Gå til innhold

Rugeboken

bizzy

Anbefalte innlegg

Madden: Blir mye nytt utstyr ja! Kanskje jeg burde slenge meg en tur innom Finn og få lagt ut vognene til Jørgen.. Har jo ikke bruk for to enkeltvogner lenger :ler: Understellet til tvillingvognen står faktisk midt i stua i dag :dåne: Måtte bare ta den frem og slå den litt opp og ned i går :ler: Hodet ser bra ut på lillemannen og vi håper det fortsetter slik, alle leger og jordmødre er i allefall veldig optimistiske!! Må jo innrømme at jeg alltid har vært fasinert av tvillinger og har flere ganger tenkt tanken; hmm, det hadde nok vært gøy :ler: Men hadde aldri trodd det skulle skje oss!

Pasha: :ler: He he, gikk nitten dager over sist, så fikk liksom min dose langt svangerskap den gangen ;) Men de må for alldel holde seg på plass til de er ferdige :Nikke: Er bare så innmari utålmodig etter å møte de :hjerte: :hjerte: Blir nok tungt på slutten ja, begynner jo å kjenne det allerede og nå er det ca 1800 gram bebier der inne! 7000gram, :sjokk: Nei det tror jeg ikke jeg vil tenke på en gang!

Knøttet: Ja vi har feiret gode nyheter vi ;) Var nok litt egoistisk også når jeg lagde kake til snekkerene :sjenert: Lagde dobbelt opp slik at det har blitt kake på meg og mannen hver kveld også :sikle: Når det gjelder bil har vi vel nesten bestemt oss for en Ford S-max, men kommer til å beholde Passaten i et års tid til tenker jeg. Hvis vi ikke vinner stort i lotto i morgen da :tommelsmil:

------------------------------------------------------------

24+0 i følge leger og jordmor på SSA, selv om de på riksen følger mensterminen som sier 24+5 :klø: Jaja, jeg sier meg enig med de på riksen jeg og forholder meg til 24+5!!!

Først var jeg inne hos jordmor å snakket litt om hvordan det går, spesielt psykisk pga komplikasjonene til lillemann. Følte nesten at jeg tar det altfor bra... Vi er forberedt og gleder oss til å møte de, og tar ting som de kommer, har jo uansett rukket å knytte oss veldig til begge to! Håper selvfølgelig at han ikke skal få noe plager, men er også klar over at realiteten kan bli en helt annen. Uansett vi har muligheten til å legge til rette for det som måtte komme. Huff nesten dårlig samvittighet for at jeg ikke er veldig lei meg og deppa :sjenert:

Men over til selve undersøkelsen;

Hun målte magen, og tok bakterieprøve både fra kjeden og rektum :overrasket: Visste ikke at man skulle det jeg... ikke det mest behagelige jeg har vært med på, men egentlig greit å ha sluppet å grue seg ;)

Dagens mål:

vekt: +10kg

Ødemer: 0

Fosterlyd: lillemann: 146, lillemor: 142

SF-mål: 30cm (tilsvarer 33 uker sist)

Lillemor sine tall:

BPD:58mm

MAD:61mm

FL: ikke målt (mener å huske at det ble målt til 45mm på riksen for en uke siden)

Lillemann sine tall:

BPD:62mm

MAD:60mm

FL: Ikke målt ( ble målt til 4.0 på riksen)

Også fikk jeg med noen bilder av supernurkene mine :hjerter: Skal se om jeg ikke får lagt de inn etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:vinke:

Må være lov å ha litt baktanker med å lage kake, det er uansett veldig snilt gjort! ;)

:hoppe: Legg ut bilder av tvillingene! :duskedame:

God helg og god påskeferie! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knøttet: Skal legge ut bilder av tvillingene, er bare litt treig ;)

