Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på sosialstønad, og får dermed veldig lite penger å leve for. Sist jeg søkte ny støtte fra sosialen så leverte jeg inn nyeste selvangivelsen og der står det jo at jeg har jobbet noen måneder året før, dermed grunnlag til feriepenger. Nav har ikke sagt noe på det, så jeg trodde jeg hadde rett på feriepenger itillegg. Når jeg mottok disse så har jeg ordnet litt billetter til barna til fornøyelsespark så de får en opplevelse. Det er jo ikke snakk om veldig mye penger, men noen tusenlapper. Har jeg egentlig ikke rett på alle sosialpengene mine denne måneden da? Hva gjør jeg nå, for jeg har jo brukt dem og må jo ha stønaden å leve for. 

Kan nav finne ut av dette? Jeg er ferdig med sosialhjelp neste måned for da begynner jeg å jobbe. 

Anonymkode: 3ff8c...4df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså at jeg får siste utbetaling neste måned fra dem.

AnonymBruker
Skrevet

Du må neste snakke med Nav om dette. De vil nok få opplysning om at du har mottatt feriepenger. Selv om du starter og jobbe så tar det jo litt tid før økonomien stabiliserer seg så det kan være greit og ha penger i bakhånd. Forstår du vil gjøre noe kjekt for barna men pengene burde du nok hatt som en buffer til du kom deg ovenpå økonomisk, det tar tid. 

Anonymkode: 8bc44...d95

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må neste snakke med Nav om dette. De vil nok få opplysning om at du har mottatt feriepenger. Selv om du starter og jobbe så tar det jo litt tid før økonomien stabiliserer seg så det kan være greit og ha penger i bakhånd. Forstår du vil gjøre noe kjekt for barna men pengene burde du nok hatt som en buffer til du kom deg ovenpå økonomisk, det tar tid. 

Anonymkode: 8bc44...d95

Ok, hvordan finner de ut av det da når jeg ikke søker på nytt? Jeg trodde det var greit når de ikke har sagt noe om det. Jeg trodde de skjønte at jeg fikk feriepenger for de 4 månedene jeg jobbet ifjor som det er opplyst om i selvangivelsen.

Jeg skjønner det, men jeg ville gi noe til barna for en gangs skyld. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal uansett ha sosialstønad, men hvis de skulle trukket av feriepengene så skulle jeg bare evt hatt utbetalt halvparten. Men jeg skjønner ikke, hvorfor spurte de ikke om dette sånn som de gjør når de ser om man evt får penger tilgode på skatten på selvangivelsen? For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke noe av dette. Jeg var så glad for å kunne ta med barna på noe, nå er jeg bare bekymret. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringer nav på mandag, så får jeg vel tilbakebetale med en gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Det går an å søke om å få litt ekstra støtte på sosialstønad til enkle ferieopplevelser, især om en har barn.

Så feriepenger for 4 måneder blir vel neppe så veldig mange tusenlapper.

Men tror kravet er at en har stått på sosialstønad i 6 måneder før…? Mer enn litt usikker her altså.

Men utgangspunktet er jo at all inntekt, pengegaver, gevinster osv skal trekkes fra sosialstønad.

Anonymkode: 7f32d...684

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men tror dere de blir sure når jeg sier ifra med en gang på mandag? Fikk sosialstønad idag, så har ikke brukt dem. Jeg kan betale tilbake med en gang eller så kan de trekke av pengene neste måned som er den siste måneden jeg får utbetalt av dem . 

AnonymBruker
Skrevet

Du mener de burde skjønne at din tidligere arbeidsgiver ikke fulgte loven? Du skal ha feriepenger utbetalt når du slutter i en jobb, hvordan mener du nav skal skjønne at du ikke fikk det du hadde krav på?

Og nei, du har ikke krav på sosialhjelp samtidig som du mottar penger fra en arbeidsgiver, du kan mulig få supplerende sosialhjelp. Du er lovpålagt å opplyse om endring i din økonomi, inkludert utbetalinger av utestående lønn/feriepenger.

Så nei, nav burde ikke skjønne at du får penger, men nav kan derimot anmelde deg for svindel om du utelater informere dem om andre utbetalinger.

Anonymkode: 5eb00...105

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du mener de burde skjønne at din tidligere arbeidsgiver ikke fulgte loven? Du skal ha feriepenger utbetalt når du slutter i en jobb, hvordan mener du nav skal skjønne at du ikke fikk det du hadde krav på?

Og nei, du har ikke krav på sosialhjelp samtidig som du mottar penger fra en arbeidsgiver, du kan mulig få supplerende sosialhjelp. Du er lovpålagt å opplyse om endring i din økonomi, inkludert utbetalinger av utestående lønn/feriepenger.

Så nei, nav burde ikke skjønne at du får penger, men nav kan derimot anmelde deg for svindel om du utelater informere dem om andre utbetalinger.

Anmelde meg for svindel? Jeg fikk jo pengene fra nav i går og feriepengene forigje uke, og ringer dem på mandag og sier ifra og da kan jeg betale tilbake det jeg fikk for mye med en gang. Er der svindel? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært ute etter å lure noen, jeg sier jo ifra så og si med en gang? 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Anmelde meg for svindel? Jeg fikk jo pengene fra nav i går og feriepengene forigje uke, og ringer dem på mandag og sier ifra og da kan jeg betale tilbake det jeg fikk for mye med en gang. Er der svindel? 

Som sagt, de kan anmelde hvis du utelater informere dem. Ringer du dem på mandag så utelater du jo ikke informere dem...

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som sagt, de kan anmelde hvis du utelater informere dem. Ringer du dem på mandag så utelater du jo ikke informere dem...

Sånn sett ja, trodde du mente uansett jeg. Jeg skal ringe dem på mandag. Har ikke vært borti det her før, har nav et kontonummer man kan betale tilbake ting, eller vil de heller evt trekke beløpet av neste utbetaling? 

AnonymBruker
Skrevet

For nav blir vel ikke sure så lenge man sier ifra? Kan jeg få problemer pga dette når jeg ringer og tilbakebetaler med en gang. Jeg skjønner ikke helt dette merker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

For nav blir vel ikke sure så lenge man sier ifra? Kan jeg få problemer pga dette når jeg ringer og tilbakebetaler med en gang. Jeg skjønner ikke helt dette merker jeg. 

Klart du ikke får problemer når du sier i fra, ikke hør på de som skriver tøys. NAv anmelder heller ikke for småbeløp, i verste fall vil du måtte betale tilbake dersom du får noen få slanter du ikke har krav på.

Anonymkode: e3847...be5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke vært ute etter å lure noen, jeg sier jo ifra så og si med en gang? 

Dette ordner seg. Bare snakk med NAV på mandag. 

Anonymkode: 2eb7b...8c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

NEI, så lenge du sier i fra selv, går det helt fint! 

Anonymkode: 2eb7b...8c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...