Gå til innhold

Barnebidrag skal dekke alt, men hva er alt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnefar betaler nå barnebidrag da det går gjennom innkreving. Han har betalt siden desember et mnd beløp, pluss litt av gjelden han har opparbeidet seg. Han har over ett år opparbeidet gjeld og det vil ta ca 35 mnd å nedbetale ifølge avbetalingsplanen. 

Han mener at alt utstyr skal være tipp-topp og at jeg skal stå for alt. For eksempel ønsker Han at ungene skal ha nye rulleskøyter som de kan ha i ferien. De har noen gamle rulleskøyter fra før, som passer, men mangler nye bremseklosser. De har sykler, skateboard, sparkesykler og mye mer. Han mener at jeg bruker bare penger på hva jeg mener er viktig for dem. 

Jeg har ikke råd til nye rulleskøyter til dem, selv om han endelig betaler bidrag. Kan han kreve dette? Og hvor går grenden for hva bidraget skal dekke? 

Anonymkode: 84b75...ce9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om rulleskøytene er farlige å bruke mht manglende bremseklosser kan han ha et poeng. Men pengebruk er det du som rår over; han har ikke rett til å detaljstyre.

Anonymkode: 54966...a27

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ham kan ikke kreve spesielt sportsutstyr eller «tipp topp», nei.

Du skal dekke løpende utgifter og bestemmer hva de trenger.

Han står fritt til å handle spesielle ting til barna og ha det hos seg.

Endret av Rotemor
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om rulleskøytene er farlige å bruke mht manglende bremseklosser kan han ha et poeng. Men pengebruk er det du som rår over; han har ikke rett til å detaljstyre.

Anonymkode: 54966...a27

Kjøp på Finn. Bremsekloss er jo ganske viktig mht sikkerhet. 

Skrevet (endret)

Ps: Dette er ikke diskusjoner du skal måtte ita. Du bestemmer dette og ferdig med det. Ignorer klagene hans og unngå konflikt rundt det. Du er barnas økonomisjef.

Endret av Rotemor
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Rulleskøyter er ikke en naturlig del av barns utrustning. Så nye skøyter kan ikke far kreve at du dekker for bidraget. Vil han at barna skal ha nye skøyter til ferien, har han mulighet til å kjøpe dette selv eller leie via Bua.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Ulven skrev (28 minutter siden):

Rulleskøyter er ikke en naturlig del av barns utrustning. Så nye skøyter kan ikke far kreve at du dekker for bidraget. Vil han at barna skal ha nye skøyter til ferien, har han mulighet til å kjøpe dette selv eller leie via Bua.

Bua er et fantastisk tiltak og godt forslag.

Du trenger vel ikke leie heller, det er vel gratis?

Skrevet

Om rulleskøytene ikke er trygge å bruke så fjerner man dem, og problemet er løst. Han kan ikke sette krav så lenge du dekker barnas basisbehov på en ok måte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han kan ikke kreve at du skal kjøpe diverse utstyr som ikke er nødvendig for barnet, eller dekke et behov som er nødvendig. Rulleskøyter, sup brett osv er ikke noe far kan kreve at du skal kjøpe. Det får han evt stå for selv, om han ønsker at barnet skal ha dette. 

Jeg har kjøpt sykkel og de tingene det på en måte forventes at barn skal ha. Men slalåmski har jeg feks ikke råd til å kjøpe, og ikke noe jeg har interesse/råd av å ta med barna på, så det kjøper far da det er en interesse han har. 

Anonymkode: dcaf5...0c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, barnebidraget skal bidra til alt det daglige. Som klær, mat, sted å bo, skole utstyr osv. Du skjønner. Det er ikke ett eget behov å ha rulleskøyter eller slalom ski, og jeg tenker den forelderen som har behov for å holde på med dette må kjøpe det. Han kan ikke bestemme over dette. 

utdrag fra nav: 

Når NAV fastsetter barnebidraget, skal bidraget dekke det som går inn under underholdskostnaden. Kort fortalt handler det om kostnadene til den daglige forsørgelsen av barnet. Altså, alt fra mat og drikke, klær og sko, bo- og tilsynsutgifter, til lek og fritid.

Anonymkode: b166a...b6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva du skal kjøpe av utstyr bestemmer du. Om du kjøper brukt eller nytt, bestemmer du, kvaliteten bestemmer du også. Du bestemmer også OM barnet skal ha rulleskøyter. Far har ingenting å si! Absolutt ingenting! 

Anonymkode: c9cff...75a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, Rotemor said:

Bua er et fantastisk tiltak og godt forslag.

Du trenger vel ikke leie heller, det er vel gratis?

