Gå til innhold

Det er deprimerende å være lesbisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare få det ut.

For det første så er datingpoolet utrolig lite. De fleste kvinner er åpenbart ikke interessert i andre kvinner. Av de som er lesbiske eller bifile, så er de vanligvis bare utrolig snåle. Enten så opptrer de altfor maskulint i både væremåte og klesstil, eller så velger de å ha rosa/blått/grønt/whatever hår, piercing og tatoveringer. Noen få er ganske "normale", men jeg finner sjeldent slike typer og skulle vi ikke finne tonen, så er det ikke akkurat lett å finne en annen som henne.

Så er det hele Pride-kulturen da. Jeg er bare så lei. Jeg er ikke enig i FRI sitt syn på kjønnsidentitet, og jeg synes kjører denne kampen sin altfor hardt. Feiringer og parader er jo som oftest arrangert av FRI, og på grunn av det så føler jeg at jeg ikke kan delta. Uansett så ville jeg egentlig ikke ha deltatt, med tanke på at jeg bare synes hele opplegget blir som et fjollete karneval. Alt glitteret, fancy solbriller, regnbuesminke i ansiktet - okei, we get it. Det føles ukomfortabelt at slikt blir arrangert på vegne av alle homofile, når slett ikke alle homofile engang vil assosiere seg med dette. Jeg blir forventet at jeg skal nikke og være enig i alt FRI står for, samt alle elementer av Pride-kultur og "gay culture", og om jeg ikke gjør det, så blir jeg sett på som den store, stygge ulven.

Hva skjedde med å simpelt kjempe for rettighetene våre? Homofile har allerede rettighetene våre i boks her i Norge. Hvorfor ikke rette fokuset på land og kulturer overhodet som ikke respekterer homofiles rettigheter? *kremt* islam og midtøsten *kremt*. Men neida, da skal vi late som om det ikke er et problem i det hele tatt. Man kan jo selvfølgelig ikke kritisere islam :-)

Alt jeg ønsker meg er en vanlig kvinne som både opptrer og kler seg ordentlig, men det blir mindre og mindre sannsynlig når "gay culture" oppmuntrer lesbiske kvinner (og homofile menn for den saks skyld) til å være alternativ på et eller annet vis for å kunne føle gruppetilhørighet. Ellers ønsker jeg at det å være homofil ikke skal være noe big deal og at vi ikke skal bli diskriminert i mot. Dette er allerede godt oppnådd i Norge. De aller færreste bryr seg virkelig ikke, med mindre de har en religion som tilsier at de skal se ned på slike mennesker. 

Anonymkode: 2b7cc...37d

• Liker 10
  • Hjerte 10
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal si, annet enn at jeg har tenkt mye på dere "vanlige" homofile siste par år. Pride har farget dere på en urettferdig måte.

Selv kjenner jeg bare skeive som er helt vanlige mennesker, helt vanlig kledd, men helt vanlige interesser og vanlige jobber. Den typen homofile der legningen ikke er et tema på samme måte som at vi ikke snakker om at folk er heterofile. 

Føler med deg i den grad jeg klarer å forstå hvordan det må føles❤️

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi finnes, TS. Du vet bare ikke at vi er skeive, fordi vi ikke viser det på noe vis. 

Anonymkode: 55645...ea8

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har forøvrig en tatovering da, men ellers går det i høye hæler, normal hårfarge og langt hår, finnes hverken maskulin eller alternativ. Liker å pynte meg😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakket med en venninne om dette i dag, om hvordan pride egentlig fratar «vanlig» homofile mer frihet. De gjør et sirkus ut av noe som egentlig er så enkelt som kjærlighet mellom to av samme kjønn, og gir bare motsatt effekt syns jeg 

Anonymkode: e604c...a2e

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakket med en venninne om dette i dag, om hvordan pride egentlig fratar «vanlig» homofile mer frihet. De gjør et sirkus ut av noe som egentlig er så enkelt som kjærlighet mellom to av samme kjønn, og gir bare motsatt effekt syns jeg 

Anonymkode: e604c...a2e

Takk for at du forstår! Dette var perfekt ordlagt. 

- TS

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi finnes, TS. Du vet bare ikke at vi er skeive, fordi vi ikke viser det på noe vis. 

Stemmer. En av årsakene til at homofile har kledd seg litt spesielt og oppført seg spesielt er nok også for å signalisere at de er homofile og dermed lettere kunne finne partner og likesinnede. 

