si noe mot han. 

Det at de ikke vil kalle inn nytt landsmøte slik at medlemmene får gi si mening var dråpen for meg. De får ha lykke til videre med å være et mikroparti ingen tar seriøst.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Åh herregud. Her var det mange perfekte fullkomne mennesker, altså. 

Jeg gir han "benefit of the doubt". 

Jeg har selv vært i den situasjon hvor jeg har "stjålet". Jeg var på shopping, og brukte en (egen) veske som hang løs på armen. I den ene butikken så jeg en veske som jeg likte og lurte på om jeg skulle kjøpe. Det var også av typen som henges løs på armen. Så jeg lot den henge der, mens jeg så mer rundt i butikken. På et eller annet tidspunkt så må jeg enten bestemt meg for å ikke kjøpe, eller jeg skulle kjøpe, men glemte at vesken hang der. Siden jeg allerede hadde en veske hengende der, så merket ikke jeg den extra vesken. Husker ikke alle detaljer, var for over 25 år siden. Denne vesken hang altså fullt synlig. Jeg fant ingenting jeg ville kjøpe, så jeg gikk bare ut av butikken. Kom bare noen meter før jeg merket denne extra vesken. Alarmen reagerte ikke da jeg gikk ut av butikken. 

En annen gang var det min den gangen 1,5-2 åring som "stjal". Hen satt i vogna, mens vi var inne i en butikk. Der så hen sannsynligvis en videokassett på hens høyde. På et eller tidspunkt så tok hen den og hadde den på fanget sitt i vogna. Det var siste butikken jeg skulle i så jeg gikk ut til bilen og så kassetten først da jeg skulle sette hen i bilstolen. Hen hadde altså "stjålet" kassetten. 

I begge tilfeller gikk jeg tilbake. Første saken så var det bare noen meter, så det var ikke noe å lure på en gang, men i andre saken så var bilen parkert flere hundre meter unna, så et lite, bitte lite sekund så tenkte, ååå må jeg helt tilbake, eh det var jo ingen alarm, eller noen som så henne, må jeg helt tilbake!!!! Det var kun et lite sekund, før jeg landet på at jeg for det første ikke kunne beholde noe jeg ikke hadde betalt for, og for det andre så skulle ikke barnet mitt lære at det var helt greit å bare ta noe. Hen var for liten til å skjønne, eller bevisst stjele, men jeg visste det og det ble faktisk uaktuelt å beholde, eh hvis man ser bort fra tvil et lite sekund, pga avstanden. 

Når det først er sagt, så skjønner jeg at man kan bli så nervøs av denne feilen, at man tar feil avgjørelse, at man ender med å skjule, og gjør nye feil for å skjule tidligere feil. Jeg tviler veldig sterkt på at han har bevisst stjålet. Han har bare tatt feil avgjørelse, noe han selvsagt bør få en liten reaksjon på, men at han skal gå av som leder, eller nå plutselig er ubrukelig, syns jeg er for mye å be om for en ubevisst feilreaksjon, og ikke en bevisst kriminell handling. 

• Liker 1
Gjest Tutte
Skrevet
sonush skrev (12 minutter siden):

Åh herregud. Her var det mange perfekte fullkomne mennesker, altså. 

Jeg gir han "benefit of the doubt". 

Jeg har selv vært i den situasjon hvor jeg har "stjålet". Jeg var på shopping, og brukte en (egen) veske som hang løs på armen. I den ene butikken så jeg en veske som jeg likte og lurte på om jeg skulle kjøpe. Det var også av typen som henges løs på armen. Så jeg lot den henge der, mens jeg så mer rundt i butikken. På et eller annet tidspunkt så må jeg enten bestemt meg for å ikke kjøpe, eller jeg skulle kjøpe, men glemte at vesken hang der. Siden jeg allerede hadde en veske hengende der, så merket ikke jeg den extra vesken. Husker ikke alle detaljer, var for over 25 år siden. Denne vesken hang altså fullt synlig. Jeg fant ingenting jeg ville kjøpe, så jeg gikk bare ut av butikken. Kom bare noen meter før jeg merket denne extra vesken. Alarmen reagerte ikke da jeg gikk ut av butikken. 

En annen gang var det min den gangen 1,5-2 åring som "stjal". Hen satt i vogna, mens vi var inne i en butikk. Der så hen sannsynligvis en videokassett på hens høyde. På et eller tidspunkt så tok hen den og hadde den på fanget sitt i vogna. Det var siste butikken jeg skulle i så jeg gikk ut til bilen og så kassetten først da jeg skulle sette hen i bilstolen. Hen hadde altså "stjålet" kassetten. 

I begge tilfeller gikk jeg tilbake. Første saken så var det bare noen meter, så det var ikke noe å lure på en gang, men i andre saken så var bilen parkert flere hundre meter unna, så et lite, bitte lite sekund så tenkte, ååå må jeg helt tilbake, eh det var jo ingen alarm, eller noen som så henne, må jeg helt tilbake!!!! Det var kun et lite sekund, før jeg landet på at jeg for det første ikke kunne beholde noe jeg ikke hadde betalt for, og for det andre så skulle ikke barnet mitt lære at det var helt greit å bare ta noe. Hen var for liten til å skjønne, eller bevisst stjele, men jeg visste det og det ble faktisk uaktuelt å beholde, eh hvis man ser bort fra tvil et lite sekund, pga avstanden. 

Når det først er sagt, så skjønner jeg at man kan bli så nervøs av denne feilen, at man tar feil avgjørelse, at man ender med å skjule, og gjør nye feil for å skjule tidligere feil. Jeg tviler veldig sterkt på at han har bevisst stjålet. Han har bare tatt feil avgjørelse, noe han selvsagt bør få en liten reaksjon på, men at han skal gå av som leder, eller nå plutselig er ubrukelig, syns jeg er for mye å be om for en ubevisst feilreaksjon, og ikke en bevisst kriminell handling. 

Akkurat, du gikk tilbake og leverte varene. Ingen som reagerer på at man kan gjøre feil, men det er hvordan han håndterte det i ettertid og ikke leverte det tilbake. Det er også forståelig å bli nervøs av en slik feil, men som partileder så bør man klare og håndtere saker i pressede situasjoner å prioritere høyt og skape tillit. Uansett om han ikke gjorde det bevisst i utgangspunktet, så var det å rive av prislappen og beholde de bevisst.

Om alt han har gjort etterpå var av nervøsitet, så har han som partileder bevist at han takler dårlig pressede situasjoner.

Skrevet
blakecarrington skrev (10 timer siden):

Det som mangler nå er at han sier han sa « det må ha vært noen som har lagt dem der»…

Eller at det tvert i mot er butikken som har stjålet de fra han. 

• Liker 3
Skrevet

Bare det faktum at lederen i Rødt er sugen på Hugo Boss-briller…en episk kontradiksjon 😂

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet
1 hour ago, missLynch said:

Bare det faktum at lederen i Rødt er sugen på Hugo Boss-briller…en episk kontradiksjon 😂

Ja, for litt kontekst laget jo Hugo Boss som kjent uniformene til SS. Altså en hardbarka venstre-mann som vil ha mørkebrune biller, og at på til stjeler dem fra noen som tjener luselønn på Gardermoen, det blir ikke bedre. 

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...