Har hatt helt fantastisk vær i helgen og de siste dagene, blå himmel, sol og endel plussgrader! Kan ikke ha det bedre :sol: Mandag kveld fikk vi besøk av svigers som blir til i morgen. Litt slitsomt faktisk... Men det går med på at jeg og svigers er veldig forskjellige :fnise: Ikke noe galt med de, snille og greie, men som sagt helt annerledes enn meg og min familie. Litt mer formelt, også er de litt gjestegjester når de er på besøk. Men jeg sitter nå i sofaen jeg og mannen spør om hjelp så da ordner det seg! Til vanlig når de er på besøk varter jeg opp i det vide og brede, men det blir det absolutt ikke noe av for øyeblikket :sjenert:

I går tok vi de med i dyreparken til Jørgens store glede :hoppe: Han løp, hoppet og danset rundt beina våre hele dagen :hjerter_rundt: Jeg lånte rullestol og mannen trillet meg.. Litt småflaut, men eneste måten jeg kunne bli med en hel dag i dyreparken. Har jo fått rullestolpute fra hjelpemiddelsentralen som jeg bruker i bil, på stoler og når jeg skal sitte i sofaen. Akkurat slik som de gamle har for å unngå sittesår :ler: Men god er den! Så da hadde jeg alt jeg trengte! Jørgen syns det var veldig stas med mamma i "vogn" og ville allerhelst trille meg, og da var det morsomste å løpe for deretter å slippe meg. Godt mannen passet på :ler:

I dag har jeg og mannen handlet litt mens Jørgen har kost seg med farmor og farfar, og akkurat nå har mannen tatt med seg farfar på gjesterommet og satt han til å hjelpe med å montere "overskapene" over sengen! Blir deilig å få det ferdig :Nikke:

Ellers så har det jo ikke skjedd så masse, vi bare koser oss! Og i kveld skal jeg og mannen ut å spise helt alene!!! Det blir luksus og sikkert siste gangen på lenge.

Fikk plutselig et lite dilemma i går :sjokkert: Vi har jo ikke plass til to sprinkelsenger på soverommet :sjokkert: Så til helgen blir det måling av rommet for å se om det blir plass dersom vi ommøblerer... Hvis ikke må vi finne på noe alternativt :klø: Har ikke lyst til å flytte vårt soverom ned, liker ikke tanken på at Jørgen skal sove alene på loftet hvis det skulle skje noe *bank i bordet*. Ikke har vi planer om å ta i bruk leiligheten i underetasjen før om halvannet år heller... Når vi gjør det får vi jo fire soverom til, og der ville vi i fått plass til to barnesenger + dobbelseng på det ene rommet. Dersom det ikke lar seg gjøre med to barnesenger på det rommet vi har nå, så får barna ligge der mens vi flytter dobbeltsenga ut på loftstua. Ikke helt slik vi hadde planlagt, men det ordner seg i allefall på et vis! Ikke bare bare å plutselig bli 5, når man forventet å bli 4 :ler:

GOD PÅSKE!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i begynnelsen kan de kanskje dele seng også vel?

:Nikke: Jupp, har planer om å ha de i samme seng helt i starten! Men jeg sitter nå her å tenker fremover, er nok ikke lenge før dåpen er planlagt også :rodme::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjenert: Tror nesten jeg allerede hadde sett for meg en evnt. konfirmasjon for Jørgen da jeg var like langt på vei sist :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke:

:fnise: planlegger laaang tid i forveien, ja! ;) Håper det ordner seg med ommøblering av soverommet da, hvis ikke finner dere sikkert på en eller annen annen smart løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasha: Ingenting overlatt til tilfeldigheter nei :ler: Rart tror følelsen av å være høygravid, ja for den er der så absolutt..., gjør at planleggingen blir gjort litt ekstra tidlig!