Anonymkode: a7eab...624

• Liker 1
Skrevet

Dette er et viktig perspektiv i Pride-debatten som trenger å få mer fokus. Har hørt om flere i LGBT+ miljøet som føler seg fremmedgjort under Pride-markeringen fordi det under f.eks. under paraden blir så stort fokus på det outrerte, på drag, på sex, som ikke alle føler representerer dem selv. De ønsker bare å kunne elske den de vil uavhengig av kjønn.

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er ganske merkelig at det å være homofil innebærer så mye annet enn hvem man tiltrekkes av. Homofil stil, homofil væremåte osv.

Hvorfor ikke være mer som folk flest (som naturligvis kan variere mye)? Hvorfor er det slik at man gjerne kan se at en person er homofil uten at vedkommende viser det med kyss, holder hender osv? 

Jeg hadde en diskusjon med stemoren min for noen år siden og sa til henne at det ikke ville vært så vanskelig å plukke ut homofile personer, om man for eksempel gikk opp og ned Karl Johan og for eksempel skulle finne 100 homofile gutter/menn uten at de kysser, holder hender osv, at jeg ville klart å plukke ut mange homofile i mitt utvalg, men det var hun uenig i. Jeg vet ikke hvor mange jeg ville klart, men over halvparten av de 100 ville vært homofile i det minste. Å plukke ut lesbiske er litt vanskeligere, men ville nok klart meg helt ok på å plukke ut noen blant de man møter på.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bra at du opplever det som at dere er likestilte, men i praksis er det jo ikke alle som opplever det slik. Alle de som ikke tør å leie sin likekjønnede kjæreste på gata av frykt for å bli trakassert 😕 Så virker som om det er et stykke igjen å gå. Eller snarere, at det er viktig å forhindre at ting sklir tilbake i feil retning. 

Men skjønner at du er frustrert, sånn over-the-top glitter og regnbuer er vel ikke for alle og det er dumt at mange som deg da mangler et alternativt miljø.

Anonymkode: b11d2...d5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bra at du opplever det som at dere er likestilte, men i praksis er det jo ikke alle som opplever det slik. Alle de som ikke tør å leie sin likekjønnede kjæreste på gata av frykt for å bli trakassert 😕 Så virker som om det er et stykke igjen å gå. Eller snarere, at det er viktig å forhindre at ting sklir tilbake i feil retning. 

Men skjønner at du er frustrert, sånn over-the-top glitter og regnbuer er vel ikke for alle og det er dumt at mange som deg da mangler et alternativt miljø.

"Eller snarere, at det er viktig å forhindre at ting sklir tilbake i feil retning." 

En av de viktigste tingene vi kan gjøre for å forhindre at ting sklir tilbake i feil retning er å tone ned alt Pride-kaoset, separere LGB og T og faktisk rette kritikk til religioner og kulturer der homofobi er en del av deres verdisyn.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gå på Tinder og kryss av at du søker kvinner. Enkelt. Joda, valgmulighetene er mindre, men det er fordi 10% av befolkningen er homofile. 

Bortsett fra det: ikke et godt utgangspunkt å pisse på Pride-bevegelsen innledningsvis. Bare et godt tips 🙂 

Jeg kjenner flere homofile par som er helt vanlige, noen er konservative, flere er gift med barn. Men alle måtte flagge litt i starten for å ikke ekskluderes fra fellesskapet. Husk at homofili var forbudt for 40 år siden. Pride-kampen er fremdeles viktig, det er jo fremdeles sånn at mange hater hva DU er. 

Anonymkode: af947...432

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gå på Tinder og kryss av at du søker kvinner. Enkelt. Joda, valgmulighetene er mindre, men det er fordi 10% av befolkningen er homofile. 

Bortsett fra det: ikke et godt utgangspunkt å pisse på Pride-bevegelsen innledningsvis. Bare et godt tips 🙂 

Jeg kjenner flere homofile par som er helt vanlige, noen er konservative, flere er gift med barn. Men alle måtte flagge litt i starten for å ikke ekskluderes fra fellesskapet. Husk at homofili var forbudt for 40 år siden. Pride-kampen er fremdeles viktig, det er jo fremdeles sånn at mange hater hva DU er. 

lol

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

"Eller snarere, at det er viktig å forhindre at ting sklir tilbake i feil retning." 

En av de viktigste tingene vi kan gjøre for å forhindre at ting sklir tilbake i feil retning er å tone ned alt Pride-kaoset, separere LGB og T og faktisk rette kritikk til religioner og kulturer der homofobi er en del av deres verdisyn.

