Gå til innhold

Viktig! Dere som har vært vitne eller opplevd selv delirium tremens!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere fortelle meg hvordan dette var selv eller pårørende som har vært vitne? 

Dette er viktig og alvorlig😣 
Mannen min hadde dette en gang med GTK anfall på avrusning, men jeg fikk ikke sett det verste. 
Han er ekstremt svett i kveld og har vært en jojo psykisk. En periode der øynene gikk i kryss og han bablet. Altså skjelte. Han virker paranoid også og med merkelige forslag om at jeg burde begynne å date andre og slike ting. Kan det være en begynnende sjalusi paranoia eller er det også vanlig i delir? 
Skulle ut med hunden og tok med solkrem og da lurte han også på om jeg skulle på date. Noen perioder med stor fiendtlighet. Siste del av kvelden har har bare sovet i flere timer i strekk og er gjennom svett. 

Anonymkode: b57da...427

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var vitne til en utenfor lokalbutikken en gang. Han hylte og brølte uten stopp, hadde åpenbare vrangforestillinger.

Anonymkode: 2f40b...192

AnonymBruker
Skrevet

Vil også nevne han sidt gang ikke så fluer om følte ting krøp på kroppen. 
Det var visse vrangforestillinger, men fremmede hadde ikke oppdaget dette like godt. Ingen leger forsto hva galt det var før han havnet på akuttrusnottak.

AnonymBruker
Skrevet

Ringe legevakt?

Anonymkode: 9eeb1...e69

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som mannen din trenger helsehjelp syns jeg, uten å være ekspert 

• Liker 3
Skrevet

Ville ringt lege. Men har han nylig bråstoppet med alkohol? Piller?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er GTK??

Anonymkode: cca05...e23

AnonymBruker
Skrevet

Delerium - delir? 
Min far fikk delir etter et hjerneslag, da ble han satt på mye medisiner og klikker helt. Trodde han var fanget, kidnappet og det som verre var. Helt grusomt 

Anonymkode: 2a45c...1d5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er GTK??

GTK det mest alvorlige krampeanfallet. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Delerium - delir? 
Min far fikk delir etter et hjerneslag, da ble han satt på mye medisiner og klikker helt. Trodde han var fanget, kidnappet og det som verre var. Helt grusomt 

Anonymkode: 2a45c...1d5

Ja skrivefeil i overskrift. Delir er det samme som delirium tremens.
Man har 3 stadier på astinsenser og delirium tremens er det mest alvorlige. Som din far kan også man få dette feks dette etter operasjoner og medisiner. 

AnonymBruker
Skrevet

Så langt i dag er han helt normal. 

Følger nøye med og har spurt han om både alkohol og piller, men nekter for det. Han nekter også at jeg skulle ringe medisinsk hjelp i går. 
Blir det vedvarende og alvorlig ringer jeg selvsagt. 
Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så langt i dag er han helt normal. 

Følger nøye med og har spurt han om både alkohol og piller, men nekter for det. Han nekter også at jeg skulle ringe medisinsk hjelp i går. 
Blir det vedvarende og alvorlig ringer jeg selvsagt. 
Ts

No er det nok ikkje han som skal ta det valget! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Akutt delir gjør jo at pas ikke er tilregnelig. Han kan da bli tatt inn med makt av politiet dersom pårørende finner dette nødvendig. Etter hva du skrev er det ikke forsvarlig hverken for deg eller din mann å være i hjemmet uten legetilsyn. Han trenger hjelp og han var tilsynelatende ikke i stand til å ta dette valget i går. Dersom han ikke får hjelp kan han jo gå inn i en psykose, om han allerede ikke er inni en akutt psykose, og dette er medisinsk personell som skal hjelpe deg med. Du gjør ikke han eller deg en tjeneste ved å bli hjemme og ikke be om hjelp. 
Ring legevakt og be om hjelp. 