Knøttet: Koser meg med planlegging ja ;) Vi finner nok alltids på noe! Blir vi nødt til å flytte ut på loftsstua så kan vi jo våkne og nyte fantastisk utsikt ;) I allefall i teorien, blir nok ikke så mye tid til å ligge å nyte utsikten med tre barn under 3 år :skratte: Det må vi vel kanskje utsette, tja en 10-12 år eller noe i den duren :fnise:

-------------------------

Åhhh, jeg er sliiiiiiiten!!!!!!!!!!! Begynner å bli litt tungt det her, også så masse kynnere. Teit!! Langfredag fikk jeg nok en liten reaksjon på alt styret i påsken, det ble litt som jeg fryktet. Svigers er gjestegjester, jeg forsøkte å bare ta det med ro og slappe av, men klarte det ikke helt :klaske: Ble i ganske dårlig form da de dro, men tenkte ikke noe mer over det. Fredag var jeg dårligere og fikk kynnere så fort jeg satte meg opp. Kynnerene ble værre og da klokken var 14 kom de regelmessig, med tak i ryggen og endret seg ikke selv om jeg la meg, spaserte litt eller satt meg ned. Ringten føden og fikk beskjed om å komme inn med en gang! Mannen var allerede i gang med å grave ut bilen og fikk levert Jørgen hos naboen. Vi kom oss til slutt ut av gårdsplassen, og ut på veien. Langfredag var ikke akkurat dagen å bevege seg ute med bil på sørlandet.... Tenkte det ville være lurt å kjøre e-18 for den var sikkert måkt. Men neida.. Det var den IKKE! Og på de få kilometerene vi skulle kjøre var det to digre grantrær som hadde blåst ned over veien, vi kom så vidt forbi. og det var flere trær som heldigvis var stoppet av strømledningene for hadde de falt i veien hadde vi ikke kommet forbi :overrasket: På sykehuset var det rett inn til sjekk av tvillingene og livmorhalsen. Det så heldigvis bra ut og jeg ble trillet inn på enerom med streng beskjed om å ligge rolig, slappe av og ringe med en gang om jeg følte noen endring. Kjempekoselige jordmødre som stadig vekk kom inn og satt litt sammen med meg! Og ting roet seg ned etter et par timer. På Lørdag fikk jeg selv velge om jeg ville hjem å ligge der eller bli en natt til på sykehuset. Reiste hjem, for på sykehuset er det KJEDELIG!!!! Og har for det meste ligget i ro. Skal ikke mye til før kynnerene kommer tett, så hvis jeg skal holde disse to rampungene inne i magen i 10 uker til så må jeg nok være litt flinkere til å slappe av.. Litt vanskelig, lider nemlig av "skal jo bare"-syndromet :roll: Men nå har jeg lært, og mannen er blitt veldig streng :hjerter:

I dag er det fantastisk vær her! Og jeg kjenner at det hadde vært utrolig deilig med en tur ut, men skal være flink å begrense meg til en tur ut til postkassen. Så skal jeg høre om mannen kan måke litt på terassen slik at jeg har en liten sitteplass ute i solen til i morgen ;)

Ganske låst her i dag også, har lånt bort ekstrabilen til leieboeren, hørte hun absolutt ikke fikk start på bilen i dag tidlig. Så da var det litt godt å kunne hjelpe!

Ellers svangerskapsmessig er jeg nå redd svangerskapsdiabetesen har gjort sitt inntog :sur: Har jo målt blodsukker en gang innimellom og de siste dagene har det nok vært i høyeste laget :( Så da er det vel bare å krype til korset og be om glukosebelastning når jeg er på sykehuset til onsdag. Selv om jeg forhåpentligvis kan regulere det med strikt kosthold så er det greit å ha det i journalen slik at babyene blir sjekket og evnt. får litt ekstra i starten. Det glemte de med jørgen selv om det var dokumentert svangerskapsdiabetes... Så denne gangen kommer både jeg og mannen til å være mer bestemt, og vil jo også vite mer om hva som SKAL gjøres!!! Men forhåpentligvis så blir det en bedre erfaring fra barsel denne gangen :Nikke:

Men nå blodsukkermåling og deretter en kopp te, og om verdien er fin, ett stk mango :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!

Oi, her var det mange sider å lese... Det har jeg ikke gjort, men har i hvert fall skjønt at du har 2 spirer i magen :) Spennende da - så får jeg heller lese meg opp litt etter hvert.