Ikke uenig i det :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

lol

Hva er "lol"? Jo, det er en betydelig prosent av befolkningen som tenker at din naturlige seksualitet er er noe abnormalt eller rett og slett en synd. Så hvorfor ikke heller alliere deg med de som kjemper mot dette? Du sier at "homofile har rettighetene i boks"? Joda, juridisk, men ikke på holdningsnivå. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er "lol"? Jo, det er en betydelig prosent av befolkningen som tenker at din naturlige seksualitet er er noe abnormalt eller rett og slett en synd. Så hvorfor ikke heller alliere deg med de som kjemper mot dette? Du sier at "homofile har rettighetene i boks"? Joda, juridisk, men ikke på holdningsnivå. 

Og hvor befinner den befolkningen for det meste seg? Protip: Ikke her i norden. Det befinner seg gjerne lenger sør-øst, men det blir stadig flere av dem oppi her.

Og nei, jeg vil ikke alliere meg med FRI (og Pride generelt) fordi måten de tar den kampen på er bare helt latterlig. Se hva som nettopp ble vedtatt i USA. Ja, hvordan kunne dette noen gang skje? Hvis Pride hadde lagd et mindre sirkus og hatt mindre militante og mindre urimelige holdninger til kjønnsidentitet så ville dette aldri ha skjedd. Jeg mener det. Det ville aldri ha skjedd, men se hvordan vi sklir bakover, spesielt på grunn av at vi må grupperes med transkjønnede og andre med alternative kjønnsidentiteter. Skadeomfanget av det kan observeres rett fremfor nesetippen din, men folk som deg vil bare stikke hodet ned i sanden og late som om at FRI og Pride aldri skal kritiseres. Til og med moderat kritikk skal skytes ned.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk ts! Det er godt å se at flere har begynt å si ifra. Jeg har sagt lenge at jeg ikke støtter dette pride opplegget og hvordan det har blitt de siste årene og at jeg ikke vil bli assosiert med det. Har aldri deltatt fordi det aldri har vært interessant, rett og slett. Men de siste årene synes har jeg også blitt drittlei av det. Har aldri syntes at Pride har hatt noe med meg å gjøre, fordi jeg vokste opp på 90 og tidlig 2000-tallet ,da lærte man at homofili var akseptert. Har mest lyst til å bli en eremitt på en seter på fjellet med kyr og geiter 😊 Jeg har ingenting å gjøre i Oslo,i pride, foreninger osv...

Ofte gjør de som er en del av miljøet mye ut av seg. Jeg skjønner heller ikke dette med grønt hår og piercing i nesa. Men egentlig har jeg inntrykk av at det ikke er sånn flertallet ser ut. Det gjelder åpenbart de som vil ha oppmerksomhet. Og de er ikke så inkluderende som de liker å påstå at de er. Tvert i mot. Vi som liksom ikke er lesbiske eller homofile nok , blir fryst ut. Jeg har den erfaringen.

Jeg synes også det er rart at skeive ikke vil høre på andre skeives meninger, men heller prøver å late som at det ikke eksisterer. Det er aktivistene. Aktivistene har dratt pride så langt,at for meg virker nå heterofile mere aksepterende, støttende og inkluderende. Det er nesten ironisk at de skjønner dette bedre enn flere skeive. I løpet av mitt 35 år lange liv, kan jeg telle på en hånd hvor mange heterofile homofober jeg har møtt (og da mener jeg virkelig homofober, ikke de som kan komme med en vits, stille spørsmål eller være skeptiske til hvordan pride har blitt). 

Anonymkode: d2d71...40f

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (10 timer siden):

Dette er et viktig perspektiv i Pride-debatten som trenger å få mer fokus. Har hørt om flere i LGBT+ miljøet som føler seg fremmedgjort under Pride-markeringen fordi det under f.eks. under paraden blir så stort fokus på det outrerte, på drag, på sex, som ikke alle føler representerer dem selv. De ønsker bare å kunne elske den de vil uavhengig av kjønn.

Trenger mer fokus? Det er da innlegg om dette i media hvert eneste år.

Anonymkode: 7de22...9a8

AnonymBruker
Skrevet

det går bra!

Anonymkode: 41050...6c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger mer fokus? Det er da innlegg om dette i media hvert eneste år.

Anonymkode: 7de22...9a8

Det er jeg ikke enig i. Har bare sett noen få. Mange er redde for å si ifra om hva de føler om dette fordi de er redd folk skal tro de «backstabber» sine egne.

Men, det er mye fokus på de som er imot Pride generelt, som tenner på flagg og vil frita barna sine fra undervisning om Pride i skole og bhg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...