Anonymkode: 5f2ba...597

• Liker 2
Skrevet

Har sett dette på jobb som sykepleier på avrusing. Det er farlig, da det kan oppstå livstruende krampeanfall. Så når en pasient viser tegn på kraftige abstinenser er det viktig med overvåking og medisinering. De verste tilfellene må behandles på sykehus. Det er typisk at disse personene babler usammenhengende om uforståelige ting, er engstelige, rastløse, motorisk urolige og fikler med ting som ikke er der, feks tilsynelatende drar i snorer i luften eller vifter bort noe som de ser som ikke er der. Og de kan ha masse synshallusinasjoner, ofte insekter eller lilleputter. De kan få voldsomme svingninger i humøret, noen kan sitte og mumle og le, de kan bli aggressive og komme med meningsløse beskyldninger osv. 

Det som er viktig å vite er at når mannen din tidligere har hatt gtk-anfall, så er sannsynligheten for at det kan skje igjen sterkt forhøyet og man bør ikke kutte ut alkohol på egen hånd uten at det er med hjelp av helsepersonell med kompetanse. Du bør egentlig rådføre deg med legevakten og få han innlagt på avrusing der han kan bli ivaretatt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
tøydokka skrev (15 minutter siden):

Har sett dette på jobb som sykepleier på avrusing. Det er farlig, da det kan oppstå livstruende krampeanfall. Så når en pasient viser tegn på kraftige abstinenser er det viktig med overvåking og medisinering. De verste tilfellene må behandles på sykehus. Det er typisk at disse personene babler usammenhengende om uforståelige ting, er engstelige, rastløse, motorisk urolige og fikler med ting som ikke er der, feks tilsynelatende drar i snorer i luften eller vifter bort noe som de ser som ikke er der. Og de kan ha masse synshallusinasjoner, ofte insekter eller lilleputter. De kan få voldsomme svingninger i humøret, noen kan sitte og mumle og le, de kan bli aggressive og komme med meningsløse beskyldninger osv. 

Det som er viktig å vite er at når mannen din tidligere har hatt gtk-anfall, så er sannsynligheten for at det kan skje igjen sterkt forhøyet og man bør ikke kutte ut alkohol på egen hånd uten at det er med hjelp av helsepersonell med kompetanse. Du bør egentlig rådføre deg med legevakten og få han innlagt på avrusing der han kan bli ivaretatt.

Hei, takk for svar! Men han er helt normal nå. Da gjør de ingenting. 

Sist runde måtte det en måned til før han kom på akutt avrusning. Ingen leger forsto hva dette var men nå er dette et komplekst sykdsombilde med andre sykdommer som leger ble forvirret av og tegnene hans var ikke klassiske nok til å skille hva som var hva.
Han var inn og ut av en blanding av ulike tilstander så normal i løpet av en dag. Så fordi dette pendlet sist og ikke var en vedvarende tilstand med de klassiske symptomene mente de jeg overdrev. jeg tror selv det dreide seg om både delir da men også psykose som var utløst av rus.Han hadde også mani sist som pendlet. Oppstemthet som ikke var normalt etter forholdene. Han kunne være fiendtlig så plutselig kjærlig. Det var også tvangstanker, men ikke bisarre ting. For andre som ikke kjenner han kunne de trodd på historiene, men jeg visste jo. Det var også forvirring, hukommelsessvikt og uansvarlig atferd. Plutselig var har helt vekk og bare sov. 
 Tvang var helt uaktuelt sist selv om jeg ba om det. Det var ikke fare nok for liv og helse selv om jeg sto på mitt.
Jeg hentet også politi en dag når han nektet hjelp. De sendte han ut eller han skrev seg selv ut så og si hele tiden så jeg ble sittende med han som en pleier 24 timer i døgnet. 

Jeg skjønner innlegget mitt ikke var lett å forstå for han er altså ikke i dette nå, men jeg er altså redd han kan være i en begynnende fase igjen som sist. Kjente igjen noen tegn i går, men det er for diffust til at leger tar dette seriøst nå.