Og gjør som du får beskjed om med å ta det med ro, greit å holde spirene inne bittelitt lenger i hvert fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj, skummel påske du har hatt da! :troest: Godt det gikk bra, og nå må du prøve å være rolig og høre på mannen ;)

Kjedelig med svangerskapsdiabetes, håper ikke du har fått det igjen! Er selv veldig redd for det der, jeg har ikke vært flink til å holde meg unna sukker hittil :sjenert: Men siden det så helt fint ut sist legen sjekket så går det vel fint får jeg håpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Huff, det var ingen kjekk avslutning på påska! Nå håper jeg du overdriver med å slappe av...det MÅ du bare...dessuten - det blir ikke mye tid til avslapning etter at de to skattene kommer!! Du må jo passe på å nyte det mens du kan! ;)

Kjenner godt til den skal-bare-syken...jeg har den så til de grader... :ler:

Svangerskapsdiabetes er kjipe greier..jeg utviklet det på slutten av graviditeten - var ikke så veldig høye verdier - akkurat over grenseverdien! Det kan jo komme uansett hvor mye en passer på inntaket sitt - ikke så mye å gjøre med det alltid! Jeg passet iallefall veldig nøye på - uten at det hjalp noe...

Håper du klarer å holde det i sjakk!!

Stor :klem: sendes din vei!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veumjenta: :klemmer: Heisann! koselig med nye ansikt i boken! Masse sider ja.. Har visst hengt på kg en stund :fnise: Skal ta det med ro ja :Nikke:

Knøttet: :klemmer: Prøver så godt jeg kan å slappe av... Men er så fort gjort å bare skulle fikse litt her og litt der :sjenert: Men jeg er flink altså, veldig flink til meg å være, for nå er det jo helt nødvendig! Er nok arvelig belastet med svangerskapsdiabetes så selv om jeg har vært flink til å holde et godt kosthold så kommer det igjen. Kjipt!

Madden: :klemmer: Var ikke akkurat drømmeavslutningen på påska nei... Men jeg føler at det eneste jeg gjør er å slappe av! Savner å gå turer, herje med jørgen og bare kose meg! Det kan ofte være deilig å bare ligge på sofaen, men når man må så er det ubeskrivelig kjedelig!!!! Har ikke tenkt på det slik du skriver, men burde nok benytte tiden til å nyte stillhet og avslappning nå, for om 10-12 ukers tid så er vel det et tilbakelagt kapittel :ler: Klarte å holde det nogenlunde i sjakk sist gang, slapp i allefall insulin, så da håper jeg at jeg klarer det denne gangen også :Nikke: Har jo levd nesten som om jeg har hatt det hele svangerskapet, men regnet ikke med å unnslippe uansett, har ikke den beste familiesituasjonen å vise til når det gjelder diabetes.. Ganske så arvelig belastet.

-----

Mannen og Jørgen hentet meg etter henting i barnehagen i dag, så dro vi på Bohus (jippi, en tur ut av huset :ler: ) Skulle kjøpe hylle til Jørgen sitt rom, og jeg gledet meg til å få ryddet litt i lekene i morgen. Men neida... den hyllen vi skal ha hadde de selvfølgelig ikke inne :sur: Men vi har bestillt så skulle de ringe når og hvis????? HVIS??????? de fikk den inn igjen :roll: Ble litt irritert må jeg innrømme, godt at jeg hadde funnet meg en god lenestol mens gutta tittet og ordnet med bestilling, tror jeg hadde vært litt amper om det var jeg som stod der og fikk den beskjeden!! Dette var et kampanjetilbud som varer ut uken, også har de faktisk ikke hatt produktet inne i det hele tatt! De hadde visst en hylle i bestilling som skulle vært inne for to uker siden, men som de ikke hadde fått. Jaja, vi krysser fingrene for at den kommer snart slik at vi kan hente den! Hadde nemlig passet veldig bra på barnerommet! Har vel kanskje litt kort lunte for tiden :sjenert: Mannen påstår at lunta er ikke eksisterende, og erstattet av tørrkrutt - skjønner absolutt ikke hva han mener :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madden

