Gå til innhold

Slutt på Windows som valgfritt operativsystem ...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

... og i stedet kommer man til å bli tvunget til å gjøre alt i "skyen"; systemet vil omtrent være ubrukelig offline om dette viser seg å være fremtiden:

Hele Windows skal kjøres fra skyen

https://itavisen.no/2023/06/27/microsoft-vil-du-skal-stromme-windows-med-windows-365/

Sitat

I dokumentet døpt “Modern Life strategy and points” fra juni 2022 sier Microsoft at planen er å flytte Windows i økende grad til skyen og strømme hele operativsystemet fra skyen

Altså forsvinner valgfriheten til å bruke operativsystemet som man vil og man må betale for en abonnementstjeneste; hva mener du om Microsofts planer ...?

Anonymkode: 3ae43...e35

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

«skyen» har blitt eg synonym med «idioti».

Anonymkode: 2f201...048

• Nyttig 2
Skrevet

Det er jo samme trend som vi ser overalt.

• Folk har sluttet å kjøpe musikk, de leier den hos Spotify
  • Folk har sluttet å kjøpe film, de leier dem hos Netflix, HBO og Disney
  • Folk er i ferd med å slutte å kjøpe spill, og går gradvis over til leie hos Microsoft og Sony
  • Folk har sluttet å kjøpe bildebehandler og tekstbehandler, og leier programvaren hos Adobe og Microsoft

Helt naturlig å forvente at stadig mer flyttes ut av brukerens hender, slik at produsenten kan beholde kontroll, samtidig som abonnementsløsningen gir forutsigbarhet og en konstant innkommende pengestrøm.

Om dette er bra, er selvsagt en annen sak. Personlig liker jeg det ikke, men jeg drar jo på åra da. Styrer unna sånt så langt det går, men muligheten til å velge bort abonnementene krymper dag for dag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

«skyen» har blitt eg synonym med «idioti».

Anonymkode: 2f201...048

For et ekstremt hot take.

Jeg leser artikkelen som at det vil fungere som en Citrix løsning, som er allerede blir brukt i stor grad av mange bedrifter. Om Windows støtter dette native så vil det gjøre arbeidsdagen lettere for millioner av kontorarbeidere.

Anonymkode: f5889...5ff

Skrevet

Ser vel ikke bort fra at hvis dette blir en realitet så vil økningen av bruk av Linux i diverse varianter øke ganske greit hos brukerne som ligger litt over "hjemmebruker" sitt nivå. Med "hjemmebruker" tenker jeg da de som er fornøyd når maskinen slår seg på og nettet virker osv.

Det jeg er mer spent på hva dette vil gjøre med markedet for hardware. Vil det kun bli mulig å kjøpte maskiner som fungerer i likhet med chromebooks ? Vil det meste av hardware hvor det er mulig å installere og kjøre on-premløsninger bli faset ut ? Vil de store produsentene som HP, Dell, Lenovo etc tørre å satse på hardware forbrukeren selv kontrollerer hvis en av de største produsentene på OS går bort fra lokale installasjoner ?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...