Skjer det igjen tar jeg selvsagt kontakt med legevakt. De på akutt rus ble også sjokkert når han fikk anfallet. Han hadde ingen kryp eller av de andre tegnene før det plutselig skjedde der. De så faktisk på han som et lettere tilfelle inntil der skjedde.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det er ubehagelig å ta kontakt og bli avvist fordi du har opplevd å bli avvist før. Men jeg tror faktisk det er bedre å ta kontakt og kanskje bli avvist noen av gangene eller få mindre hjelp enn du ønsker deg enn at han ikke får hjelp han trenger.

Anonymkode: 7507d...e62

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei, takk for svar! Men han er helt normal nå. Da gjør de ingenting. 

Sist runde måtte det en måned til før han kom på akutt avrusning. Ingen leger forsto hva dette var men nå er dette et komplekst sykdsombilde med andre sykdommer som leger ble forvirret av og tegnene hans var ikke klassiske nok til å skille hva som var hva.
Han var inn og ut av en blanding av ulike tilstander så normal i løpet av en dag. Så fordi dette pendlet sist og ikke var en vedvarende tilstand med de klassiske symptomene mente de jeg overdrev. jeg tror selv det dreide seg om både delir da men også psykose som var utløst av rus.Han hadde også mani sist som pendlet. Oppstemthet som ikke var normalt etter forholdene. Han kunne være fiendtlig så plutselig kjærlig. Det var også tvangstanker, men ikke bisarre ting. For andre som ikke kjenner han kunne de trodd på historiene, men jeg visste jo. Det var også forvirring, hukommelsessvikt og uansvarlig atferd. Plutselig var har helt vekk og bare sov. 
 Tvang var helt uaktuelt sist selv om jeg ba om det. Det var ikke fare nok for liv og helse selv om jeg sto på mitt.
Jeg hentet også politi en dag når han nektet hjelp. De sendte han ut eller han skrev seg selv ut så og si hele tiden så jeg ble sittende med han som en pleier 24 timer i døgnet. 

Jeg skjønner innlegget mitt ikke var lett å forstå for han er altså ikke i dette nå, men jeg er altså redd han kan være i en begynnende fase igjen som sist. Kjente igjen noen tegn i går, men det er for diffust til at leger tar dette seriøst nå.

Skjer det igjen tar jeg selvsagt kontakt med legevakt. De på akutt rus ble også sjokkert når han fikk anfallet. Han hadde ingen kryp eller av de andre tegnene før det plutselig skjedde der. De så faktisk på han som et lettere tilfelle inntil der skjedde.

Skadene på kroppen etter langvarig alkoholmisbruk er komplekse.  Og det kan være vanskelig å tolke hva som er abstinenser, hva som er somatiske lidelser og hva som er rusutløst psykose eller begynnende demens. Alkohol skader hjernen, nervesystemet og alle organene i kroppen som vi trenger for å fungere. Jeg synes det er trist at tvangsparagrafen 10.2 sjeldent blir brukt på de som drikker seg ihjel. Tvang er ikke en kvikk fiks, men det gir pasienten 3 måneder til å tørke opp og få mulighet til å tenke klart. Noe som en alkoholiker i aktiv rus eller abstinens rett og slett ikke klarer.

• Nyttig 3
Skrevet

Men en annen ting: du har sikkert vurdert mange ganger om du orker mer. Det er ingen skam i å si at nå er det nok og gå. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde delirium tremens for noen år siden når jeg bråsluttet å drikke etter å ha blitt syk. Gikk fra årevis med daglig inntak av 1-2 liter sprit til 0. Det begynte med uro, sterk angst, svetting, hjertebank, kramper i beina, ufrivillige muskelrykninger, oppkast/brekninger.