:ler: Akkurat den beskrivelsen kjenner jeg meg VEEEEELDIG godt igjen i! Jeg hadde ikke-eksisterende lunte på slutten - og kunne finne på å eksplodere over ting mannen mente var bagateller...heldigvis klarte jeg å kontrollere sinnet mitt og ikke skjelle ut noen, men jeg skal love deg at det var mange ekspeditører og butikkansatte som ble beskrevet i mindre flatterende ordelag i Madden-bilen etter butikkbesøk på den tiden! :fnise: Hormonene er jo ikke helt i balanse om man kan si det litt pent! :ler:

Flott at du passer godt på og er obs på blodsukkeret ditt! Skal krysse fingre og tær for at du slipper unna med kostholdsregulering denne gangen også! :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madden: :ler: Godt det ikke bare er meg!! Er ikke bare butikkansatte som får i det glatte lag i bilen på vei hjem her nei :sjenert: Jeg har heldigvis et ganske utviklet filter for hva jeg sier til ukjente, men når jeg sitter bak lukkede dører i bilen får de virkelig gjennomgå :flau: Snill som et lam utenpå og helt heks inni :frustrert:

----------------------

Våknet til 20-30 centimeter med ny snø i dag! Hallloooooo hvor ble det av den flotte våren min??? Jeg som gledet meg til å begynne å bruke skjørt og kjoler siden alle graviditetsbuksene mine begynner å bli trange :sjokkert: Magen starter jo helt nede ved skambeinet, og der er det sømmer som ikke er spesielt elastiske på alle buksene mine :klaske: jaja, er jo ikke så mye ute å løper for tiden, så fyrer i peisen og har skjørt og kjole inne jeg! Så får jeg heller dra på meg buksene når vi skal ut.

Jørgen våknet av mareritt kl 05.47 i dag tidlig, mannen hentet og roet og de to sov så søtt videre :hjerter: Men når jeg først har våknet om morgenen, nei da er det ingen vei tilbake :( Hjelper ikke at jeg la meg sent i går. Får nok heller ta en halvtime eller to før jeg reiser til jordmor kl.13.30! Skulle vel egentlig ha avbestillt den timen, siden jeg jo får all oppfølgning på sykehuset, men har litt lyst til å stikke innom å hilse på. Og ikke minst titte på helsestasjonen siden det for oss er et helt nytt sted. Mannen har gravd frem bilen for meg også gitt! Supern min :rødme:

Ekkel detalj forresten.... Ikke lett å ta urinprøve med gigamage! Sikte i blinde er ikke lett :fnise: Mannen og Jørgen var selvfølgelig på badet samtidig og holdt på å le seg ihjel av mine akrobatiske krumspring for å se hva jeg gjorde :fnise: Det gikk nå bra, men lurer på om de kanskje selger større prøveglass på apoteket så slipper man å drive med så veldig presisjonssikting :ler: Hvis ikke kan jo det nesten være en forretningside, urinprøveglass i suppetallerkenvidde :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sur: Langt innlegg bortevekk :frustrert:

Tror jeg sprekker snart.... :gravid: Magen har tatt et skikkelig byks når det gjelder vekst siste uka og det strekker og sprenger godt! Og så er det jo selvfølgelig to små pøbler som når det er på sitt værste absolutt skal sparke hver sin vei, slik at det strekker litt ekstra :roll::hjerter:

Jørgen har fått halsbetennelse og har vært syk siden onsdag kveld stakkar. Andre halsbetennelsen på kort tid, så om han får en til innen kort tid blir vi henvis til øre-nese-hals spesialist. Har gått på antibiotika nå i to dager og vi begynner å se så smått tegn til bedring! Selv om antibiotikaen ikke akkurat er lett å få i ham :roll: Smaker helt forferdelig så jeg kan jo forstå ham, men er litt slitsomt å måtte være så "hard" for å få gitt han den.

I dag var jeg hos jordmor igjen og her er dagens vinner-rekke;

Uke: 27

Vekt: 64 (+11kg)

BT: 100/60

Ødem: 0

Leie: :babygutt: Hode, :babyjente: Sete

Fl/min: :babygutt: 148, :babyjente: 140

Urin: Glukose 3+ (sv. diabetes her kommer jeg...)

SF mål: 31cm (Tilsvarer uke 35 sist, men da var jo også magen i nedre del av det grønne feltet)

--------------------------------------------------------------------------------------------

Skal tilbake for ny sjekk om 2 uker og 3 dager, da er det både jordmor og lege med ultralyd! Det er også ny sjekk på riksen fredag om to uker, blir spennende!!!

Men nå tror jeg at jeg skal finne sengen selv om mannen fremdeles forsøker å legge Jørgen, som våknet kl.21 full i feber :( Vi gav han en paracet og tenkte at han kom til å sovne igjen... Det var helt feil! Feberen sank og han ble helt i hundre, skulle nesten tro vi hadde gitt ham speed :roll: Lekte og koste seg på gulvet, pratet som en foss, sang og trallet frem til 23.40. Litt søtt, men også litt slitsomt :ler: Kvelden er liksom til for alenetid for de voksne, men med syke barn blir det litt unntakstilstand på det meste ;) Men merker at jeg nok egentlig skulle ha lagt meg ved 22 tiden :tunge1:

Men nå skal jeg sove godt forhåpentligvis helt til i morgen tidlig :tommelsmil:

Natta :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kanskje du kunne fått sånne beger de har på sykehuset?

sånne de fester langs kanten på doen?

(brukes også som spykopper og til å legge ting i under fødsel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje du kunne fått sånne beger de har på sykehuset?

sånne de fester langs kanten på doen?

(brukes også som spykopper og til å legge ting i under fødsel)

:ler: Det hadde vært noe :Nikke: Men øvelse gjør mester, så håper jeg snart får teken på å sikte i blinde! Truet mannen med at han måtte hjelpe meg, men der gikk visst grensen :fnise:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

I dag har vi vært en liten tur i byen og kjøpt bursdag/ny jobb gave til en venninne! Og ikke minst en tur innom HM og kjøpt større graviditetsklær til meg, kan ikke lenger handle i str s, må opp i m for å få magen nedi buksene. Ble en kjole, en treningsbukse for hjemmebruk, to strømpebukser, en kjole og tre singleter som jeg er helt avhengig av siden mammagenserene mine begynner å skli opp over navlen :roll: Men etter å ha vært på en kunstbutikk og gått alle de 300 metrene til hm måtte jeg kapiitulere å finne meg en benk, mens mannen betalte varene :dåne: Har såååå lyst på bedre form :sur: Vi spiste lunsj på kafe, mannen kjørte meg hjem igjen og han og Jørgen dro på byggern for å plukke ut dører, panel og gulv til garasjen (gulv på garasjeloftet altså...)

Jørgen er feberfri og mye bedre i dag, men vil ikke spise... Ikke så veldig rart for da jeg fikk han til å gape for å vise meg munnen så er det nesten ingen passasje forbi mandlene :overrasket: Det er de største mandlene jeg har sett så langt! Stakkar liten! Så når de er ferdig hos byggern skal de på obs å kjøpe rett i koppen supper og litt seigmenn (en seigmann i premie etter vellykket medisininntak hos Jørgen).

Føler meg egentlig ganske så ufiks i den nye buksen min, men du og du så deilig!! Endelig noe som ikke strammer og gnager på nederste del av magen :hoppe: Ikke akkurat en bekledning som gjør seg utenfor huset, men inne i min egen hule kommer jeg nok til å bruke den masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Innom og oppdaterer meg!

Jeg slet med urinprøver på slutten, så jeg kan bare tenke meg hvordan du har det :ler: Og vil ikke mannen hjelpe til? Hva er det for noe tull da? ;) Tror ikke min ville likt det heller gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og verre blir det vel :ler:

Er det forresten bestemt om du skal ha ks, eller vanlig fødsel? med tanke på lillegutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...