AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #1 Skrevet 1. juli 2023 Om du vet at arbeidsforhold er dårlige i et selskap, men produktene er billige og har like god kvalitet som dyrere varer. Kjøper du billigere vare eller boikotter produktene fra selskapet? Anonymkode: 90622...11c
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #2 Skrevet 1. juli 2023 De fleste bedrifter har jo dårlige arbeidsforhold, sosial dumping-lave lønninger-produserer ting i lavkostland etc...alt handler om pengene og tallene. Inget annet, mennesket betyr ikke en dritt i dag. 80-talet var siste tiåret vi hadde arbeidsliv. Så om du går alle selskaper i sømmene er det veldig få man kan kjøpe noe av. Anonymkode: fa6bc...4ec 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #3 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste bedrifter har jo dårlige arbeidsforhold, sosial dumping-lave lønninger-produserer ting i lavkostland etc...alt handler om pengene og tallene. Inget annet, mennesket betyr ikke en dritt i dag. 80-talet var siste tiåret vi hadde arbeidsliv. Så om du går alle selskaper i sømmene er det veldig få man kan kjøpe noe av. Anonymkode: fa6bc...4ec Dette, det er nok vanskelig å finne noen som ikke har noe snusk i verdikjeden. Og mye av det er lite transparent og derfor vanskelig for en forbruker å nøste opp i. Anonymkode: ec2d1...be1 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #4 Skrevet 1. juli 2023 Men ja, så sant jeg har råd prøver jeg å styre unna kjente verstinger. Anonymkode: ec2d1...be1
Mamajune11 Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Om du vet at arbeidsforhold er dårlige i et selskap, men produktene er billige og har like god kvalitet som dyrere varer. Kjøper du billigere vare eller boikotter produktene fra selskapet? Anonymkode: 90622...11c Ja. Jeg bruker da telefonen min som har lithium i seg som SLAVE BARN har gravd frem. 1 1
shakini Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 Jeg prøver å unngå å kjøpe nye klær i det hele tatt om jeg ikke veit at det er et ansvarlig merke, siden man nesten kan gå ut i fra at alle klær lages i swetshops (=slavearbeid). Jeg prøver å kjøpe Fair Trade om det er et alternativ når jeg handler mat og har noen land jeg unngår å for eksempel kjøpe tomater fra, fordi jeg assosierer den nasjonale bransjen det med slavelignende forhold. Når det gjelder andre investeringer, hender det jeg sjekker opp litt, men jeg er mindre flink der egentlig.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #7 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette, det er nok vanskelig å finne noen som ikke har noe snusk i verdikjeden. Og mye av det er lite transparent og derfor vanskelig for en forbruker å nøste opp i. Anonymkode: ec2d1...be1 Nå har åpenhetsloven kommet som skal avhjelpe dette da. I går, 30. juni (siste frist) ble det publisert utallige redegjørelser rundt omkring på selskapers nettsider. De er nok ikke spesielt gode i år, som har vært første år med åpenhetsloven og krav om redegjørelse, men de kommer til å bli bedre og bedre. EU kommer etter med tilsvarende krav om ikke så altfor mange år. Og i takt med økt åpenhet er det forbrukermakt som gjelder. Så spørs det da om vi forbrukerne er villige til å betale for økte kostnader som vil komme… Anonymkode: 2f8d3...05b 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #8 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå har åpenhetsloven kommet som skal avhjelpe dette da. I går, 30. juni (siste frist) ble det publisert utallige redegjørelser rundt omkring på selskapers nettsider. De er nok ikke spesielt gode i år, som har vært første år med åpenhetsloven og krav om redegjørelse, men de kommer til å bli bedre og bedre. EU kommer etter med tilsvarende krav om ikke så altfor mange år. Og i takt med økt åpenhet er det forbrukermakt som gjelder. Så spørs det da om vi forbrukerne er villige til å betale for økte kostnader som vil komme… Anonymkode: 2f8d3...05b Ja, det blir spennende å se på virkningen av den Det er en start. Men jeg tror man kan forvente mye "hvitvasking" og lureri der også. Anonymkode: ec2d1...be1
Snok1 Skrevet 1. juli 2023 #9 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette, det er nok vanskelig å finne noen som ikke har noe snusk i verdikjeden. Og mye av det er lite transparent og derfor vanskelig for en forbruker å nøste opp i. Anonymkode: ec2d1...be1 Med innføringen av Åpenhetsloven i fjor ble bedrifter forpliktet til å undersøke verdikjeden sin med tanke på arbeidsforhold og menneskerettigheter, og å opplyse om resultatene av undersøkelsene. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-06-18-99 Det utvikles også tilsvarende lovgivning i EU og i USA som til sammen vil bidra til presset for å gi produksjonsarbeidere anstendige arbeidsforhold og liv.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #10 Skrevet 1. juli 2023 Hvis det er billig så. Tenker ikke så mye på dette. Anonymkode: 1d004...d9c 1
c_buk Skrevet 1. juli 2023 #11 Skrevet 1. juli 2023 Prøver å unngå det. Men som andre har skrevet så er det fryktelig vanskelig å unngå.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #12 Skrevet 1. juli 2023 2 minutter siden, Snok1 said: Med innføringen av Åpenhetsloven i fjor ble bedrifter forpliktet til å undersøke verdikjeden sin med tanke på arbeidsforhold og menneskerettigheter, og å opplyse om resultatene av undersøkelsene. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-06-18-99 Det utvikles også tilsvarende lovgivning i EU og i USA som til sammen vil bidra til presset for å gi produksjonsarbeidere anstendige arbeidsforhold og liv. Det spørs litt hvor bra dette vil fungere i virkeligheten. Hvilken type undersøkelser er de forpliktet til å utføre? Har inntrykk av at det er en levende "positiv fordom" med at siden vi bor i Norge, er alt ok med hensyn til arbeidsforhold på grunn av lovgivningen, det stemmer nødvendigvis ikke. Det som bør gjøres er å spørre arbeiderne direkte. Enkelte steder tør eller vil ikke arbeiderne si noe med mindre det er anonymt, på grunn av kulturforskjeller,mulig dårlig kultur fra ledelse, eller ønske om å beholde sin inntektsgivende arbeid. De vil si en ting til en kollega og noe helt annet til arbeidstilsynet. Best kanskje å spørre de som har sluttet, men de som har sluttet kan enkelt bli feid vekk av ledere med at de er bitre, er alkoholikere eller har psykiske problemer, at de var dårlige i jobben etc...Det kan være lurt å bemerke seg om flere som har sluttet sier det samme. Det kan jo være gyldig med tanke på allslags arbeidsplasser. Produkter fra resteurant for eksempel. Om du vet en burger resteurant behandler sine ansatte dårlig. Handler du der likevel fordi de har gode og billige burgere? Ei jeg kjenner ble ansatt i en burger resteurant for eksempel, hun mistet jobben etter to måneder fordi sjefen ikke ville ansette henne i utgangspunktet men ville gi jobben til en fetter. Hun fikk lønn, men ikke for alle timene hun jobbet, hadde ikke kontrakt var bare 15 år da, og lærte av det å sørge for å ha kontrakt i det minste. Dette er mange år siden nå, men jeg handlet aldri igjen på burger restauranten, fikk helt avsmak for stedet. Men restauranten er der fortsatt og har mange kunder. Anonymkode: 90622...11c
Snok1 Skrevet 1. juli 2023 #13 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det spørs litt hvor bra dette vil fungere i virkeligheten. Hvilken type undersøkelser er de forpliktet til å utføre? Har inntrykk av at det er en levende "positiv fordom" med at siden vi bor i Norge, er alt ok med hensyn til arbeidsforhold på grunn av lovgivningen, det stemmer nødvendigvis ikke. Det vil åpenbart ikke virke 100% fra dag én. Loven er heller ikke slik at en skal slutte og handle fra leverandører som ikke har 100% etterlevelse. Loven er utformet slik at man skal gjøre risikovurderinger som igjen skal peke på forbedringstiltak. Disse tiltak vil virke gradvis over tid, og dette kan selvsagt fremstå som svakt og loddent. Likevel kan man man men, tro og håpe at når offentlige og store private innkjøpere i Europa og USA plassere de store odrene sine hos ansvarlige leverandører, vil dette gi et stort skift over mot ansvarlighet som vil påvirke den globale vare- og tjemesteproduserende industrien
cafflatte Skrevet 1. juli 2023 #14 Skrevet 1. juli 2023 Alle bedrifter har noe snusk, umulig å sjekke alle. Jeg kjøper varer som passer min lommebok uansett hvem som har produsert det. Ganske mange må unngå dersom du ikke vil handle fra de som har dårlige arbeidsforhold, Nike, HM, alle el-biler.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #15 Skrevet 1. juli 2023 Kaffe, tomater og all elektronikk bør man definitivt unngå om man skal tenke sånn. Så det er ikke så lett ... Anonymkode: 4220d...d54
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #17 Skrevet 1. juli 2023 Mamajune11 skrev (6 timer siden): Ja. Jeg bruker da telefonen min som har lithium i seg som SLAVE BARN har gravd frem. Slave barn er ikke bra. Anonymkode: 86962...8d5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #18 Skrevet 1. juli 2023 Grunn til at jeg sluttet å handle hos BliVakker. Anonymkode: 1b39e...2a6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #20 Skrevet 1. juli 2023 Ja, jeg bryr meg ikke. Anonymkode: 3c873...bee 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå