AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Vi bor i sameie og har en nabo i etasjen over oss. Nå har vi byttet kledning på en yttervegg. Dette var en jobb vi hadde avtalt å gjøre sammen, de tok sin del og vi tok vår del. Naboen er pensjonert og vi er småbarnsforeldre. Jeg er i permisjon med baby og samboer er i full jobb. Naboen har dermed arbeidet på veggen hele dagen mens vi har vært på jobb og passet baby. Vi har snakket med han mange ganger om at han må gi beskjed når han trenger hjelp, når det er klart for å gjøre vår del og si ifra når det er noe vi kan hjelpe til med. Han har avfeid oss hver gang og sagt at alt går fint og det er ikke noe problem osv. Når det kom tid tid til å male veggen så tok naboen og malte vår del også. Dette var ikke en del av avtalen vår men han sa det ikke var noe problem. Så kom tiden for å betale og han sier at fordi han tok hele jobben så må vi betale for all malingen. Dette syntes jeg blir litt ugreit. Prisen på maling kom på 6000kr. Vi har hele veien vært enige om at prisen på materialer deles på 2, maling fikser vi for oss selv og vi gjør jobben på vår egen del. Men han malte og fiksa vår del før vi fikk mulighet til å gjøre det selv! Han har ikke en eneste gang spurt oss om han skal gjøre vår del for oss mot at vi betaler materialene, for det hadde vi sagt nei takk til. Men nå er jo veggen malt og vi har jo da ikke malt vår del, men jeg har så uggen følelse angående det fordi han bare bestemte på egenhånd at han gjør jobben og vi betaler. Det hadde tatt lenger tid om vi malte vår del fordi vi har betraktelig mindre tid hjemme til å jobbe, men syntes ikke det er helt rettferdig at han har bestemt dette og gir oss regningen uten å avklare med oss først eller underveis. Noen tips til hva vi kan gjøre? Fordi for oss med dårlig økonomi så er dette faktisk veldig mye penger. Anonymkode: 83ab0...b7b 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 1. juli 2023 Hvis han har byttet og malt en hel vegg så synes jeg ikke 6000 er en ublu pris akkurat.. Er du klar over hva en håndverker ville tatt? For bare å bytte kledning Anonymkode: 575bc...fea 72 23
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #3 Skrevet 1. juli 2023 Dette synes jeg du bare skal betale uten sure miner, du kan selvsagt si at neste gang ønsker dere ta deres del selv fordi det er nødvendig for deres økonomi. Men da må dere ikke komme kjørende med ny Tesla eller 85" TV i nærmeste fremtid. Det høres ut som en større jobb og hvis dere aldri ville fått ut fingeren så synes jeg dette var en god deal dere uansett bare skal være glade for. Mannen din har kanskje ti tommeltotter, og har jo tydeligvis hverken satt av tid til det ene eller andre. Her er det bare å betale for godt naboskap så lenge det dreier seg om småpenger og dere faktisk har spart masse tid og penger på jobben han har gjort. Anonymkode: 7ec9d...1f3 44 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #4 Skrevet 1. juli 2023 Høres ut som en ugrei nabo. Han kan jo ikke kreve at dere skal betale alt hvis det ikke var det dere hadde avtalt. Han skulle ha spurt dere først om det er greit at dere betaler hvis han gjør jobben for dere, fordi dere har mindre tid til å gjennomføre det med jobb og barn som kommer først. Når han ikke har spurt om det og dere ikke har sagt ja til det mener jeg det er det som først ble avtalt om betaling som fortsatt gjelder. Anonymkode: e4ffc...e52 11 4
Millinea Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 Betal og bevar naboforholdet. Skriv kontrakt neste gang. Hans oppførsel er dog ikke grei, men hva skal man gjøre nå 30 3
BobbySocks Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 Millinea skrev (1 minutt siden): Betal og bevar naboforholdet. Skriv kontrakt neste gang. Hans oppførsel er dog ikke grei, men hva skal man gjøre nå Dette. Neste gang har dere skriftlig alt som skal gjøres og betales. 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 Populært innlegg #7 Skrevet 1. juli 2023 Naboen din høres ut som en engel. Han har sett at dere er en småbarnsfamilie i tidsklemma. Deres andel av malinga ville uansett komme på 3000. Det betyr at dere kun betaler 3000 for arbeidet. En snekker og maler ville garantert tatt 30 000. Anonymkode: dd937...d64 56 27
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #8 Skrevet 1. juli 2023 6000 er grisebillig, vi betalte 20 000for skifte av kledning på en vegg. Maling kom i tillegg. Anonymkode: eb2de...b6c 28 8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #9 Skrevet 1. juli 2023 Og i tillegg til maling kommer deres andel på materialer, som er dyrt nå. Han gir dere en gave. Anonymkode: dd937...d64 11 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #10 Skrevet 1. juli 2023 Det er overhodet ikke greit at han bare gjør etter eget forgodtbefinnende. Dere svarer bare at han får halvparten, cdom avtalt, og at dere ikke har bedt han ta deres del. Det hjelper ikke at det evt er billig i forhold til å bruke håndverker o l. Dette er en utgift dere ikke har tatt høyde for. Mange har ikke flere tusen til overs å bla opp heller. Jeg har opplevd noe av det samme der, da naboen jeg deler tomannsbolig med valgte å sette i gang med noe på huset her og sendte hele regningen til meg, dvs brukte vann og strøm for flere tusen kroner fra meg. Jeg fikk ikke stoppet det heller, siden jeg var borte da han tok seg til rette. Strøm- og vannregninga kom til meg selvfølgelig, siden det var mitt som ble brukt. Jæææævlig surt når man er helt på felgen økonomisk. Anonymkode: 12302...312 7 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #11 Skrevet 1. juli 2023 Jeg hadde blitt forbanna. Har 2 små selv og fulltidsjobber, men naboen kan ikke bare ansette seg selv. Spiller ingen rolle hva det koster å leie inn folk, de skulle gjøre det selv. Anonymkode: d8d74...fa0 14 1
Skogstrolle Skrevet 1. juli 2023 #12 Skrevet 1. juli 2023 Her har jeg gladelig betalt det naboen vil ha for hele jobben, inkl materialer og maling. Dere er jo opptatt med jobb og baby, samt attpåtil veeldig bevisst på at dere ikke hadde fått gjort jobben selv med det første. Så, betal naboen, si tuusen takk og vær glad for at jobben er gjort! 28 1 10
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #13 Skrevet 1. juli 2023 Betal denne gangen og ta lærdom til neste gang. Forstår at dette plutselig ble 3000kr dyrere enn dere hadde sett for dere, og at det er litt surt. Men jeg ville iallfall ha betalt. Anonymkode: fc75c...3d2 9 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #14 Skrevet 1. juli 2023 Jeg hadde gladelig betalt meg fri fra denne dugnaden her.. når skulle mannen din liksom ha tid til å bytte kledning og male? Anonymkode: 29798...69d 24 9
Sirah Skrevet 1. juli 2023 #15 Skrevet 1. juli 2023 Jeg hadde gledelig betalt. Skjønner at det er irriterende, men dere slapp en voldsom jobb. 17
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #16 Skrevet 1. juli 2023 Dette burde selvsagt vært avklart ordentlig på forhånd. Men når situasjonen har blitt som den har blitt ville jeg betalt og takket for hjelpen. 3000 er veldig billig for jobben han har gjort. Ikke ødelegg naboskapet for dette. Anonymkode: f84ab...b90 20 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #17 Skrevet 1. juli 2023 Vi hadde litt tilsvarende. Naboen hadde betalt en eller annen svart for å male sitt hus, og vedkommende ble litt ivrig og malte en vegg som var vår i tillegg (det var ikke rare veggen, må sies). Jobben var klattete og slett, og vi måtte uansett male det opp igjen for å få dekket alt treverket med maling. Vi ga naboen beskjed om at dette måtte de ta regningen for at de hadde malt for mye selv. Vi ønsket uansett ikke å være med å finansiere svart arbeid. Dette begynte de å bruke som unnskyldning for all verdens slette oppførsel i årene som kom. De bygget et gjerde godt inne på vår tomt, og da vi påpekte dette, mente de at vi tålte å miste litt tomt siden vi hadde tjent så mye penger på at de hadde malt en av veggene våre. De mente også at de skulle ha ytterligere 1x5 meter av vår tomt som de ville grøfte foran gjerdet for å ikke få gress for nærme gjerdet. Det fikk de selvsagt ikke, men de ble ordentlig snurt, og det ble en lang diskusjon. Lekse lært: ikke gi en mm. Vi gjorde det med gjerdet, og da tok det aldri slutt. Sånne folk bare tar og tar og krever og krever. Anonymkode: 3cedb...bc6 8 1
Karmaisabitch Skrevet 1. juli 2023 #18 Skrevet 1. juli 2023 Dere som mener de skal være fornøyd og at naboen er en engel skjønner jo ikke greia. Her har naboen helt alene påført barnefamilien med dårlig råd en ekstra utgift på 3.000,- De ønsket å gjøre det selv. Han skulle avklart dette med de før han malte deres del. 14 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #19 Skrevet 1. juli 2023 Karmaisabitch skrev (2 minutter siden): Dere som mener de skal være fornøyd og at naboen er en engel skjønner jo ikke greia. Her har naboen helt alene påført barnefamilien med dårlig råd en ekstra utgift på 3.000,- De ønsket å gjøre det selv. Han skulle avklart dette med de før han malte deres del. Hvis de kr. 6000,- dekker skifte av kledning og maling inkl. materialer er det kjempebillig. Hvis de mener at de har fått en ekstrautgift vil jeg gjerne se regnestykket på hvordan de skulle fått det til billigere selv. Anonymkode: 441ad...cea 18 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #20 Skrevet 1. juli 2023 Karmaisabitch skrev (18 minutter siden): Dere som mener de skal være fornøyd og at naboen er en engel skjønner jo ikke greia. Her har naboen helt alene påført barnefamilien med dårlig råd en ekstra utgift på 3.000,- De ønsket å gjøre det selv. Han skulle avklart dette med de før han malte deres del. De har jo ikke nødvendigvis dårlig råd bare fordi de er barnefamilie. Han er i full jobb og hun har permisjon ergo har begge utbetalinger hver mnd. Anonymkode: eb2de...b6c 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå