Gå til innhold

«Det finnes to typer babyer, de som har trillet ned fra sofa/seng og de som skal trille ned fra sofa/seng»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enig i denne påstanden? Har lest den flere ganger her inne, og er helt uenig. 
Tenker at det egentlig ikke er noen stor kunst å hindre at dette skjer. Jeg forstår at det er uhell og at de som har opplevd dette ikke ønsker at det skal skje. Men at så mange har holdingen som fremkommer i tittel på dette innlegget forundrer meg. Selv har jeg unngått dette med alle mine babyer uten at det har vert noe hokus pokus. Det fordrer jo bare å aldri la baby ligge ubevoktet på stellebord, sofa, seng. Er jo ikke vanskeligere enn det. Man kan ikke bare snu seg i bort i to sekunder. Dette får vel de fleste ganske klar beskjed om på barsel og hos jordmor/helsesøster også. Så nei, jeg tenker ikke at alle babyer før eller senere kommer til å falle ned fra en høy kant. 

Anonymkode: d33ca...f40

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er jo gode grunner til at man advarer, et spedbarn kan skade seg alvorlig ved fall. Så de fleste passer nok meget godt på i starten. Men etter hvert endrer risikovurderingen seg. Kanskje man samsover og babyen har begynt å kravle rundt. Og man tenker at det er ingen krise om baby 10mnd faller ned fra en lav seng.

Anonymkode: f5427...73f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skyt meg, men jeg har faktisk sett bort i opptil flere sekunder, og ingen baby har rullet ned allikevel… 

På stellerommet vasker jeg hender med "ryggen til", men med øynene i speilet og ser barnet hele tiden. 

Han har aldri, og jeg mener ALDRI, prøvd å sprelle eller rulle eller tulle ned fra stellebordet. 
sofaen derimot lærte han heldigvis å krybbe baklengs ned fra (samme med trapper) ganske tidlig, så det ramler han heller ikke ned. 

Han er to år nå. 

Anonymkode: 7206e...9cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De faller nok når de er eldre. Uansett er dette en ikke sak, og om ingen av dine har falt bør det ikke plage deg heller. Virker som om du har behov for å være litt mammapoliti og indirekte si at de som er uheldige er det noe galt med. Synes du selv stiller deg i et usympatisk og litt uvitent lys. Gratulerer med å være "perfekt". 

Anonymkode: beeaa...967

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De faller nok når de er eldre. Uansett er dette en ikke sak, og om ingen av dine har falt bør det ikke plage deg heller. Virker som om du har behov for å være litt mammapoliti og indirekte si at de som er uheldige er det noe galt med. Synes du selv stiller deg i et usympatisk og litt uvitent lys. Gratulerer med å være "perfekt". 

At barnet faller senere sier seg jo selv. Og det kan være mye god læring i å falle. Men det er ikke læring for en 6 mnd gammel baby å trille ned fra stellebordet eller sofaen. For foreldrene derimot., 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

At barnet faller senere sier seg jo selv. Og det kan være mye god læring i å falle. Men det er ikke læring for en 6 mnd gammel baby å trille ned fra stellebordet eller sofaen. For foreldrene derimot., 

Voksne kan være uheldige. Det som er fint med å være voksen, er å ha både forståelse og raushet for andre, og klare å legge vekk fordømmelse og hovmod. Du burde prøve det en gang. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to babyer, ingen har rullet ned fra noe før de var større barn. Husker ikke eldste, men kan ikke huske på noe fall fra noe i huset, falt fra en scene under lek i fjor da hun var 7 år. Yngste rullet ut av egen seng da hun var 4 år, juniorseng, så gikk helt fint, var mest fortvila fordi hun ikke klarte å løfte dyna oppi senga… har hørt om babyer som har rullet ned fra ting, men tenkt at med god plassering av møbler og alltid være på så når man langt.

Anonymkode: 45c4c...16b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Voksne kan være uheldige. Det som er fint med å være voksen, er å ha både forståelse og raushet for andre, og klare å legge vekk fordømmelse og hovmod. Du burde prøve det en gang. 