Etter ca et døgn begynte jeg å høre stemmer som åpenbart ikke var der. Ble egentlig ikke redd, for skjønte at det ikke var ekte. Etter enda flere timer så jeg skikkelsen mange andre også rapporterer å ha sett, the hat man. Kullsvart skikkelse med hatt som står i døråpningen å ser på meg. Ble borte når jeg gikk mot han. Når jeg snur meg mot senga igjen ser jeg avtrykk etter noen som går på senga. Ser ingen skikkelser, men ser madrassen gir etter som om noen går på den. 

Den episoden freaka meg ut så mye at jeg stakk fra huset å ringte 113. De hadde ingen å sende så måtte komme meg til legevakta selv, så endte med at en kamerat kjørte meg.

På legevakta målte de hvile pulsen til 189. Blodtrykket 220/130. Ble lagt inn på intensivavdelingen i 10 dager, lå deretter 13 dager på sengepost. Hadde leversvikt og manglet alt som finnes av vitaminer/mineraler. 
Har ikke mange minner fra tiden jeg lå på intensiven, men husker det var ei sykepleier der å plaga meg hver time i starten å stilte de samme spørsmålene om og om igjen. Ciwa-ar scoring fant jeg ut i ettertid at det var. Venter i dag på levertransplantasjon.

Så ja. Anbefales ikke.

Anonymkode: d2c68...4e7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg opplevde delirium tremens for noen år siden når jeg bråsluttet å drikke etter å ha blitt syk. Gikk fra årevis med daglig inntak av 1-2 liter sprit til 0. Det begynte med uro, sterk angst, svetting, hjertebank, kramper i beina, ufrivillige muskelrykninger, oppkast/brekninger.

Etter ca et døgn begynte jeg å høre stemmer som åpenbart ikke var der. Ble egentlig ikke redd, for skjønte at det ikke var ekte. Etter enda flere timer så jeg skikkelsen mange andre også rapporterer å ha sett, the hat man. Kullsvart skikkelse med hatt som står i døråpningen å ser på meg. Ble borte når jeg gikk mot han. Når jeg snur meg mot senga igjen ser jeg avtrykk etter noen som går på senga. Ser ingen skikkelser, men ser madrassen gir etter som om noen går på den. 

Den episoden freaka meg ut så mye at jeg stakk fra huset å ringte 113. De hadde ingen å sende så måtte komme meg til legevakta selv, så endte med at en kamerat kjørte meg.

På legevakta målte de hvile pulsen til 189. Blodtrykket 220/130. Ble lagt inn på intensivavdelingen i 10 dager, lå deretter 13 dager på sengepost. Hadde leversvikt og manglet alt som finnes av vitaminer/mineraler. 
Har ikke mange minner fra tiden jeg lå på intensiven, men husker det var ei sykepleier der å plaga meg hver time i starten å stilte de samme spørsmålene om og om igjen. Ciwa-ar scoring fant jeg ut i ettertid at det var. Venter i dag på levertransplantasjon.

Så ja. Anbefales ikke.

Anonymkode: d2c68...4e7

Takk for personlig svar! Syns illusjonen om mannen med hatten var interessant. Mener han har sagt dette for flere år siden. Det var trist å høre om skadene dine. Mannen har skjult drikkingen så jeg har oppdaget ikke dette før de medisinske tegnene kom dessverre. Om jeg kunne stoppet dette er nok mindre sannsynlig. Man må ville det selv. Er det noe du vil anbefale han og jeg kan gjøre nå? Han sier han vil på behandling og venter på det, men jeg lever i full angst hver dag at det skal komme en ny runde.  Det var så skremmende sist. Skjønner også han innerst inne har det veldig vondt å har nok roet angst og sorg med alkohol lenge.
Levde du med noen når du drakk som verst, var det noe du ble trigget av på en negativ måte ? 

AnonymBruker
Skrevet
tøydokka skrev (8 timer siden):

Må de ikke ha B6 intravenøs? 

Anonymkode: 4f1a4...ebf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...