Dette er åpningstider på BUA som er nærmest meg. Det er også over en halvtimes kjøretur. Man kan heller ikke se og reservere hva de har, man må kjøre og se der.

Jeg skal legge ved dette bilde hver gang noen forteller hvor fantastisk BUA er. Det er kanskje brukendes i Oslo men ikke ellers. BUA er ubrukelig.

Screenshot_20230702_111232_Chrome.jpg

Anonymkode: dff9e...14b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette er åpningstider på BUA som er nærmest meg. Det er også over en halvtimes kjøretur. Man kan heller ikke se og reservere hva de har, man må kjøre og se der.

Jeg skal legge ved dette bilde hver gang noen forteller hvor fantastisk BUA er. Det er kanskje brukendes i Oslo men ikke ellers. BUA er ubrukelig.

Da ringer du bua i forkant og spør om de har det du trenger inne. Så langt er det virkelig ikke. Her er det åpent 2 ganger i uka, går helt greit. 

Anonymkode: 6cd80...37c

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er åpent en dag i uken her jeg bor også. Men det holder. Det får være måte på å anse det som en gratisbutikk. 

Vil du egentlig at det skal gå en 100% stilling av kommunens midler til å stå der hele dagen ? Bortskjemte dr…unge

Endret av Rotemor
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da bare åpent 1-2 ganger i uka her i Oslo også. 

Anonymkode: 06390...819

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

En halvtime er ikke langt å kjøre. En telefon når de åpner for å høre og så kjøre bort for å hente klarer man om man virkelig vil ha utstyret og ikke har råd til å kjøpe.

Anonymkode: 4ae1e...2b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal dekke den daglige "driften" av barnet når det er hos deg, dvs mat, klær, strøm, samt ta utgifter til barnehage/Sfo og kontingent til fritidsaktiviteter. Han skal dekke mat og klær hos han. Dere bør kunne samarbeide om ting som sykkel,  ski og slike ting som er unødvendig å ha dobbelt opp av, m mindre det er svært vanskelig å sende med. Sykkel bør kanskje barnet ha en av på hvert sted hvis det er langt mellom hjemmene og tungvindt å frakte. 

Han har ingenting med detaljstyre innkjøpene hos deg, hvilke merker som kjøpes o l. Men mangler barnet vinterdress, kun har fillete og dårlige klær o l er det klart han kan stille spørsmål ved hvordan pengebruken er for da går det på din omsorgsevne. Jeg ville i hans tilfelle i såfall da sørget for å kreve minimum 50% samvær og sørget for at barnet fikk skikkelig omsorg hos meg.

Dere skal spleise på utgifter som kjeveortopedi, konfirmasjon og slike ting som ikke går på løpende, daglige utgifter. Du kan IKKE arrangere en overdådig konfirmasjon og sende halve regningen til han, han skal selvfølgelig være med å bestemme hvordan det arrangeres,  akkurat som om dere fortsatt var et par.

Anonymkode: 4bf9f...96d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2023 den 10.44):

Jeg har ikke råd til nye rulleskøyter til dem, selv om han endelig betaler bidrag. Kan han kreve dette? Og hvor går grenden for hva bidraget skal dekke? 

Anonymkode: 84b75...ce9

Bidraget skal dekke nødvendige ting, og det er du som bestemmer. Han står imidlertid fritt til å kjøpe de nyeste og dyreste rulleskøytene han måtte ønske for egne penger. Hva du bruker bidraget på har han ingenting med. 

Anonymkode: 84161...85c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du kjøpe båt til dem også, fordi far ønsker å ta de ned på båttur?

Din ex prøver vel mest mulig bestemme over bidraget han betaler deg øresus det ut som. Skøyter og rulleskøyter går ikke under hva barna trenger i det daglige. Og noe du kjøper om du ønsker at de skal ha det. 

Han har ingen rett til å kreve at du kjøper padle board fordi han vil padle borde med dem. Da må han skaffe det selv. Det du betaler er mat, klær, treningsutstyr de trenger til aktiviteter, og treningsutstyr.  Bursdagsgaver til venner, spare penger, ukepenger osv. 

Så her får du bare si at de pengene er på stramt budsjett,  og har ikke plass til å  kjøpe rulleskøyter for.

Anonymkode: f2b0d...7f7

• Liker 1
Skrevet (endret)

Herregud noen er helt bak mål.

Han/eller hun for den saks skyld har ingenting de skal ha sagt om du har hovedomsorg, hvis han hadde vært noe til far hadde han betalt det han skal og i tide uten tvang samt tilbudt seg å dekke 50% av store investeringer som sykkel/briller/uteleker.

Noen er rett og slett for kjipe til å tenke at de skal ha et forhold til barnet sitt når det vokser opp, og barna husker godt!

Endret av NakenPanda
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...