Ja, uhell skjer hele tiden, i alle grener av livet. Uhell har skjedd meg ørten ganger også. Og det er ikke det som er problemet eller det jeg adresserer. Det er holdningen om at «dette skjer før eller senere med små babyer uansett» jeg reagerer på. For jeg er uenig i den påstanden og mener at man fint kan unngå dette. Har aldri hørt noen si «alle små babyer skal jo få sølt kokvarm kaffi over seg før eller siden, så pytt pytt. De dør jo ikke av det».  Tenker det samme gjelder for ideen om at det er greit å la babyer ligge ubevoktet fordi man selv bare skal og bare skal,  i full fart og hurramegrundt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt eldste barn rullet ned fra en seng for første gang når han var rundt 2. Yngste var 3 år. 

Anonymkode: 36beb...7ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

«dette skjer før eller senere med små babyer uansett»

Jeg har aldri hørt denne påstanden før nå😅

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har aldri hørt denne påstanden før nå😅

Dukker til stadighet opp i div tråder her inne som omhandler fall fra sofa/seng. Har heller aldri hørt noen si det utenfor dette forumet da 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det ofte handler om flaks om man ikke har opplevd at barnet faller ned på et tidspunkt. Jeg nekter å tro at du ALDRI har blitt distrahert i 2-3 sekunder, i hvertfall om du har flere barn. Men som regel går det bra de sekundene, og baby ligger gjerne helt i ro. Så nei, ikke alle babyer faller ned fra sofa/seng/møbel, men mest sannsynlig var det plenty av muligheter der det KUNNE ha skjedd. 

Anonymkode: eeb26...161

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Virker som om du har behov for å være litt mammapoliti og indirekte si at de som er uheldige er det noe galt med. Synes du selv stiller deg i et usympatisk og litt uvitent lys. Gratulerer med å være "perfekt". 

Helt enig! TS sitt innlegg har null poeng utover å framheve seg selv og rakke ned på andre.

Anonymkode: 52368...ebc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt at dette er noe uunngåelig. Det er jo nettopp mulig å forhindre at sånne ulykker skjer! 

Anonymkode: 3c4b3...345

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Aldri hørt at dette er noe uunngåelig. Det er jo nettopp mulig å forhindre at sånne ulykker skjer! 

Anonymkode: 3c4b3...345

Ja. Det er nettopp dette som er poenget mitt. Ikke å skryte av at jeg selv har klart det, for jeg tenker at alle og enhver kan klare å forhindre dette ved å benytte seg av veldig enkle forholdsregler 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg TS. Og har og lest samme "nonchalante" utsagn her inne om at "det skjer de fleste" osv. Har selv sett mange si det om fall fra stellebord som jo er ordentlig farlig og absolutt ikke noe man bør ta lett på. Og synes selv det var ganske greit å unngå selv med intens søvnmangel og baby som rullet tidlig. 

Håper når det gjelder seng/sofa at de som skriver sånn tenker på eldre babyer og da. For jeg passer på min på 15 mnd som en hauk og har gjort det fra hun begynte å gå og klatre før hun var ett, men hun har likevel trillet ut av sofaen en gang. 

Anonymkode: 98627...c27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det du indirekte sier er at foreldre som har opplevd barn som faller ned er nonchalante? 

Jeg går i behandling på bup fordi jeg er sykelig påpasselig med barnet mitt. Livredd for at noe skal skje han, henger over han som en hauk. Likevel, han er en villmann uten like. Snart ett år og har greid å falle ned fra både sofa stellebord allerede.

Han har INGEN sperrer, ingen frykt. Også er han så ubeskrivelig rask. Selv om jeg ser på rekker han å kaste seg utfor.

Nei, jeg er ikke nonchalant. Jeg prøver i overkant hardt å passe på.

Anonymkode: d41f5...8ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Enig i denne påstanden? Har lest den flere ganger her inne, og er helt uenig. 
Tenker at det egentlig ikke er noen stor kunst å hindre at dette skjer. Jeg forstår at det er uhell og at de som har opplevd dette ikke ønsker at det skal skje. Men at så mange har holdingen som fremkommer i tittel på dette innlegget forundrer meg. Selv har jeg unngått dette med alle mine babyer uten at det har vert noe hokus pokus. Det fordrer jo bare å aldri la baby ligge ubevoktet på stellebord, sofa, seng. Er jo ikke vanskeligere enn det. Man kan ikke bare snu seg i bort i to sekunder. Dette får vel de fleste ganske klar beskjed om på barsel og hos jordmor/helsesøster også. Så nei, jeg tenker ikke at alle babyer før eller senere kommer til å falle ned fra en høy kant. 

Jeg lot aldri barnet mitt ligge ubevoktet, men datt ned fra senga likevel da hun var 7 mnd og krabbet selv. Fordi vi lå og sov og så hadde hun våknet uten at vi merket det. 

Anonymkode: 68403...ff3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det du indirekte sier er at foreldre som har opplevd barn som faller ned er nonchalante? 

Jeg går i behandling på bup fordi jeg er sykelig påpasselig med barnet mitt. Livredd for at noe skal skje han, henger over han som en hauk. Likevel, han er en villmann uten like. Snart ett år og har greid å falle ned fra både sofa stellebord allerede.

Han har INGEN sperrer, ingen frykt. Også er han så ubeskrivelig rask. Selv om jeg ser på rekker han å kaste seg utfor.

Nei, jeg er ikke nonchalant. Jeg prøver i overkant hardt å passe på.

Nå er det ikke meg du siterer, men uansett. Vet ikke om du vrangleser med vilje eller hva. Virker som dette er veldig triggende for mange. Det står ikke i innlegget at foreldre som er uheldige å miste bara ned fra en høyde er nonchalante. Det står at det finnes en del nonchalante holdninger her inne om at det er heilt greit at det skjer. Det er garantert mange som har opplevd at barna har falt ned som ikke deler de holdingene. Som deg feks. Alt tyder jo på at du ikke tenkte «jaja, det måtte jo skje før eller senere så pytt pytt». Du passer på så godt du kan, og med en så aktiv krabat har du et vanskeligere utgangspunkt enn mange andre. Jeg reagerer på de som mener at dette er en del av gamet. At det er uungåelig, og ikke noe å ta på vei for. Syns det er litt spesielle holdninger, for egentlig skal det jo være ganske enkelt å unngå at det skjer. Men så har man jo ditt tilfelle hvor barnet er ekstremt aktivt. Forstår godt at det er krevende. Har selv en som er turbo, og sterk som juling i tillegg. Da er det jo nesten en treningsøkt i seg selv å skifte bleie. Vi droppet stellebordet da han ble nærmere ett år, og flyttet stellematten på gulvet fordi jeg frykter at han skulle overmanne meg og hoppe ned dersom han fikk sjansen 😅

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det ikke meg du siterer, men uansett. Vet ikke om du vrangleser med vilje eller hva. Virker som dette er veldig triggende for mange. Det står ikke i innlegget at foreldre som er uheldige å miste bara ned fra en høyde er nonchalante. Det står at det finnes en del nonchalante holdninger her inne om at det er heilt greit at det skjer. Det er garantert mange som har opplevd at barna har falt ned som ikke deler de holdingene. Som deg feks. Alt tyder jo på at du ikke tenkte «jaja, det måtte jo skje før eller senere så pytt pytt». Du passer på så godt du kan, og med en så aktiv krabat har du et vanskeligere utgangspunkt enn mange andre. Jeg reagerer på de som mener at dette er en del av gamet. At det er uungåelig, og ikke noe å ta på vei for. Syns det er litt spesielle holdninger, for egentlig skal det jo være ganske enkelt å unngå at det skjer. Men så har man jo ditt tilfelle hvor barnet er ekstremt aktivt. Forstår godt at det er krevende. Har selv en som er turbo, og sterk som juling i tillegg. Da er det jo nesten en treningsøkt i seg selv å skifte bleie. Vi droppet stellebordet da han ble nærmere ett år, og flyttet stellematten på gulvet fordi jeg frykter at han skulle overmanne meg og hoppe ned dersom han fikk sjansen 😅

Da skjønner jeg bedre hva du mener. Enig i at det er en dårlig holdning. Ingen pytt pytt om de faller ned! 

Men, for en del er det nok vanskelig å unngå helt selv om foreldre gjør sitt aller ytterste. Som du sier, redd han hopper. Sånn er min, virker nesten som han «hopper» fra ting med vilje for å undersøke hva som skjer 🙈 Sterke er de og ja, man blir brytemester av å skifte bleier!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...